Gå til innhold

Særemne i norsk, please kom med tips

Gjest 2JZ

Anbefalte innlegg

Tar studiekompetanse i en alder av 23 og nå har vi begynt på særemne. Jeg har valgt Kristin Lavransdatter. Ante ikke at boken var så tunglest og kjedelig. Skulle egentlig fått lest boka i ferien, men motivasjonen er ikke til stede. 1000 sider ca.... Jeg må velge tema/ problemstilling, men aner ikke hva jeg skal velge? Tips tas i mot med takk! Finnes det noen andre måter å komme igjennom dette på enn å lese hele boka? Når jeg søker på google kommer det opp en del sammendrag fra boka, holder det å lese dette? Tenker at jeg sikkert ikke kommer til å gjøre det annerledes om jeg leser hele boka selv. Skal selvsagt ikke kopiere. Norsk er helt håpløst for meg. Det er så kjedelig at jeg sliter veldig med å huske noe jeg leser eller finne motivasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Liv Ullman har jo laget filmen om Kristin Lavransdatter. En liten snarvei der, og jeg aner ikke hvor mye den er forrandret fra boka da jeg aldri har lest den. 

Anonymkode: 3b2ca...217

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så idiotisk at du valgte noe du syns er gørrkjedelig i et fag du ikke er sterk i.. 

Anonymkode: 93ee1...33d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden valgte du ikke bøker du LIKER?  Du kan skrive særemne om donaldpocket omtrent.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Silfen skrev:

Hvorfor i all verden valgte du ikke bøker du LIKER?  Du kan skrive særemne om donaldpocket omtrent.

Ikke omtrent, man kan det! Hadde en i klassen som hadde om Two and a half men...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på problemstillingen din, men hva med å velge noe som er litt relevant for i dag? 

Har dere så frie tøyler at du f.eks kunne blandet inn sosiale medier? Du kunne lest boka og lest litt forskning om sosiale medier, og så reflektert rundt problemstillingen "hvordan ville forholdet mellom Kristin og Erlend og (var det ikke en til? Husker ikke helt jeg) sett ut på sosiale medier i 2016? Enten det eller laget Kristins "blogg", eller noe i den duren? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke omtrent, man kan det! Hadde en i klassen som hadde om Two and a half men...

Jeg skrev om Sagaen om isfolket. Same shit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke velge hva som helst nei, må godkjennes av læreren. Hadde jeg likt å lese bøker så.. Trodde Kristin Lavransdatter skulle være grei å lese, så derfor valgte jeg den. Visste ikke på forhånd at den var så tunglest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du bytte bøker/tema, eller er det for sent? 

Anonymkode: 3aaf3...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Dersom du ikke kommer gjennom hele trilogien - les 1. bok "Kransen". Det klarer du, jeg gjorde det i 10. klasse. Se filmen også.

Så sammenligner du dette med noe annet du har lest. Lest 50 shades? Sammenlign kvinnesynet og seksualmoral. Kristin bryter med forventningene samfunnet hadde, hun skulle gifte seg med Simon Darre, men velger Erlend. Hun har til og med sex før ekteskapet, keep in mind at dette er 1300-tallets Norge, og skrevet på 1920-tallet. Ganske hårreisende tematikk.

Jeg har ikke lest 50 shades, men regner med at den kan brukes. Sier vel litt om kvinnesyn og seksualmoral den også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med adaptasjon fra bok til film? Det hadde jeg, bare med "bienes hemmelige liv".

Anonymkode: cbf9e...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Marimba skrev:

Det kommer vel litt an på problemstillingen din, men hva med å velge noe som er litt relevant for i dag? 

Har dere så frie tøyler at du f.eks kunne blandet inn sosiale medier? Du kunne lest boka og lest litt forskning om sosiale medier, og så reflektert rundt problemstillingen "hvordan ville forholdet mellom Kristin og Erlend og (var det ikke en til? Husker ikke helt jeg) sett ut på sosiale medier i 2016? Enten det eller laget Kristins "blogg", eller noe i den duren? 

Kule forslag!!!

Man kan sikkert få tak i boka på lydbok!? Syns det er bedre selv, når man ikke klarer å konsentrere seg under lesingen... 

Andre forslag: skriv hvordan Kristin og omgivelsene ville oppfattet/reagert på situasjonen i ulike epoker, f.eks i dag, på 1970-tallet, 1920-tallet, på 1800-tallet, eller noe? Eller beskriv situasjonen sett fra en av de andre rollefigurenes synsvinkel? Ev. sammenligne med en bok skrevet i en annen tid med lignende problemstilling, eller kanskje en film eller tv-serie? Skrapt ned dreier det seg vel om trekantdrama, opprør mot foreldrenes og samfunnets forventninger, feminisme, velge mellom trygghet+ikke forelskelse, og stormforelskelse+lite trygghet rundt. Finnes uendelig med historier som handler om én eller flere av disse punktene, så kan du jo sammenligne feks.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...