Gå til innhold

Hvorfor kan DU bryte trafikkreglene?


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Majoriteten av oss anser oss selv som lovlydige. Likevel vil jeg påstå at nesten de fleste sjåfører bryter trafikkreglene. Hvorfor er det greit å bryte fartsgrenser innen rimelighetens grenser?

Hvorfor er vi så overbeviste om egen evner som sjåfør at vi kan sette oss over trafikkreglene? Mener vi at fartsgrensene er feil satt? Skal alle de andre få følge "våre" grenser, eller er det bare de flinke sjåførene som har lov til å kjøre for fort? Er det greit å bli tatt og straffet?

Jeg er ikke bedre enn noen andre, jeg kjører for fort mest fordi jeg har dårlig tid. Det går stort sett greit i 50- og 60-soner, men i 80 synes jeg ikke alltid det er så farlig hvis veien er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener vi at fartsgrensene er feil satt?

Jeg synes de ofte er feil på fine veistrekninger med god sikt. 100-grensen er en forbedring, men står ikke alltid i forhold til den etterhvert høye standarden på sentrale strekninger.

Jeg synes forøvrig (ja, det er nok en generalisering) at de dårlige sjåførene ofte er de som er utrygge og ligger 10 km under fartsgrensen... Utrygge sjåfører er de som oftest "fryser" i en krisesituasjon, og handler irrasjonelt.

Min mening.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NOMADEN

Kjør så det ryker av dekkene. :wink: De motorveistrekningene vi etter hevert har fått på E6 og E18 tåler mer enn 100. Dagens biler er konstruert for 150+ og norske viemyndigheter kan med 130 grense som i Sverige fjerne en mill. lovbrytere med et tastetrykk. Men dessverre har vi folkevalgte som vet vårt beste. Vi vet det ikke selv.

Jeg opplevet Gerhardsentiden da maxgrensen var 60 på landevei. Tenk nå får vi kjøre 80. Min bil gjør lett 80 på annetgear. Resultatet er null repekt for lovgivere i utakt med virkeligheten. Siri Skogsholm er en fornærmelse mot demokratiet. Venstere har ikke én representant på tinget, men 3 i regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor settes fartsgrensene slik de gjør? I følge mange uttalelser i pressen fra både politikere og vegmyndigheter, er man opptatt av gjennomsnittsfarten, og at den mange steder er for høy.

Gjennomsnittsfarten. Jaha.

Så hvis fartsgrensen på en vegstrekning er 80 km/t (fordi man anser 80 km/t for å være en passende maksgrense), men målinger viser at gjennomsnittsfarten er f.eks. 91 km/t, kan det være at man setter ned fartsgrensen til 70 km/t for å redusere antall ulykker. Det er vel helt greit?

Joda, og på veier med litt varierende standard fungerer det etter hensikten også. Gjennomsnittshastigheten synker gjerne til 80 km/t, og kanskje man til og med får færre ulykker.

MEN: Etter endringen blir førere som kjører i hastigheter mellom 75 og 80 km/t bøtelagt. Myndighetene bøtelegger altså personer som kjører i en hastighet som de samme myndigheter har uttalt er hensiktsmessig og trygg. Det øker kanskje ikke folks respekt for fartsgrensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkbøter er ei av statens store faste inntektskjelder, kan ikkje berre radera den med eit tastetrykk må du da forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder alltid fartsgrense i boligområder og steder hvor grensen er under 70. I 80-grense og oppover kjører jeg fortere. Jeg mener det er viktig å holde grensene der hvor det ferdes folk langs veien, jeg vil ikke ha et liv på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål!!

Jeg kjører alltid 5-10 over den fastsatte kilometergrensa. Eller, ikke alltid i 80-sonen. Da mener jeg at "sinkene" som holder fartsgrensene, gjør feil. At de lager trefikkfeller, fordi de kjører så seint.

Jeg mener absolutt at det burde ha vært lov å overskride fartsgrensene med max 10 over den fastsatte grensen. Men kjører du over 10, at det blir skikkelige bøter. Dobble dem eller triple dem, same shit for me 8)

Men sånn generelt, så tror jeg at jeg kjører ganske bra. Har ikke vært borti noen; enda :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å ha fartsgrenser da hvis alle likevel kunne ha kjørt 10 km/t over? :roll: Jada, det er sikkert mange her som er gode sjåfører, men man er faktisk ikke alene på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hørte/leste ett eller annet sted at rundt 90% av oss rangerer seg selv som bedre sjåfør enn gjennomsnittet :roll::ler:

Selv holder jeg alltid lave grenser, prøver å kjøre utenom vanndammer ol når det går folk ved veien, etc. Også prøver jeg å holde hodet kaldt selv om det ligger en sinke foran meg (dvs ikke foreta dristige forbikjøringer).

(men jeg kjører nok ofte altfor fort, dessverre :oops: Burde ikke gjøre det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det mange steder i Norge går over alle støvelskaft når det gjelder å begrense hastigheten. Dette gjør jo bare at folk mister respekten for fartsgrensene. Kan heller ikke si jeg er begeistret for fotobokser. Fotobokser gjør at folk enten kjører alt for sakte eller blir uoppmersomme i trafikken fordi de følger med på speedometeret hele tiden. Dette skaper da ytterligere frustrajon hos andre sjåfører som kan finne på å ta farlige forbikjøringer. Trafikken flyter også dårligere der det er fotobokser pga. folk som øker og minker hastigheten som følge av fotoboksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når fartsgrensen er 50/60 holder jeg den ALLTID, men når jeg ser en laaaaang strekning hvor jeg tydelig ser at jeg kan kjøre fort uten å treffe andre biler, og fartsgrensensen er 70/80, ja så kjører jeg (dessverrere?) over 100,....MEN, jeg setter ALDRI noen andre sitt liv i fare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Vi lager oss unnskyldninger, mener jeg (jeg er ikke noe unntak).

Vi er ikke bygd for å tåle hastigheter, selv om bilene våre kan kjøre fort.

Denne helga kommer antageligvis noen til å dø i trafikken (statistisk sett), i hvert fall kommer noen til å bli skadet. Tror du at disse trafikkofrene anser seg selv for dårlige sjåfører?

Det er en utrolig tillit å legge livet sitt i hendene på alle de forbipasserende sjåførene man passerer med noen meters klaring. Det er så utrolig lite som skal til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet vil jeg ha færrest mulig reguleringer på ethvert område i samfunnet, inkludert itrafikken (ønsker i utgangspunktet private veier hvor grunneier selv bestemmer reglene), men med de reglene vi har i dag forsøker jeg i størst mulig grad å overholde det som til enhver tid er gjeldende.

Likefullt kjører jeg av og til for fort (dog kun en gang så fort at jeg kunne ha mistet lappen), bryter vikeplikten, dropper blinklys etc. Som regel fordi jeg har dårlig tid, eller jeg er stressa/sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lilletroll

Jeg er en fartsbølle, men jeg kjører ikke for fort lenger :klappe: (må klappe for meg selv, synes jeg er blitt riktig så flink!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...