Gå til innhold

Hvorfor blir alt stemplet som rasisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir den minste ting som setter spørsmålstegn til asylstrømmen og muslimer som rasisme? Bare den minste påpekning eller tilnærming, så blir man anklaget for å være rasist eller fremmedfiendtlig. Skal være enig i at noen tar i litt vel mye i sin karakteristikk av saken, men det må være lov og rom, for at man kan ytre ting fra en annen vinkel og påpeke fakta som taler mot dette.

Anonymkode: 1b1a3...d8e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Castielz
Skrevet

Fordi venstresiden aldri har hatt, eller vil noen gang ha noen realistiske argumenter å komme med.
Litt det samme som å diskutere med religiøse, fornuft går ikke inn, så da setter man enkelt en stopper for diskusjonen ved å dra rasismekortet.

AnonymBruker
Skrevet

Det første du gjør når noen kaller deg for rasist uten grunnlag er å fortelle dem at det de gjør er galt. Du må aldri forsvare deg ved å si at du ikke er en rasist, aldri! Når de kaller deg rasist så sender de søkelyset på deg om hvorvidt du er rasist eller ikke, det beste å gjøre er å sende søkelyset rett tilbake med en gang. Da har de tapt. 

Nesten som å kaste en granat på en fiendtlig styrke, og så kaster de den tilbake igjen hvor den eksploderer.

Anonymkode: 2b708...3de

AnonymBruker
Skrevet

Rasismebegrepet har blitt helt utvannet. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg er blitt beskyldt for rasisme. Det blir brukt som en hersketeknikk. Bryr meg svært lite, de som slenger om seg med begrepet er som regel de som har minst forsåelse for ordets innhold og kulturelle betydning. Merker at flere og flere ikke bryr seg om å bli kalt "rasist", så de ødelegger selv "trumfkortet" sitt.

Og bare for ordens skyld. Jeg er ikke hvit og har uten unntak blitt kalt rasist av ikke-hvite, og ofte helt ut av det blå, altså i diskusjoner som ikke har noenting med rase, kultur eller etnisitet å gjøre.

Anonymkode: 6a9c6...e86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg spiller det ingen rolle om det er hvite eller svarte konger som er del av innvandringen. Om de ser slik eller sånn ut. Men jeg forholder meg til de fakta jeg vet og leser om i media. Vi vet at en annen kultur som er så annerledes fra den norske kulturen vi er vandt med, ikke vil nærmest gå an å integrere disse menneskene inn i. Det blir veldig vanskelig... og til nå har vi ikke engang klart å integrere de få vi har tatt inn.

Anonymkode: 3a24d...20b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den er ren, skjær hersketeknikk. Når man ikke har noen argumenter, så må man benytte seg av andre metoder.

Egentlig tror jeg at de som bruker slike begreper, egentlig ikke er genuint interessert i saken. Er man interessert i politikk og har lyst til å finne gode løsninger, så snakker man om problemet og ser saken fra flere sider. Det er mange i ulike posisjoner i samfunnet i dag, som har ryggsleiket seg til topps, eller som har en høyere stilling pga familienavnet. Andre er sta, og ønsker ikke å gå tilbake på ting de har sagt før i redsel for å tape ansikt. Men generelt så mener jeg slike begreper brukes av personer som egentlig ikke bryr seg om saken. 

Anonymkode: 263fe...213

• Liker 1
Skrevet

Det blir ikke det. Men det er en populær påstand, i et forsøk på å kneble debatt. Å anklage andre for å dra rasismekortet kan nå best beskrives som å dra rasismekort-kortet.

• Liker 2
Skrevet

Snart blir det rasistisk å være hvit i huden. Nordisk hudfarge kan jo minne om nazistene. 

Det er uansett en problemstilling vi ikke trenger bekymre oss over for nordiske særpreg som blå øyne og blondt hår vil være en sagablott i fremtiden. 

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det er ikke snart rasistisk å være hvit i huden. Det er ikke snart rasistisk å ikke like thai-mat, eller å like best å feriere i Norge heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg hører som bruker rasisme-ordet mest, er de som anklager andre for å kalle dem rasister. Jeg hører og leser mer om det enn det at faktisk noen blir kalt for dette (selv om jeg vet det også skjer).

Anonymkode: 05a8e...ab7

• Liker 4
Gjest Blomsterert
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir den minste ting som setter spørsmålstegn til asylstrømmen og muslimer som rasisme? Bare den minste påpekning eller tilnærming, så blir man anklaget for å være rasist eller fremmedfiendtlig. Skal være enig i at noen tar i litt vel mye i sin karakteristikk av saken, men det må være lov og rom, for at man kan ytre ting fra en annen vinkel og påpeke fakta som taler mot dette.

Anonymkode: 1b1a3...d8e

Har vært kritisk,men aldri blitt kalt rasist.Tenkte det var litt dumme mennesker som bruker denne betegnelsen fordi de ikke evner å være nyanserte.Men ser også at smartere folk kan finne på å bruke det.De går kanskje tom for argumenter? Skepsis og kritisk tenking er det beste,og det burde være både nødvendig og klokt å debattere uten å komme med uttrykket.Det beste er å ignorere tull.Alltid.Er bare å fortsette å være saklig selv.

Skrevet

Noen ganger brukes det faktisk fordi det er dekkende. Når noen mener at enkelte "raser" for eksempel har lavere IQ, eller på annen måte er underlegne andre "raser", da er det faktisk rasistisk. Det er ikke jeg som stempler det som rasisme. Det er rasisme.

Andre ganger er det enten mangel på argumenter eller en bevisst hersketeknikk.

Det er akkurat det samme som når noen kaller meg PK, eller drar rasisme-kortet før noen har sagt en tøddel om rasisme. 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk ikke vet bedre... Har blitt kalt det mange ganger, men å diskutere innvandringspolitikk et aldri lurt. Fikk høre at jeg var rasist når jeg sa at jeg ønsket at de som kommer hit uten reelt grunnlag heller kan reise hjem igjen, slik at de som trenger asyl får større pålitelighet. Var det feil å si?? 

Anonymkode: b2734...f43

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk ikke vet bedre... Har blitt kalt det mange ganger, men å diskutere innvandringspolitikk et aldri lurt. Fikk høre at jeg var rasist når jeg sa at jeg ønsket at de som kommer hit uten reelt grunnlag heller kan reise hjem igjen, slik at de som trenger asyl får større pålitelighet. Var det feil å si?? 

Anonymkode: b2734...f43

Nei, det er absolutt ikke feil å si. At en asylsøker som ikke oppfyller kravene i flyktningekonvensjonen, må reise hjem igjen, har absolutt ingenting med rasisme å gjøre. Det er et helt ordinært svar på en problemstilling som diskuteres bredt i alle samfunnslag.

Anonymkode: 6a9c6...e86

Gjest Aucaman
Skrevet

Rasistkortet er bare ett av flere retoriske virkemidler som brukes for å stilne debatten. Å dømme noen "rasist", "sosialist" eller innta offerrollen vitner ikke om en person som ønsker å skape en debatt, og langt ifra å høre andres synspunkt.

For å hindre at sånt skjer lønner det seg å innta en rasjonell argumentasjonsform hvor man fokuserer på sak, og møter anklager med kontemplasjon og saklighet. Dessverre er det ofte slik:

"Sosialistene er så idioter, jeg har alltid hatt rett" -> "Rasist" -> "SOSIALISTEN KALTE MEG RASIST!"

eller

"Rasistiske FRPere er fortsatt rasister, jeg har alltid hatt rett" -> "Kommer med en legitim argumentasjon" -> "Fascist, du eier ikke empati."

Møt motstanderen din med respekt og argumenter sak uten å ty til ekkelheter. Da får du folk på din side, selv om de ikke deltar i debatten på det tidspunktet.

Skrevet

Aucaman har selvfølgelig helt rett.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det lurer jeg også på. Rasisme blir jo ropt ut for alt nå

Jeg tror det kommer av at folk er alt for nærtagne og at de rett og slett ikke vet hva rasisme er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt kalt rasist fordi:

- Jeg ikke kjøpte klær på en butikk

- Ikke betalt busskortet for en annen person 

-Ikke ble med i en bakgate for å ha sex med en vilt fremmed mann  (skjedd flere ganger)

- Ikke går i moskeen (mangel på respekt)

- Ikke kledd meg i burka (mangel på respekt)

- Ikke gitt dem penger gjennom jobben så dermed har jeg ikke likt utseendet deres (føler jeg har skjedd tusenvis av ganger)  

Osv :) 

Anonymkode: 02399...d51

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er i disse tidene vi ser at rasistene popper fram. Vi ser nå de sanne fargene til mange nordmenn, og de er ikke pene. Ikke prøv å vri det til at det er DERE det er synd på, for det er dere som ikke vil ta imot asylsøkere.  

Anonymkode: 57ada...49a

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er i disse tidene vi ser at rasistene popper fram. Vi ser nå de sanne fargene til mange nordmenn, og de er ikke pene. Ikke prøv å vri det til at det er DERE det er synd på, for det er dere som ikke vil ta imot asylsøkere.  

Anonymkode: 57ada...49a

Du er syk. Vekk med deg.

Anonymkode: 1dda8...d42

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...