Gå til innhold

Venter barn, hva skjer med bidraget?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Den 1/4/2016 at 0.58, AnonymBruker skrev:

Hva er det for en holdning??

Du blir ikke bedre underveis...

Anonymkode: 1661f...2fa

Hvis ikke du klarer å svare på spørsmålet skjønner jeg ikke hvorfor du skal lage så mye oppstyr! Styr unna tråden da vel. Det må da være lov å spørre om noe man lurer på uten å ringe NAV først?! 

Anonymkode: 03bb3...8bd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Det er jo du som har en fientlig innstilling til oss bonusmødre her synes jeg. 

For det vet du da ja.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Det er jo du som har en fientlig innstilling til oss bonusmødre her synes jeg. 

Bonusmødre er ikke et ord....Ikke en rolle- Ingenting faktisk.

En stemor har ikke en morsrolle! Hun har en voksenrolle-

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

herregud for noen sure kjærringer det er her inne altså. ikke på noe annet forum jeg har vært på, og jeg er på mange, har jeg sett folk som vrir og vender så mye på det trådstartere skriver kun for å lage kvalm.

om dere blir så jævla grente for at noen kaller seg for bonus-mor, så hva med å heller skippe tråden og ikke kommentere om man ikke har noe konstruktivt i henhold til topic å komme med.

og til de som mener en stemor ikke har en morsrolle, er det det du forteller deg selv for å kjenne deg bedre om kvelden når du legger deg? tåler du ikke at både eksen og ungen har en annen person i livet sitt som de forholder seg til?

Anonymkode: ff436...0a7

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

herregud for noen sure kjærringer det er her inne altså. ikke på noe annet forum jeg har vært på, og jeg er på mange, har jeg sett folk som vrir og vender så mye på det trådstartere skriver kun for å lage kvalm.

om dere blir så jævla grente for at noen kaller seg for bonus-mor, så hva med å heller skippe tråden og ikke kommentere om man ikke har noe konstruktivt i henhold til topic å komme med.

og til de som mener en stemor ikke har en morsrolle, er det det du forteller deg selv for å kjenne deg bedre om kvelden når du legger deg? tåler du ikke at både eksen og ungen har en annen person i livet sitt som de forholder seg til?

Bonusmor er jo ikke et ord.

Man er ikke bitter eller gretten ved å påpeke dette. Riktig bruk av språk er viktig av mange årsaker.

i dette tilfelle de feilaktige assosiasjonene.

Fars nye dame kan gjerne ha en aktiv og viktig del i barnets liv, men hun er ingen morsfigur. Hun er en kvinne i barnets liv.

Ellers vil alle kvinner som er bør barnet være "bonusmødre". Tanter, ansatte i bhg, bestemødre m.m.

• Liker 3
Skrevet

Nær barnet*

Skrevet

Herregud så ufine og frekke dere er. Trasig tråd å lese. Skikkelig ukultur. 

• Liker 4
Skrevet

Når far får to barn å forsørge, kan bidraget bli redusert. Jeg tror imidlertid ikke det blir det så lenge far har forsørgerevne til alle barna i den bidragsstørrelsen som er nå. Men be far høre med NAV.

Skrevet

Er det ikke noe med at om den ene forelderen ikke jobber, så kan den andre kreve at det stipuleres en inntekt tilsvarende 80% stilling etter relevant erfaring og utdannelse? Det ble vel brukt på fedre som sa opp jobben (og jobbet svart) for å slippe unna bidrag, men har hørt om tilfeller der den har blitt brukt på mødre som velger å ikke jobbe også. 

Siden TS nevner at mor ikke jobber, så ville jeg sett litt på det der. Krig blir det uansett når bidraget reduseres på grunn av et ekstra barn som skal forsørges. 

Ellers er det naturlig å tenke at bidraget går ned når TS sin mann får et barn til som skal forsørges. Sikker er det imidlertid vanskelig å være da vi ikke vet hva bidraget er bassert på. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for at mor skal ha mer av de samme mulighetene når barnet er hos henne. Men kan jo hende hun hadde tatt seg en jobb hvis hun ikke mottok bidrag lenger.. 

TS

Men du sier jo lenger opp at far har vanlig arbeiderlønn?

Jeg hadde forstått dette argumentet hvis far hadde svært god lønn, og at han derfor betalte bidrag for at barnet skulle nogen lunde lik standard hos mor også.

Anonymkode: e2c8d...42e

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut bidragskalkulatoren på NAV. Er i samme situasjon som deg, mor jobber redusert (50%)  fordi hun får en god del i bidrag. Hun har sagt i 3 år at hun skal gå opp i 100% stilling, men lite har skjedd enda. Hun var langt i fra enig at far skulle betale en tusenlapp mindre, men NAV har regnet ut for oss og da blir det (dessverre) sånn. Så kan hun heller jobbe litt mer hvis den tusenlappen betyr så mye.

Anonymkode: 24c96...c1f

AnonymBruker
Skrevet
Den 1/5/2016 at 2.08, AnonymBruker skrev:

Takk! Endelig et fornuftig menneske! Jeg mistenker at hun som er så negativ her inne er samme personen. Tydelige problemer med bonusmødre. Ellers har jeg fått mange fine svar:) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Den 1/5/2016 at 2.00, AnonymBruker skrev:

Bonusmødre er ikke et ord....Ikke en rolle- Ingenting faktisk.

En stemor har ikke en morsrolle! Hun har en voksenrolle-

Oi! det der tror jeg mange bonusmødre ikke er enig i. Det er klart hun har en slags morsrolle selv om hun aldri blir biologisk mor. Det er jo også det beste for barnet, hvis hun har barnet så mye som halve tiden av livet hennes/hans. Hun er mer enn en barnehagetante. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Er gravid! (weee!!) Samboeren har et barn fra før (7år) som vi har femti prosent med delt fast bosted:) Hva skjer med barnebidraget han betaler til eksen nå? Noen som vet? Han har vanlig arbeiderklasselønn. 

Hun får uforandret, siden hans utgifter blir delt på to. Og hvorfor skal det gå utover ungen han har fra før. Dette burde du tenkt på før

Anonymkode: 6eb85...e2d

Skrevet (endret)
Den 4.1.2016 at 23.32, AnonymBruker skrev:

Hei

Er gravid! (weee!!) Samboeren har et barn fra før (7år) som vi har femti prosent med delt fast bosted:) Hva skjer med barnebidraget han betaler til eksen nå? Noen som vet? Han har vanlig arbeiderklasselønn. 

Betaler han bidrag etter fastsatte satser skjer det nok ikke noe. Så lenge han har full bidragdevne for to barn. Les mer på NAV. No. Prøv bidragskalkulator. 

Men hvorfor betaler han bidrag ved 50/50. Ts dette bør du hjelpe han med. Har mor bosted på barnet. Det vil si far har samværs- avtale skal han betale bidrag. Dette blir veldig lite om mor har inntekt ved samvær 50%. Jeg anbefaler bidragskalkulator på nav. No. Legg inn over to år med snitt av ferier ovs.og annet tilfeldig samvær. 

Har far derimot delt bosted 50/50 skal det ikke betales bidrag om inntekt foreldre er ca.lik. og detdette kjøper  til barnet er likt .Han har og like rettigheter mot barnet. Mor kan blant annet ikke flytte med barnet ved delt bosted. 

Ved samvær 50/50 skal mor kjøpe inn alle klær og utstyr til barnet. Ved  delt bosted skal dette deles. 

Fedre får ikke denne veiledningen ved samlivsbrudd og føler seg lurt I ettertid. Dette er ikke bra og skaper negative følelser. Mor derimot får denne veiledningen mårhund kontakter NAV. og gjør krav på bidrag. 

Jeg kan tilføye at far kan kreve mor får inntektsgrunnlag 80% av en tenkt lønn selv om hun ikke jobber fulltid  eller 80%. Har mor  en utdannelse som gjør hun kan tjene 500 000 kr I året skal hun beregnes som om hun tjente 80% av dette. Altså 400 000 kr. Skal far få dette gjennom hos  NAV må han gjøre  krav på dette. Hjemler er I barnelova (paragraf  66). Det kan tenkes NAV ikke er så velvillig I første omgang.  Advokat  forsikring  har trolig far  gjennom fagforening om dette skulle trenges.

Bidragsyter kan også kreve  en inntekt  etter  evne. Altså ikke  grunnlag med  en jobb som gir lavere inntekt enn det en evner. 

Se rundskriv vedrørende inntektsfastsettelsen. 80% finner du langt ned på siden  

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-4-inntekt-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot;cmsnavno_JSESSIONID=9459eNOHz3O6HT46tUocTyql

Det er mye å sette seg inn I Ts.

Endret av Peter007
Ordliste feil første avsnitt spilte meg ett puss
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 1/5/2016 at 0.36, Peter007 skrev:

Betaler han bidrag etter fastsatte satser skjer det nok ikke noe. Så lenge han har full bidragdevne for to barn. Les mer på ansvar. No. Prøv bidragskalkulator. 

Men hvorfor betaler han bidrag ved 50/50. Ts dette bør du hjelpe han med. Har mor bosted på barnet. Det vil si far har samværs- avtale skal han betale bidrag. Dette blir veldig lite om mor har inntekt ved samvær 50%. Jeg anbefaler bidragskalkulator på nav. No. Legg inn over to år med snitt av ferier ovs.og annet tilfeldig samvær. 

Har far derimot delt bosted 50/50 skal det ikke betales bidrag om inntekt foreldre er ca.lik. og detdette kjøper  til barnet er likt .Han har og like rettigheter mot barnet. Mor kan blant annet ikke flytte med barnet ved delt bosted. 

Ved samvær 50/50 skal mor kjøpe inn alle klær og utstyr til barnet. Ved  delt bosted skal dette deles. 

Fedre får ikke denne veiledningen ved samlivsbrudd og føler seg lurt I ettertid. Dette er ikke bra og skaper negative følelser. Mor derimot får denne veiledningen mårhund kontakter NAV. og gjør krav på bidrag. 

Jeg kan tilføye at far kan kreve mor får inntektsgrunnlag 80% av en tenkt lønn selv om hun ikke jobber fulltid  eller 80%. Har mor  en utdannelse som gjør hun kan tjene 500 000 kr I året skal hun beregnes som om hun tjente 80% av dette. Altså 400 000 kr. Skal far få dette gjennom hos  NAV må han gjøre  krav på dette. Hjemler er I barnelova (paragraf  66). Det kan tenkes NAV ikke er så velvillig I første omgang.  Advokat  forsikring  har trolig far  gjennom fagforening om dette skulle trenges.

Bidragsyter kan også kreve  en inntekt  etter  evne. Altså ikke  grunnlag med  en jobb som gir lavere inntekt enn det en evner. 

Se rundskriv vedrørende inntektsfastsettelsen. 80% finner du langt ned på siden  

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-4-inntekt-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot;cmsnavno_JSESSIONID=9459eNOHz3O6HT46tUocTyql

Ah! ok:) Mye å sette seg inn ja:) Har hørt fra venninner at dette er veldig vanskelig å sette seg inn i:P 

Tusen takk for fint svar:)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle dere som svarte seriøst:) 

Synd at det er en person som skal lage så mye unødvendig negativ fuss i tråden. 

Skrevet
Den 4.1.2016 at 23.32, AnonymBruker skrev:

Hei

Betaler han bidrag etter fastsatte satser skjer det nok ikke noe. Så lenge han har full bidragdevne for to barn. Les mer på ansvar. No. Prøv bidragskalkulator. 

Betaler han bidrag etter fastsatte satser skjer det nok ikke noe. Så lenge han har full bidragdevne for to barn. Les mer på NAV. No. Prøv bidragskalkulator. 

Jeg kom I skade for å skrive feil. Det riktige er NAV.no I første  avsnittet.

Ordlisten som surrer det til. Men mulig du/dere skjønte.

Ellers får du lære deg regelverket. Det meste er åpnet på nett. Lykke til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...