VitaSana Skrevet 6. januar 2016 #1 Del Skrevet 6. januar 2016 Jeg ser at stadig flere bruker ordet blir på en måte som meg føles helt feil. Et eksempel fra en tråd her på forumet: "Etter mange år sammen blir kjæresten å skulle ha kontakt med ...". (Det er ikke ment som en uthenging, bare brukt for å vise hva jeg lurer på. Det jeg gjerne skulle visst er om det er noen dialekter eller områder hvor man bruker det og har brukt det i mange år? Eller er det en endring som er kommet over tid og som jeg ikke helt har fått med meg? Jeg forstår jo hva som menes ut fra resten av setningen, men jeg må alltid lese to ganger fordi det stopper opp i hodet mitt på første forsøk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #2 Del Skrevet 6. januar 2016 Det er vel noe nordendingsbabbel. Anonymkode: 40df4...a4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 6. januar 2016 #3 Del Skrevet 6. januar 2016 I stedet for "kommer til å" sier nordlendingen "blir å" (oftest uttalt "bir å"). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VitaSana Skrevet 6. januar 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 6. januar 2016 Takk for svar da vet jeg hvor det kommer fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Del Skrevet 7. januar 2016 Den 6. januar 2016 at 10.23, VitaSana skrev: Takk for svar da vet jeg hvor det kommer fra Jeg begynte å si det der etter å ha bodd en stund i Finnmark. Det er dialekt... Anonymkode: 6dadf...57a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Del Skrevet 10. januar 2016 Jepp, det er nordnorsk. "Bi å" et eller annet. I stedet for "kommer til" er en ganske god forklaring. "Du bi å bi sein om du ikkje fort deg" feks. Men jeg synes det er rart å skrive skriftmål (nynorsk/bokmål) ispedd dialekt. Har sett det mer på KG i det siste. Enten er det mange nordlendinger her (ikke mye annet å gjøre?), eller så har noen adoptert det (tross alt kåret til Norges mest sexy dialekt!) Anonymkode: d30d7...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå