AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 En kollega av meg har snakket mye om hvordan hun tror at kaffegrut er lurt mot brunsnegle. Nå var jeg på besøk hos henne i helgen og hun kaster jo bare gruten fra presskanne ut i hagen, fra balkongen sin av alle plasser. Gruten treffer planter og plen på litt...eh...ymse vis. Jeg synes dette var ganske fascinerende. Er det noen her som vet om dette faktisk har en dokumentert effekt? Ingen planter som tar skade av å bli truffet av kaffegrut i ny og ne? Anonymkode: 1774c...57e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 Vet ikke Men om du heller ut badevannet fra pus, i hagen tett ved huset, holder det mus unna huset Anonymkode: 2c08d...fde
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 Ha, dette med pusekatten var jo enda morsommere! :D Men hvem er det som bader katten sin? Er ikke det litt dyreplageri? Anonymkode: 1774c...57e 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En kollega av meg har snakket mye om hvordan hun tror at kaffegrut er lurt mot brunsnegle. Nå var jeg på besøk hos henne i helgen og hun kaster jo bare gruten fra presskanne ut i hagen, fra balkongen sin av alle plasser. Gruten treffer planter og plen på litt...eh...ymse vis. Jeg synes dette var ganske fascinerende. Er det noen her som vet om dette faktisk har en dokumentert effekt? Ingen planter som tar skade av å bli truffet av kaffegrut i ny og ne? Anonymkode: 1774c...57e Nei det har ingen dokumentert effekt. Tvert imot vil jeg tro at brunsneglene etter de 1-2 dagene som regn og vær bruker på å vaske koffeinet ut av gruten og starte nedbrytingen tenker at haugen med delvis råtten grut er et helt supert sted. Men grut inneholder næring og planter som trives godt er mindre utsatt for skadedyr enn planter som trives dårlig, så en viss effekt vil det ha. Dog er det mye enklere (og ikke minst renere! Hvem ønsker å gå barbent på en plen full av kaffe?) å bare gjødsle plen og planter godt og riktig. Anonymkode: 97c31...d02 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #5 Skrevet 3. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ha, dette med pusekatten var jo enda morsommere! :D Men hvem er det som bader katten sin? Er ikke det litt dyreplageri? Anonymkode: 1774c...57e Jeg leste om det i en tråd på kg angående katt mot museplage i hus. Du har vel rett i at det ikke er mange katter som liker å bade. Katteurin og andre lukter fra katt gjør samme nytten (mot mus, da mus skyr lukten av katt), så egentlig bør folk være glade og takknemlige over at pusekatter gjør fra seg i blomsterbed og andre steder utenfor husene pga at det holder musene borte. Anonymkode: 2c08d...fde 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #6 Skrevet 3. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ha, dette med pusekatten var jo enda morsommere! :D Men hvem er det som bader katten sin? Er ikke det litt dyreplageri? Anonymkode: 1774c...57e Her "Kattens badevann: En enkel, utspekulert og innlysende effektiv måte å skremme vekk mus på, er å vaske en katt, og helle vaskevannet over jorden eller plantene som skal vernes. Musene kjenner lukten av katt, og holder seg unna.Planter som mus misliker: Mus avskyr lukten av svarthyll (Sambucus nigra), grønn-mynte (Mentha spicata), kamille (Chamaemelum nobile og Chamomilla recutita) og oleander (Nerium oleander). Plant en eller flere av disse i grønnsakbedene for å holde musene vekk." http://www.urnatur.no/gartnerens-visdom/utoy-og-ugress Anonymkode: 2c08d...fde 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #7 Skrevet 4. januar 2016 Ok, takk for sitat og godt svar om kaffegrut. Med katt tenkte jeg mest på at det er meningen at de vasker seg selv. Såpe vil ødelegge pelsens naturlige isolasjonsevne også. Anonymkode: 1774c...57e
absinthia Skrevet 4. januar 2016 #8 Skrevet 4. januar 2016 (endret) Jeg tror ikke det har mye for seg, men kaffegrut vil være helt supert for plenen og blomsterbed i seg selv, da den øker humusinnholdet,lager bedre mikrobakterielt liv, mens den brytes ned. - Bare litt upraktisk å gå på og synd at det skal mye til for å dekke plenen med f.eks en halv cm kaffegrut! Endret 4. januar 2016 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #9 Skrevet 4. januar 2016 Et øyeblikk siden, absinthia skrev: Jeg tror ikke det har mye for seg, men kaffegrut vil være helt supert for plenen og blomsterbed i seg selv, da den øker humusinnholdet,lager bedre mikrobakterielt liv, mens den brytes ned. - Bare litt upraktisk å gå på og synd at det skal mye til for å dekke plenen med f.eks en halv cm kaffegrut! :fnis: Man kunne jo få noen til å spare opp kaffegrut for seg (f.eks en eller flere kafeer) Anonymkode: 2c08d...fde 2
absinthia Skrevet 4. januar 2016 #10 Skrevet 4. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Man kunne jo få noen til å spare opp kaffegrut for seg (f.eks en eller flere kafeer) Anonymkode: 2c08d...fde Fin tanke. Man kan kompostere den da og bruke den som jordforbedring i bed og grønnsakshage. Jeg komposterer min, men da sammen med mye annet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå