Gå til innhold

Tilsnakk fra annen forelder pga spiseregler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ingen strenge spiseregler i hjemmet. Om barnet vil ha to pålegg på skiva (f eks. ost og skinke, egg og laks osv)  så er det uproblematisk. Vi bruker også rikelig med kjøttpålegg på skiva, da jeg selv foretrekker å bli mett på større andel proteiner, og ikke bare karbo. Per i dag er det ikke behov for å innføre spiseregler hos oss da f.eks en boks sjokoladepålegg gjerne holder i 2 mnd, og barnet ofte velger melk fremfor juice osv. Å ha regler om f. eks. kun et glass juice til frokost, kun sjokoladepålegg på lørdager osv ser jeg derfor som unødvendig.

Så har det seg slik at barnet ofte sover hos en venn. De har ganske mange regler rundt måltider, og dette er noe barnet synes er vanskelig å huske på, redd for å gjøre feil osv. Har for eks. vært episode hvor barnet har forskynt seg med glass nummer 2 med juice. Barnet har da fått tilsnakk, som barnet opplever svært ubehagelig når alle ved bordet hører dette (ref. andre familiemedlemmer av vennen). Barnet opplever det som kjeft, selv om jeg tror det handlet om å gjøre barnet oppmerksom på at slik gjør vi ikke her... Har vært lignende episode hvor barnet tok for mye pålegg på maten, (tatt både servelat og ost på samme skive) tatt nugatti på skive nummer 1, når regelen er å vente med dette til skive nummer 2. Jeg har snakket med barnet om at familier har forskjellige regler og vaner, og at dette må vi akseptere. Men nå et situasjonen slik at barnet synes alle reglene er så vanskelige å huske på at barnet ikke vil sove over der, og unnlater å delta på måltider ved besøk. Barnet kommer heller sulten hjem om kvelden. Burde jeg ta dette opp med moren i familien? Synes det er ganske ubehagelig, og er usikker på hva jeg skal si? Jeg forstår jo selvfølgelig at samme regler gjelder for mitt barn, når det er på besøk der, om det skulle vært uklart. 

Anonymkode: aa887...39a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BÅDE servelat og ost på samme brødskive?? Og TO glass med jus? Uhørt....!

(ironi)

Familien der høres slitsom ut, og jeg forstår barnet ditt veldig godt. Det er ingen logikk der som barnet forstår, og de folkene der klarer ikke å formidle logisk eller høflig hvorfor man ikke kan ha ost på servelaten sin, og hvorfor det er fy-fy med to glass med jus. Høres kanskje generaliserende ut,men sånt har jeg så langt bare hørt hender hos nordmenn. Når jeg har vært hos folk med annen bakgrunn enn norsk så har jeg aldri fått "kjeft" for å ta to glass brus,jus eller saft, eller whatever, eller at brødskiven inneholder hele TO pålegg...

Hva med å heller ha overnattinger hjemme hos dere,da? Når det andre barnet er på besøk, forsyner det seg som h*n vil da eller?

Anonymkode: 5f8c0...0f0

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, for noen sære folk.. Om de nå har egne spiseregler, så er nå en gjest en gjest, og med mindre barnet ditt forsyner seg helt grådig, er det veldig spesielt å gi tilsnakk. 

Husker selv da jeg var barn og tydeligvis hadde forsynt meg med litt mye ris (!) ved middagen hos en venninne og fikk beskjed om å "spare litt til de andre også". Hadde overhode ikke tatt mye ris på tallerkenen og syntes det var skikkelig enkelt, så forstår barnet ditt godt. Samtidig er det jo litt ekkelt å snakke med foreldrene til dette barnet om det, ser den.. 

Kan du ikke be barnet " kopiere" hvordan de andre i den familien spiser og forsyner seg, eventuelt? Da bør han være på den sikre siden ;) Tror ikke jeg hadde tatt noen telefon til disse foreldrene, det høres liksom feil ut uansett hvordan man ordlegger seg.. 

Anonymkode: 32eb0...189

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, for noen sære folk.. Om de nå har egne spiseregler, så er nå en gjest en gjest, og med mindre barnet ditt forsyner seg helt grådig, er det veldig spesielt å gi tilsnakk. 

Husker selv da jeg var barn og tydeligvis hadde forsynt meg med litt mye ris (!) ved middagen hos en venninne og fikk beskjed om å "spare litt til de andre også". Hadde overhode ikke tatt mye ris på tallerkenen og syntes det var skikkelig enkelt, så forstår barnet ditt godt. Samtidig er det jo litt ekkelt å snakke med foreldrene til dette barnet om det, ser den.. 

Kan du ikke be barnet " kopiere" hvordan de andre i den familien spiser og forsyner seg, eventuelt? Da bør han være på den sikre siden ;) Tror ikke jeg hadde tatt noen telefon til disse foreldrene, det høres liksom feil ut uansett hvordan man ordlegger seg.. 

*skikkelig ekkelt, ikke enkelt :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, men samtidig syns jeg man må lære barna å være litt beskjedne når de er borte på besøk og se litt på hvordan de rundt seg gjør. 

Anonymkode: 13920...0af

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det er en ''greie'' at det er problematisk å tillate barn å ha hele TO pålegg på brødskiva. Hva i alle dager??

Anonymkode: ea5e7...392

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest morhjertegod

Hva er grunnen til at denne familien er så kiiipe med pålegg, drikke osv. Har de dårlig råd? Vet en del eldre er slik, at man skal spise seg mett på brød ikke fråtse i pålegg fordi det er så dyrt. Man må vel bare lære barna sine at det må føle litt på det hos andre, ikke overdrive. Mange av mine barns venner elsker spise her, vi sparer ikke på noe. Her har vi ikke regler, har ikke vært nødvendig, men enig med ts, bedre med masse godt pålegge og lite brød en motsatt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å akseptere annerledeshet. Den familien har rett til å ha sine regler, og gutten din har også rett til å la være å besøke dem om han føler reglene og håndhevelsen av dem blir for mye. 

Prøv om de kan treffes på andre arenaer. 

Du kan jo forklare for foreldrene hva gutten din føler. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du mener at du skal ta opp her? 

Anonymkode: ca414...c96

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ungen din veldig godt, og jeg hadde passet på at barnet mitt alltid var mett når det skulle på besøk dit. Så hadde jeg heller ikke oppmuntret til overnattingsbesøk hos dem. Det blir for sært med så strikte matregler. Sats heller på å utvide omgangskretsen til barnet deres. 

Men gjør de det for økonomien sin del, eller på grunn av annen "logikk"?

Anonymkode: 33e8e...8af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette høres merkelig ut. Og også direkte frekt. Å irettesette gjester, for helt vanlig oppførsel, ved matbordet er ikke greit. Selv om man selv har "regler" for hvilket og hvor mye pålegg man kan bruke. Ærlig talt. 

Anonymkode: 727a8...ae5

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det egentlig du mener at du skal ta opp her? 

TS her. Takk for alle innspill. Tenkte kanskje det ville hjulpet å ta opp at barnet er usikker på familien matvaner/regle/normer, slik at moren også fikk forståelse for dette ved tilsnakk. Eventuell sier regler høyt for alle som f eks. "Alle kan forskyve seg med 2 kjøttkaker og 2poteter"  Men merker det høres merkelig ut, nå som jeg foreslår det.  :fnise: 

Kanskje beste løsningen er på be barnet kopiere vennen?. Men som mor føles det feil "pedagogisk". 

De er også her, men vennen bor i et nabolag med flere venner fra klassen. Vi bor derimot litt øde. Derfor er de oftes hos vennen. Her så forsyner vennen seg til de grader. Må vel bruke muligheten når den først er der. Men det bryr jeg meg ikke stort om.... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, morhjertegod skrev:

Hva er grunnen til at denne familien er så kiiipe med pålegg, drikke osv. Har de dårlig råd? Vet en del eldre er slik, at man skal spise seg mett på brød ikke fråtse i pålegg fordi det er så dyrt. Man må vel bare lære barna sine at det må føle litt på det hos andre, ikke overdrive. Mange av mine barns venner elsker spise her, vi sparer ikke på noe. Her har vi ikke regler, har ikke vært nødvendig, men enig med ts, bedre med masse godt pålegge og lite brød en motsatt :o)

TS her. Tror ikke de har dårlig råd. Men vennen forsyner seg ganske "grådig" her, så mye mulig de trenger strenge regler for at vennen ikke skal leve på sukker og pålegg. Eller så har vennen blitt "grådig" når mulighet ber seg, på grunn av alle reglene? Ikke vet jeg.. Hva kom først, høna eller egget? :laugh:

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for alle innspill. Tenkte kanskje det ville hjulpet å ta opp at barnet er usikker på familien matvaner/regle/normer, slik at moren også fikk forståelse for dette ved tilsnakk. Eventuell sier regler høyt for alle som f eks. "Alle kan forskyve seg med 2 kjøttkaker og 2poteter"  Men merker det høres merkelig ut, nå som jeg foreslår det.  :fnise: 

Kanskje beste løsningen er på be barnet kopiere vennen?. Men som mor føles det feil "pedagogisk". 

De er også her, men vennen bor i et nabolag med flere venner fra klassen. Vi bor derimot litt øde. Derfor er de oftes hos vennen. Her så forsyner vennen seg til de grader. Må vel bruke muligheten når den først er der. Men det bryr jeg meg ikke stort om.... 

Jeg synes ikke det blir så feil å kopiere vennen og familien der, det er vel en del av det å passe inn sosialt også. Man tilpasser seg på en måte forholdene der man er :) Jeg gjorde dette selv automatisk da jeg var yngre, og var inn og ut av forskjellige hjem, noe var lov der, noe annet der osv :) jeg tror nesten det blir den enkleste løsningen her

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tror ikke de har dårlig råd. Men vennen forsyner seg ganske "grådig" her, så mye mulig de trenger strenge regler for at vennen ikke skal leve på sukker og pålegg. Eller så har vennen blitt "grådig" når mulighet ber seg, på grunn av alle reglene? Ikke vet jeg.. Hva kom først, høna eller egget? :laugh:

:fnise: Her har vi unger som går bananas når de kommer hit. De får ikke sukker, lørdagsgodt, ikke noe ekstra, kun en porsjon osv. Vi spiser sunt, men er ikke fanatiske, så her er det lov med is etter middag innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde virkelig begynt å lure på hvor det var blitt av den sosiale intelligensen hvis foreldrene til venner av mine barn kom og fortalte meg hvordan jeg skulle organisere mine egne måltider  når deres barn var på besøk. Hva er problemet med å si til barnet selv at det før nøye seg med ett påleggsslag på brødskiva og forsyne seg like mye av middagen som det vennen gjør?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke det er noe problem å ta opp med moren i en vennlig tone at barnet ditt sliter litt med å huske og forstå alle reglene de har for mat og at han derfor vegrer seg for å overnatte fordi han synes det er så leit å bli irettesett foran hele familien. Sier man det pent og ikke en gang nevner ordet kritikk ("jeg sier ikke dette for å kritisere deg altså!" som jo blir helt mot sin hensikt) så bør jo dette gå helt fint! Bare gjør henne obs på den leie opplevelsen sønnen din har slik at hun kanskje kan være streng på en mildere måte evt ikke "ta han" for ting rundt matbordet.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lære barnet vanlig høflighet og spørre om han kan ta et glass juice, mer middag osv?

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen strenge spiseregler i hjemmet. Om barnet vil ha to pålegg på skiva (f eks. ost og skinke, egg og laks osv)  så er det uproblematisk. Vi bruker også rikelig med kjøttpålegg på skiva, da jeg selv foretrekker å bli mett på større andel proteiner, og ikke bare karbo. Per i dag er det ikke behov for å innføre spiseregler hos oss da f.eks en boks sjokoladepålegg gjerne holder i 2 mnd, og barnet ofte velger melk fremfor juice osv. Å ha regler om f. eks. kun et glass juice til frokost, kun sjokoladepålegg på lørdager osv ser jeg derfor som unødvendig.

Så har det seg slik at barnet ofte sover hos en venn. De har ganske mange regler rundt måltider, og dette er noe barnet synes er vanskelig å huske på, redd for å gjøre feil osv. Har for eks. vært episode hvor barnet har forskynt seg med glass nummer 2 med juice. Barnet har da fått tilsnakk, som barnet opplever svært ubehagelig når alle ved bordet hører dette (ref. andre familiemedlemmer av vennen). Barnet opplever det som kjeft, selv om jeg tror det handlet om å gjøre barnet oppmerksom på at slik gjør vi ikke her... Har vært lignende episode hvor barnet tok for mye pålegg på maten, (tatt både servelat og ost på samme skive) tatt nugatti på skive nummer 1, når regelen er å vente med dette til skive nummer 2. Jeg har snakket med barnet om at familier har forskjellige regler og vaner, og at dette må vi akseptere. Men nå et situasjonen slik at barnet synes alle reglene er så vanskelige å huske på at barnet ikke vil sove over der, og unnlater å delta på måltider ved besøk. Barnet kommer heller sulten hjem om kvelden. Burde jeg ta dette opp med moren i familien? Synes det er ganske ubehagelig, og er usikker på hva jeg skal si? Jeg forstår jo selvfølgelig at samme regler gjelder for mitt barn, når det er på besøk der, om det skulle vært uklart. 

Deres hus. Deres regler. Så enkelt er det. Hvis du er misfornøyd med det, får du sende matpakke når barnet skal dit.

De har også en økonomi å forholde seg til. Ikke sikkert at de har like god råd som deg

Anonymkode: dda50...c1c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...