Gå til innhold

Hekle bryllupsgave og konfirmasjonsgave


Gjest Møremor

Anbefalte innlegg

Gjest Møremor

Noen som har tips til noe som kan hekles i bryllupsgave?

Hva med konfirmasjonsgave til en jente?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 1anonym2

Det er vel veldig lite hekletøy noen blir særlig glade for til bryllup/konfirmasjon hvis de ikke spesifikt sier at de ønsker seg sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng fra brukeren over meg. Det kan treffe midt i blinken, men det kan også bli fullstendig feil - noe som er trist ettersom det i et slikt prosjekt ligger utallige timers arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et digert, deilig pledd til sofaen/senga i nøytrale farger, men kanskje ispedd litt sprekere farger! Da hadde jeg blitt kjempeglad i alle fall :) Og kanskje noen matchende putetrekk til! Heklede duker, spisebrikker, kluter (bad og kjøkken), doble grytekluter (så man ikke brenner seg gjennom hullene), serviettringer, juletrepynt, tøfler.. Disse siste "småtingene" egner seg kanskje best til brudeparet men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til konfirmasjon vil jeg si ingenting. Med mindre du kjenner konfirmanten godt, og vet at hun blir blad for noe slikt. Jeg kjenner ikke en eneste fjortis som ville blitt glad for hjemmeheklet noe som helst..

Til bryllup: kanskje en duk? Med veldig stort forbehold om kanskje.. Ikke alle liker duker - jeg personlig hater det. Så igjen: se an hvem du gir til. Vet du at de er sånne som bruker duker, hekle i vei. Ellers, nei. 

Jeg synes ikke hjemmeheklet egner seg som gaver til så store anledninger. Hjemmeheklet lue/skjerf/votter til jul/bursdag kan være en knall gave, men til konfirmasjon/bryllup skal man gjerne gi en såpass stor gave at man da evt må hekle en stor ting som mottager aldri kommer til å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderte å hekle sengeteppe til et brudepar en gang, men jeg fikk aldri tid.

Til konfirmant er jeg usikker. Ser ikke helt for meg at en 15-åring setter like stor pris på hjemmelagede ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, nattsvermer skrev:

Jeg vurderte å hekle sengeteppe til et brudepar en gang, men jeg fikk aldri tid.

Til konfirmant er jeg usikker. Ser ikke helt for meg at en 15-åring setter like stor pris på hjemmelagede ting.

Hvor mange bruker egentlig sengeteppe? Anbefalingene er jo å ikke dekke til madrass og dynes, men tvert imot brette dynene ned slik at både madrass og dyner får luft. Så jeg tror det er like greit at du ikke brukte årevis på et slikt prosjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke grenser for hva en kan hekle hvis en er flink nok. Heklede sengetepper/pledd er mer enn store nok til en slik anledning, men det kommer an på hvem mottakeren er, og om hun liker slike ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg har heklet duk og sengtepper etter ønske fra famile, til julegave osv. Men sluttet, da det tok for mye tid og regnet på hvor dyrt det ble. Men til brudeparet kan jeg ikke se noe problem i et nydelig heklet tepp til sofaen, i duse farger og ullgarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Møremor

Takk for svar :) Tenker å gi en ting i tillegg til brudeparet, og penger til konfirmanten. Tenker evt å lage noe som passer til gaven, f eks hvis jeg kjøper noe til brudeparet som er til kjøkkenet/ hekler jeg f eks noen kule spisebrikker. Det skal være moderne og deres stil. Har tenkt på et putetrekk til konfirmanten. Setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Nimorna skrev:

Kaffeduk?  Dåpskjole dersom de er åpne om at de planlegger familieforøkning. 

Dåpskjole ville jeg aldri gitt til noen som ikke allerede var gravide. En ting er hva man planlegger og ønsker, en helt annen ting er hva som faktisk skjer. Hvor sårt er det ikke å sitte ufrivillig barnløs 10 år senere med en dåpskjole som en påminnelse om det du mest av alt ønsker deg, men ikke får?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet kan jo få matchende heklede votter eller lignende, hvis du finner noen fine, og det er ment som et tillegg til noe annet, eller du ikke skal i bryllupet. Konfirmant kan også få kul lue (med penger i?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut ett mønster på brikker som heter Hexagon.

Tepper satt sammen med disse brikkene blir knallfint og strikkes det i ull, så kan det brukes bare som teppe eller som pynt over senga.

Jeg hadde blitt kjempeglad for ett hjemmelaget teppe både til bursdag, jul, konfirmasjon og bryllup.

Bare husk å finn ut hvilke farger de liker og som passer hjemme hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heklet sengeteppe (noe fint og eksklusivt, ikke bare vanlige bestemorruter) eller et stort tykt godt pledd. Det passer til begge, dog vil ikke noen av dem sette pris på det enda, men den dagen kommer. Vi fikk et sengeteppe etter bestemoren. Til samboeren min. Fineste vi noen gang har fått og det ligger over gjestesenga.  gjesterommet funker som kontor og vi har mye skap med håndduker, sengetøy osv der, slik at vi ser det ofte selv om det ikkligger over vår seng.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

Dåpskjole ville jeg aldri gitt til noen som ikke allerede var gravide. En ting er hva man planlegger og ønsker, en helt annen ting er hva som faktisk skjer. Hvor sårt er det ikke å sitte ufrivillig barnløs 10 år senere med en dåpskjole som en påminnelse om det du mest av alt ønsker deg, men ikke får?

Sant nok. Dåpskjole kan være en bra gave, hvis forholdene ligger til rette for det. Jeg burde nok spesifisert, som du skriver, at det gjaldt dersom de allerede ventet barn heller enn det mer vage og usikre "planlegger familieforøkelse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...