Gå til innhold

kresne unger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene her i huset er fryktelig kresne i matveien og jeg vet at middagen i dag ikke blir så veldig godt tatt i mot. De ønsker ikke å spise sunt og grønnsaker unngår de etter beste evne. Spesielt ene barnet er omtrent feilernært på grunn av feil mat. Iallefall hvis han fortsetter slik han gjør nå. Vi sier at de iallefall skal smake på maten, men gutten nekter stort sett å smake på nye ting. Hva gjør dere andre som har slike problemer? Og jeg vil helst slippe svar som "gi han ei brødskive da vel", for et barn kan ikke bare spise brød. De må også ha et godt middagsmåltid. Jeg ønsker å lage forskjellig middag til de for at de skal bli kjent med annen mat. Og vi har prøvd mye, vi har f.eks. prøvd å ha matlagingskonkurranse, noe som forsåvidt var populært, men da lagde de jo bare det de hadde lyst på, ingen ny rett. (de er 14 og 15 år gamle) Og ja, jeg er stemor slik at jeg har ikke påvirket ungene fra de var små, min datter spiser det aller meste. Og nei, det var ikke jeg som foreslo middagsretten i dag, det var far.

Hva gjør dere?

Anonymkode: 99af4...fdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi han ei brødskive da vel.

Anonymkode: d99f0...baf

• Liker 5
Skrevet

Jeg hater alle disse stemorstrådene! Og hvorfor skal alle understreke at sitt eget barn er det ikke noe galt med? Det gjelder kun stebarna...

Anonymkode: 248b6...972

• Liker 7
Skrevet

Er det smak/konsistens som blir ekkelt til de her ungene eller er det trass?

Skrevet

mitt fantastiske barn og disse forferdelige stebarna

• Liker 6
Skrevet

Far ville ha maten.

Far sørger for at ungene spiser maten.

Legg ansvaret der det hører hjemme! 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater alle disse stemorstrådene! Og hvorfor skal alle understreke at sitt eget barn er det ikke noe galt med? Det gjelder kun stebarna...

Anonymkode: 248b6...972

Du er jo ikke nødt til å svare hvis du ikke har noe mer å komme med. Jeg regnet med at hvis jeg skrev sannheten så fikk jeg bare masse pepper, men jeg gjorde det for å unngå spørsmålene senere. Jeg ville bare ha gode råd. For jeg vet at jeg er ikke den eneste som har problemer med kresne unger, og det gjelder også egne barn. Dessuten er det jeg som står på kjøkkenet og lager maten, derfor er jeg ute etter gode råd. 

Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Er det smak/konsistens som blir ekkelt til de her ungene eller er det trass?

De bestemmer seg med en gang de ser retten at "dette liker ikke jeg"... Konsistensen er nok ikke problemet. Kan jo være smaken, men man skal jo smake noen ganger før man blir vant til det... TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bestemmer seg med en gang de ser retten at "dette liker ikke jeg"... Konsistensen er nok ikke problemet. Kan jo være smaken, men man skal jo smake noen ganger før man blir vant til det... TS

Da er det lov å gi en beskjed om at det er ufint å si at man ikke liker før man har smakt på maten og at hvis de ikke gidder det, så er det bare å gå å sette seg i sofaen og vente til resten av familien har spist.

Er lov å ikke like mat, men man må i det minste smake på den før man snakker. 

Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

Da er det lov å gi en beskjed om at det er ufint å si at man ikke liker før man har smakt på maten og at hvis de ikke gidder det, så er det bare å gå å sette seg i sofaen og vente til resten av familien har spist.

Er lov å ikke like mat, men man må i det minste smake på den før man snakker. 

Vi har nok sagt det mange ganger. Og de må sitte ved bordet og se på at vi spiser. Vi samler familien ved middagsbordet for å prate om dagens hendelser, det blir da feil at en av ungene må (får) sitte i sofaen fordi han ikke vil spise. TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nok sagt det mange ganger. Og de må sitte ved bordet og se på at vi spiser. Vi samler familien ved middagsbordet for å prate om dagens hendelser, det blir da feil at en av ungene må (får) sitte i sofaen fordi han ikke vil spise. TS

Ja, ja.

Gjest Blomsterert
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene her i huset er fryktelig kresne i matveien og jeg vet at middagen i dag ikke blir så veldig godt tatt i mot. De ønsker ikke å spise sunt og grønnsaker unngår de etter beste evne. Spesielt ene barnet er omtrent feilernært på grunn av feil mat. Iallefall hvis han fortsetter slik han gjør nå. Vi sier at de iallefall skal smake på maten, men gutten nekter stort sett å smake på nye ting. Hva gjør dere andre som har slike problemer? Og jeg vil helst slippe svar som "gi han ei brødskive da vel", for et barn kan ikke bare spise brød. De må også ha et godt middagsmåltid. Jeg ønsker å lage forskjellig middag til de for at de skal bli kjent med annen mat. Og vi har prøvd mye, vi har f.eks. prøvd å ha matlagingskonkurranse, noe som forsåvidt var populært, men da lagde de jo bare det de hadde lyst på, ingen ny rett. (de er 14 og 15 år gamle) Og ja, jeg er stemor slik at jeg har ikke påvirket ungene fra de var små, min datter spiser det aller meste. Og nei, det var ikke jeg som foreslo middagsretten i dag, det var far.

Hva gjør dere?

Hva er det stebarna liker å spise da? 

Skrevet

Disse ungene er så store at jeg ikke hadde gjort noe som helst. Jeg hadde laget maten, så fikk de spise om de ville. Hvis ikke fikk det lage seg noe sjøl, det er de store nok til. Og joda de overlever på brødmat hver dag, men jeg tviler på at de gidder det i lengden. 
La de holde på, det blir ikke bedre av at dere maser. 
Tror du hadde kommet mye bedre ut av det om du hadde unnlatt å skrive at ditt barn var prakt eksemplet her og spiser alt du setter foran henne.

Anonymkode: 4381b...da7

• Liker 6
Skrevet

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse ungene er så store at jeg ikke hadde gjort noe som helst. Jeg hadde laget maten, så fikk de spise om de ville. Hvis ikke fikk det lage seg noe sjøl, det er de store nok til. Og joda de overlever på brødmat hver dag, men jeg tviler på at de gidder det i lengden. 
La de holde på, det blir ikke bedre av at dere maser. 
Tror du hadde kommet mye bedre ut av det om du hadde unnlatt å skrive at ditt barn var prakt eksemplet her og spiser alt du setter foran henne.

Anonymkode: 4381b...da7

Jeg hadde kommet bedre ut av det hvis jeg hadde skrevet at jeg var mor til barna. Men hadde de vært mine barn så hadde de vært vant til å spise all mat fra de var små. 

Skrevet

Du lager maten, setter den på bordet, og sier værsågod. Så får hver og en spise det de vil. Velg dine kamper, og med mindre noen av disse tenåringene har en spiseforstyrrelse er ikke matsmaking en av dem. 

Anonymkode: 2dd0d...e39

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor kaller man barn som dette "kresne"? Dårlig oppdratt vil jeg heller si. 

Anonymkode: c62d4...03a

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kommet bedre ut av det hvis jeg hadde skrevet at jeg var mor til barna. Men hadde de vært mine barn så hadde de vært vant til å spise all mat fra de var små. 

Du skal ikke ta for gitt at dine unger ville ha spist all slags mat pga du har påvirket de fra de er små.... Jeg har to barn, begge har vokst opp med sunn og næringsrik mat, masse grønnsaker. Den eldste er kresenpetter deluxe og det er utrolig mye hun ikke spiser. Den yngste er altspisende og elsker grønnsaker. Faktisk så etterlyser hun grønnsaker hvis jeg en dag bare har gulrøtter. Som sagt: samme oppvekst, samme matrutiner, men totalt forskjellige. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke gjort noe. Fortsett å lage den maten du lager, så får kresenungen bare la være å spise, evt bare spise potetene. Han sulter ikke ihjel til neste måltid. 

Sånn gjør jeg det iallefall. Lager middagsretter med grønnsaker, så får hun som er kresen bare la være. Selvfølgelig lager jeg også hennes favorittretter innimellom, det er en gyllen middelvei. Vi bruker å ha middag i 16.30-tiden, og de har tilbud om kveldsmat før de legger seg. Så det er ikke sånn at hun går uten mat fra lunsj og til neste morgen hvis hun ikke har spist noe særlig til middag. 

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet

Neivel.Fikk ikke svar på hva barna likte.Lurte jo siden den ene så og si var,eller kom til å bli,underernært.

Skrevet
19 minutter siden, Blomsterert skrev:

Neivel.Fikk ikke svar på hva barna likte.Lurte jo siden den ene så og si var,eller kom til å bli,underernært.

jeg skrev ikke at han var underernært, men feilernært. Er forskjell på det. Det er jo ting de spiser, men de spiser svært lite/ingenting av grønnsaker og heller ikke frukt (det gjelder ikke middag da). De spiser grøt, pannekaker, lasagne, pizza, og en del sånn typisk helgemat. 

Gjest Blomsterert
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg skrev ikke at han var underernært, men feilernært. Er forskjell på det. Det er jo ting de spiser, men de spiser svært lite/ingenting av grønnsaker og heller ikke frukt (det gjelder ikke middag da). De spiser grøt, pannekaker, lasagne, pizza, og en del sånn typisk helgemat. 

Beklager,min feil.Ok.Men er det ikke ganske typisk unge? Smaksløkene forandrer seg fra barn til voksen.Salater og råkost ved siden av bruker å være vellykket da.Skjønner at du vil de skal smake,men du er opptatt av å gi de "ny"og forskjellig mat,og det er nok ikke særlig vellykket,og la det gå.Vil de ikke spise,så deres problem.De overlever på brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...