Lillek Skrevet 2. januar 2016 #1 Skrevet 2. januar 2016 Hei! Psykologen min nevnte for meg at jeg burde begynne med meditasjon. Går i behandling for angst om det skal ha noe å si. Men jeg er veldig usikker på hvordan man gjør det? Og hvorfor gjør man det egentlig, og hva kan jeg forvente? Jeg har forsøkt litt på egenhånd men kjeder meg fort og blir rastløs. Er det noen som har noen tips og erfaringer å dele?:-)
bib_84 Skrevet 2. januar 2016 #2 Skrevet 2. januar 2016 Meditasjon er vanskelig å forklare og enda vanskeligere å praktisere, i alle fall i begynnelsen For meg er meditasjon og mindfullness det samme: Det handler om å være til stede her og nå og godta ting som de er. Hvordan man gjør det varierer fra person til person: noen liker å sitte, noen mediterer mens de går tur. Noen har øynene lukket, andre har de åpne. Noen fokuserer på pusten sin, mens andre fokuserer på sanseinntrykk som smak, hørsel eller syn. Noen foretar en "bodyscan", altså at man retter fokus mot kroppen og kjenner etter hvordan den har det. Noen bruker musikk til, andre liker å ha det stille. Felles for de fleste er at man registrerer tankene som kommer (at man ikke skal tenke er bare tull, det går jo ikke), men sender de vennlig videre uten å gi de særlig oppmerksomhet - for så å vende tilbake til pusten/bodyscan/sansene eller hva man nå foretrekker. Jeg har lært meditasjon gjennom yoga, så en ide kan være å undersøke om det finnes yogasenter eller mindfullnessenter i nærheten av deg som tilbyr kurs. Meditasjon kan være en veldig god måte å dempe angst og rastløshet på, men det kan ta litt tid å lære seg/bli vant til å praktisere det.
Lillek Skrevet 2. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2016 41 minutter siden, bib_84 skrev: Meditasjon er vanskelig å forklare og enda vanskeligere å praktisere, i alle fall i begynnelsen For meg er meditasjon og mindfullness det samme: Det handler om å være til stede her og nå og godta ting som de er. Hvordan man gjør det varierer fra person til person: noen liker å sitte, noen mediterer mens de går tur. Noen har øynene lukket, andre har de åpne. Noen fokuserer på pusten sin, mens andre fokuserer på sanseinntrykk som smak, hørsel eller syn. Noen foretar en "bodyscan", altså at man retter fokus mot kroppen og kjenner etter hvordan den har det. Noen bruker musikk til, andre liker å ha det stille. Felles for de fleste er at man registrerer tankene som kommer (at man ikke skal tenke er bare tull, det går jo ikke), men sender de vennlig videre uten å gi de særlig oppmerksomhet - for så å vende tilbake til pusten/bodyscan/sansene eller hva man nå foretrekker. Jeg har lært meditasjon gjennom yoga, så en ide kan være å undersøke om det finnes yogasenter eller mindfullnessenter i nærheten av deg som tilbyr kurs. Meditasjon kan være en veldig god måte å dempe angst og rastløshet på, men det kan ta litt tid å lære seg/bli vant til å praktisere det. Takk for langt og bra svar!:-) Jeg føler også at det er vanskelig for folk å forklare, derfor føles det som om det jeg gjør er et skudd i blinde.. Men hvor lang tid tror du det tar å lære det seg ordentlig? Og hva slags fordeler har du merket fra meditasjonen?
bib_84 Skrevet 2. januar 2016 #4 Skrevet 2. januar 2016 Jeg har drevet med yoga i mange år nå, men vet ikke om jeg kan si at jeg kan meditere ordentlig. Det avhenger av dagsformen min, noen ganger går det lett, andre ganger klarer det ikke. Hvis man praktiserer jevnlig så kommer man inn i det etterhvert, men så kan måten man gjør det på endres kontinuerlig ettersom man lærer og opplever nye ting. For meg handlet det i begynnelsen mye om å finne min måte å gjøre det på, og å skjønne at det ikke fantes en fasit. Jeg setter meg ikke ned for å meditere så og så mye så og så ofte, men heller når jeg føler at jeg trenger det. Noen perioder er det hver dag, andre ganger kan det gå lenge imellom. Men jeg forsøker å ha små stunder hver dag hvor jeg er bevisst på øyeblikket - for eksempel at jeg stopper opp og nyter utsikten når jeg går tur, eller at jeg virkelig nyter smaken av maten og spiser saktere enn vanlig. Også fokuserer jeg på pusten og avslapningsøvelser når jeg skal sove. For meg er det et verktøy jeg kan ta i bruk for å balansere hverdagen, som ofte inneholder mye stress og usikkerhet. I tillegg så synes jeg at jeg har blitt bedre kjent med meg selv og at jeg sovner lettere om kvelden kan forøvrig anbefale boken "There is no right way to meditate - and other lessons". Kjempesøt illustrasjonsbok som forklarer meditasjon veldig fint og enkelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå