Gå til innhold

Er dette streptokokker? (Halsen, bilde)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei! 

Har hatt feber i flere dager, med veldig vond hals. Feberen har roet seg nå, men halsen er like vond. La merke til noen klumper i halsen, men ble faktisk usikker på om de skal være der eller ikke.. Uff, herregud. 

Men uansett, jeg legger ved et bilde her nå. Er det noe å dra til legen for, kan det være streptokokker? Må det i så fall behandles med antibiotika, eller vil det gå over av seg selv?

forum.kvinneguiden.no/uploads//monthly_2016_01/image.jpeg.a0b3bd9c99874d8991452836f433d75e.jpeg

Anonymkode: ea8a7...347

Bildet gjort om til link.

- Pavilion,mod

Endret av Pavilion
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen. Kan ikke si om det er streptokokker eller ikke. Legen måler CRP og tar evt en test for å se hvilken type bakterie det er. 

Anonymkode: 6e8d8...4d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg mener forøvrig hastetime. Ikke om en uke. Streptokokkinfeksjon er i verste fall dødelig.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg mener forøvrig hastetime. Ikke om en uke. Streptokokkinfeksjon er i verste fall dødelig.

Typ legevakten nå i kveld? 

Ts 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Typ legevakten nå i kveld? 

Ts 

Klarer du deg til imorgen tross smertene så ser jeg ingen grunn til å dra før imorgen. De fleste tilfeller av streptokokker er helt ufarlig. Har det selv noen ganger I året og jeg får penicillin hver gang jeg har det. Det ser ut som det kan være det. Men vanskelig å si uten å ta en test :)

Men enig I at du ikke skal vente en uke, men det holder om du drar imorgen så sant du ikke blir superdårlig nå ikveld/natt :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke se om det er streptokokker, de må ta prøve med sånn vattpinne nedi halsen. De tar også CRP. Legen trodde jeg hadde streptokokker forrige uke men prøven var negativ og CRP ikke høy. En annen gang fikk jeg høre at det sikkert ikke var det, men da var prøven positiv, CRP høy, og jeg fikk antibiotika.

Det går over av seg selv uannsett og er neppe livsfarlig som noen over hevder, men det kan såklart være greit å ta en tur til legen. Hvis det er streptokokker er det vondt og går fortere over med antibiotika :)

Anonymkode: 93ee1...d18

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen imorra. Skulle det forverre seg utover kvelden natta så kan du jo ringe legevakta. Selv måtte jeg bli hentet av ambulanse når jeg hadde streptokokker. Var i ferd med å kveles, men det var nok et ekstremtilfelle :P bare til den som sa at streptokokker ikke er så farlig.

Anonymkode: ce209...8e3

• Liker 1
Skrevet

Har jeg hatt en kjempedårlig lege som flere ganger har sagt det er streptokokker bare ved å se i halsen? Trodde det var vanlig

AnonymBruker
Skrevet

streptokokker syns da,ved at du blir sår ,rød og får hvitt utslett i halsen/mandler ?

Anonymkode: 40b8e...77f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, mini-mio skrev:

Har jeg hatt en kjempedårlig lege som flere ganger har sagt det er streptokokker bare ved å se i halsen? Trodde det var vanlig

F.eks streptokokkinfeksjon i halsen har sine kjennetegn, men man kan ikke være sikker uten å ta en test. Ofte får pasient antibiotika i påvente av testresultat da streptokokkinfeksjon i halsen faktisk kan være livstruende. Merkelig at noen her hevder det går over av seg selv, for det gjør det ofte sannelig ikke. Streptokokkinfeksjon i halsen er en av typen infeksjon man ikke skal tulle med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt riktig at man ikke kan være 100% sikker på om det er virus- eller bakterieinfeksjon uten å ta halsprøve. Mange av symptomene er like, men enkelte av symptomene kan være noe retningsgivende. Det er for eksempel ikke så vanlig å ha rennende nese eller hoste ved bakterieinfeksjoner, men relativt vanlig ved virusinfeksjoner. Feber forekommer ved bakterieinfeksjoner, men det kan også forekomme ved virusinfeksjoner (selv om det ikke alltid skjer). Dersom man ikke har feber er det mest sannsynlig virus. Halsinfeksjoner som oppstår akutt er gjerne også forårsaket av bakterier. 

Som andre sier er halsinfeksjoner forårsaket av bakterier mer alvorlig enn virus. Halsinfeksjoner som skyldes virus vil gradvis bli bedre, men infeksjoner som skyldes bakterier kan gjerne oppleves å bli verre og verre. Det er klart at kroppen gjerne klarer å ta knekken på bakterieinfeksjoner selv, men ubehandlet streptokokkinfeksjon som kroppen ikke klarer å knekke selv kan være livstruende.

Jeg synes ikke det er noe poeng i å bli særlig bekymret og føle at du trenger å handle raskt. Det er flott at du har fått legetime, men i slike tilfeller er det gjerne vanlig å vente et par dager for å se om man blir bedre eller ei. Dersom man ikke blir bedre eller at tilstanden forverres bør man oppsøke lege. Dersom tilstanden forbedres er det gjerne ikke noen grunn til det. :) 

Anonymkode: fd6c4...672

Skrevet

Bildet gjort om til link.

- Pavilion,mod

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: var ikke streptokokker. Men ga utslag crp, så det er noe der. Har nå fått antibiotika. 

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...