Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest altruist
Skrevet

En studie (2010) av Alexander W. Cappelen, Knut Nygaard, Erik Ø. Sørensen og Bertil Tungodden ved NHH tegner et til dels lite fordelaktig bilde av studentene ved skolen.

Studien viser at den typiske NHH-student ikke er særlig flink til å velge mest effektive løsning og at de er mer egoistiske enn folk flest.

Studiet bekrefter fordommene mange har - at det er først og fremst balleslikkende pappagutter som studerer ved skolen. Spørsmålet blir da som følger: Høna eller egget? Fremmer NHH narsissistiske verdier, eller tiltrekker den seg egoistiske mennesker?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Interessant spørsmål. Vil tro det er svært mange bemidlede drittunger der som ikke nødvendigvis har ønsket et økonomistudium selv, men som blir presset av foreldre. Har vært på fest med en del av de i min ungdom. Ellers er det mange flinke middels/dårlig bemidlede som er gode på skolen. Studentene blir nok i stor grad påvirket av media og samfunnets nesegruse beundring for pengeflyttere og spekulanter.

Anonymkode: 69003...040

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

NHHere kommer fortrinnvis fra den øvre middelklasse og rike familier. Det er vitenskaplig bevist at rike mennesker er mer egoistiske enn befolkningen forøvring. Antageligvis fordi pengene har gått dem til hodet. I tillegg distanserer antageligvis NHHere seg fra andre fordi de er vokst opp i velstående familier, og dermed tror de er bedre enn andre. I realiteten har de bare hatt flaks og blitt født inn i en rik familie (som sine foreldre..).

Sosial mobilitet er tilnærmert fraværende det nye Norge.

Det er heller ingen hemmelighet at linjer som finans ved NHH tiltrekker seg mange narsissister som har som eneste mål å bli rik her i livet. Koste hva det koste vil.

Endret av lisemm
Skrevet
20 minutter siden, lisemm skrev:

NHHere kommer fortrinnvis fra den øvre middelklasse og rike familier. Det er vitenskaplig bevist at rike mennesker er mer egoistiske enn befolkningen forøvring. Antageligvis fordi pengene har gått dem til hodet. I tillegg distanserer antageligvis NHHere seg fra andre fordi de er vokst opp i velstående familier, og dermed tror de er bedre enn andre. I realiteten har de bare hatt flaks og blitt født inn i en rik familie (som sine foreldre..).

Sosial mobilitet er tilnærmert fraværende det nye Norge.

Ellers er det ingen hemmelighet at linjer som finans ved NHH tiltrekker seg mange narsissister som har som eneste mål å bli rik her i livet. Koste hva det koste vil.

Pisspreik. Er du tilstrekkelig intelligent og displinert er det lite som stopper deg i et land som Norge. Det er bare nordmenn flest som er for late og/eller uintelligente til å benytte seg av de privilegiene vi har her i landet. Det som derimot er noe skikkelig dritt er at muligheter i arbeidslivet er så avhengig av kontakter og hvilket nettverk du har. Og det er vel slik at de som går på disse  skolene som NHH nettopp ansetter hverandre. Men så finnes det jo så mange andre morsommere og mer verdifulle retninger man kan peile seg inn på enn disse betalingsskolene.

Anonymkode: 623dc...af0

• Liker 2
Skrevet

NHH er ingen betalingsskole vel?

• Liker 1
Skrevet

Man må jo ikke komme fra en rik familie for å gå på NHH. Det holder at man har høyt snitt. Det er høyt karakterkrav der, men skolen er jo gratisk

Sitat

Gratis utdanning ved Norges Handelshøyskole

Det er gratis å ta bachelor- og masterstudier ved Norges Handelshøyskole. Det eneste du må betale er rundt 680 kroner i semesteret hvorav 490 kroner går uavkortet til studentvelferd og 190 kroner er kopieringsavgift.

http://www.nhh.no/no/studietilbud/søknad-og-opptak.aspx 

Anonymkode: 97417...763

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Sissan1 skrev:

NHH er ingen betalingsskole vel?

Ok :) Trodde de kjørte samme geria som BI.Vet ærlig talt veldig lite om skolen. Ble bare litt irritert av han som skrev innlegg nr. 3

Skrevet

Tror han forveksler med "Handelshøyskolen BI". Det er betalingsskole, og har ikke så høye opptakskrav på feks master/siviløkonom som NHH.

vet at man betaler for masterprogrammene (altså for de som tar masterprogram etter endt ordinær utdanning) på NHH, men så vidt jeg vet er bachelor-og masterkursene fremdeles uten skolepenger. Om man ikke har utveksling til utland osv.

kjenner heller ikke igjen pappagutt-greia fra det jeg kjenner til NHH. BI derimot, hadde det stempeøet da jeg studerte, der kunne man "kjøpe seg inn". NHH var kjent for å ha det beste studiet, tøffest fagprogram, best næringslivskontakt og best forelesere av sivøk-utdanningene. Og man måtte ha nørmest 6 i snitt for å komme inn rett fra VGS

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sissan1 skrev:

Tror han forveksler med "Handelshøyskolen BI". Det er betalingsskole, og har ikke så høye opptakskrav på feks master/siviløkonom som NHH.

vet at man betaler for masterprogrammene (altså for de som tar masterprogram etter endt ordinær utdanning) på NHH, men så vidt jeg vet er bachelor-og masterkursene fremdeles uten skolepenger. Om man ikke har utveksling til utland osv.

kjenner heller ikke igjen pappagutt-greia fra det jeg kjenner til NHH. BI derimot, hadde det stempeøet da jeg studerte, der kunne man "kjøpe seg inn". NHH var kjent for å ha det beste studiet, tøffest fagprogram, best næringslivskontakt og best forelesere av sivøk-utdanningene. Og man måtte ha nørmest 6 i snitt for å komme inn rett fra VGS

Samme erfaring. BI er betalskole, NHH er offentlig og gratis og har dermed høyere tilfang av søkere og høyere opptakskrav. BI har flere broilere som skal ut i næringslivet, NHH er mer akademisk, forsknignsrettet og "tyngre". Jukseraten er høyere på BI, og jeg tenker at det er fordi pappagutter fra Oslo vest er overrepresentert, mens man på NHH har flinkiser fra enhver bygd og vik i Norge. Men det er noen flinkiser på BI også da, de som ikke ville bo i Bergen kanskje. Men økonomistudenter er nok hakket mer pengeorientert og dermed også mer kynisk enn gjennsomsnittspersonen.

Er selv økonomi med bakgrunn fra finansbransjen,

Anonymkode: 57343...058

Skrevet (endret)

Nei, man ikke være rik for å studere ved NHH.

Men til tross for at skolen er gratis så tiltrekker NHH seg mennesker som kommer fra høytlønnede familier (arvinger) og typiske godseierfamilier. Besøk skolen og du vil få beskreftet påstanden min. På NHH finner man først og fremst konforme pappagutter i RL-skjorter og jenter med perleøredobber fra Oslo Vest.

Studier utført av NHH viser også at NHH-studenter fra de lavere sosioøkonomiske lag tjener vesentlig dårligere enn studentene fra de øvre sosioøkonomiske lag.

I dag er det ikke veldig vanskelig å komme inn på NHH sammenlignet med en rekke andre studier. Spesielt ikke hvis du tar en ekstern master ved NHH. Har du B i snitt fra Høgskolen i Buskerud eller BI kommer du inn.

En amerikanskinspirert karakterinflasjon har også herjet ved NHH i lang tid. Det er mulig at det har blitt bedre nå. Tidligere tilsvarte en A ved NHH en C ved NTNU, sånn ca.

Ref. http://universitas.no/side-2/60120/verdilose-karakterer

Endret av lisemm
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pisspreik. Er du tilstrekkelig intelligent og displinert er det lite som stopper deg i et land som Norge. Det er bare nordmenn flest som er for late og/eller uintelligente til å benytte seg av de privilegiene vi har her i landet. Det som derimot er noe skikkelig dritt er at muligheter i arbeidslivet er så avhengig av kontakter og hvilket nettverk du har. Og det er vel slik at de som går på disse  skolene som NHH nettopp ansetter hverandre. Men så finnes det jo så mange andre morsommere og mer verdifulle retninger man kan peile seg inn på enn disse betalingsskolene.

Først skriver du at det er pisspreik, også skriver du at det ikke pisspreik likevel. Hvis det er slik at man må slikke baller for å ha muligheter i arbeidslivet er det noe som er galt. Dagens system belønner parasittisk atferd.

Studier viser arbeidsmulighetene og lønnsutsiktene til en NHH-student fra lavere sosioøkonomiske lag er vestenlig dårligere enn til en NHH-student fra de øvre sosioøkonomiske lag. Og dette er ikke et fenomen som kun gjelder for NHH. Forskningen beviser at det finnes et sosialt konstruert klasseskille som diskriminerer studenter fra lavere sosiale lag. Se deg om, hvor mange kjenner du som kommer fra lavere sosiale lag som har gjort et klassehopp? Det er få. Fakta er at 77 av Norges 100 rikeste er arvinger. De resterende 23 kommer fra den øvre middelklasse (bortsett fra Thon og Røkke).

Ellers er nivået ved BI like høyt som ved NHH. Juksing er utbredt ved begge høyskolene. De beste økonomene finner man ved universitetene. Der er også studentmassen en helt annen.

Endret av lisemm
Skrevet
30 minutter siden, lisemm skrev:

Først skriver du at det er pisspreik, også skriver du at det ikke pisspreik likevel. Hvis det er slik at man må slikke baller for å ha muligheter i arbeidslivet er det noe som er galt. Dagens system belønner parasittisk atferd.

Studier viser arbeidsmulighetene og lønnsutsiktene til en NHH-student fra lavere sosiale lag er vestenlig dårligere enn til en NHH-student fra de øvre sosiale lag. Og dette er ikke et fenomen som kun gjelder for NHH. Forskningen beviser at det finnes et sosialt konstruert klasseskille som diskriminerer studenter fra lavere sosiale lag. Se deg om, hvor mange kjenner du som kommer fra lavere sosiale lag som har gjort et klassehopp? Det er få. Fakta er at 77 av Norges rikeste er arvinger. De resterende 23 kommer fra den øvre middelklasse (bortsett fra Thon og Røkke).

Ellers er nivået ved BI like høyt som ved NHH. Juksing er utbredt ved begge høyskolene. De beste økonomene finner man ved universitetene. Der er også studentmassen en helt annen.

Du må lese det jeg skrev i lys av den setningen fra innlegget ditt jeg uthevet. Det er ikke sant at sosial mobilitet er fraværende i Norge, MEN i mange bransjer er nettverk og venner altfor viktig. Det vil likevel ikke si at du ikke kan bli lege, advokat, etc. i dagens Norge uavhengig av hvor rike foreldrene dine er

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, jeg er enig. Det er sosial mobilitet i Norge, men hevde at den er høy fordi utdanningen er gratis blir direkte feil. Gratis utdanningen er bare en av mange faktorer. Man kan si at mobiliten er høy sammenlignet med de fleste andre land, men det betyr ikke at den er høy.

"Det er bare nordmenn flest som er for late og/eller uintelligente til å benytte seg av de privilegiene vi har her i landet. "

- Tåpelig utspill. Tror du på fri vilje?

Endret av lisemm
Skrevet
42 minutter siden, lisemm skrev:

Ja, jeg er enig. Det er sosial mobilitet i Norge, men hevde at den er høy fordi utdanningen er gratis blir direkte feil. Gratis utdanningen er bare en av mange faktorer. Man kan si at mobiliten er høy sammenlignet med de fleste andre land, men det betyr ikke at den er høy.

"Det er bare nordmenn flest som er for late og/eller uintelligente til å benytte seg av de privilegiene vi har her i landet. "

- Tåpelig utspill. Tror du på fri vilje?

Selvfølgelig vil ikke/bør ikke alle bli lege, advokat etc., men hvis du vil så kan du (om du har evnene). Om du selv velger det bort har det ikke noe med mangel på sosial mobilitet å gjøre!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du mener at man velger om skal bli lege eller advokat? Du tror altså på fri vilje. Fri vilje er motbevist.

Hvilket utdannelse du ender med opp med er i stor grad bestemt av hvem foreldrene dine er, genetikk og en rekke andre forhold. Hvilke studier du kommer inn på avhenger av karakterene fra vgs., en periode hvor hormonene herjer og få vet hva de vil bli. Driter du deg ut i denne perioden er løpet kjørt. Man kan selvfølgelig ta opp fag, men det koster penger og er tidkrevende.

Endret av lisemm
Skrevet
3 minutter siden, lisemm skrev:

Du mener at man velger om skal bli lege eller advokat? Du tror altså på fri vilje. Fri vilje er motbevist.

Du, den metadiskusjonen der gidder jeg ikke å ta.

Jeg har heller ikke tatt stilling til spørsmålet bare skrevet at det absolutt er sosial mobilitet i Norge. Det kunne absolutt vært bedre i en perfekt verden, men at det nærmest er ikke-eksisterende er rett og slett ikke sant. Jeg sier forøvrig ikke at omgivelsene og miljøet en vokser opp i ikke betyr noe. Jeg sier at hvis du vil og hvis du har egenskapene som skal til så er det lite som stopper deg. Det kalles nyasner.

Synes uansett det blir litt mye avsporing her.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg kjenner mange som ville bli leger og som hadde egenskapene, men som ikke ble leger. ;-)

Endret av lisemm
Skrevet
1 minutt siden, lisemm skrev:

Jeg kjenner mange som ville bli leger og som hadde egenskapene, som ikke ble leger. ;-)

Sikkert. Mulig jeg formulerte meg litt krast.  Mye kan skje av sykdom, ulykker etc. Poenget er at det er ikke mangel på penger og tilgang som hindrer deg i Norge slik det er ange andre steder i verden.

Skrevet

Mange med utdannelse fra NHH er fæle til å skryte. Er jo helt uinteressant å høre på, spesielt hvis man ikke presterer vesentlig bedre enn kollegaene sine.

Anonymkode: eb6f5...9b9

Skrevet (endret)
Den 25. januar 2016 at 22.47, AnonymBruker skrev:

Sikkert. Mulig jeg formulerte meg litt krast.  Mye kan skje av sykdom, ulykker etc. Poenget er at det er ikke mangel på penger og tilgang som hindrer deg i Norge slik det er ange andre steder i verden.

Jeg er helt enig. Dessverre, ser man en urovekkende utvikling i Norge også.

Tilbake til topic: Ved NHH går det ekstremt mange sleipe og egoistiske idioter. Mange av de ender heldigvis i sjelløse store korporasjoner (BCG, McKinsey) slik at vi ikke trenger å se dem mer. 

Vi vet alle hvem de er...

Endret av lisemm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...