AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Jeg har i flere år slitt med angst, etter en depresjon. Depresjonen ble satt igang av stress, press og vond mage. Den vonde magen har vært med meg siden, og har trigget en generell angstlidelse. Jeg gikk på Venlafaxin i halvannet år men sluttet. Det året jeg gikk på dem kan jeg ikke huske å ha vært særlig plaget av magetrøbbel. Nå er jeg i noenlunde samme situasjon som da jeg var deprimert, men nå er det bare angsten som står på, og det for fullt. Magen er ustyrlig, og jeg vil ikke ta flere immodium hver dag for å styre den og alikevel ha masse fysiske angstsymptomer. Jeg spiser sunt og trener, og er klar over FODMAP og spiser mest mulig etter den. Alikevel blir jeg så dårlig når jeg blir stresset eller får angst, og jeg får også angst av å være redd for å få vondt i magen - en ond sirkel. Jeg gjør også avslappingsøvelser og ulike metoder når jeg kjenner angsten kommer, men nå for tiden så klarer jeg ikke å vinne over det. Situasjonen jeg er i vil være slik i 6-7 måneder fremover. Mitt spørsmål er om noen har erfaring med antidepressive og angst+magevondt-kombinasjon. Venlafaxin funket greit såvidt jeg husker, men har lest om Cipralex og et par andre jeg ikke kommer på i farten. Dette er svært vanskelig for meg og hemmer livskvaliteten min, da jeg ikke kan gå på feks. kino eller restaurant eller kjøpesenter uten å ha et "rituale" i timene før med lite mat, helst et par immodium eller mer, og være sikker på at jeg kan komme meg ut av situasjonen om jeg kjenner jeg blir dårlig eller får angst. Jeg tørr ikke smake ny mat, reise spontant - såvidt ta bussen til byen. Jeg skal også forhøre med legen om psykisk hjelp, men vet det er lange køer og jeg har ikke økonomi til privat. Anonymkode: af95b...e5f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 Jeg slet med depresjon og angst i tillegg til mageproblemer og gikk på Cipralex. Cipralex hadde overhode ingen innvirkning på mageproblemene mine, men det er sikkert verdt et forsøk. Alle er jo forskjellige. Lav-Fodmap dietten er det eneste som har hjulpet min mage. Får du i deg nok D-vitamin? Anonymkode: d1916...022
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Du må jobbe med angsten din. Psykologer som er gode på eksponeringsterapi kan være tingen for deg. Det skal ikke ta mange timene heller, så her ville jeg prioritert å betale for dette istedet for masse medisiner og fortsatt angst. Anonymkode: 655ed...958
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Surmontil er et trisyklisk antidepressiva som også kan hjelpe mot irritabel tarm. Anonymkode: 0617f...83c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jobbe med angsten din. Psykologer som er gode på eksponeringsterapi kan være tingen for deg. Det skal ikke ta mange timene heller, så her ville jeg prioritert å betale for dette istedet for masse medisiner og fortsatt angst. Anonymkode: 655ed...958 Dette stemmer da langt i fra for alle. Jeg har gått mange år i terapi og ikke blitt nevneverdig bedre. Anonymkode: c75ae...e23 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer da langt i fra for alle. Jeg har gått mange år i terapi og ikke blitt nevneverdig bedre. Anonymkode: c75ae...e23 Det kan godt hende. Likefullt er det greit å prøve. Å ha angst er ikke noe gøy, så å lære å håndtere den vil være en god start uansett. Kanskje det virker, kanskje ikke. Men da har man i alle fall prøvd. Eksponeringsterapi er heller ikke farlig. Å tilføre kroppen en masse medisiner kan ha større bivirkninger, i tillegg til at stressmagen kanskje ikke slipper taket. At det ikke hjelper alle er ikke god nok grunn for å la være. Det er heller ikke alle kreftpasienter som får god virkning av cellegift, men man lar ikke være å prøve for det. Jeg hadde vært mer skeptisk til å prøve healing, som en annen i tråden foreslår. Anonymkode: 655ed...958
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2016 #7 Skrevet 8. januar 2016 Ts her Takk for svar. Innlegget ble skrevet på en av de dårlige dagene, og de fleste dagene er jeg i et slags 50/50 modus om å slåss gjennom dette selv, og legge meg under dyna og aldri kikke ut. Er ganske vanskelig å komme igang, men jeg har støttende personer rundt meg. Jeg har notert meg Surmontil, men skal lese meg opp på mindfullness og andre eksponerings-metoder som jeg kan bedrive på egenhånd. Ventelistene er svært lange hos behandlere her jeg bor dessverre, og jeg er også, selv om jeg ber om tips, litt skeptisk mot å bruke medisin som løsning, men jeg ser svært få andre alternativer akkurat nå. Men jeg prøver videre på egenhånd først :-) Anonymkode: af95b...e5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå