AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #1 Skrevet 5. januar 2016 Viser det til at man er mindre intelligent hvis man snakker ned om seg selv? Jeg mener, siden jeg vet det ikke er bra, siden jeg overdriver og det ikke fører til noe positivt. Noen ganger hemmer det meg også. Likevel gjør jeg det igjen og igjen, og i det siste har jeg begynt å tenke på om det er et tegn på at jeg har lavere intelligens. Anonymkode: 88e66...70b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #2 Skrevet 5. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viser det til at man er mindre intelligent hvis man snakker ned om seg selv? Jeg mener, siden jeg vet det ikke er bra, siden jeg overdriver og det ikke fører til noe positivt. Noen ganger hemmer det meg også. Likevel gjør jeg det igjen og igjen, og i det siste har jeg begynt å tenke på om det er et tegn på at jeg har lavere intelligens. Anonymkode: 88e66...70b Høres mer ut som en gammel vane. Noe du er komfortabel med. Anonymkode: a2495...1fd 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #3 Skrevet 5. januar 2016 Det som er bra, er at vaner kan endres TS Bestem deg for å slutte å snakke ned om deg selv, så vil du se at det blir lettere og lettere å la være å gjøre det. Tenk bra om deg selv. Kanskje trenger du å trene deg i å tenke bra om deg selv Lykke til! Anonymkode: 12628...abf 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #4 Skrevet 5. januar 2016 Aldri hørt noen sammenheng mellom de to. Tror nok heller det har sammenheng med oppveksten. Anonymkode: e8bfa...870 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #6 Skrevet 5. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt noen sammenheng mellom de to. Tror nok heller det har sammenheng med oppveksten. Anonymkode: e8bfa...870 Som hva da f.eks.? Føler selv oppveksten har vært ganske upåklagelig. TS Anonymkode: 88e66...70b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #7 Skrevet 5. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det som er bra, er at vaner kan endres TS Bestem deg for å slutte å snakke ned om deg selv, så vil du se at det blir lettere og lettere å la være å gjøre det. Tenk bra om deg selv. Kanskje trenger du å trene deg i å tenke bra om deg selv Lykke til! Anonymkode: 12628...abf Føler jeg har prøvd det mange ganger og finner det vanskelig. Spesielt når det er ting jeg mener er riktig, altså når jeg ikke overdriver negative tanker om meg selv. Da føles det mer ut som en løgn å si noe positivt. Men, takk for lykkeønskning. TS Anonymkode: 88e66...70b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #8 Skrevet 5. januar 2016 1 time siden, Chibi skrev: Dårlig selvtillit? Ja, har nok det. TS Anonymkode: 88e66...70b
Gjest Blomsterert Skrevet 5. januar 2016 #9 Skrevet 5. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Viser det til at man er mindre intelligent hvis man snakker ned om seg selv? Jeg mener, siden jeg vet det ikke er bra, siden jeg overdriver og det ikke fører til noe positivt. Noen ganger hemmer det meg også. Likevel gjør jeg det igjen og igjen, og i det siste har jeg begynt å tenke på om det er et tegn på at jeg har lavere intelligens. Anonymkode: 88e66...70b Hvordan snakker du ned om deg selv? Noen eksempler? Uansett er det ikke tegn på at du er mindre intelligent.Jeg regner heller med at det er fordi du FØLER deg dum når du gjør det.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2016 #10 Skrevet 5. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler jeg har prøvd det mange ganger og finner det vanskelig. Spesielt når det er ting jeg mener er riktig, altså når jeg ikke overdriver negative tanker om meg selv. Da føles det mer ut som en løgn å si noe positivt. Men, takk for lykkeønskning. TS Anonymkode: 88e66...70b Kan du ikke bare slutte å gjøre egenvurderinger/gi deg selvtilbakemeldinger? La det være opp til andre å gjøre det? Et forslag: Lag deg et notat (bruk feks mobilen) og skriv ned 3 ting som er bra med deg selv eller noe bra du har gjort/opplevd/fått av tilbakemelding hver dag. Å "reprogrammere" seg selv på denne måten er nitidig arbeid,men det fungerer og er verdt arbeidet Anonymkode: a2495...1fd 2
gangnedsol i elg Skrevet 5. januar 2016 #11 Skrevet 5. januar 2016 Tror det ligger en slags angst bak. Angst for avvisning. Du tar på en måte kontrollen ved å være den første til å kritisere/avvise deg selv, før noen andre skulle komme til å gjøre det. Det gir deg en følelse av å ha kontroll, være forberedt, komme verden i forkjøpet. Alle er redde for avvisning. Men alle opplever det. Alle MÅ igjennom det. 3
Gjest Badebuksa Skrevet 5. januar 2016 #12 Skrevet 5. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Viser det til at man er mindre intelligent hvis man snakker ned om seg selv? Jeg mener, siden jeg vet det ikke er bra, siden jeg overdriver og det ikke fører til noe positivt. Noen ganger hemmer det meg også. Likevel gjør jeg det igjen og igjen, og i det siste har jeg begynt å tenke på om det er et tegn på at jeg har lavere intelligens. Anonymkode: 88e66...70b Nei. Det har ingen sammenheng. Det eneste som er uintelligent er å gå rundt og tro at man er perfekt.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #13 Skrevet 7. januar 2016 Den 5.1.2016 at 4.13, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 88e66...70b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #14 Skrevet 7. januar 2016 Den 5.1.2016 at 4.11, Blomsterert skrev: Hvordan snakker du ned om deg selv? Noen eksempler? Uansett er det ikke tegn på at du er mindre intelligent.Jeg regner heller med at det er fordi du FØLER deg dum når du gjør det. F.eks. om utseende mitt eller om hvordan jeg er i sosiale situasjoner, at jeg ikke er god nok eller gjør nok osv. Anonymkode: 88e66...70b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #15 Skrevet 7. januar 2016 Den 5.1.2016 at 4.13, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare slutte å gjøre egenvurderinger/gi deg selvtilbakemeldinger? La det være opp til andre å gjøre det? Et forslag: Lag deg et notat (bruk feks mobilen) og skriv ned 3 ting som er bra med deg selv eller noe bra du har gjort/opplevd/fått av tilbakemelding hver dag. Å "reprogrammere" seg selv på denne måten er nitidig arbeid,men det fungerer og er verdt arbeidet Anonymkode: a2495...1fd Jo, men da oppstår problemet med hvem tilbakemeldingene kommer fra. For hvis det er en venn eller familie, så er de jo farget av at de er glade i meg, og da føles det mest som en overdrivelse og ikke noe som faktisk stemmer med virkeligheten. Men, jeg kan prøve forslaget ditt. Anonymkode: 88e66...70b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #16 Skrevet 7. januar 2016 Den 5.1.2016 at 6.14, oh bogger skrev: Tror det ligger en slags angst bak. Angst for avvisning. Du tar på en måte kontrollen ved å være den første til å kritisere/avvise deg selv, før noen andre skulle komme til å gjøre det. Det gir deg en følelse av å ha kontroll, være forberedt, komme verden i forkjøpet. Alle er redde for avvisning. Men alle opplever det. Alle MÅ igjennom det. Avvisning? Du er kanskje inne på noe, at det er en slags forsvarsmekanisme. Hvis jeg bare først bestemmer meg for at det ikke går, så blir jeg i hvert fall ikke skuffet. Anonymkode: 88e66...70b
gangnedsol i elg Skrevet 7. januar 2016 #17 Skrevet 7. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Avvisning? Du er kanskje inne på noe, at det er en slags forsvarsmekanisme. Hvis jeg bare først bestemmer meg for at det ikke går, så blir jeg i hvert fall ikke skuffet. Anonymkode: 88e66...70b ja nemlig. har samme greia. better safe than sorry.
Berit Skrevet 7. januar 2016 #18 Skrevet 7. januar 2016 Nei, det viser ikke uintilligens. Men det virker ikke tiltrekkende eller hyggelig når noen forsvarer eller snakker negativt om seg seg, nesten som unnskyld at jeg er til. Det er mye hyggeligere å gi et kompliment til en person som tar imot rosen ved å si "takk, så koselig å høre". Enn de som da unnskylder seg med f.eks "nei, den er ikke så fin, jeg er ikke flink osv".
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #19 Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, Berit skrev: Nei, det viser ikke uintilligens. Men det virker ikke tiltrekkende eller hyggelig når noen forsvarer eller snakker negativt om seg seg, nesten som unnskyld at jeg er til. Det er mye hyggeligere å gi et kompliment til en person som tar imot rosen ved å si "takk, så koselig å høre". Enn de som da unnskylder seg med f.eks "nei, den er ikke så fin, jeg er ikke flink osv". Jeg er helt enig, og jeg sier jo "takk" når jeg får et kompliment, jeg tvinger meg til det selv om jeg helst vil argumentere mot og komplimentene ikke føles ekte. TS Anonymkode: 88e66...70b
Berit Skrevet 7. januar 2016 #20 Skrevet 7. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig, og jeg sier jo "takk" når jeg får et kompliment, jeg tvinger meg til det selv om jeg helst vil argumentere mot og komplimentene ikke føles ekte. TS Anonymkode: 88e66...70b Så bra Du er bevisst på det, så det lover veldig bra. Sikker på at det ikke er så ille som du vil ha det til. Egentlig er det verre med den andre ytterkanten; å hele tiden skryte av seg selv og si hvor god en er i alt mulig. Men man skal ikke trakke ned på seg selv og tro man er mindre verdt. Det er normalt at noen er bedre til noe, mens andre er bedre til andre ting. Vær trygg i deg selv. Heller vise at dette vil du lære mer av, enn å si at dette kan du ikke. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå