Gå til innhold

Gratis skole til utlendinger. Hva feiler Norge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Norge kan hvem som helst (kvalifisert) gå gratis på skole. Gratis. Selvom de kommer fra rike land som Australia som har egne skoler.

De har også ordninger med studielån som kan slettes helt, dersom personen drar tilbake til eget land om det er et u-land. Det står på lanekassen.no. Hvordan våger staten å sløse med skattepengene. De kaster ut penger til en gjennomsnittlig rik person fra Australia, som bare vil studere i Norge på gøy. Norge er jo så på at man skal stramme inn tilbud. Hva med å begynne der istendenfor i eldreomsorgen??

Unnskyld at jeg sier det, men hva med å slutte å gi 100.000 i skolepenger pr år til noen som vil gå på en fancy skole i USA. Når samme type utdanning finnes gratis i Norge. Da synes jeg de heller kan spare selv. Norge burde ikke gi ut et nærmest gratis lån for at andre skal reise jorden rundt på ferie.

Håpløst. Er det rart Norge går tom for penger?

Anonymkode: 6a0bf...c9b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Poda skrev:

Jeg vil gjerne se kilden din. Det jeg finner på Lånekassen angående dette sier ikke at det er fritt frem for hvem som helst å bare få penger. De må oppfylle noen krav ...

Studenter fra Sentral- og Øst-Europa og fra utviklingsland kan i noen tilfeller få studielån slettet.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Kvotestudent/Kvoteordningen---land/ Her er landene det gjelder.

Jeg skrev ikke at utlendinger fra Austrlia for eksempel får lån fra Norge, men at de får gå gratis på skole. Men norske studenter kan reise til USA og få ekstra skolepengelån. Finner dessverre ikke artiklene men de ble publisert når de strammet inn på studielånet, og at de ga unntak til enkelte som fikk store skolepengelån på over 100.000.

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studenter fra Sentral- og Øst-Europa og fra utviklingsland kan i noen tilfeller få studielån slettet.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Kvotestudent/Kvoteordningen---land/ Her er landene det gjelder.

Jeg skrev ikke at utlendinger fra Austrlia for eksempel får lån fra Norge, men at de får gå gratis på skole. Men norske studenter kan reise til USA og få ekstra skolepengelån. Finner dessverre ikke artiklene men de ble publisert når de strammet inn på studielånet, og at de ga unntak til enkelte som fikk store skolepengelån på over 100.000.

Takk, nå skjønner jeg bedre hva du mener :)

Personlig har jeg ikke noe imot denne kvoteordningen. Poenget er at personer fra gitte steder kan få kompetanse de kanskje ikke ville kunne fått i hjemlandet sitt. De kommer til Norge og får en utdanning som de deretter kan bruke til å forbedre situasjonen der de kommer fra. Norge er et rikt land med tradisjoner for å hjelpe de som er dårligere stilt (enten man er enig i det eller ikke, det er noe vi har gjort og fremdeles gjør). At vi da tilbyr noen å vise dem hvordan de kan hjelpe seg selv, slik at de i fremtiden kanskje kan klare seg på egenhånd, det ser jeg ikke problemet med. Det er jo et krav at de bruker utdanningen sin i hjemlandet for å få gjelden slettet. Gjør de ikke det, og f.eks. blir boende i Norge, da må de betale gjelden. 

Når det gjelder neste paragraf i det første innlegget ditt, så er de 100 000 kr man får fra Lånekassen et lån. Selv om noe kan bli gjort om til stipend, er det et lån som skal tilbakebetales med renter. Vi er veldig heldige i Norge som har mulighet til å ta utdanning, også i utlandet, som vi kan bruke til å drive Norge fremover. 

Jeg mener også at eldreomsorgen er forsømt, men jeg mener bestemt at utdanningssektoren ikke er stedet å kutte ned på. Vi trenger mennesker med utdanning i Norge, enten de er nordmenn eller utlendinger. Utveksling på tvers av landegrensene gir oss nye innspill og tanker, det er mange kloke hoder andre steder i verden som har ideer vi ikke har tenkt på.

Endret av Poda
Skrivefeil
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...