Gå til innhold

Skravletråd, september/oktober 2016

N.Tonks

Anbefalte innlegg

Åh ja, @Bokdamen... Jeg har også lest om svangerskapsdiabetes! Og det var dumt, gitt. Overbevist om at jeg kommer til å utvikle det :sprettoy: Skal levere urinprøve neste gang jeg er hos legen, er det der de sjekker for sånt? Eller er det blodprøve? Legen min nevnte nemlig ikke bmi eller glukosetest, så jeg aner ikke :ph34r: 

Jeg er forberedt på innvendig test, men usikker på om de gjør det eller ei på dette stedet jeg skal på. Men har advart mannebeinet :fnise:  så bra at det ikke var en ubehagelig opplevelse da! 

Timen er i morgen! Gledeseg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Åh ja, @Bokdamen... Jeg har også lest om svangerskapsdiabetes! Og det var dumt, gitt. Overbevist om at jeg kommer til å utvikle det :sprettoy: Skal levere urinprøve neste gang jeg er hos legen, er det der de sjekker for sånt? Eller er det blodprøve? Legen min nevnte nemlig ikke bmi eller glukosetest, så jeg aner ikke :ph34r: 

Jeg er forberedt på innvendig test, men usikker på om de gjør det eller ei på dette stedet jeg skal på. Men har advart mannebeinet :fnise:  så bra at det ikke var en ubehagelig opplevelse da! 

Jeg leverte urinprøve i dag, den var fin. Men det er visst den glukosetesten de sjekker med. Fikk beskjed om at jeg måtte møte om morgenen på fastende mage og drikker noe sukkerlake, vente to timer og måle blodsukker. Det var rent pga BMI. Men jeg skjønte ikke helt at det var litt alvorlig før jeg var hos gynekologen, så spurte ikke de helt riktige spørsmålene hos fastlegen. Ringer legekontoret en av de nærmeste dagene. Du kan jo høre med gynekologen i morgen, det var noe av det første hun nevnte i dag. 

Lykke til i morgen, gleder meg til å høre hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fiberhusk skrev:

Hvordan gikk det i dag? Har tenkt på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bokdamen skrev:

Hvordan gikk det i dag? Har tenkt på deg. 

Herregud så stas! Ble utvendig scan, og det var vanvittig mye liv! Jeg skjønner det vel ikke helt enda, for etter å ha sett så mye liv, uten å kjenne noe som helst, så er det jo fremdeles veldig merkelig :)

Samboer var et eneste stort forvirret smil under hele seansen. Vi hørte hjertelyd, og det var koselig :rodmer:

Nå har begge bestemødre fått tilsendt bilder og videosnutter, og det er de veldig glade for :rolleyes:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fiberhusk skrev:

Herregud så stas! Ble utvendig scan, og det var vanvittig mye liv! Jeg skjønner det vel ikke helt enda, for etter å ha sett så mye liv, uten å kjenne noe som helst, så er det jo fremdeles veldig merkelig :)

Samboer var et eneste stort forvirret smil under hele seansen. Vi hørte hjertelyd, og det var koselig :rodmer:

Nå har begge bestemødre fått tilsendt bilder og videosnutter, og det er de veldig glade for :rolleyes:

Godt å høre! Jeg hadde virkelig ikke sett for meg hvor stas det skulle være. Har tenkt på det i hele dag og smiler hver eneste gang bare av tanken :rodmer: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fikk også med bilder og videosnutter? Vi kom hjem og så på det med én gang. Virkelig koselig altså. 

Men det er forresten godt å høre at urinprøven din var fin! Når skal du ta glukosetesten, @Bokdamen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Fiberhusk skrev:

Dere fikk også med bilder og videosnutter? Vi kom hjem og så på det med én gang. Virkelig koselig altså. 

Men det er forresten godt å høre at urinprøven din var fin! Når skal du ta glukosetesten, @Bokdamen

Vi fikk med bilder, men ikke videosnutt. Litt misunnelig på den ;) 

Hadde en litt hektisk dag på jobb, så fikk i ringt legen i telefontiden og avtalt noe. Prøver igjen i morgen... Vil helst bare ha det unna så fort som mulig, skal oppdatere når noe skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fiberhusk skrev:

Så heldig som fikk videosnutter også! Misunner deg den altså, tror jeg hadde hatt en svigermor som hadde tatt av hadde jeg kommet hjem med det. :fnise:

Utrolig godt å høre at alt var bra. Det er litt rart med hvor mye liv en kan se, men selv merker en ingenting... Ennå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt den glukosetesten og alt vel så langt. Må ta en ny runde i uke 28-30, men i dag var tallene helt fine (4,2 før og 6,6 etterpå). Den drikken var ikke så ille og det gikk overraskende greit å faste. Så det er en god tirsdag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann ville ta litt på magen min i sted, og kommenterte at han kunne kjenne livmoren min. Det kunne jeg også! Har vært veldig oppblåst, så supert å kjenne første tegn på at det skal bli en gravidemage :hoppendeglad:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg bikket 12 uker, hurra :hoppendeglad:

Jeg er derimot fortsatt utrolig heftig trøtt om dagene, og gjør ikke stort mer enn å sove, jobbe, spise repeat gjennom dagene. Jeg orker ingenting, å jeg hater meg selv for det. Som regel er jeg en person som er høyt og lavt, får ting unna omtrent ført jeg får arbeidsoppgavene i henda. Nå derimot sliter jeg med å få ting gjort innen tidsfrist. Tror jeg er en smule overarbeidet for tiden.
Skal til legen for blodprøver etc. nå snart, så da sjekker han vell jernlagrene mine og hvordan det ligger an med andre bakomliggende greier for å se om det spiller inn. Det ordner seg tenker jeg! :)

Noen som har sagt noe til gud og enhvermannsen? (typ facebook, alle på jobb, hele/deler av vennekrets osv)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24/02/2016 at 19.12, Bokdamen skrev:

Min mann ville ta litt på magen min i sted, og kommenterte at han kunne kjenne livmoren min. Det kunne jeg også! Har vært veldig oppblåst, så supert å kjenne første tegn på at det skal bli en gravidemage :hoppendeglad:

Så søtt! Er du veldig slank eller ikke? Jeg er ikke, men kunne kjenne en bump der inne allerede i uke 11. Må kjenne riktig plass, og rygge hånden litt frem og tilbake, men den var der! Og nå er det som om det er en mango der ikke :fnise: uke 13 nå mener jeg? Gått litt i surr... Nedsauset av sykdom fremdeles. Grrr... 

Veldig moro å kjenne fysiske tegn! Annet enn symptomene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vea Føler med deg altså! Men husk å ta vare på deg selv :) Det går oppover snart! 

Har sagt det til flere vi nå, men  jeg har ikke noe på FB. Har et bilde på min instagram, men det er veldig kryptisk alikevel. Synes fremdeles det er rart å fortelle det, siden jeg egentlig ikke merker stort til det enda.

Har dere sagt noe da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, vea skrev:

Da er jeg bikket 12 uker, hurra :hoppendeglad:

Jeg er derimot fortsatt utrolig heftig trøtt om dagene, og gjør ikke stort mer enn å sove, jobbe, spise repeat gjennom dagene. Jeg orker ingenting, å jeg hater meg selv for det. Som regel er jeg en person som er høyt og lavt, får ting unna omtrent ført jeg får arbeidsoppgavene i henda. Nå derimot sliter jeg med å få ting gjort innen tidsfrist. Tror jeg er en smule overarbeidet for tiden.
Skal til legen for blodprøver etc. nå snart, så da sjekker han vell jernlagrene mine og hvordan det ligger an med andre bakomliggende greier for å se om det spiller inn. Det ordner seg tenker jeg! :)

Noen som har sagt noe til gud og enhvermannsen? (typ facebook, alle på jobb, hele/deler av vennekrets osv)

Gratulerer!!! Jeg merket at 12 uker kombinert med UL gjorde at skuldrene sank noe voldsomt. 

Jeg er 13+6 i dag og jeg er utmattet. Det går altså så sakte på jobb at jeg har helt vondt av kundene jeg fakturerer. Sliter med å komme med opp, så drømmer om sofaen fra jeg setter meg på bussen om morgenen (og helg fra mandag). På søndag var det strålende sol, og jeg orket ikke bevege meg fra sofaen... Har sjekket jern og blodtrykk og alt er som det skal. Satser på at energien snart kommer tilbake!

Mht å si det har vi frislipp på det mht familie, venner og kollegaen. Tat det når situasjonen/samtalen passer. Det er egentlig veldig deilig at det ikke er hemmelig lenger. Tenker at hvis noe skjer, så skjer det, og det er ingenting vi kan gjøre med det. (Men sosiale medier får vente til etter OUL)

15 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Så søtt! Er du veldig slank eller ikke? Jeg er ikke, men kunne kjenne en bump der inne allerede i uke 11. Må kjenne riktig plass, og rygge hånden litt frem og tilbake, men den var der! Og nå er det som om det er en mango der ikke :fnise: uke 13 nå mener jeg? Gått litt i surr... Nedsauset av sykdom fremdeles. Grrr... 

Veldig moro å kjenne fysiske tegn! Annet enn symptomene :)

Overhodet ikke slank, så må holde litt "riktig", men jeg hadde ikke tenkt over at jeg kanskje kunne kjenne det før. I morgen er det 14+0 😃og tiden går plutselig  (nesten litt) fortere. 

Mannen har forresten lest at hvis man skubber på magen vil fosteret kjenne det, så her skubbes det over en lav sko, han er ganske søt...

Er du tilbake på jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiberhusk Vi har ennå ikke røpet noe til annet enn foreldre og søsken. Jeg ble bra snurt på min mor da hun visstnok har gått å spredd nyhetene til all øvrig familie og kollegaer fra dagen hun fikk vite det, ennå hun fikk klar beskjed om å la være. Siden det er risikosvangerskap så ville vi holde oss lengst mulig pga dette. Så mistet litt av gleden der ja. Responsen til mor var såklart at jeg burde vite bedre enn å si det til henne. Så jeg aner ikke helt hvor mange som vet det før jeg fikk gitt min mor en real skjennepreken. Føler hele gleden er litt borte når hun har fortalt hele arbeidsplassen og familien det før jeg har rukket å fortelle det til de aller nærmeste selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@veaså utrolig kjedelig! Har selv en svigermor som kunne funnet på noe sånt (og ble rimelig fornærmet over en preventiv samtale), men hun har klart å holde seg i skinnet.

Jeg ville hatt dette i bakhodet mht annen informasjon og hvem som skal vite hva. Deler dere kjønn? Når fødselen starter? Bilde på Facebook etc.

Kan du klare å velge det vekk og heller fokusere på de du forteller det til selv? Det er den kjekkeste nyheten jeg noen gang har delt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Bokdamen skrev:

@veaså utrolig kjedelig! Har selv en svigermor som kunne funnet på noe sånt (og ble rimelig fornærmet over en preventiv samtale), men hun har klart å holde seg i skinnet.

Jeg ville hatt dette i bakhodet mht annen informasjon og hvem som skal vite hva. Deler dere kjønn? Når fødselen starter? Bilde på Facebook etc.

Kan du klare å velge det vekk og heller fokusere på de du forteller det til selv? Det er den kjekkeste nyheten jeg noen gang har delt!

Har kommet meg over den største skuffelsen og irritasjonen over det nå. Det ligger selvsagt i bakhodet. Vi har sagt fra at vi ikke ønsker noe på Facebook, men kjenner jeg henne rett så havner det dit også. (Mtp tidligere ting vi ikke har hatt på Facebook som plutselig har havnet dit likevell). Aner liksom ikke helt hva jeg gjør her siden vi ønsker å ha nyheten selv og ikke spre det over alle hauger på Facebook.

Kjønn vil ingen av oss vite, så dette er heldigvis et ikke-tema, å jeg vet det kommer til irritere min mor grenseløst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@veaJeg skjønner ikke hva som skjer i hodet til folk av og til. Min svigermor deler ALT, og jeg bare venter på at hun legger ut noe. Da vi fortalte familien var hun den siste som fikk vite det slik at hun ikke kastet seg rundt og ringte noen som ikke visste det.

Vet ikke hvordan forholdet dere imellom er ellers,  men kan dere gi beskjed om at hvis hun deler det på Facebook får hun time-out på informasjon? Jeg aner faktisk ikke, og er like rådvill mht til min egen svigermor. 

Hvordan tok dine foreldre det? Har de barnebarn fra før?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen det er litt godt å vite en ikke er alene om det, men det er såklart ikke godt å høre. Det skal ikke være slik. En skal såklart kunne fortelle sin mor/svigermor noe i fortrolighet å vite at det du sier er nettopp i fortrolighet og ikke forlater husets fire vegger.

Jeg har forsøkt å advare henne mot å poste noe på facebook, vi kommer ikke til å gjøre noe av dette selv. Men jeg har en stor tvil på at hun likevel kommer til å klare å holde seg. Hun fortalte blant annet kjønnet til barnet som min søster skulle få til barnefar som ikke ville vite kjønn. Eneste som viste det var min søster og min mor. Så hun vet konsekvensene av å lekke rundt med informasjon, men gjør det likvel.

Ellers tok foreldrene mine det godt, de har mange barnebarn fra før av, skilsmissebarn jeg da, så det er ikke noe nytt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gledeshyl siden kvalmen endelig slipper taket og jeg orker å sitte oppreist - for en luksus :)

Hadde første svangerskapskontroll på mandag, da var jeg 12+6. Gikk gjennom det vanlige skjemaet, tok litt ekstra tid med all informasjon som legen måtte gå gjennom siden jeg er GBP-operert. (Må ha ekstra blodprøver og hvis vektnedgangen er høy, må det ekstra ultralyder til etter uke 24.. Legen konkluderte med stor vektnedgang og jeg må slutte å gå ned asap. Lettere sagt enn gjort!) Som alltid hos legen var ultralydmaskinen på og der var det en sprellende, liten baby som så ganske så bra ut. Så nå er det bare å vente tålmodig på innkallingen til den ordinære ultralyden :D 

Går dere til jordmor? 

Samtale mellom legen og meg:
"Så bestiller du deg time til jordmor nå før OUL"
"Mååååå jeg?"
"Nei, men det er jo lurt.."
"Men mååååååå jeg?"
"Jeg skal ikke tvinge deg"
"Men jeg måååååå ikke? Jeg vil virkelig ikke!"
:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...