Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Vet ikke. Det jeg vet er at urbefolkning av alle varianter...samer, indianere i hele Americas, inuitter, australske aboriginere og afrikanske urfolk anså menneske og dyr for å være et. Man utryddet ikke dyr for profitt...man levde av og med dem. Tok vare på bestandene av "matdyr". Og de dyrket sine guder i henhold til og i samsvar med naturen. 

Tja, mye av det der er en romantiserende myte. Indianerne var like mye med på å nesten utrydde bøflene i Amerika som det europeerne var.

Men at mange ur-religioner er mer sympatiske enn de monoteistiske religionene kan jeg være enig i.

Anonymkode: 580b4...752

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tja, mye av det der er en romantiserende myte. Indianerne var like mye med på å nesten utrydde bøflene i Amerika som det europeerne var.

Men at mange ur-religioner er mer sympatiske enn de monoteistiske religionene kan jeg være enig i.

Der tar du nok feil, min venn. Indianerne i nåværende USA var så avhengig av bison (ikke bøffel. Det var feil navn) at når hvite mann slaktet for profitt og moro sultet tusenvis i hjel. Alt fra feite steiker til horn og sener ble brukt.

Selvfølgelig utryddet de ikke sitt eget livsgrunnlag. ☺

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, frøkna skrev:

Veldig mange mennesker er religiøse, og all religion er så klart menneskeskapt. At religion er menneskeskapt er ikke den eneste logiske bristen i religon, spør du meg da..

selvsagt er det masse i religioner som strider med logikken (alt egentlig). Men det grunnleggende er at det er 100% menneskeskapt.

Anonymkode: d8d0f...5e2

Gjest Castielz
Skrevet (endret)

Om det finnes en gud, så er han/hun ett forbanna rasshøl.
Og det første jeg gjør om jeg en dag står foran dette avskummet er å kline til ham/hun rett i nesen med all makt jeg har.

Endret av Castielz
Skrevet

Nå falt jeg så j*vlig off topic igjen.

Beklager, TS.

MEN...på snakk om guder....nordamerikanske indianere hadde en egen "bisongud" som de påkalte for å få bisonen til å komme når fjorårslagret var tomt. ☺

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Der tar du nok feil, min venn. Indianerne i nåværende USA var så avhengig av bison (ikke bøffel. Det var feil navn) at når hvite mann slaktet for profitt og moro sultet tusenvis i hjel. Alt fra feite steiker til horn og sener ble brukt.

Selvfølgelig utryddet de ikke sitt eget livsgrunnlag. ☺

Sorry; bison. 

Det stemmer at bisonen var et hellig dyr for indianerne, som er naturlig siden det var en viktig kilde til mat. Men at de på et punkt nesten var utryddet hadde likevel mye å gjøre med at de begynte å bruke hester i jakten. Man kan ikke klandre dem for det - har man plutselig mulighet til å få mye mer mat enn tidligere utnytter man selvfølgelig den muligheten. Og det var før det fantes noen rødliste. Krisen ble ikke tydelig før det plutselig en dag var nesten tomt for bison. 

Mener ikke å være pirkete altså, men det er et kroneksempel på en myte som har blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en vedtatt sannhet.

Skrevet

Det ER en sannhet at de...indianerne...ikke ødela livsgrunnlaget sitt. Hvordan kunne de det?

Forøvrig ser jeg nå , i det du sier her, at vi egentlig er greit enige. ☺

Skrevet

PS. 

Bison er nydelig mat. Takker bisonguden hjertelig.  😀

AnonymBruker
Skrevet

Skaperen bryr seg om all skapelse, men både bibelen og koranen forteller oss at jorden er planeten tildelt djevelen.
Hvorfor Gud har gitt jorda til djevelen kan man spekulere i, (balanse, yin og yang, som et elektrisk batteri må begge polene til, pluss og minus) men det er mange myter i både norrøn, hinduistisk, maya, afrikansk, kristen mytologi om en slags kamp mellom to brødre, hvor den ene er ond og den andre god. Den ene vil utnytte mennesket, den andre ser på mennesket som noen med like stort potenstial som seg selv (som en Gud).
Hvis vi ser for oss at den onde regjerer på jorda, så bryr han seg ikke så mye om at vi har det bra, men liker at vi lider (derav krig og sykdom og forvirrelse og hat) , og for at vi skal fortsette å eksistere og dermed tilfredstille hans sadomaschisistiske interesser så må han ta vare på plantene og blomstene for uten dem lever ikke vi.
En annen interessant sammenheng er at menneskets oppbygningsmasse består av 6 neutroner, 6 protoner og 6 elektroner = 666 ,
vi er altså skapt i Guds bilde men "gitt" til djevelen. Sjela vår er fremdeles gud sin, men kroppen vår og livet som menneske er det djevelen som hersker over.

Anonymkode: 1a9f7...33d

Skrevet
Den 9.1.2016 at 19.46, Castielz skrev:

Om det finnes en gud, så er han/hun ett forbanna rasshøl.
Og det første jeg gjør om jeg en dag står foran dette avskummet er å kline til ham/hun rett i nesen med all makt jeg har.

Jeg er så utrolig enig med deg der. En eventuell gud hadde fått sparken i alle andre yrker enn gudeyrket, så jævlig ubrukelig som han er i jobben.

Anonymkode: c9f63...071

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...