Gå til innhold

Urolig barn på 1,5 år

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe alvorlig problem eller noe, jeg er bare nysgjerrig. Barnet vårt på 1,5 år er så utrolig ukonsentrert og urolig. Når jeg hører om andre som kan sitte med barn på 6 mnd på fanget og lese blir jeg halt satt ut. Vår kan så vidt sitte i ro å spise maten sin. Faktisk, gjør han ikke det heller. Han kaster på maten, roper, peker, vinker og veiver, hva som helst så lenge han ikke bare må sitte i ro og spise. Hele dagen går det i ett, løper rundt og roper hele tiden. Han har aldri tålmodighet til å lære noe nytt, eller gjøre noe som kan være litt krevende som å bygge klosser og sånt. Jeg vet lite om hvordan under i den alderen skal være, så jeg vet ikke om det kan være et tegn på konsentrasjonsvansker, ADHD, eller bare en urolig sjel. Dere andre som har hatt urolige småbarn, hvordan har det gått senere? Har de alltid vært urolige? 

Jeg har masse andre eksempler, men har litt dårlig tid så om det er noe viktig jeg har glemt så kommer det senere. 

Anonymkode: 7dc9f...0bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er nok bare et aktivt barn. Helt normalt det du beskriver, han er jo kun 1,5 år. At noen kan sitte rolig lenge med et barn på 6 måneder er jo heller ikke så rart, de kan jo ikke gå engang i den alderen.

Anonymkode: 886eb...273

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er nok bare et aktivt barn. Helt normalt det du beskriver, han er jo kun 1,5 år. At noen kan sitte rolig lenge med et barn på 6 måneder er jo heller ikke så rart, de kan jo ikke gå engang i den alderen.

Anonymkode: 886eb...273

Jeg glemte å skrive at han aldri har greid å sitte i ro, selv da han var 4-5 mnd. måtte han bæres fram og tilbake hele tiden. Han kan ikke snakke enda, og blir veldig sint når vi ikke forstår hva han vil. Han gråt dessuten i ett de første 8 mnd, selv om vi aldri fikk vite hvorfor. Han sutrer enda mye, men har fått et ganske mye bedre humør de siste mnd. 

Må bare gjenta at dette ikke er et tilfelle av desperat mamma som vil pakke barnet sitt full av piller for å "fikse" barnet. Jeg er bare interessert i å vite hvor vanlig det er, og hva det eventuelt kan bety.

Anonymkode: 7dc9f...0bb

Skrevet

Det meste er nok normalt i den alderen. Har selv en 1,5-åring som er veldig aktiv, og det er både slitsomt og gøy! Men det er viktig å begynne å sette grenser, for de forstår allerede veldig mye. Vi er for eksempel veldig strenge ved matbordet. Kaster han maten sin på gulvet eller slenger rundt på bestikket så blir mat og bestikk tatt bort. Blir det bare styr så tar vi ham ned fra bordet. (Han får en ny sjanse etter en liten stund, hvis han gir uttrykk for at han vil opp i stolen igjen.) Det samme gjelder når han leker. Kaster han en leke på oss eller søsteren så tar vi bort leken. River han i en bok så tar vi bort boka. Litt herjing er greit, men å plage andre eller ødelegge ting er ikke greit.

Ellers prøver vi å ignorere roping og hyling, eventuelt snakke veldig rolig og lavt tilbake for å roe ham. Sutring og klenging blir gjerne bedre hvis jeg setter meg på gulvet sammen med ham en stund (han er veldig mammadalt). Prøver å ta ham med på mest mulig av oppgaver, merker at han er opptatt av å være med, hjelpe til, bli inkludert. Det er en slitsom, men herlig alder, synes jeg. Noen ganger vet jeg ikke hva vi skulle gjort uten eldstejenta, som avlaster oss utrolig mye ved å leke med lillebroren. :laugh: 

Er dere mye ute? Begge mine barn blir veldig urolige av å være inne en hel dag.

AnonymBruker
Skrevet

Vår var akkurat slik du beskriver. Er nå tre år pg enda aktiv, men kan sitte lenge i ro når vi leser og kan holde ut en film på kino. Er mye mer normal i aktivitetsnivå nå. 

Anonymkode: 92df6...d9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...