AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Hei, jobber i helsevesenet. ved 2 anledninger har jeg fått blodsøl av pasienter på meg denne uken. Begge gangene var jeg ubeskyttet. Mine hender har mange kutt (jobber som deltid i en dagligvarebutikk hvor jeg åpner esker som jeg kutter meg på), jeg har brent 2 fingre mens jeg skulle lage mat (derav brannsår som resulterte i åpnesår som halvveis har grodd, men fortsatt beregnes som åpne sår), og jeg biter tenner som gjør at jeg kan få rifter på fingertuppene. min andre jobb, består i å sette kanyler. Det er her jeg har sølt blodsøl på meg, og derfor nå begynner å lure på om pasienten er smittet, med alle mine sår må jo jeg også være smittet? Ja, jeg burde brukt hansker, men fort som det går kan det hende jeg glemmer det av og til. Uansett, den ene var en veltrent mann, litt bola (overtrent på treningsstudioet), med MASSE tatoveringer, det hjalp lite når min kollega spøkte om at han kan ha fått tatoveringene sine i thailand og dermed være hepatitt smittet, den andre en mann fra Burhma, snakket engelsk men forstod godt norsk, virket fin og ikke syk, uttennom engstelsen for om kreften har spredd seg. og bedre ble det ikke av at jeg kommer hjem, slapper av i sofaen og plutselig smaker jeg blodsmak i munnen av fingrene jeg har i munnen (biter negler som sagt). Jeg hadde jo vasket meg GODT, men har et par lange negler som jeg misstenker det kan ha gjemt seg noe i. Uansett, hvordan er det mulig å være 100% sikker på at jeg ikke er smittet? Noen tester man kan ta? Hva slags sykdommer kan jeg teste meg for? Etter hvor lang tid vil det gi utslag om jeg evt. Skal teste meg? har katastrofetanker, men har prøvd å ikke pynte på detaljene og derfor håper jeg på oppriktige meninger og hjelpende tips. Anonymkode: 96dd5...993
Gjest chisandra Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 Har ikke jobben din prosedyrer ved blodsøl?
EvaLena Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Kan du ikke snakke med ansvarlig på jobben din da, så vet nok sikkert de hva du kan gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Dette skal arbeidsplassen din ha gode rutiner på. Si ifra til lederen din i morgen, så forteller han/hun deg hva du skal gjøre. Er det fare for blodsmitte skal det tas blodprøver både av deg og av pasienten. Prøv å slapp av, og ikke vær redd. Det er svært liten sjanse for å bli smittet på denne måten, men ta nå uansett de påkrevde prøvene så får du ro i sjela. Mvh en som har stukket seg på sprøytespiss som nettopp var inne i en pasient med hepatitt. Det gikk helt fint, men husker hvor stresset jeg var før jeg fikk prøvesvarene. Anonymkode: e3332...575 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 Som andre sier, dette skal det finnes rutiner på. Mener at det finnes nasjonale anbefalte rutiner som tilsier at både pasient og ansatt som er utsatt for potensiell smitte skal testes, samt at det skal gis hepA vaksine innen 48 timer. Dette varierer dog på risikofaktorer osv. Ta dette opp med avdelingsleder så fort som mulig! Og klipp neglene dine. Det er en uting at folk i pleieyrket har lange negler. Det er en potensiell smittekilde og du risikerer å påføre pasienter meg skjør hud kuttskader. Anonymkode: c00ab...b47 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 Og du, dette vet du allerede men jeg minner om det likevel: Hansker er til for både din og pasientens beskyttelse. Du skal beskytte deg mot nettopp smitte fra blodsøl, og han/hun skal beskyttes mot den eventuelle smitten fra forrige pasient du behandlet (uten hansker), og eventuell smitte du selv bærer. Anonymkode: e3332...575 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som andre sier, dette skal det finnes rutiner på. Mener at det finnes nasjonale anbefalte rutiner som tilsier at både pasient og ansatt som er utsatt for potensiell smitte skal testes, samt at det skal gis hepA vaksine innen 48 timer. Dette varierer dog på risikofaktorer osv. Ta dette opp med avdelingsleder så fort som mulig! Og klipp neglene dine. Det er en uting at folk i pleieyrket har lange negler. Det er en potensiell smittekilde og du risikerer å påføre pasienter meg skjør hud kuttskader. Anonymkode: c00ab...b47 Mente selvfølgelig HepB, men dette er FHI rutinene for stikkskader, ikke søl Anonymkode: c00ab...b47
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #8 Skrevet 11. januar 2016 TS her men hva med blodet jeg fikk i munnen? Er det fare for smittefare den veien også? Jeg er 87% sikker på at det ikke var mitt blod.. Fasket fingrene med en tannbørste, stappet dem i munnen; null blodsmak. jeg tør ikke å gå til praksisansvarlig, kommer bare til å gjøre vondt verre. Hun liker meg uansett ikke skal til psykolog i morgen og hun ser ingen grunn for at jeg ikke kan avbestille.. Anonymkode: 96dd5...993
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #9 Skrevet 11. januar 2016 Om hun liker deg eller ikke har ingenting å si, de skal ha prosedyrer på hva som skal gjøres. Bla skal du få en henvisning til blodprøver nå, om 3 mnd og om 6 mnd. Ta dette på alvor og si i fra, om du absolutt ikke vil, så gå til fastlegen din og få det ordnet der da ihvertfall. Anonymkode: 937cc...3e6 4
peppermyntete Skrevet 11. januar 2016 #10 Skrevet 11. januar 2016 Hvorfor i alle dager har du lange negler og hvorfor bruker du ikke hansker lurer jeg på.. 3
Agathe Skrevet 11. januar 2016 #11 Skrevet 11. januar 2016 Er du ikke vaksinert mot hepatit B? Syns det bør være et minstekrav når man kan bli utsatt for smitte i jobben. Jeg har fått blodsøl på meg, riktignok uten å ha sår på hendene, hadde jeg sår så brukte jeg alltid hansker. Har du ikke fått opplæring i hva du skal gjøre i slike situasjoner? Skyll med vann i ti min og desinfiser. Som andre sier her oppe så er sjansen for å bli smittet veldig, veldig liten. For sikkerhets skyld bør du teste deg for HepB, HepC og HIV, og dette skal de vite der du jobber. 3
Gjest chisandra Skrevet 11. januar 2016 #12 Skrevet 11. januar 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her men hva med blodet jeg fikk i munnen? Er det fare for smittefare den veien også? Jeg er 87% sikker på at det ikke var mitt blod.. Fasket fingrene med en tannbørste, stappet dem i munnen; null blodsmak. jeg tør ikke å gå til praksisansvarlig, kommer bare til å gjøre vondt verre. Hun liker meg uansett ikke skal til psykolog i morgen og hun ser ingen grunn for at jeg ikke kan avbestille.. Anonymkode: 96dd5...993 Kan blodsmaken du kjente være psykisk fordi du er redd? Hjernen kan tulle fælt med oss når vi frykter noe.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #13 Skrevet 11. januar 2016 Du burde vaksinere deg mot hepatitt B. Du burde teste deg for hiv. Hepatitt B og C. Hepatitt er faktisk ganske smittsomt. Og du burde begynne å bruke hansker, både for pasientens skyld og din egen. Anonymkode: 80376...499
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #14 Skrevet 11. januar 2016 18 minutter siden, chisandra skrev: Kan blodsmaken du kjente være psykisk fordi du er redd? Hjernen kan tulle fælt med oss når vi frykter noe. Jeg har vurdert det i ettertid, men det kan umulig stemme fordi jeg kom sliten etter jobb og la meg på sofaen for å se på en serie jeg liker kjempegodt, etter et par timer ut av det blå får jeg blodsmak, jeg var ikke redd akkuratt på det tidspunktet, jeg var jo i "drømmeland" og fokuserte på filmen, smaken var så sterk at jeg reagerte. smittefare? Stor? Anonymkode: 96dd5...993
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #15 Skrevet 11. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vurdert det i ettertid, men det kan umulig stemme fordi jeg kom sliten etter jobb og la meg på sofaen for å se på en serie jeg liker kjempegodt, etter et par timer ut av det blå får jeg blodsmak, jeg var ikke redd akkuratt på det tidspunktet, jeg var jo i "drømmeland" og fokuserte på filmen, smaken var så sterk at jeg reagerte. smittefare? Stor? Anonymkode: 96dd5...993 Når du har sår og sprekker på hendene, er det en reell smittefare, forutsatt at pasienten er smittet med noe. Det er jo særlig hepatitt som er faren, hiv er jo relativt lite smittsomt. Begynn å beskytte deg. Anonymkode: 80376...499 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #16 Skrevet 11. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her men hva med blodet jeg fikk i munnen? Er det fare for smittefare den veien også? Jeg er 87% sikker på at det ikke var mitt blod.. Fasket fingrene med en tannbørste, stappet dem i munnen; null blodsmak. jeg tør ikke å gå til praksisansvarlig, kommer bare til å gjøre vondt verre. Hun liker meg uansett ikke skal til psykolog i morgen og hun ser ingen grunn for at jeg ikke kan avbestille.. Anonymkode: 96dd5...993 Er det sånn å forstå at du er student i praksis? TS, du bør absolutt sette deg ned og snakke med din veileder om dette, av flere årsaker. For det første trenger du veiledning i hva du skal gjøre når slikt skjer, for det andre trenger du faglig veiledning for å unngå at du utsetter deg selv (og dermed andre pasienter) for smitte, og for det tredje trenger du og din veileder åpenbart å finne ut hvordan dere skal håndtere resten av praksisperioden. Du fortjener å få god veiledning, men du må også ta ansvar for deg selv og din egen læring. Veldig mange som jobber med mennesker og blod/kroppsvæsker har utsatt seg selv for smitte, du er på ingen måte den eneste, og dette har arbeids-/praksisplassen din vært bort i tidligere, tro meg. Du trenger å få svar på dine bekymringer, og da må du snakke med leder eller veileder om det. Lykke til. Anonymkode: e3332...575 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn å forstå at du er student i praksis? TS, du bør absolutt sette deg ned og snakke med din veileder om dette, av flere årsaker. For det første trenger du veiledning i hva du skal gjøre når slikt skjer, for det andre trenger du faglig veiledning for å unngå at du utsetter deg selv (og dermed andre pasienter) for smitte, og for det tredje trenger du og din veileder åpenbart å finne ut hvordan dere skal håndtere resten av praksisperioden. Du fortjener å få god veiledning, men du må også ta ansvar for deg selv og din egen læring. Veldig mange som jobber med mennesker og blod/kroppsvæsker har utsatt seg selv for smitte, du er på ingen måte den eneste, og dette har arbeids-/praksisplassen din vært bort i tidligere, tro meg. Du trenger å få svar på dine bekymringer, og da må du snakke med leder eller veileder om det. Lykke til. Anonymkode: e3332...575 Jeg vet viktigheten med å bruke hansker, men de jeg jobber med synes hansker er så teit, og av en tåpelig grunn føler jeg meg presset til å ikke bruke det. De sier da heller ha papir fremme så får du kjenner godt på årene, med hansker kjenner man aldri årene så det trenger du ikke å bruke, risikoen for å bli smittet er der nesten ikke Anonymkode: 96dd5...993
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #18 Skrevet 12. januar 2016 Mange som har jobbet noen år skipper hanskene ved forskjellige prosedyrer, men følg prosedyrene for din egen del. Den skal læres skikkelig, ikke ta etter andres feil. Anonymkode: 937cc...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #19 Skrevet 12. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet viktigheten med å bruke hansker, men de jeg jobber med synes hansker er så teit, og av en tåpelig grunn føler jeg meg presset til å ikke bruke det. De sier da heller ha papir fremme så får du kjenner godt på årene, med hansker kjenner man aldri årene så det trenger du ikke å bruke, risikoen for å bli smittet er der nesten ikke Anonymkode: 96dd5...993 De tar feil. Man kan fint lære å stikke så lenge man har rett hanskestørrelse. Jeg kjenner en sånn som bare stakk og tok blodprøver uten hansker. Hun ble smittet av hepatitt B. Ikke la de slappe holdningene presse deg til å ikke beskytte deg. I amdre land, der hepatitt er mer vanlig, er det en selvfølge å bruke hansker. Når man har sår og sprekker er smitterisikoen mye større enn hel hud. Men hel hud kan også ha lmikroskopiske sprekker. Anonymkode: 80376...499 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #20 Skrevet 12. januar 2016 Det burde ikke være nødvendig for deg å spørre om dette her, da det skal være grundige rutiner på arbeidsplassen din som omhandler blodsmitte. Anonymkode: a8644...67b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå