Gå til innhold

Søvnproblemer og arbeidssituasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger sårt litt hjelp. Har hatt problemer med innsovning så lenge jeg kan huske. I november 2014 møtte jeg veggen å ble sykemeldt. Hadde samtale med sjefen min og forklarte han om søvnproblemene mine. Jeg spiste ikke, kastet opp, raste ned i vekt å ble mentalt ustabil.

Jeg begynte med remeron (antidepressive) som skulle hjelpe meg å spise og sove. Jeg sov ca 17 timer hver dag i en hel måned før jeg ble menneske igjen.

Da jeg kom tilbake på jobb hadde sjefen endret turnusen. Der hadde jeg fått en god blanding av dag, aften og nattevakter. Jeg har lav stillingsprosent og føler jeg må ta til takke med det jeg får, så jeg valgte å gi det en sjangse.

Hele 2015 var en berg- og dalbane. I noen perioder gikk alt kjempe bra, og pluttseli kom søvn og spiseproblemene tilbake. Har vært sykemeldt 5 ganger og legen min har hatt flittige besøk av meg.

I begynnelsen av desember begynte jeg og kaste opp igjen. Spiste så og si ingenting på 2 uker. 

Nå, en måned senere har jeg begynt å våkne etter 3-4 timer søvn (i 4-5 tiden på natten) og får ikke sove før ut på dagen. Jeg har 3 nattevakter som venter og jeg vet at det kommer til å ta fullstendig knekken på meg. Jeg blir syk av nattevaktene, og sjefen gjør ingenting for å tilrettelegge, enda jeg har pratet med han flere ganger om dette. 

Jeg har ikke lyst til å sykemelde meg igjen, så er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å takle dette evige marerittet? 

Anonymkode: 5e1e0...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv alternativ behandling. Jeg ble kvitt det gjennom healing, men det finnes andre alternative behandlere som sikkert også kan hjelpe

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger sårt litt hjelp. Har hatt problemer med innsovning så lenge jeg kan huske. I november 2014 møtte jeg veggen å ble sykemeldt. Hadde samtale med sjefen min og forklarte han om søvnproblemene mine. Jeg spiste ikke, kastet opp, raste ned i vekt å ble mentalt ustabil.

Jeg begynte med remeron (antidepressive) som skulle hjelpe meg å spise og sove. Jeg sov ca 17 timer hver dag i en hel måned før jeg ble menneske igjen.

Da jeg kom tilbake på jobb hadde sjefen endret turnusen. Der hadde jeg fått en god blanding av dag, aften og nattevakter. Jeg har lav stillingsprosent og føler jeg må ta til takke med det jeg får, så jeg valgte å gi det en sjangse.

Hele 2015 var en berg- og dalbane. I noen perioder gikk alt kjempe bra, og pluttseli kom søvn og spiseproblemene tilbake. Har vært sykemeldt 5 ganger og legen min har hatt flittige besøk av meg.

I begynnelsen av desember begynte jeg og kaste opp igjen. Spiste så og si ingenting på 2 uker. 

Nå, en måned senere har jeg begynt å våkne etter 3-4 timer søvn (i 4-5 tiden på natten) og får ikke sove før ut på dagen. Jeg har 3 nattevakter som venter og jeg vet at det kommer til å ta fullstendig knekken på meg. Jeg blir syk av nattevaktene, og sjefen gjør ingenting for å tilrettelegge, enda jeg har pratet med han flere ganger om dette. 

Jeg har ikke lyst til å sykemelde meg igjen, så er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å takle dette evige marerittet? 

Nøyaktig hva er det som er problemet med jobben din? Mistrivsel, sjefen, at du ikke mestrer arbeidsoppgavene, det å jobbe turnus..?

Jeg har forstått det slik at det er jobben som gjør deg syk. Har du mulighet til å bytte jobb? I perioden du var sykemeldt sist, hadde du møter med sjefen din og NAV? (Krav etter to og seks måneders sykemelding). Disse møtene skal bestå av samtaler rundt mulig tilrettelegging på jobb. For din del bør det inneholde unngåelse av nattevakter, side. Dette ser ut til å ha stor påvirkning på søvnen din. God søvn og døgnrytme er viktig.

Har du vært i kontakt med psykolog og/eller bedriftshelsetjenesten? 

For å få slutt på marerittet må du konkretisere problemene dine og begynne å ta tak. Ingen kan hjelpe deg om de ikke forstår hva som er problemet. Noe er symptomer på at ting er galt (søvnproblemer, oppkast, vektnedgang etc), noe annet er grunnen til disse symptomene. Det høres ut som du knytter dette mot jobben din, derfor antar jeg at dette ikke er bare fysiske problemer.

Anonymkode: 95224...5b8

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Nattevakt-turnus er allerede en påkjenning for folk flests døgnrytme, og derfor bør ikke mennesker som sliter med søvn jobbe nattevakt. En del mennesker får alvorlige søvnvansker etter å ha jobbet nattevakter i flere år, så det er ikke rart at du som allerede sliter med søvnen blir påvirket veldig negativt av dette.

Hva med å få legen til å skrive en lege-erklæring på at du ikke kan jobbe natt, for da blir du stadig syk, og må bli sykemeldt? Jeg trodde arbeidsplassen var pliktig til å tilrettelegge.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hva med å få legen til å skrive en lege-erklæring på at du ikke kan jobbe natt, for da blir du stadig syk, og må bli sykemeldt? Jeg trodde arbeidsplassen var pliktig til å tilrettelegge.

Det holder ikke. Jeg jobbet ett sted der flere prøvde seg på dette fordi de ikke likte nattevakter, sjefen tilrettela for de første to for å være greit, men etterhvert ble det vanskelig da stadig flere så dette som en vei ut av tredelt turnus. Etter en runde på det juridiske ble det klart at folk måtte gå i den turnusen de var ansatt (tredelt) eller finne seg noe annet. Du kan ikke kreve todelt turnus når du er ansatt tredelt og kalle det krav om tilrettelegging.

Ts, her bør du begynne å søke nye jobber med fast arbeidstid eller evt todelt dag/kveld. 

Anonymkode: 5f417...087

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Millimani skrev:

Prøv alternativ behandling. Jeg ble kvitt det gjennom healing, men det finnes andre alternative behandlere som sikkert også kan hjelpe

22 timer siden, Millimani skrev:

Jeg har sendt Mail til en healer, så venter spent på svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig hva er det som er problemet med jobben din? Mistrivsel, sjefen, at du ikke mestrer arbeidsoppgavene, det å jobbe turnus..?

Jeg har forstått det slik at det er jobben som gjør deg syk. Har du mulighet til å bytte jobb? I perioden du var sykemeldt sist, hadde du møter med sjefen din og NAV? (Krav etter to og seks måneders sykemelding). Disse møtene skal bestå av samtaler rundt mulig tilrettelegging på jobb. For din del bør det inneholde unngåelse av nattevakter, side. Dette ser ut til å ha stor påvirkning på søvnen din. God søvn og døgnrytme er viktig.

Har du vært i kontakt med psykolog og/eller bedriftshelsetjenesten? 

For å få slutt på marerittet må du konkretisere problemene dine og begynne å ta tak. Ingen kan hjelpe deg om de ikke forstår hva som er problemet. Noe er symptomer på at ting er galt (søvnproblemer, oppkast, vektnedgang etc), noe annet er grunnen til disse symptomene. Det høres ut som du knytter dette mot jobben din, derfor antar jeg at dette ikke er bare fysiske problemer.

Anonymkode: 95224...5b8

Hei, og takk for svar :)

Jeg elsker jobben min og sjefen min er utrolig grei, men jeg tror ikke han skjønner helt alvoret i situasjonen min. Om jeg bare hadde jobbet natt så hadde det ikke vært noe problem, men jeg jobber tredelt og det har jeg ikke helse til.

jeg har hatt problemer i alle år med søvn og spising. Det kommer og går i perioder, men etter at jeg begynte å jobbe tredelt har dette forverret seg og periodene med søvnproblemer kommer oftere. Har bare vært sykemeldt noen uker i slengen, så har ikke hatt kontakt med NAV.  Jeg hadde et møte med sjefen for et år siden som jeg selv ba om. Der forklarte jeg han så godt jeg kunne hva jeg slet med. Han var veldig forståelsesfull, men når jeg kom tilbake etter en måned sykemelding hadde han endret turnusen min til tredelt

jeg har vært i kontakt med psykolog tidligere og jeg lider av posttraumatisk stress, så jeg vil tro at det er der alt dette stammer fra.

Har fått ny henvisning til psykolog som jeg venter på svar fra. 

Jeg føler at jeg har prøvd alt. Har snakket om problemene mine, prøvd ut forskjellige typer medisin, vært hos lege utallige ganger, alternativ medisin osv, men føler ikke at noe hjelper.. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt Mail til en healer, så venter spent på svar :) 

Så flott da! Det finnes flere forskjellige healere og metoder, så husk at hvis ikke nummer en klarer å hjelpe deg, så kan det hende nummer to klarer det ;) Jeg har prøvd tre ulike healere, og det var den første av dem som klarte å ta søvnvanskene mine :) Du blir anbefalt tre behandlinger, og det var etter den tredje behandlingen jeg oppdaga at søvnvanskene var borte. Oppsøkte egentlig healeren av andre grunner, men healinga går der du trenger den, - så da forsvant søvnvanskene mine også :) Det er dyrt, men det er ofte verdt pengene :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...