Gå til innhold

Tankekjør

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hørt om begrepet "tankekjør" i forbindelse med diverse psykisk sykdom. Er det noen som kan forklare meg hvordan de opplever tankekjør? Hva, hvordan, når osv?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tankekjør oppleves for meg som at radioen står på mellom to stasjoner. Hodet bare går og går. Det kan også oppleves som at jeg planlegger og analyserer til den store gullmedalje. Noen ganger er det bekymringer (som aldri tar slutt) og andre ganger er det fine tanker som surrer og går til jeg ikke får sove. Hos meg skjer dette ofte i forbindelse med søvn. Både ved innsovning og at jeg våkner midt på natta og hodet går. Har jeg tankekjør om morgenen ender jeg ofte med en dårlig dag om keg ikke får stoppet det. Nå går jeg på medisiner for å roe ned. Tankekjør er forferdelig slitsomt!

Anonymkode: d6096...3d1

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tankekjør oppleves for meg som at radioen står på mellom to stasjoner. Hodet bare går og går. Det kan også oppleves som at jeg planlegger og analyserer til den store gullmedalje. Noen ganger er det bekymringer (som aldri tar slutt) og andre ganger er det fine tanker som surrer og går til jeg ikke får sove. Hos meg skjer dette ofte i forbindelse med søvn. Både ved innsovning og at jeg våkner midt på natta og hodet går. Har jeg tankekjør om morgenen ender jeg ofte med en dårlig dag om keg ikke får stoppet det. Nå går jeg på medisiner for å roe ned. Tankekjør er forferdelig slitsomt!

Glemte å si at tankene hår uteolig fort og at de døles ukontrollerbare. Som en karusell du ikke kommer deg av. For meg hjelper det å fokusere på noe. Et spill på mobilen eller noe annet konkret som jeg må fokusere på. (Og medisiner selvfølgelig.)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever du at du blir "normal" av medisinene, eller at de bare demper tankekjøret?

Anonymkode: c0b54...295

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si at tankene hår uteolig fort og at de døles ukontrollerbare. Som en karusell du ikke kommer deg av. For meg hjelper det å fokusere på noe. Et spill på mobilen eller noe annet konkret som jeg må fokusere på. (Og medisiner selvfølgelig.)

Jeg er også plaget med dette, og resultatet er at jeg bestandig har en form for avledning, enten en serie på dataen, radio, musikk o.l. Når jeg skal legge meg bruker jeg rolig musikk eller diverse sånne "selvhypnose", meditasjoncd og "deep relaxer" som finnes på spotify. Men av og til så lurer jeg på om hjernen blir overstimulert av denne oppførselen. Har du snakket med behandler om dette med avledning? For hjernen min får stimuli nesten hele dagen, og jeg lar aldri tankene vandre lenger, fordi jeg da kommer inn i denne forferdelige karusellen jeg ikke kommer ut av..

Anonymkode: 59f03...6b6

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever du at du blir "normal" av medisinene, eller at de bare demper tankekjøret?

Anonymkode: c0b54...295

Spørs hva du mener med normal, hehe. Jeg blir roligere og tankekjøret dempes veldig. Det føles som jeg har mer kontroll og jeg er mer opplagt. Jeg sover jo bedre. Å være sliten i hodet er annerledes enn å være sliten i kroppen, men det føles like utmattende.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også plaget med dette, og resultatet er at jeg bestandig har en form for avledning, enten en serie på dataen, radio, musikk o.l. Når jeg skal legge meg bruker jeg rolig musikk eller diverse sånne "selvhypnose", meditasjoncd og "deep relaxer" som finnes på spotify. Men av og til så lurer jeg på om hjernen blir overstimulert av denne oppførselen. Har du snakket med behandler om dette med avledning? For hjernen min får stimuli nesten hele dagen, og jeg lar aldri tankene vandre lenger, fordi jeg da kommer inn i denne forferdelige karusellen jeg ikke kommer ut av..

Anonymkode: 59f03...6b6

Jeg har ikke så voldsomt med tankekjør nå lenger. Var ekstremt mye verre før jeg fikk noe som helst behandling. Jeg trodde jeg var den eneste i verden som hadde dette. Følte meg helt gal. Etter at jeg fikk lest litt på nettet skjønte jeg at jeg ikke var alene og at det fantes medisiner mot dette. 

Jeg har merker nå i de senere år at jeg har veldig behov for stillhet og ro. Derfor skrur jeg av all lyd og stimuli innimellom. Medisinene hjelper mot tankekjøret, men jeg er vár for mye stimuli (lyd, store menneskemengder med mye lyd og bevegelse, kjøre fort med bil i mye trafikk, dvs tre filer) Jeg går gjerne tur i skogen, langt unna trafikk og lyder. Det virker beroligende.

Jeg tenker at det er viktig å ta vare på seg selv. F.eks unngå store kjøpesenter lørdager, verne seg mot støy, slenge seg på sofaen med en rolig aktivitet (bok, fargelegge) og skri av all lyd. Jeg bor sammen med en som er veldig glad i at tvn står på og jeg går derfor ofte til et annet rom for å få fred eller ber om å skru av lyd eller tvn. Bakgrunnsstøy er slitsomt.

Finn ut hva som er dine triggere og hva som gir deg ro. Finn en god balanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...