AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Hva menes med "kumelk" når man får svar på en allergitest (blodprøve)? Jeg tåler altså ikke kumelk. Men HVA i melka tåler jeg ikke? Det virker svært problematisk for meg å sitte og skulle regne meg fram til hvordan jeg kan erstatte melk, kan jeg ta piller? Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Mest sannsynlig betyr det at du er allergisk mot melkeproteinet. Jeg tror ikke laktoseintoleranse slår ut på blodprøve. Soyamelk og havremelk er de vansligste erstatningsproduktene. Husk det er melk i mange påleggssorter, sjokolade, snakcks, og ferdigprodukter. Det finnes ingen piller mot melkeallergi. Anonymkode: 8de71...f02 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig betyr det at du er allergisk mot melkeproteinet. Jeg tror ikke laktoseintoleranse slår ut på blodprøve. Soyamelk og havremelk er de vansligste erstatningsproduktene. Husk det er melk i mange påleggssorter, sjokolade, snakcks, og ferdigprodukter. Det finnes ingen piller mot melkeallergi. Anonymkode: 8de71...f02 Mente for å sikre kalsiuminntak Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Tåler ikke soya heller, hva inneholder havremelk? Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mente for å sikre kalsiuminntak Anonymkode: 7ea98...03e Ok, vi ble anbefalt å spise makrell i tomat, sardiner, bønner, nøtter, og brokkoli. Dette er matvarer med høyt kalsiuminnhold. Ellers er det ikke dumt å ta et kalsiumtilskudd når du ikke kan spise eller drikke meieriprodukter. Havremelk inneholder havre, og det kan du lage selv. Jeg bruker å ta 5 dl havre og 1 l kokende vann, som kjøres i blender, og siles. En annen oppskrift sier at du skal la havre og kokende vann trekke over natten, og så klemme ut væsken i et tøystykke etterpå. Anonymkode: 8de71...f02
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ok, vi ble anbefalt å spise makrell i tomat, sardiner, bønner, nøtter, og brokkoli. Dette er matvarer med høyt kalsiuminnhold. Ellers er det ikke dumt å ta et kalsiumtilskudd når du ikke kan spise eller drikke meieriprodukter. Havremelk inneholder havre, og det kan du lage selv. Jeg bruker å ta 5 dl havre og 1 l kokende vann, som kjøres i blender, og siles. En annen oppskrift sier at du skal la havre og kokende vann trekke over natten, og så klemme ut væsken i et tøystykke etterpå. Anonymkode: 8de71...f02 Hva er hensikten med å drikke havremelk..? Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er hensikten med å drikke havremelk..? Anonymkode: 7ea98...03e Ingen annen hensikt enn at du kanskje ønsker å ha melk på frokostblandingen, lage hvit saus, pannekaker, vafler, eller andre ting vi vanligvis bruker melk til. Anonymkode: 8de71...f02 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #8 Skrevet 10. januar 2016 Laktose kan også vises på en blodprøve, men da leter man spesifikt etter det og tar en blodprøve før og etter inntak av laktose. Når det står melk er det nok melkeproteinet. Anonymkode: b8c37...e21
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen annen hensikt enn at du kanskje ønsker å ha melk på frokostblandingen, lage hvit saus, pannekaker, vafler, eller andre ting vi vanligvis bruker melk til. Anonymkode: 8de71...f02 Kan jeg bruke havremelk i pannekaker uten noe mer om og men? Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Laktose kan også vises på en blodprøve, men da leter man spesifikt etter det og tar en blodprøve før og etter inntak av laktose. Når det står melk er det nok melkeproteinet. Anonymkode: b8c37...e21 Ok, nei, tok bare en blodprøve ja.. Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bruke havremelk i pannekaker uten noe mer om og men? Anonymkode: 7ea98...03e Ja, det går helt fint. Den smaker litt søtere synes jeg, men i pannekaker gjør jo ikke det så mye. Anonymkode: 3fe51...f9f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bruke havremelk i pannekaker uten noe mer om og men? Anonymkode: 7ea98...03e Ja. Jeg synes ikke at den smaker søtere, i alle fall ikke den hjemmelagde for den søter jeg ikke på noe vis. Jeg drikker ikke havremelk som jeg drakk vanlig melk, men det passer godt i mat. Anonymkode: 8de71...f02
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #13 Skrevet 10. januar 2016 Melkeproteiner. Laktose er det ikke da laktoseintoleranse ikke er en allergireaksjon, men mangel eller delvis mangel på enzymet laktase. Anonymkode: aed9c...a37
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 Denne testen ble tatt for endel år siden (10 år ca), kan jeg ha vokst det av meg? Dvs, burde jeg ta ny test eller stole på den gamle? Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #15 Skrevet 10. januar 2016 Altså, jeg hentet nylig ut journalen, legen har ikke sagt noe om dette til meg. Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne testen ble tatt for endel år siden (10 år ca), kan jeg ha vokst det av meg? Dvs, burde jeg ta ny test eller stole på den gamle? Anonymkode: 7ea98...03e Har du spist melkeprodukter de 10 årene da, uten å få en reaksjon? Blir du ikke dårlig av det på en eller annen måte er det jo bare til å kjøre på. Anonymkode: d80f4...a23
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du spist melkeprodukter de 10 årene da, uten å få en reaksjon? Blir du ikke dårlig av det på en eller annen måte er det jo bare til å kjøre på. Anonymkode: d80f4...a23 Det vet jeg ikke, siden jeg er allergisk mot omtrent tusen andre matvarer også, men er slapp, trøtt, sur og har konstant vondt i kroppen. Så tenkte å prøve og unngå matvarer jeg er allergisk mot, for å se om jeg føler meg bedre. Anonymkode: 7ea98...03e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Laktoseintoleranse er ikke det samme som melkeallergi. Har du melkeallergi kan du heller ikke drikke laktosefri melk. Kanskje like greit, med tanke på at mennesker ikke er genetisk tilpasset til å drikke kumelk. Finnes mange andre gode alternativer, mandelmelk, havremelk, rismelk etc. Anonymkode: 54728...6de
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #19 Skrevet 11. januar 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Laktoseintoleranse er ikke det samme som melkeallergi. Har du melkeallergi kan du heller ikke drikke laktosefri melk. Kanskje like greit, med tanke på at mennesker ikke er genetisk tilpasset til å drikke kumelk. Finnes mange andre gode alternativer, mandelmelk, havremelk, rismelk etc. Anonymkode: 54728...6de Jeg kunne aldri tenkt meg å drikke noen av typene du nevner, men om havremelk og riksmelk er fullgodt alternativer til kumelk i matlaging så bruker jeg det nok. Anonymkode: 7ea98...03e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå