Gå til innhold

Mat, godteri, regler hos bestemor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på to og tre år. Hjemme har vi en god rutine på måltidene og ikke noe stress ifht mat. Er litt faste på at evt. godteri, dessert, kaker ol. spiser vi etter at vi har spist mat, og i hovedsak i helgene. Ungene er småspiste, så vi tenker at det er viktig at de får i seg ordentlig mat først, ellers spiser de seg mette på "dritt" og står over mat resten av dagen. Hjemme fungerer dette greit.

Så kommer ferier og helger sammen med min mor. Vi ser henne ca annenhver måned, og da opp mot ei ukes tid. Hun har et helt annet nivå på godteri- og kakeinntaket. Huset er fullt av det, måltidene avløser hverandre og alltid med godteri i mellom. Ungene vet godt at det alltid kommer noe annet etter maten, og dropper helt å spise. Det nytter ikke at jeg om mannen min prøver å være konsekvente, for min mor trenerer det ved første anledning. Ungene blir forvirra og veldig gira, og alt blir bare rot. De blir masete, sutrete og sover dårligere enn hjemme.

Min mor mener det beste vi kan gjøre er å legge til side rutiner og regler og la dem få alt de vil, fordi de er så småspiste. De blir jo det, for de venter på desserten. Hun mener de etterhvert vil bli lei, og begynne å spise brødskiver, middag osv. Hun mener de er utsultet på godteri og derfor ikke takler at det står rundt dem overalt i huset. 

Min mor er konstant på slankekur som sprekker hele tiden, og det er alltid snakk om vekt. Vi har ikke noe fokus på slikt.

Jeg vet ikke hva som er riktig. Det er så slitsomt å i det minste prøve å holde på grensene våre. Blir fortvilet over å se ungene som dytter i seg godteri og minimalt med mat, og sliten av følelsen av å alltid være i en forhandlingssituasjon. Min mor blir irritert på at vi skal være "så strenge", vi selv mener vi er minimalt strenge, men at det er vårt ansvar at barna spiser slik at de er blide, sover godt og generelt fungerer bra.

Hva synes dere? 

Anonymkode: a1cfa...b0f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du overdramatiserer!

Anonymkode: b354b...e14

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er dine unger, du bestemmer. 

Bare gi klar beskjed om hvordan reglene er, av og til må besteforeldrene få beskjed om hva som er greit og ikke gret. Jeg måtte gi beskjed om at mine ikke skal ha godteri osv, fordi jeg ikke syns det er nødvendig å introdusere det før de ber om det selv. Det ble litt surmuling, men det måtte de bare respektere. 

Så du må rett og slett gi beskjed om at hun har å høre på deg, for det er du som er mammaen. Ferdig snakka.

Anonymkode: 07aa3...4f9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Goden med å være bestemor det...! :) De skal ikke være strenge.

Anonymkode: df672...2c9

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom ungen aldri har spist snop eller ber om det selv er det feil å introdusere de for det.. Da blir det masing og hyling og skriking om at de alltid er godtesjuk. Du aner ikke hvor mye barn kan skrike over snop. Ser det på matbutikken hele tiden.

• Liker 3
Gjest morhjertegod
Skrevet

MIn søster klaget på min foreldre pga dette, da sa min mor" det er min gode som bestemor, om det er så ille, så får du slutte bruke meg som barnevakt" Skal si søstern holdt munn etter det. 

Skal ikke besteforeldre skjemme bort barnebarna sine, er jo være lov. Min bestefar var slik, men det gikk jo ikke utover rutinene hjemme. Jeg kan nesten ikke vente til jeg skal skjemme bort mine barnebarn :o)

AnonymBruker
Skrevet

Hun har selvfølgelig har glede av å være snill og gi barna godteri, men når de maser, sover dårlig og spiser dårlig er hun ikke akkurat fornøyd. Da er det vi som oppdrar dem feil, for de er ikke rolige og fornøyde når de har sovet lite, har vondt i magen og bare tigger. 

Derfor har jeg problemer med å si poenget med "frie tøyler", det blir jo ikke trivelig for noen.

Ts

• Liker 3
Gjest Mythic
Skrevet

Sånn har det vært med besteforeldrene til mine barn også, på begge sider. Da barna ble rundt 3-4 år skjønte de at det var forskjell på reglene hjemme og hos besteforeldrene, og forholdt seg fint til begge deler. Det eneste jeg la føringer for, var mat før godis, dessert eller kaker. Det er jeg selv oppdratt med, så mine foreldre gjennomførte det samme. Farmor og farfar gjorde det til en viss grad. 

Jeg forstår at du ikke synes det er greit, TS, men det er heller ikke noe å lage en stor sak ut av. Velg dine kamper, og foreslå at bestemor ikke har godteri stående framme, i det minste. Jeg gleder meg også til jeg blir bestemor og kan skjemme bort barnebarn, men for meg er det ikke likhetstegn mellom godteri og bortskjemt. Jeg vil nok heller skjemme dem bort med helt andre ting enn ting å putte i munnen.

Skrevet

Besteforeldre kan skjemme bort barna med oppmerksomhet, et varmt fang og masse kos. Å gi barna godteri til alle måltider i en uke i strekk er ikke å skjemme bort, det er råttent gjort mot både barna og foreldrene!

Jeg hadde aldri godtatt dette. Jeg er helt enig i at man bør se gjennom fingrene når det kommer til småting besteforeldrene gjør annerledes, men her er det snakk om barn som ikke får den næringen de skal ha. Ta en alvorsprat med moren din og si hvordan dere vil ha det. Det er faktisk dere som bestemmer!

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er ikke innstilt på å fjerne noe som helst av alt som står fremme, hennes forslag er at de får spise bare det om de ikke vil ha mat, og det vil de selvsagt ikke ha. 

Synes dere at det er helt greit, selv når det resulterer i utilpasse unger som er helt på tur både med søvn og humør?

Jeg takker for innspill, interessant å høre hvordan andre gjør det. :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med at bestemor=godteri :P Ble folk av meg og.. haha.. :P

Hvis man ikke er hos bestemor så ofte er det jo ikke farlig..

du dør ikke av godteri

Anonymkode: 5cb0e...eb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tar opp mye av det jeg bekymrer meg for fremover så dette blir nok et litt uklart innlegg...

Jeg husker at jeg av min mormor kunne får sjokolade (bittesmå drops aktige saker) når jeg var der på hverdager hvis jeg f.eks slet med lekser eller var litt slapp. Sånn skjedde ALDRI hjemme, der var der lørdagsgodt (som jeg ofte sparte så det ble dårlig og ikke fikk spist). Poenget: det er forskjell mellom foreldre og besteforeldre, problemet dukker opp når dere er samme sted hos besteforeldre eller "nøytral grunn". Da vil jeg si foreldre først også besteforeldre, men vet dette er vanskelig!

Det andre er dette med vektfokus. Merket først når jeg selv var svært tidlig gravid hvor negativt dette fokuset fra min mor var (hun visste ikke at jeg var fravdi). Har i etterkant tenkt mye over det og innsett at jeg nok lenge var på grensen til spiseforstyrrelse og at det hjemme etter jeg ble eldre har vært mye som hos dine besteforeldre. Mor klager over vekt, men samtidig alltid godteri tilgjengelig. Dette tenker jeg er mest farlig. En uke med litt rare rutiner er en ting, men og dermed få dårlig samvittighet for at man har spist godteri er noe helt annet.

Jeg har på ingen måte noen fasit, men skjønner at det er vanskelig å finne en balanse mellom "besteforeldre skjemmer bort" og sunt forhold til mat. Samtidig som fokuset på vekt nok bekymrer meg mer enn godteriet, så lenge skille er der og at å være hos bestemor på besøk en mandag er noe helt annet enn besøk enn helg.

Anonymkode: 290c5...ca5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun nekter å høre på deg hadde jeg nektet å dra dit. En hel uke med fri tilgang på godteri så ofte som annenhver måned er faktisk ganske mye. Og dette kommer selvfølgelig i tillegg til alt det andre; jul, påske, barnebursdager, familiebursdager, 17. mai, lørdager, diverse markeringer i barnehage og gjerne besøk hos andre familiemedlemmer/venner som også vil servere noe godt til kaffen.

Ja, besteforeldre skal skjemme bort, og gjerne bryte noen av foreldrenes regler, men ikke hele tiden og ikke når foreldrene er der. Jeg husker jeg fikk brødskive med sukker på hos bestemoren min, det var utrolig stas, for det fikk jeg aldri hjemme, og jeg måtte ikke fortelle det til mamma. Men jeg fikk bare èn, og bare når jeg overnattet der uten foreldrene mine, noe som skjedde kanskje 3-4 ganger i året. Og det er jo nettopp derfor det var så stas og jeg husker det så godt!

Anonymkode: 8c109...7e7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt ironisk da, at din mor (som alltid er "på slankern"), bidrar med at barna dine kan utvikle problemer i matveien (b.la fedme, usunt forhold til godteri, høyt blodtrykk, tykke blodårer).

Ja, en bestemor har en "gode". Min mor kommer mest sannsynlig til å skjemme bort sine fremtidige barnebarn også, men det får være måte på! 

TS, jeg syns du fint kan inngå kompromiss. Hvis dine barn er hos bestemor i ukedagene, er det strengt med godteri og usunne matretter. I helgene kan hun være litt mer løssluppen, kanskje mer enn det dere er også. 

Barn trenger faktisk voksne som har kontroll over kostholdet deres, ellers vil de vokse opp med et usunt syn på mat. Jeg fikk det, fordi min mor aldri var særlig konsekvent med mine matvaner. Jeg ble ertet på skolen fordi jeg var overvektig, og det er ikke noe jeg unner noen!

Så det er viktig at du påpeker dette selv. Om din mor ikke vil at hennes barnebarn skal vokse opp som henne, altså konstant på dietter, så skjerper hun seg!!

Anonymkode: efe73...29b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at besteforeldre skal få skjemme bort ungene. Men det er faktisk grenser her også. Når det er snakk om såpass lenge som en ukes tid og såpass ofte, så bør også besteforeldre ha litt begrensninger syns jeg. Barna kan skjemmes bort på andre måter også. 

Når vi er hos besteforeldre en helg, så er det kjempestas med nugatti og Oboy til frokost, og litt ekstra godis på lørdagen. Men det er fortsatt ikke greit å gnafse godis hele dagen og ikke få i seg skikkelig mat pga det, for ungene blir sutrete og tverre når de ikke spiser ordentlig. Det er heller ikke greit at de er våkne langt over leggetid, men såklart får de være oppe litt ekstra. 

Anonymkode: 9b5e1...92e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at besteforeldre skal få skjemme bort ungene. Men det er faktisk grenser her også. Når det er snakk om såpass lenge som en ukes tid og såpass ofte, så bør også besteforeldre ha litt begrensninger syns jeg. Barna kan skjemmes bort på andre måter også. 

Når vi er hos besteforeldre en helg, så er det kjempestas med nugatti og Oboy til frokost, og litt ekstra godis på lørdagen. Men det er fortsatt ikke greit å gnafse godis hele dagen og ikke få i seg skikkelig mat pga det, for ungene blir sutrete og tverre når de ikke spiser ordentlig. Det er heller ikke greit at de er våkne langt over leggetid, men såklart får de være oppe litt ekstra. 

Anonymkode: 9b5e1...92e

Helt enig med deg, skulle ønske vi kunne fått det til på samme måte!

Ts

• Liker 1
Skrevet

Synes det er overraskende mange her som synes det er greit at barn på to og tre år (!) gnafser mengder av godteri. Så små barn trenger ikke godis i det hele tatt, og i alle fall ikke som erstatning for mat. "Du dør ikke av godteri"? Jo, ganske mange dør eller får store fysiske og psykiske plager på grunn av diabetes, barnefedme og andre konsekvenser av et usunt kosthold.

Tipper uansett de fleste som har gode minner om besteforeldre og godteri var ganske mye eldre enn to-tre år, siden man ikke husker stort fra den alderen.

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er så synd er at når "bestemor" blir "verstemor" og innfører 1-ukes godterifest hver 1,5mnd så må man se "bestemor" sjeldnere. Det passer best med sånt én gang i året, til jul.

Anonymkode: 72344...df6

• Liker 4
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har barnebarn i småbarnsalderen. Dvs 2-3 årsalder. Elsker å ha dem her hos meg og de kommer jublende inn dørene her flere ganger i uken. 

Men de kommer heldigvis ikke pga godterier. Jeg tror jeg har gitt dem sjokolade 1 gang i løpet av disse årene. De jubler når de får middag, brødskiver, druer, jordbær, blåbær og yoghurt. Hos meg kommer de aldri til å få nugatti og oBoy. Når de blir eldre skal de få litt lørdagsgodt - og is på sommeren. 

Jeg skjemmer dem ut med å leke, tegne og se TV med dem. 

Mine barn elsket å være hos mine foreldre i oppveksten. Men de ble aldri bortskjemt med snop og søtsaker. Mor bakte endel, men aller helst elsket de middagene og det at mor og far hadde bedre tid til lek enn vi foreldre hadde. 

Skrevet

Jeg tenker også at besteforeldre kam skjemme bort barnebarna uten å slippe opp på alle grenser når det gjelder godteri. Særlig når ungene blir tydelig utilpasse, og hun i etterkant blir irritert og utålmodig og begynner å prøve å sette grenser. Da maser de til de får mer, og hun blir sur på oss foreldrene fordi vi har "slike unger"...

Kanskje problemet er at hun selv tenker at å kose seg er synonymt med usunn mat? Mat må alltid være inkludert når hun skal ha det trivelig, og det vises jo på vekta, med påfølgende slankekurer. Jeg tror jeg selv har klart meg ganske bra tross slankepress gjennom hele oppveksten hos henne, og jeg vil ikke at ungene skal bli påvirket heller.

Innser at jeg ikke kan forandre henne. Veldig synd, for hun er virkelig en super bestemor på alle andre måter!

Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...