Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei lurer på om det er noen her som jobber som sykepleier, og kan fortelle litt om yrket.

Jeg (mann i 20 årene) vurderer sykepleierutdanning men jeg er usikker på om jeg passer dette yrke, om jeg blir til å trives med jobben. Har problemer med andres ekskrementer merket jeg når jeg jobbet i barnehage, som er noe du blir til å komme mye borti i det yrket. Men det er jo forøvrig noe man kan vende seg til. Noe annet enn det tror jeg ikke vil være et problem for meg feks: (oppkast,urin,spytt, blod, infeksjoner, sår, vask av kropp, annen veske). Ellers er jeg en veldig omsorgsfull person med mye empati, tålmodig og liker å jobbe med mennesker. Men er usikker på om jeg vil passe/trives i yrket.

Jeg vet at det ikke er alle som passer dette yrket, så jeg lurte på hvordan du ville beskrive en person som passer perfekt til dette yrke.

Hva er de negative/positive sidene med yrket?

Anonymkode: e4b45...781

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen sykepleiere på kg nå? :)

TS

Skrevet

Så hyggelig! Jeg elsker når menn vil bli sykepleiere, det er så omsorgsfult yrke :)

Jeg er ikke sykepleier, men kjenner noen som er det, og de elsker det. Det er så mye forskjellig man kan gjøre innen sykepleie også, alt fra barn, eldre, mennesker med psykiske problemer, alt mulig :)

Du får sette deg ned og lese om studieprogrammet, om det kan være interessant. Etter sykepleirutdanningen kan man også utdanne seg videre i mye forskjellig, f.eks. Psykiatrisk sykepleier, Kosmetisk sykepleie (injeksjon av restalyne osv), jordmor, osv osv. Mange muligheter innen sykepleiestudiet og det er stor og god sjanse for å få jobb etter utdanningen.

Som person må du kunne takle alt mulig, være forberedt på at alle dager er forskjellige, vise omsorg og forståelse.

Jeg synes sykepleier virker som et flott yrke, men kan ikke bli det pga dårlig psykisk og fysisk helse. Men hvis du ike har noen problemer med dette, så tror jeg det er et variert, respektert og flott yrke :)

:) jeg respekterer iallefll sykepleiere høyt, og synes det er et flott yrkesvalg :) 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Parrot skrev:

Ja har stor respekt for sykepleiere også :), uten dette yrke hadde ikke samfunnet gått rundt. Jeg vet det er et lurt valg å utdanne seg i denne retningen. Stor mangel på mennesker i yrket, og det blir bare til å bli større etterspørsel etter sykepleiere i fremtiden. Men jeg er usikker på om jeg passer yrket.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har stor respekt for sykepleiere også :), uten dette yrke hadde ikke samfunnet gått rundt. Jeg vet det er et lurt valg å utdanne seg i denne retningen. Stor mangel på mennesker i yrket, og det blir bare til å bli større etterspørsel etter sykepleiere i fremtiden. Men jeg er usikker på om jeg passer yrket.

Enig :) ja, så du er garantert jobb.

Hva gjør deg usikker? Tydelig at du har egenskapene :)  Er det noe annet yrke du kunne tenke deg?

Gjest Citronella
Skrevet

Hva med å heller bli vernepleier? Eller barnevernspedagog? 

Skrevet

Gjør ferdig utdannelsen din. Du har insistert så mye tid i denne 'karrieren din', så fullfør det så,kan du reevaluere når du er ferdig!!

sykepleierutdanningen er utrolig fleksibel om dunhar erfaring; jobbe utenlands, ideelle organisasjoner, oljeplattformer, flyselskaper vil gjerne ha sykepleiere....bare fantasien setter grenser med den bakgrunnen. Aldri mer sykehjem og sykehus!!,

fullfør og og bevilge deg selv en ferie! Jobbe på Hawaii og surfe et år... Noe DU vil, men bli ferdig først .-)

Skrevet

21 minutter siden, Parrot skrev:

Enig :) ja, så du er garantert jobb.

Hva gjør deg usikker? Tydelig at du har egenskapene :)  Er det noe annet yrke du kunne tenke deg?

Psykolog kunne jeg tenke meg :), men et forsøk på år-studiet var nok til å skremme meg vekk fra tanken. C og 2 B`er, men for å komme videre måtte man ha A snitt. Må være jobber jeg kan snakke en del med mennesker, og ikke bare behandle dem som kunder. Så må det også være et yrke som det ikke blir problemer med nedbemanning av i fremtiden. Og helst et yrke som det er lett å få jobb i etter endt utdanning. Da kom jeg på tanken om sykepleierutdanning. Har en del i familien som jobber som sykepleiere men det eneste jeg hører fra dem er det negative om yrket. Derfor ville jeg høre her også fra andre sykepleiere ^^.

TS

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, mann_oslo_41 skrev:

Gjør ferdig utdannelsen din. Du har insistert så mye tid i denne 'karrieren din', så fullfør det så,kan du reevaluere når du er ferdig!!

sykepleierutdanningen er utrolig fleksibel om dunhar erfaring; jobbe utenlands, ideelle organisasjoner, oljeplattformer, flyselskaper vil gjerne ha sykepleiere....bare fantasien setter grenser med den bakgrunnen. Aldri mer sykehjem og sykehus!!,

fullfør og og bevilge deg selv en ferie! Jobbe på Hawaii og surfe et år... Noe DU vil, men bli ferdig først .-)

Tror du forveksler meg med en annen på KG, jeg har ikke startet sykepleierutdanning enda. Jeg bare vurderer det.

TS

Gjest Citronella
Skrevet
22 minutter siden, mann_oslo_41 skrev:

Nå er ikke jeg sykepleier, men jobber tett på. Og jeg vet at de jobbene du skisserer er populære og ikke så enkle å få. Det kreves både erfaring og gjerne også videreutdanning. 

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Hører folk sier at "en blir vant med alt" men om en passer til det.. De sykepleierne jeg kjenner sier ja, men så er flere av disse også "veteraner" i helsesektoren og evige optimister med ekstremt pådriv, så jeg veit ikke om det faktisk stemmer. :-)

Anonymkode: 06aa7...666

Skrevet

Hvordan tror du du vil trives i turnus? De fleste sykepleierstillinger innebærer kveld og helgejobbing. Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde kunnet jobbe slik (prøvde det en sommer og aldri igjen).

Anonymkode: 04ef7...d2f

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog kunne jeg tenke meg :), men et forsøk på år-studiet var nok til å skremme meg vekk fra tanken. C og 2 B`er, men for å komme videre måtte man ha A snitt. Må være jobber jeg kan snakke en del med mennesker, og ikke bare behandle dem som kunder. Så må det også være et yrke som det ikke blir problemer med nedbemanning av i fremtiden. Og helst et yrke som det er lett å få jobb i etter endt utdanning. Da kom jeg på tanken om sykepleierutdanning. Har en del i familien som jobber som sykepleiere men det eneste jeg hører fra dem er det negative om yrket. Derfor ville jeg høre her også fra andre sykepleiere ^^.

TS

Ah, jeg forstår. Men da er psykiatrisk sykepleier midt i blinken, det er akkurat som psykolog :) jeg har gått hos begge, er hos psykiatrisk sykepleier nå, og jeg trives bedre med psykiatrisk sykepleier behandlingen :) 

Skrevet

Min mening: Nei, det passer ikke for alle.

Sykepleie er et vidt begrep, men tenker at hvis du skal jobbe i hjemmesykepleien eller helseinstitusjon (som er vanlig å begynne med, før du evt. spesialiserer deg gjennom en videreutdanning) er det en fordel å kunne jobbe turnus (at det er praktisk mulig for deg) og at du har OK helse både psykisk og fysisk.

Du bør være omsorgsfull, ja, men viktigere: du bør være handlekraftig og i stand til å stole på dine egne vurderinger. Du må kunne holde hodet kaldt i akuttsituasjoner. Du må kunne lede arbeidet i en gruppe og bør ha gode samarbeidsevner. 

Lykke til, hvis du finner at det er noe du kunne tenke deg. :)

Anonymkode: 070e5...119

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Parrot skrev:

Ah, jeg forstår. Men da er psykiatrisk sykepleier midt i blinken, det er akkurat som psykolog :) jeg har gått hos begge, er hos psykiatrisk sykepleier nå, og jeg trives bedre med psykiatrisk sykepleier behandlingen :) 

Ja det kunne hvert noe for meg, har sett litt de siste dagene på spesialisering/videreutdanning man kan ta etter endt sykepleier studie. Og jeg må si det er et hav med muligheter :)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mening: Nei, det passer ikke for alle.

Sykepleie er et vidt begrep, men tenker at hvis du skal jobbe i hjemmesykepleien eller helseinstitusjon (som er vanlig å begynne med, før du evt. spesialiserer deg gjennom en videreutdanning) er det en fordel å kunne jobbe turnus (at det er praktisk mulig for deg) og at du har OK helse både psykisk og fysisk.

Du bør være omsorgsfull, ja, men viktigere: du bør være handlekraftig og i stand til å stole på dine egne vurderinger. Du må kunne holde hodet kaldt i akuttsituasjoner. Du må kunne lede arbeidet i en gruppe og bør ha gode samarbeidsevner. 

Lykke til, hvis du finner at det er noe du kunne tenke deg. :)

Anonymkode: 070e5...119

Dette synes jeg var et bra innlegg. 

Er selv sykepleier å er lei av at det alltid presiseres omsorg som det viktigste en sykepleier har/gjør. Ja, omsorg gir vi, men vi gjør så utrolig mye mer også. Og det skrevet over her av AB er veldig riktig. 

Et eksempel: jeg begynte som nyutdannet på et ganske stort sykehjem. Uten annen erfaring enn det utdanning har gitt meg og en helgestilling på et annet sykehjem, så skulle jeg ha ansvaret for ikke bare min avd, men også flere andre avd på kvelder og helger. Jeg måtte stole på meg selv, kunne ta avgjørelser og vite hva jeg gjorde og hvor jeg kunne finne informasjon.For akutte ting skjedde hele tiden. Opplæringen var over på tre vakter, det er lite man rekker å gjennomgå da og alle "hva-hvis" situasjoner må du finne ut alene. Jeg har aldri følt meg så alene som sykepleier noen gang, det tok 1,5 til 2 år før jeg var trygg på meg selv og tok de fleste situasjoner på strak arm. Det var ikke omsorgen som var det viktigste da, selv om den kommer naturlig i de fleste situasjoner, ikke misforstå. Men man må ha ganske så mye mer.

Jeg er veldig glad i å være sykepleier, men du må tåle mye klager. For alle klagene folk har til helsevesenet blir lesset over på den som er der akkurat da. Man blir god på å ikke ta ting personlig og gjøre jobben din så godt du bare kan med for lav bemanning og dårlig utstyr.

Anonymkode: b85f4...7da

• Liker 1
Skrevet

Du kan lese intervju av sykepleiere på utdanning.no. der er også beskrivelse av personlige egenskaper du bør ha, arbeidstider, lønn og annen nyttig info.

Anonymkode: d9e76...087

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kunne hvert noe for meg, har sett litt de siste dagene på spesialisering/videreutdanning man kan ta etter endt sykepleier studie. Og jeg må si det er et hav med muligheter :)

Absolutt :D det et meget smart yrkesvalg. :) 

Skrevet

Jeg er mannlig sykepleier. Ble ferdig for to år siden. Jobber nå på Ullevål på en medisinsk avdeling.
 Å være sykepleier krever gode samarbeidsferdigheter, empati og en god dose tålmodighet. Avhengig av arbeidsplassen kommer du til å jobbe med mennesker i en krisesituasjon, dette gjelder både pårørende og pasienter. Da kan man ikke ha kort lunte og bli fort frustrert. Samarbeid er viktig mtp. at man jobber tett med andre sykepleiere, hjelpepleiere, assistenter, leger og representanter fra kommune.

Erfaringsmessig synes jeg pårørende er det mest slitsomme med jobben, med unntak av når en av deres familiemedlemmer ligger for døden. Mange krever urimelige ting, og det er ofte sykepleieren som må ta samtalen om hva som er realistisk f.eks. ved utreise. Det kan fort bli tærende i lengden. Avhengig av hvordan du takler det så kan også tredelt arbeid være tærende både psykisk og fysisk. Jeg er enslig og har ingen andre enn meg selv å forholde meg til så jeg har ingen problemer med å jobbe tredelt, foruten  å snu døgnet etter nattevakt. Dette er noe du burde ta i betrakning spesielt dersom du har barn. 

Jeg jobber på en avdeling med mye medisinsk teknisk utstyr, det er spennende og lærerikt. Gode muligheter for å lære noe nytt hver dag, og dersom du jobber på et stort sykehus vil det være mange muligheter til foredrag og kurs som kan være ganske spennende.

Å jobbe et sted med nesten utelukkende kvinner kan fort føles ensomt. Da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent vil jeg ikke røpe hvor mange menn det er på avdelingen min, men vi finner på ting sammen utenom damene. Dette er noe du burde ha i bakhodet når du skal søke jobb. Selv om du kommer godt overens men dine kvinnelige kollegaer vil det komme stunder der du savner en annen mann å prate med. Been there. Jeg ser på min arbeidsplass at det kan være tendenser til baksnakking og rykteprat blant jentene, det kan fort bli slitsomt -- det å måtte forholde seg til ungdomsskolefakter om igjen altså.

Om du har noe konkret du lurer på så bare spør, jeg har akkurat kommet hjem fra jobb og det er mulig dette er lit rotete.

Anonymkode: c73ac...642

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du du vil trives i turnus? De fleste sykepleierstillinger innebærer kveld og helgejobbing. Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde kunnet jobbe slik (prøvde det en sommer og aldri igjen).

Anonymkode: 04ef7...d2f

Har jobbet litt i turnus tidligere, og jeg følte selv at jeg ikke hadde problem med det. Er det en ting jeg hater så er det A4 arbeidstider 8-16 hver dag. Så det å jobbe turnus ser jeg ikke som et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...