Gå til innhold

Noen andre med synestesi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veldig usikker på hvor jeg skulle poste dette, så endte opp her. Er det noen andre her i gruppa som har en eller annen form for synestesi? Selv fant jeg akuratt ut at det faktisk er et navn for dette fenomenet. Jeg har jo alltid hatt det, men har syntes det har vært vanskelig å sette ord på. Det hadde vært kult å komme i kontakt ned andre likesinnede :) For dere som ikke har peiling på hva synestesi er, så gidder jeg ikke å ramse opp hele definisjonen (men Google er et fint sted) ;)

Anonymkode: 4f4c3...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du fortelle litt hvordan du har dette?

Anonymkode: 50d21...05a

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle litt hvordan du har dette?

Anonymkode: 50d21...05a

Ja, det kan jeg gjerne. Den varianten jeg har heter visst grapheme color synestesi. Det går ut på at jeg "ser" ukedager, måneder og tall i farger. Det er ikke slik at jeg fysisk ser det, men hvis noen for eksempel nevner søndag, tenker jeg automatisk på fargen lyseblå. Det høres ganske sprøtt ut. Det morsomme er at jeg inntil for  en liten stund siden trodde dette var helt normalt. Det preger meg ikke noe særlig i hverdagen, men gjør at jeg husker ting lett, siden jeg asossioserer ting med farger. Hadde vært interessant å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 4f4c3...e84

Skrevet

Jepp, men etter å ha snakket med et familiemedlem om det skjønner jeg at jeg har det svakt.. Hun hadde det mer tydelig

Skrevet

Tror jeg har et snev av det? Jeg var blitt ganske stor før jeg innså at andre folk ikke hørte røde lyder... Men jeg ser kun en spesiell tone, så jeg syns ikke akkurat jeg kan si at jeg har synestesi helt ordentlig. Bare litt!

Anonymkode: 17a4b...3e0

Skrevet

Lørdag er lyseblå for meg, mens søndag er burgunder :)  Jeg har aldri tenkt på det som en ting, men dagene har alltid hatt egne farger. Jeg har egentlig aldri tenkt at jeg har synestesi, for jeg har også, som du, trodd at det var vanlig :P Men da har jeg kanskje en liten mild versjon av det. 

Anonymkode: ed16a...106

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...