Gå til innhold

Koloskopi i morgen. Gruer meg!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal inn til koloskopi i morgen og gruer meg som bare det. Det gikk plutselig opp for meg i kveld hva som faktisk skal skje under undersøkelsen. Jeg har tidligere blitt voldtatt analt og har derfor store problemer med bakenden min. Det at noen skal inn der å tukle i morgen gir meg brekninger. Med sykehusangst i tillegg så er det ekstra ille. Det er stort sett noe jeg klarer å trosse men nå når de skal inn bakveien så kjenner jeg at alt bare føles helt grusomt feil.
Jeg har vert gjennom noen angstanfall allerede og klarer absolutt ikke å se for meg at jeg skal klare å gjennomgå denne undersøkelsen i morgen. Jeg vet man kan få beroligende, men jeg er redd jeg kommer til å rømme lenge før jeg kommer så langt.

Litt tragikomisk å sitte på dass å drite ukontrollert pga avføringsmiddler, samtidig som jeg gråter fordi jeg gruer meg slik. :closedeyes:

Kan noen ønske meg lykke til og si at dette skal gå bra? :sukk:

Anonymkode: 71496...5eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få beroligende, og det er lurt å gi beskjed om det så tidlig som mulig. Også greit å opplyse om voldtekten, så de kan ta ekstra hensyn. Jeg har tatt den undersøkelsen, og for meg av avføringsmiddelet det verste, selve undersøkelsen gikk greit. Men så har jeg ikke blitt voldtatt heller. Jeg er imidlertid redd for smerter pga mange operasjoner, og fikk smertestillende intravenøst. Det kan man også få i tillegg til beroligende. Da er det lurt at noen kan følge deg hjem.

Anonymkode: 855b8...1a9

AnonymBruker
Skrevet

Litt sent nå, men i fremtiden kan du be legen din om beroligende som du kan ta dagen før en slik undersøkelse også. Det er jo ofte da alle tankene kommer. Men du kan gi beskjed til sykehuset at du trenger beroligende før undersøkelsen. Vet ikke når på dagen du skal ha undersøkelsen, men kanskje du kan ringe fastlegen på morgenen og få en pille før du drar?

Anbefaler å insistere på smertestillende for undersøkelsen. Har hatt denne undersøkelsen selv og den kan være vond. 

Undersøkelsen tar ikke så lang tid, det er alltid sykepleier med i rommet, som beroliger deg. Det går bra, snart er det overstått.:hug:

Anonymkode: 0fca5...34a

Gjest cheshirecat
Skrevet

Du får beroligende! Garantert. De er snille med deg og det er både sykepleiere og lege der. Sykepleieren er der for DEG! Si at du er redd og at du gjerne vil at hun står vedsidenav deg. Avled degselv med å fokusere på henne; hvordan øyenfarge har hun? Hvor gammel er hun? Har hun barn ..? Viss du føler for det kan du prøve å prate med henne og spørre om disse tingene bare for å avlede degselv. Selve undersøkelsen tar heller ikke så forferdelig lang tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar :smilyblomst:

Takk for tipsene ang å fokusere på sykepleieren. Det skal jeg prøve å huske mens jeg ligger der. Skal være på med en gang ang smertestillende og beroligende. Satser på at ting går en del bedre en fryktet. 

Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle sitte her med slik panikk i kveld. Neste gang jeg skal til med slike ting skal jeg huske tipsene deres :) 

Anonymkode: 71496...5eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...