Gå til innhold

Til andre menn der ute (ekskone, barn, samarbeid)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner må gjerne svare, men ønsker gjerne å høre fra andre menn.

Jeg er 38 og pappa til en 5-åring (skilt). Jeg og eks-kone ble enige om skilsmisse og begge har gått videre. Har fått meg ny kjæreste og forholdet er seriøst og stabilt. Så til saken: Jeg og eks-kone ønsker godt samarbeid om fellesbarn, men slik det ser ut så ser vi for oss to forskjellige ting når vi ser for oss godt samarbeid. Jeg ønsker at vi har mindre "kontakt" enn det vi har til dags dato (når hun har barnet hos seg ringer hun ganske ofte (daglig) og sms'er (daglig). Dukker opp på alle statusene mine på Facebook (likes/kommentar), enkelt og greit så vil jeg gjerne snakke med barnet når hun ringer, men det blir mest småsnakk med henne).  Jeg er redd for at kjæresten min skal tenke at jeg har et eks-problem og ikke gidde å forholde seg til det. Hun har ikke nevnt noe om det men hun tenker nok på det, bare at det er mitt ansvarsområde.

Hvordan opplever andre fedre der ute kommunikasjon med ekskone og fellesbarn? Min ekskone er nok helt "over meg", men vil nok fortsatt ha delvis kontroll.

Anonymkode: 3d65a...4eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ikke vært for 5-åring kunne det like gjerne vært min samboer som skrev dette. Han og eksen var også enige om å samarbeide, men her er det også slik at hun kontakter han hele tiden mens han omtrent ikke tar kontakt med henne (er jo ikke nødvendig så ofte hun tar kontakt med han). Og danser ikke han etter hennes pipe så samarbeider han ikke. Som ny kjæreste her er jeg helt sikker på at hans eks er over han (og omvendt), men det er fryktelig irriterende at hun skal legge seg borti alt vi gjør, vite alt vi gjør etc..

Start med å slett henne fra facebook. Min samboer prøvde men da ble det omtrent krig. Jeg har også min eks på facebook, men han kommenterer ALDRI hverken bilder eller status. Har vel fått en likes eller to på bilder. Men så legger han seg heller ikke oppi hva jeg driver med. 

Det skulle vært skrevet en bok om emnet...

Beklager, jeg er ikke en mann, men følte trang til å skrive likevel :-) (siden min samboer ikke er her på siden)

Anonymkode: a128c...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av respekt for din nåværende kjæreste ville jeg sagt fra på en pen og saklig måte at du ønsker kun høyst nødvendig kontakt med henne, og når du ringer ønsker du å snakke med barnet. Det er en typisk manneting å tro at eks er over dere, men de fleste ekser liker å kontrollere den gamle familien også, selv om det ikke er så synlig for dere. Dere trenger kun å ha kontakt ang barnet, ikke unødvendige oppdateringer om h*n sitter på pc eller om hva h*n spiste til kveldsmat. Slik kontakt byr på problemer, og da denne kontakten er høyst unødvendig er det også greit å kutte ut. 

Anonymkode: 36b5f...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av respekt for din nåværende kjæreste ville jeg sagt fra på en pen og saklig måte at du ønsker kun høyst nødvendig kontakt med henne, og når du ringer ønsker du å snakke med barnet. Det er en typisk manneting å tro at eks er over dere, men de fleste ekser liker å kontrollere den gamle familien også, selv om det ikke er så synlig for dere. Dere trenger kun å ha kontakt ang barnet, ikke unødvendige oppdateringer om h*n sitter på pc eller om hva h*n spiste til kveldsmat. Slik kontakt byr på problemer, og da denne kontakten er høyst unødvendig er det også greit å kutte ut. 

Signerer denne! En kvinnelig X er kanskje over deg følelsesmessig.. Men vil alltid prøve ha kontroll over deg og livet ditt.. 

Anonymkode: 79e77...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke legge meg opp i hvorfor eksen din ringer og styrer på som hun gjør, men jeg forstår det slik at det ikke er ønskelig og det beste for noen, for det der kan være starten på problemer. Det kan godt hende at eksen din ikke vil lage problemer, men hvis hun er oppegående i den forstand at man kan ha sunne forventninger til henne som person så trenger man ikke å tenke dypere for å skjønne at det hun gjør er rart å gjøre. Man er nok ikke helt klar i det øyeblikket man tenker "hey, jeg kan ringe eks og barnefar daglig!". Har selv venninner og en søster som har barn og skilt, hadde ikke anbefalt noen av dem at "sånn bør det gjøres". 

For det første så er det høyst anbefalt å ikke ha kontakt med eksen sin i det store og hele (selvsagt unntak, å ha barn sammen er ét av de). Men se det faktumet i bunnen, så forstår man at man ikke hadde satt pris på å etablere seg inn i et forhold hvor eksen dukker opp daglig. Smser, samtaler daglig osv er for mye av det "gode". En 2ting er at Når man skiller seg så skiller man seg ut av den type relasjon med daglig kontakt med ekskone/mann, barn og eksens familie, selvom man har barn. Og 3ting er at jeg trenger ikke å dyppe meg langt ned i følelsesregisteret for å se at det sikkert ikke er lett å være ekskona di og ha så usunn daglig kontakt med deg, heller. Jeg hadde ikke hatt lyst til å ha daglig kontakt med min ekskjæreste. Ser det litt for meg, man sitter der og spiser middag, har sex, ser film også ringer eksen. Ser for meg at man er ekskona og vil utnytte seg av sin posisjon inntil hun selv finner ut at hun kan gå videre.

-En måte å få henne til å takle dette bedre på, er å legge tydelige grenser. Gjør slik at hun m/sin familie ikke ser statuser på FB. Det er det beste for henne.

-Hvis det er slik at du vil ha daglig kontakt med barnet ditt når barnet er hos henne, snakk bare med barnet - ikke bruk dette tidspunktet til å snakke om barnet med eksen din. Ha klare avtaler på forhånd pånår man skal snakke eller diskutere noe om barnet, for eksempel når det er leveringstid eller et fast tidspunkt i uka.

Anonymkode: df9c4...0ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med deg, men 'av respekt for ny kjæreste' er noe han bør tenke, ikke ekskone. Det er nok ikke bra å blande inn den nye partneren inn i grunnlag og problematikken. Problemet er jo for mye kontakt, det er vel ikke bra uansett om man har ny partner eller ikke. (Just saying - for om eksen hans ikke vil være et problem for hans nye forhold vet nok de fleste, innerst inne, at hun hadde tatt mindre kontakt av egen fri vilje for det er jo ikke normalt å gjøre det). 

Anonymkode: df9c4...0ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lage problemer når det ikke er problemer?

1. Bruk laaaaang tid på å svare på sms, da vil de til sist omtrent opphøre. Minst 4-5 timer. Etterhvert så drar du det lenger ut og ender på dagen etter.

2. Ikke delta i smalltalk. svar eks" Jaha ja, han gjorde det ja. Kan du ikke gi han telefonen da så kan han selv fortelle om dagen sin. Det vet jeg han liker"  o.l

3. Ikke spør oppfølgingsspørsmål om hun snakker om noe som ikke angår barnet. Bare vær høflig men lite interessert i det hun sier som ikke angår barnet og styr samtalen til at det er ungen du skal prate med.

4. Del mindre statuser. Seriøst. Du er voksen. Om det er vanskelig så går det ann å skjule statuser for enkeltpersoner inne på facebook.

Hold på sånn en stund så går det seg til. Hun er kvinne så hun har mest sannsynlig følere som vil ta signalene.

Det er mye bedre å ta det gradvis sånn enn å ta en konfrontasjon å ende opp med at ho blir lei seg også kanskje hele samarbeidet går til helvete. Kanskje til og med kjæresten din får skylden for at (i hennes øyne) samarbeidet går til helvete, å tro meg, du vil ikke at eksen din skal ha ett horn i siden på nye damen når hun ikke har det fra før. Da er det tilslutt ungen det går utover.  Om det er nye damen du bekymrer deg for så kan du jo innlemme henne i planen.

Anonymkode: 1edb6...449

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Bruk laaaaang tid på å svare på sms, da vil de til sist omtrent opphøre. Minst 4-5 timer. Etterhvert så drar du det lenger ut og ender på dagen etter.

2. Ikke delta i smalltalk. svar eks" Jaha ja, han gjorde det ja. Kan du ikke gi han telefonen da så kan han selv fortelle om dagen sin. Det vet jeg han liker"  o.l

3. Ikke spør oppfølgingsspørsmål om hun snakker om noe som ikke angår barnet. Bare vær høflig men lite interessert i det hun sier som ikke angår barnet og styr samtalen til at det er ungen du skal prate med.

4. Del mindre statuser. Seriøst. Du er voksen. Om det er vanskelig så går det ann å skjule statuser for enkeltpersoner inne på facebook.

Hold på sånn en stund så går det seg til. Hun er kvinne så hun har mest sannsynlig følere som vil ta signalene.

Det er mye bedre å ta det gradvis sånn enn å ta en konfrontasjon å ende opp med at ho blir lei seg også kanskje hele samarbeidet går til helvete. Kanskje til og med kjæresten din får skylden for at (i hennes øyne) samarbeidet går til helvete, å tro meg, du vil ikke at eksen din skal ha ett horn i siden på nye damen når hun ikke har det fra før. Da er det tilslutt ungen det går utover.  Om det er nye damen du bekymrer deg for så kan du jo innlemme henne i planen.

1. hvis min samboer ikke svarer inne rimelig tid blir det et helvete. Og etter mange år er det ikke blitt særlig bedre.

2. Jeg har overhørt mang en telefonsamtale mellom de to. Hun snakker, han lytter. Sånn er det.

3. Han bare lytter til hva hun har å si, det har hendt at han har lagt på når det blir for ille. Hjelper ikke.

4. Han deler så og si ingenting på facebook.

Om hun har følere ute? Antagelig ikke... Dette er fortsatt et problem, og hun vil mest sannsynlig aldri forstå det. Jeg gleder meg vanvittig til ungene er store nok til å ta vare på seg selv!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. hvis min samboer ikke svarer inne rimelig tid blir det et helvete. Og etter mange år er det ikke blitt særlig bedre.

2. Jeg har overhørt mang en telefonsamtale mellom de to. Hun snakker, han lytter. Sånn er det.

3. Han bare lytter til hva hun har å si, det har hendt at han har lagt på når det blir for ille. Hjelper ikke.

4. Han deler så og si ingenting på facebook.

Om hun har følere ute? Antagelig ikke... Dette er fortsatt et problem, og hun vil mest sannsynlig aldri forstå det. Jeg gleder meg vanvittig til ungene er store nok til å ta vare på seg selv!

Da får du lage kvalm å helvete da vet du så stemor fordommene virkelig gjelder. På den måten kan du forpurre samarbeidet mest mulig så ungen får værst mulig oppvekst. Om du er riktig heldig så slutter ungen å komme så du får samboeren din helt for deg selv.

Og ungene vil være der hele livet. Ikke bare til de er myndige.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du lage kvalm å helvete da vet du så stemor fordommene virkelig gjelder. På den måten kan du forpurre samarbeidet mest mulig så ungen får værst mulig oppvekst. Om du er riktig heldig så slutter ungen å komme så du får samboeren din helt for deg selv.

Og ungene vil være der hele livet. Ikke bare til de er myndige.

Jeg bare svarte vedkommende som mente dette ikke var noe problem. Ja ungene vil være der hele livet, men mor og far trenger ikke ha kontakt etter at ungene er blitt voksne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takker, har fulgt noen råd allerede. 

Anonymkode: 3d65a...4eb

AnonymBruker
Skrevet

Ikke en lett situasjon - for å ta det med tankene om din nye kjæreste, prat med henne og ... :) Fortell hvordan du føler det angående dette, men at det ikke er lett siden det er mor til dine barn, men inkluder henne mens du prøver å minke på svarene til ekskona di. :)

Anonymkode: 0f325...7dd

Gjest Mythic
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare svarte vedkommende som mente dette ikke var noe problem. Ja ungene vil være der hele livet, men mor og far trenger ikke ha kontakt etter at ungene er blitt voksne. 

Hvorfor trenger man ikke ha kontakt etter at ungene er blitt voksne? Jeg lurer oppriktig på dette.

Jeg ble skilt for 20 år siden, og har fortsatt kontakt med far til ungene mine, selv om de er voksne. For oss er det helt naturlig, og har aldri skapt noe problem for nye partnere. Nå er det ikke akkurat sånn at vi har kontakt så veldig ofte, men inni blant snakkes vi om praktiske ting, som f.eks hva vi skal kjøpe i jule-eller bursdagsgaver, slik at vi ikke kjøper det samme. Vi snakker om hvem som kan hjelpe ungene med ditt og datt i forhold til praktiske ting de ønsker hjelp til. Han var i begravelsen til begge mine foreldre, og var til og med med og bar kisten da faren min døde - det er da bestefar til barna hans. Vi hjelper hverandre hvis det er behov for det. Hva er galt med det? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Mythic skrev:

Hvorfor trenger man ikke ha kontakt etter at ungene er blitt voksne? Jeg lurer oppriktig på dette.

Jeg ble skilt for 20 år siden, og har fortsatt kontakt med far til ungene mine, selv om de er voksne. For oss er det helt naturlig, og har aldri skapt noe problem for nye partnere. Nå er det ikke akkurat sånn at vi har kontakt så veldig ofte, men inni blant snakkes vi om praktiske ting, som f.eks hva vi skal kjøpe i jule-eller bursdagsgaver, slik at vi ikke kjøper det samme. Vi snakker om hvem som kan hjelpe ungene med ditt og datt i forhold til praktiske ting de ønsker hjelp til. Han var i begravelsen til begge mine foreldre, og var til og med med og bar kisten da faren min døde - det er da bestefar til barna hans. Vi hjelper hverandre hvis det er behov for det. Hva er galt med det? 

Absolutt ingenting. Det er sånn det skal være. Man slutter ikke å være foreldre i det sekundet ungen er 18. Jeg synes det er mere rart med de som kutter helt ut sin tidligere svigerfamilie, tross alt er det 50% av familien til ungen din.

• Liker 3
Gjest Mythic
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ingenting. Det er sånn det skal være. Man slutter ikke å være foreldre i det sekundet ungen er 18. Jeg synes det er mere rart med de som kutter helt ut sin tidligere svigerfamilie, tross alt er det 50% av familien til ungen din.

Helt enig med deg. For oss er det hvert fall naturlig å ha det sånn, og jeg tror barna har opplevd at det er positivt. Jeg har alltid kunnet spørre besteforeldrene på farssiden om hjelp/barnevakt, uten å måtte gå gjennom eksen, f.eks. De har til og med gitt meg en liten julegave i alle de 20 årene vi har vært skilt, og jeg gir noe til dem. Veldig koselig :)

Gjest Mythic
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. For oss er det hvert fall naturlig å ha det sånn, og jeg tror barna har opplevd at det er positivt. Jeg har alltid kunnet spørre besteforeldrene på farssiden om hjelp/barnevakt, uten å måtte gå gjennom eksen, f.eks. De har til og med gitt meg en liten julegave i alle de 20 årene vi har vært skilt, og jeg gir noe til dem. Veldig koselig :)

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og eksen har ingen kontakt utenom avtaler om barnet. Det første året etter vi ble samboere,  ringe og smset mor flere ganger daglig. Samboer forsto ikke hvorfor hun ringte for alt mulig. Hun hadde samboer selv også, men det var vel for å vise at hun hadde litt "makt" over min samboer også. Så gikk hun vel lei. Nå kan det gå en uke eller to uten at de prater sammen.

Det er fint hvis foreldre kan ha et ok forhold til hverandre selv om de har gått fra hverandre, men det finnes grenser hvor mye kontakt det er behov for.

Anonymkode: d2ec0...833

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med nye dama di og hør hva hun har å si om forholdet du og eksen har. 

Jeg og eksen har en 10 åring sammen og vi snakker sammen innimellom. Det blir ikke daglig, men hvis jeg finner en meme som handler om en kverulant drittsekk eller annet morsomt så sender jeg det. (jeg får alltid noe dritt tilbake :fnise:)

Jeg har ikke noen som helst følelser for eksen min, men han er pappaen til barnet mitt og jeg blir aldri kvitt han. Så da prøver jeg å gjøre det beste ut av situasjonen.
I bursdager for klassen så sier jeg alltid at han skal invitere "nye" dama si. Jeg er alltid hyggelig og ymter frem til at hun også skal komme til fatet...! Jeg forventer ikke at jeg skal bli bestiss med dama til eksen min, men jeg har tenkt hun setter pris på å vite at hun og kan komme med en mening og bli hørt.
Jeg vil gjerne at barnet vårt vet at mamma og pappa alltid samarbeider og at barnet har trygge rammer rundt seg hvor enn barnet er.

Anonymkode: 19d82...89a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en lignende situasjon som trådstarter, og det er ikke nødvendigvis så enkelt som du beskriver. Når jeg har forsøkt å være mindre tilgjengelig, og kun henvendt til vårt felles barn, så blir hun rasende (til tross for at det er over 2 år siden det ble slutt). Hun nekter å samarbeide, og stemningen er helt forferdelig. Det går jo selvfølgelig utover barnet. Og om man våger å si det, så blir hun om mulig enda verre.

Anonymkode: 637f7...c74

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forventer ikke at jeg skal bli bestiss med dama til eksen min, men jeg har tenkt hun setter pris på å vite at hun og kan komme med en mening og bli hørt.
Jeg vil gjerne at barnet vårt vet at mamma og pappa alltid samarbeider og at barnet har trygge rammer rundt seg hvor enn barnet er.

Anonymkode: 19d82...89a

Skulle ønske det var ei som du som var moren til mitt barn :smilyblomst:

Utrolig at det skal være vanskelig å forstå at barnets beste er det viktigste.

Anonymkode: 637f7...c74

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...