Gå til innhold

Maskene legger seg bak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg strikker med to farger legger maskene seg bak hverandre slik at det ser feil ut.. tips til hvordan jeg kan rette det opp uten å rekke det opp?

1452085440814585743574.jpg

Anonymkode: e61a9...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på om du strikker litt stramt?  Har du forsøkt å få frem maskene som er "halve" ved å dra litt i tråden?

Hvis tråden bak da drar sammen strikket så strikker du for stramt. Det er fort gjort å stramme for mye, og det er nok ingen annen råd (som jeg vet om) enn å rekke opp og strikke løsere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker du rundt eller en pinne rett og neste pinne vrangt? 

For meg ser det ut til at problemet er at du ikke klarer å la den tråden du ikke strikker med få nokk slakk i forhold til hva den trenger for at arbeidet skal bli pent. Dette har jeg problemer med og strikker derfor ikke med to farger/tråder samtidig. Krever øvelse å få dette pent. 

Skal du rekke opp igjen uten å trekke pinnen ut, må du strikke baklengs maske for maske. (Noe herk, jeg holder på å lete etter en feil i et hullmønsterkaos på mitt strikketøy.)

Anonymkode: bc5b6...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Som nevnt av andre - det kan være at du holder garnet litt for stramt. En god "pekefingerregel" er å dra maskene på høyre pinne bakover etter hver tredje/fjerde/femte maske slik at du får strukket garnet. Heller litt for løst enn for stramt. Garntrådene tover seg jo lett sammen på baksiden av arbeidet, og dette forankrer garnet litt slik at garntrådene ikke "trekkes" ut hele tiden.

I tillegg spiller dominansfarge og bakgrunnsfarge en rolle. Dominansfarge er den fargen som danner mønsteret - i ditt tilfelle det blå garnet. Det hvite garnet er bakgrunnsfargen. Hvis du strikker med begge garntrådene i ei hand, så skal bakgrunnsfargen ligge nærmest håndleddet, Den dominante fargen (mønsterfargen) skal ligge ytterst. 

Hvis du strikker med et garn i hver hand, så skal bakgrunnsfargen holdes i venstre hånd og dominansfargen i høyre hånd. 

Jeg holder på å lære meg sistnevnte metode, da jeg strikker altfor stramt. Hver gang jeg skal strikke med dominansfargen, så legger jeg venstre pekefinger mellom garnet og arbeidet. Garntråden får da litt slakk slik at det ikke blir for stramt. I tillegg strekker jeg strikketøyet etter hver femte maske. Går ikke så veldig raskt akkurat nå, men det er fordi jeg ikke er vant med å strikke med høyre hand. 

Et siste tips: Gå opp en halv pinnestørrelse når du skal strikke mønsterstrikk. Siden du strikker med flere tråder samtidig, er ikke mønsterdelen av arbeidet like elastisk som det som er enfarget. 

Og - mye retter seg i vask og etter damping/oppspenning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Ved strikking med to farger, bruker jeg å tvinne trådene (på baksiden) om det går mer enn tre masker i en farge, for at det ikke skal bli lange tråder på baksiden, altså penere på baksiden, og for at det ikke skal bli for stramt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...