Gå til innhold

Tenåringenes bidrag i hjemmet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har barn i slutten av tenårene, hvor mye hjelper de til i jula? Baker de noe, ordner de lunsj og dekker de på til familien, og lager de middag? Har en som er i slutten av tenårene, som ikke har gjort noe slikt i løpet av ferien. Hadde håpet hun kunne laget en middag, kokt egg og sagt at nå er det lunsj, bakt rundstykker, eller julekaker, -noe mer bidrag enn bare to minutter til å hjelpe å ta av etter måltidene. Har snakket med henne mange ganger om at det er kjekt at hun lager middag et par ganger i måneden, og gjør slike ting på eget initiativ, støvsuger gangen dersom hun ser at det er hybelkaniner der f. eks.

Krever jeg for mye når jeg mener at hun er stor nok til å se slike ting selv, og burde ta litt mer initiativ, ikke bare vente til jeg SPØR om hun kan støvsuge gangen?

Anonymkode: bf0dc...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I teorien så burde du kunne forvente såpass ja, men siden det ikke skjer, kan dere ikke bare ha en fast avtale om at hun støvsuger x antall ganger i uken?   Da jeg var på den alderen hadde jeg faste “vaskedager” hjemme, og pleide å i allefall sette potetene til koking så matlagingen gikk kjapt for mamma. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av tenårene? Med andre ord nesten voksne. De bør Fanden meg være i stand til å hjelpe til med/gjøre det meste hjemme!

Min mening! ☺

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Jeg er vokst opp med å måtte hjelpe til hjemme. Jeg setter på borde og setter i oppvaskmaskinen + at jeg vasker småting som plasttallerken og matpakker. Jeg støvsuger, tørker støv, rydder litt (moren min misliker ryddinga mi hehe), vasker badet/doen, og lager kveldsmat for søsknene mine og meg selv ofte. I tillegg går jeg alltid ut med søpla også lager jeg middag kanskej to ganger i måneden; men jeg klarer bare å lage en ting og det er lasagne så ja (mamma lager så vanskelig mat som tar tid at det klarer jeg ikke selv). 

Gjør jo ikke dette hver dag da, men en gang eller to i uka. Jeg hjelper også til om vi får besøk og mamma skal servere litt snacks. Det er en selvfølge.

Det er småting alle kan gjøre, syns en i slutten av tenårene kan gjøre litt av dette og bidra hjemme. Jeg er forresten 17 :)

Endret av The Lost Dreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at hun vasker sine egne klær, tar ut av oppvaskmaskinen, vasker rommet og badet sitt og hjelper til med å støvsuge hvis vi ber om det. Siden hun faktisk er 19 synes jeg at hun kan lage middag to g i måneden, EN gang i juleferien, gjerne 3-4 g i måneden på sommeren, siden hun allikevel ikke har hatt sommerjobb. Savner det at hun tar initiativ selv til å lage en julelunsj, en middag eller støvsuge. SE SELV synes jeg hun er gammel nok til, og vi har snakket om det en del ganger de siste årene, men det blir ingen endring...Synes ikke jeg har så fryktelig store krav, men det forsurer tilværelsen litt når det ikke blir noen forandring og månedene går...

Trådstarter

Anonymkode: bf0dc...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal det sies at hun vasker sine egne klær, tar ut av oppvaskmaskinen, vasker rommet og badet sitt og hjelper til med å støvsuge hvis vi ber om det. Siden hun faktisk er 19 synes jeg at hun kan lage middag to g i måneden, EN gang i juleferien, gjerne 3-4 g i måneden på sommeren, siden hun allikevel ikke har hatt sommerjobb. Savner det at hun tar initiativ selv til å lage en julelunsj, en middag eller støvsuge. SE SELV synes jeg hun er gammel nok til, og vi har snakket om det en del ganger de siste årene, men det blir ingen endring...Synes ikke jeg har så fryktelig store krav, men det forsurer tilværelsen litt når det ikke blir noen forandring og månedene går...

Trådstarter

Anonymkode: bf0dc...de8

Kan være en ide å sette seg ned å ta en prat med henne. Spørr henne om hva hun tror forventes av henne og forklar så hva du faktisk forventer. Så kan du spørre hva hun forventer av deg. Slik får dere avklart ting uten at det er en fare for krangel og dårlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er for mye forlangt at hun skal gå fra å gjøre ingenting til å gjøre slikt på eget initiativ. Hva med å starte med å få inn rutine på at hun faktisk gjør noe, for eksempel si "på torsdag lager du middag, og i morgen støvsuger du gangen". Når hun blir vant med å gjøre det, kanskje hun gjør det uten å få beskjed også? 

Anonymkode: dc651...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har hatt den samtalen 5-6ganger allerede.+ at faren har snakket med henne og oppfordret til å gjøre litt mer, lage en middag til helgen, og sånt. Har sagt at det er fint at hun hjelper til å ta av bordet, men hun kan også VASKE kasserollene eller LAGE et måltid. Synes hun kan bestemme selv når det passer å lage middag,de dagene hun har lite skolearbeid f eks. Har snakket med henne om det, at hun kan lage middag en dag det passer,men et passer visst aldri... So sagt vil jeg slippe masetmed å fortelle hva hun skal gjøre. Er lei av det, og hadde håpet hun kunne begynne å se litt se hva hun kan gjøre snart...Takk for innspill. Får snakke med henne enda en gang...

Anonymkode: bf0dc...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal det sies at hun vasker sine egne klær, tar ut av oppvaskmaskinen, vasker rommet og badet sitt og hjelper til med å støvsuge hvis vi ber om det. Siden hun faktisk er 19 synes jeg at hun kan lage middag to g i måneden, EN gang i juleferien, gjerne 3-4 g i måneden på sommeren, siden hun allikevel ikke har hatt sommerjobb. Savner det at hun tar initiativ selv til å lage en julelunsj, en middag eller støvsuge. SE SELV synes jeg hun er gammel nok til, og vi har snakket om det en del ganger de siste årene, men det blir ingen endring...Synes ikke jeg har så fryktelig store krav, men det forsurer tilværelsen litt når det ikke blir noen forandring og månedene går...

Trådstarter

Anonymkode: bf0dc...de8

19 åringer er fremdeles drittunger. Sånn er det. Tror ikke det er mange 19 åringer som baker julekaker og steller i stand brunch til familien på eget initiativ. Dere må bare fortsette å spørre/gi beskjeder. Sånt skjer ikke på eget initiativ i den alderen der. 

Og til sommeren må hun selvsagt skaffe seg en sommerjobb. Det er viktig for cvn også.

Anonymkode: 04ea6...396

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde tenåringer i hus, fikset vi ofte søndagsfrokoster sammen og jeg kunne be dem om å lage middag enkelte dager, men da hadde jeg sagt: " i morgen kan du lage middag!" . De har begge alltid vært glade i å lage mat og nest eldste eksperimenterte mye på kjøkkenet og insisterte på å lage forskjellige retter til oss, noe hun fortsatt gjør når hun er hjemme. Vi har igrunn vært ganske gode på å lage mat sammen, så jeg tror det er derfor jeg har kunnet be dem om å lage middag fra de var 13-14 år, uten at jeg hadde overoppsynet med dem. Til jul har vi bakt sammen og om de har villet det, så har de fått lov til å bake noe på eget initiativ. Mht kakebaking, måtte vi etterhvert sette noen begrensninger, fordi det ble litt vel mye kaker som skulle prøves ut. 

Begge var flyttet hjemmefra i forbindelse med skole,  før de var 19, så jeg vet egentlig ikke hvordan det hadde vært med de boende daglig i huset i den alderen. 

Jeg ville ikke forventet at noen av dem så selv at det f.eks burde støvsuges, annet enn på eget rom. Dersom jeg ville at de skulle gjøre noe, så ga jeg beskjed om det, eller la det inn som en fast oppgave på en bestemt dag i uka. Dersom du ønsker deg søndagsfrokost eller en frokost i julen, så er det greit å gi henne den oppgaven en spesifikk dag og ikke bare vente på at det skal skje at hun gjør det på eget initiativ. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at de rydder opp etter seg selv. Rydder opp sin egen oppvask. Det er vanlig at tenåringer har rotete rom.

Jeg har aldri forventet at de skal lage mat, rydde hus, gå med søppelet og slikt. Mest fordi jeg ikke gir de ukepenger. Det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: 1f266...6a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forventer at de rydder opp etter seg selv. Rydder opp sin egen oppvask. Det er vanlig at tenåringer har rotete rom.

Jeg har aldri forventet at de skal lage mat, rydde hus, gå med søppelet og slikt. Mest fordi jeg ikke gir de ukepenger. Det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: 1f266...6a7

Ingen får vel ukepenger for å hjelpe til hjemme? Jeg hadde eller ikke råd til ukepenger- men det var da en selvfølge at barna hjalp til hjemme så lenge som de bodde hjemme.

Det var bare en selvfølge på lik linje med at jeg skulle gjøre de oppgavene.. 

Tror det er viktig at man i tidlig alder lar de få lov til å prøve seg- at de får lov til å hjelpe til og får lov til  gjøre det på sin måte

.. var ikke uvanlig at jeg kom hjem fra jobb til rent nyvasket hus og middag på bordet, bare fordi at de hadde lyst og hadde tid, når de bodde hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg fornøyd med at de kommer opp til middag i julen. De har snudd døgnet totalt... Men det blir snart slutt på det :D

Anonymkode: d141a...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye betaler hun for kost og losji? Høy husleie -> lite husarbeid. 

Anonymkode: 3ff8d...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går på vgs og betaler ingenting.

Anonymkode: bf0dc...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...