Gå til innhold

Psykisk helse, annet (eget) forum

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har observert at mange her inne spør om ganske kompliserte ting inne psykiatri. Mange lurer på diagnose, hva man skal gjøre i ulike situasjoner m.m. Mange av disse trådene blir desverre stengt. Jeg sier dessverre, fordi dette ofte er svært fortvilede personer som er i stort behov for hjelp. Psykisk sykdom er fremdeles et stort tabo for mange og internett kan være eneste sted man tør å snakke med noen. Jeg vil derfor foreslå et eget psykiatriforum, gjerne med fagperson.

Det henvises ofte til Mental Helse, men jeg vil også (heller) trekke frem psykiatriforumet på doktoronline.no

Der svarer en erfaren psykiater gratis på spørsmål. 

Anonymkode: 98835...ad2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra innlegg!

Jeg ville startet med å forto meg helt til legen, det er alltid det beste stedet å starte. Eventuelt en venn eller familie, og også psykolog.

Forumer, som disse du nevner, er også tipp topp!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det burde vært et eget psykiatriforum på KG. Psykiatriforumet på DOL domineres av noen få brukere som spør om det samme om igejn og om igjen, bl.a antipsykotika og aspegerdiskusjoner. Trådene har en tendens til å avspores med småpjatt. Jeg har i alle fall gitt opp det forumet, med mindre man vil spørre psykiateren der om noe (og da får man kanskje svar, men ofte ikke).

Anonymkode: 9671f...e08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det burde vært et eget psykiatriforum på KG. Psykiatriforumet på DOL domineres av noen få brukere som spør om det samme om igejn og om igjen, bl.a antipsykotika og aspegerdiskusjoner. Trådene har en tendens til å avspores med småpjatt. Jeg har i alle fall gitt opp det forumet, med mindre man vil spørre psykiateren der om noe (og da får man kanskje svar, men ofte ikke).

Anonymkode: 9671f...e08

Jeg er i grunnen enig. Det er lenge siden (flere år, siden jeg har vært frisk) jeg har brukt forumet på dronline, og jeg har registrert at det har endret seg siden sist. Tidligere var det et fint og variert forum med mange brukere. Det var noen gjengangere da også, men sånt må man nesten regne med i et psykiatriforum. Hovedgrunnen til at jeg en sjelden gang tar opp noe der er muligheten for svar fra NHD, psykiateren der. Rådene hans har vært gull for meg, selv om jeg ikke alltid har vært enig. Det har f.eks vært der jeg har fått råd om medisinering, noe fastlegen min ikke har kunnet noen ting om. Jeg har ikke hatt tilgang på psykiater ellers. Køen er, som kjent blant alle med psykiske problemer, milelang.

En annen ting med dronline er at man føler et fellesskap med andre. Bare det at det finnes andre som føler det samme som meg, som sliter med problemer jeg selv skammer meg over, andre som har gode råd om hvor man skal ta kontakt og andre som er kloke, gode mennesker, har vært en fin erfaring. Særlig fra en som aldri har blitt hørt og sett i oppveksten og som ikke hadde noen nære å snakke med. Ensomhet og depresjon er et stort problem i dagens samfunn. Det samme er perfeksjonismen i prestasjonssamfunnet som ungdom og unge voksne opplever nå. Vi sitter og fargelegger i bøker og bedriver yoga for å roe oss ned. Hva om vi hadde noen å snakke med istedet? 

Etter å ha lest flere tråder her på Kropp og helse, ser jeg at et psykiatriforum er etterlengtet. Problemet er at man bør ha fagfolk for å svare ut, og helst overvåke. Å få tråden sin stengt når man er som mest ensom og psykisk nedkjørt er jo bare et nytt avslag og en ny lukket dør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et lite tillegg: jeg ser på jobb og utdanningsforumet at det er mange medisinstudenter innom. Om noen av dere ser denne tråden ville jeg blitt glad for å høre hva dere lærer om psykisk helse på medisinstudiet. Hvor stort fokus er det på hele kroppen? Hjernen styrer jo hvem vi er, og forstyrrelser der, av biologisk eller sosial art, har mye å si for helsa.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har observert at mange her inne spør om ganske kompliserte ting inne psykiatri. Mange lurer på diagnose, hva man skal gjøre i ulike situasjoner m.m. Mange av disse trådene blir desverre stengt. Jeg sier dessverre, fordi dette ofte er svært fortvilede personer som er i stort behov for hjelp. Psykisk sykdom er fremdeles et stort tabo for mange og internett kan være eneste sted man tør å snakke med noen. Jeg vil derfor foreslå et eget psykiatriforum, gjerne med fagperson.

Det henvises ofte til Mental Helse, men jeg vil også (heller) trekke frem psykiatriforumet på doktoronline.no

Der svarer en erfaren psykiater gratis på spørsmål. 

Hei!

Jeg synes at det er en god ide du har og kloke tanker.

Det er lurt om du poster denne ideen i egen tråd her Ris, ros og spørsmål om forumet

for å få svar fra de som jobber på Kvinneguiden.

Anonymkode: b3129...28e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en god ide, men doktor.online og Mental.helse er sider som spesielt er tiltenkt slike problemstillinger. Det er derimot ikke Kvinneguiden. Det er nok derfor KG henviser til disse. 

Anonymkode: 1429b...09a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg synes at det er en god ide du har og kloke tanker.

Det er lurt om du poster denne ideen i egen tråd her Ris, ros og spørsmål om forumet

for å få svar fra de som jobber på Kvinneguiden.

Anonymkode: b3129...28e

Jeg har fått denne tilbakemeldingen tidligere, bl.a i en tråd der jeg forteller om mine tidligere suicidale tanker. Jeg har ikke noe ønske om å avanonymisere meg  i Ris og Ros pga dette. Igjen, et tabu, og et ønske om å unngå andres stigmatisering i andre fora. Tar noen jobben blir jeg glad. Hvis ikke noen gjør det, regner jeg med moderatorene er innom her av og til og kikker litt. 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en god ide, men doktor.online og Mental.helse er sider som spesielt er tiltenkt slike problemstillinger. Det er derimot ikke Kvinneguiden. Det er nok derfor KG henviser til disse. 

Anonymkode: 1429b...09a

Jeg forstår hva du sier. Men hadde man hatt et eget psykiatriforum får man samlet problemstillingene og det kan bli lettere for moderatorene å holde oversikt. Det begynner å bli mange tråder om psykisk helse her, og mange av dem blir stengte. Det er greit med reglene om medisineringsforslag og at man skal være forsiktige i tråder med suicidale, men jeg synes det er beklagelig at disse trådene blir stengt selv når det bare har kommet fornuftige svar (etter mitt skjønn..). Det hadde heller ikke vært dumt å ha en fagperson a la NHD på doktoronline. KG markedsfører seg som Norges største forum og da antar jeg at det ligger endel inntekter i å drive dette nettstedet. 

• Liker 2
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått denne tilbakemeldingen tidligere, bl.a i en tråd der jeg forteller om mine tidligere suicidale tanker. Jeg har ikke noe ønske om å avanonymisere meg  i Ris og Ros pga dette. Igjen, et tabu, og et ønske om å unngå andres stigmatisering i andre fora. Tar noen jobben blir jeg glad. Hvis ikke noen gjør det, regner jeg med moderatorene er innom her av og til og kikker litt. 😉

Jeg kan linke til denne tråden for dere i Ris og ros slik at dere slipper avanonymisering.
Det er bare å fortsette å skrive her anonymt for de av dere som skulle ønske det.

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, gjestvest skrev:

Jeg kan linke til denne tråden for dere i Ris og ros slik at dere slipper avanonymisering.
Det er bare å fortsette å skrive her anonymt for de av dere som skulle ønske det.

Tusen takk! Håper forslaget blir tatt godt imot.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt litt rundt og fant denne siden over diverse steder man kan ringe for å få hjelp. Her er bl.a hjelpetelefoner for de som driver selvskading, de som er suicidale, hjelpetelefon for barn, og et telefonnummer man kan ringe om man er veteran og vil ha noen å snakke med. Håper denne linken blir lagt til i et "spikret" innlegg øverst på Kropp og Helse.

https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/her-er-de-viktigste-n%C3%B8dnumrene-for-pasienter

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...