AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 For noen år siden ble et populært eksperiment ble gjennomført med litt over 20 sykepleiere for å se om noen av de var så dumdristige at de tok i mot ordre fra en vilt fremmed person over telefon, ordre om å gi en pasient en dødelig dose med et legemiddel. Av 22 sykepleiere var 21 på vei til å gjennomføre galskapen, drepe pasienten, før de ble stoppet av de som sto bak eksperimentet. Dette er kjent som Hofling-eksperimentet. Og for ordens skyld, før noen sykepleiere kommer her og sier at, "det ville jeg aldri gjort", alle de sykepleierne som var med i eksperimentet ble først spurt om de ville noensinne kunne gjøre noe så dumt. "Selvfølgelig ikke!", mente de alle som en. Fakta var altså noe annet. https://en.wikipedia.org/wiki/Hofling_hospital_experiment Så hvis du noensinne ender på sykehus og har en bitter eks som ønsker deg virkelig vondt, er du da trygg på at neste gang sykepleieren kommer innom til deg med en stor nål i hånden så er det ikke for å drepe deg? Anonymkode: 4b27f...98b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Jeg reagerte på at etter at mannen min fikk et hjerteinfarkt så kom vi i en samtale med en sykepleier. Det var utrygt at vi kunne mer om hjertet enn henne. Anonymkode: da505...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 Jepp. Jeg har jobbet med sykepleiere og stoler på at de gjør jobben sin på en skikkelig måte. Det endres ikke av et eksperiment utført i 1966, en tid da leger var betydelig mer autoritære og ikke ble sagt i mot på samme måte som i dag. Anonymkode: e35c0...7af 14
super-s Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Jeg stoler mer på sykepleiere enn på leger. Eksperimentet du snakker om var i usa i 1966, og rutinene er mye strengere i dag. Tror ikke du trenger å bekymre deg for at det skjer her i Norge i dag. Jeg vil også tro at utdanningen har mye mer kvalitet nå. 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Har en god venninne som er sykepleier på intensiv avdelingen og kan daglig fortelle om episoder der hun har måtte si mot leger som vimser og kommer med ordre som i verste fall kunne ha drept pasienten. Stoler mer på sykepleiere enn leger. Anonymkode: 7b7e9...1cf 6
Vesentlig Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 jeg tror det eksperimentet handler mer om menneskelighet enn utdannelsen og personligheten til sykepleiere. Det er gjort flere lignende eksperimenter med forskjellige grupper mennesker og konklusjonen er vel at vi lett lar oss overtale av dem vi tror er autoriteter. Sykepleiere har en av de vitkigste og mest krevende yrkene og jeg har enorm respekt for dem. 3
Drizzt Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 Hvordan er et eksperiment i USA i 1966 relevant for Norge i 2016, TS? 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #8 Skrevet 11. januar 2016 Kan ikke si jeg har noe i mot sykepleiere generelt, men jeg stusser på at et par stykker fra ungdomsskolekullet mitt har valgt den retningen med tanke på at de var dritdårlige i matte, det bekymrer meg litt at de jobber med å dosere medisiner. Men man får jo håpe de ble grundig drillet i studietiden. Det bekymrer meg langt mer å se hvem som har blitt lærere fra kullet, flere middelmådige elever som var faglig svake i kjernefag som norsk og matte (laveste ståkarakter på ungdomsskolen f eks). Jeg stoler ikke på at de har nok kompetanse til å undervise barn og ungdommer på en skikkelig måte, selv med utdannelse, når de aldri har vært mer en middels flinke i noe som helst selv. Har dessverre vanskeligheter med å se at man kan være god til å lære bort noe man ikke kan til fingerspissen selv. Anonymkode: 70fd0...40c 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #9 Skrevet 11. januar 2016 Moren min er sykepleier. Jeg stoler på hun med livet mitt, ikke bare fordi hun er moren min, men også fordi hun er en sabla flink sykepleier Tror det kommer veldig ann på hvem du møter på. Anonymkode: b4a5b...105 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #10 Skrevet 11. januar 2016 Eksperimentet er velkjent. Ikke bare sykepleiere ville tatt ordre fra andre. Anonymkode: d59a8...156 3
Biloba Skrevet 11. januar 2016 #11 Skrevet 11. januar 2016 På 60 - tallet var legens ord fortsatt lov. Nå er det vanlig at sykepleiere stiller spørsmål om mange aspekter av behandling og medisinering, dersom noe avviker fra det de er vant til. Alle medisiner må også kontrolleres av 2 sykepleiere før det gis, for å redusere risiko for feilmedisinering. Jeg har allergi og spør alltid før jeg tar imot tabletter som omtales som "smertestillende" f.eks, men det er for å redusere risiko for feil i en travel arbeidshverdag, ikke fordi jeg tror noen ville gitt meg noe jeg ikke tåler. Jeg har fått resept på smertestillende jeg har angitt allergi mot i journalen f.eks, fordi det var standard smertestillende for en prosedyre jeg skulle gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #12 Skrevet 11. januar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en god venninne som er sykepleier på intensiv avdelingen og kan daglig fortelle om episoder der hun har måtte si mot leger som vimser og kommer med ordre som i verste fall kunne ha drept pasienten. Stoler mer på sykepleiere enn leger. Anonymkode: 7b7e9...1cf Det er mange som har erfart at sykepleiere har bedre og dypere fagkunnskap enn legene. Sykepleierne jobber dessuten både mer og hardere enn de aller fleste legene. Legene bare håver inn pengene. Anonymkode: d3827...c40 3
sonush Skrevet 11. januar 2016 #13 Skrevet 11. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke si jeg har noe i mot sykepleiere generelt, men jeg stusser på at et par stykker fra ungdomsskolekullet mitt har valgt den retningen med tanke på at de var dritdårlige i matte, det bekymrer meg litt at de jobber med å dosere medisiner. Men man får jo håpe de ble grundig drillet i studietiden. Det bekymrer meg langt mer å se hvem som har blitt lærere fra kullet, flere middelmådige elever som var faglig svake i kjernefag som norsk og matte (laveste ståkarakter på ungdomsskolen f eks). Jeg stoler ikke på at de har nok kompetanse til å undervise barn og ungdommer på en skikkelig måte, selv med utdannelse, når de aldri har vært mer en middels flinke i noe som helst selv. Har dessverre vanskeligheter med å se at man kan være god til å lære bort noe man ikke kan til fingerspissen selv. Anonymkode: 70fd0...40c Jeg fikk femmer i matte på ungdomskole og 1.klasse videregående, så falt karakteren ned på 2 (laveste ståkarakter), fordi jeg skjønte ikke bær av den vanskelige matte i 2. og 3. klasse. Det var så vidt jeg sto. MEN jeg anser meg selv som ganske flink i medikamentregning. Medisinregning er ganske enkel ren + - x / oppgave, så lenge du følger èn enkel formel som forteller akkurat hvilke tall som skal regnes. Ikke det at vi ikke er menneskelige og ikke gjør feil en sjelden gang, men heldigvis har man dobbelkontroll av medisiner som skal fange av slike feil. Man blir dessverre ikke grundig drillet i studietiden, men man er avhengig av at praksisplassene setter stort fokus på det
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #14 Skrevet 11. januar 2016 Jeg stoler ikke mye på helsevesenet. Der er det så mye ovenfra og ned holdninger. Har sett og hørt om en god del mennesker som genuint ønsker å hjelpe andre mennesker, men som rett og slett ikke trives i miljøet. Det er gale når vi mister alle gode folk i helsevesenet pga det er gjennomsyret av elendighet. Det finnes ikke en eneste plass hvor de gjør jobben i en slik fart at de ikke får tid til å ta seg av pasientene, de griner pga mangel på kapasitet. Alikevel er det omtrent bare deltidsstillinger som lyses ut i helsevesenet. Du vil ikke tro det før du ser det... gamle må jo føle seg som rotter i bur. Anonymkode: e725c...593 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #15 Skrevet 11. januar 2016 Nei. Jeg var akkurat i en situasjon der jeg visste om at et medikament var vanedannende mens sykepleieren blånektet for dette. Da legen kom på visitt spurte jeg han (selvom jeg visste det) og han sa det var vanedannende. Jeg sa hva sykepleieren hadde sagt. Legen vimset det bare vekk. Så det er ikke veldig mye mer jeg stoler på leger. Anonymkode: f5600...cfc
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #16 Skrevet 12. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg var akkurat i en situasjon der jeg visste om at et medikament var vanedannende mens sykepleieren blånektet for dette. Da legen kom på visitt spurte jeg han (selvom jeg visste det) og han sa det var vanedannende. Jeg sa hva sykepleieren hadde sagt. Legen vimset det bare vekk. Så det er ikke veldig mye mer jeg stoler på leger. Anonymkode: f5600...cfc Dette viser hvor lite leger bryr seg om pasientene, i motsetning til sykepleierne som viser en helt annen evne til omsorg og empati. Anonymkode: d3827...c40
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette viser hvor lite leger bryr seg om pasientene, i motsetning til sykepleierne som viser en helt annen evne til omsorg og empati. Anonymkode: d3827...c40 De som ofte bryr seg mest i helsevesenet er ofte de som er lengst nede på "rangstigen". Ofte har det hendt at de som vil hjelpe andre mennesker ikke får lov til det på en god human måte, og da må de slutte i jobben. De dyktigste forsvinner fra helsevesenet. Anonymkode: e725c...593 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #18 Skrevet 12. januar 2016 Dette 50 år gamle forsøket har blitt prøvd ut på flere enn sykepleiere og de fleste fulgte ordre, det er litt sånn vi mennesker er lagd. Ja, jeg stoler på de fleste sykepleiere akkurat som jeg gjør med andre fagfolk. Men jeg bruker alltid hodet selv, det gjelder også i møte med leger. Man merker jo egentlig fort om, i dette tilfelle, sykepleieren har god peiling på det h*n snakker om, og bedre kjemi jo lettere er det å snakke sammen og få en god tone. Sykepleiere har som regel tid til pasientene, selv om de har mye å gjøre. Legene ser man knapt. Anonymkode: 9e5d2...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #19 Skrevet 13. januar 2016 Så mye dritt folk snakker om leger, det må være det mest stressende yrket i Norge. Skulle ønske alle legene bare fant seg en bedre jobb, de har jo toppkarakterer og alle realfagene til topps på videregående, de kunne lett fått et yrke der de hadde sluppet å bli kastet shit til. Anonymkode: 834d5...9d1 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 13. januar 2016 #20 Skrevet 13. januar 2016 Jeg stoler ikke på alle sykepleiere. Spesielt ikke de jeg møter som er fryktelig "ovenfra og ned" i holdning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå