AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Jeg er veldig var for lyder, og vil helst ha fred når jeg er hjemme i mitt eget hus. Bor i enebolig/rekkehus lignende type...husene henger sammen meg garasje mellom. Det er veldig lytt og selv når naboen spiller "normalt" så hører jeg dunking i hele huset mitt. Dette stresser meg fælt. I helgene når naboene tar seg en fest, blir dunkingen enda verre. Til og med om de ikke fester/spiller høyt, jobber kroppen min på høygir. Da sliter jeg med å sove, for tenk om de begynner å spille midt på natten? Kjenner dette er slitsomt. Klarer aldri å slappe av. Er hele tiden på "alerten". Noen tips til hva jeg kan gjøre? Alternativet som jeg ser, er å flytte til et område hvor en ikke bor så tett. Lyden her, vil alltid være der - naboen må jo få leve. Så spørsmålet mitt er om hodet mitt må fikses, eller om det enkelt fikses med å flytte til en enebolig som ikke henger sammen med naboens slik at lyden ledes mellom husene? Ta i mot alle råd - helst konstruktive Anonymkode: 8947d...e33
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Hvor lenge har du bodd der? Jeg sliter med angst, og I august flyttet jeg alene for første gang I en sokkelleilighet. Jeg hører de ovenfor meg mye og jeg klarer heller ikke å slappe av. Er nesten så jeg forventer at de skal dukke opp I stua. Men nå går det mye bedre. Kroppen og hode er blitt vant til disse lydene og skjønner at det ikke er fare. For når man er angst så er kroppen I fight or flight. Og da klarer den ikke å slappe av før den skjønner at det ikke er fare. Anonymkode: c8765...0b6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Har bodd der en månedstid.... Føler ikke det er noe fare på ferde, men heller det at jeg ikke kan slappe av i fred og ro i mitt eget hjem. Samtidig jobber kroppen og hodet på spreng for å være klar til å "fange" alle lydene som måtte komme fra naboen. Slitsomt!! TS. Anonymkode: 8947d...e33
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #4 Skrevet 2. januar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har bodd der en månedstid.... Føler ikke det er noe fare på ferde, men heller det at jeg ikke kan slappe av i fred og ro i mitt eget hjem. Samtidig jobber kroppen og hodet på spreng for å være klar til å "fange" alle lydene som måtte komme fra naboen. Slitsomt!! TS. Anonymkode: 8947d...e33 Snakk med fastlegen din,mog få en henvisning til hjelp hos psykolog eller psykiater. (Angst og nerver er samme sak.) Anonymkode: ecfd7...098
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #5 Skrevet 2. januar 2016 Har du mulighet kan du jo flytte til en enebolig, men det forflytter bare problemet ditt. Du må endre fokus. Te k heller "nå har naboene det gøy" istedet for å stresse deg opp over lydene. Lyder er ikke farlig. Det kan være godt å tenke at det er hyggelig med naboer i nærheten (om det skulle skje noe). Velger man å bo tett følger dessverre lyder med. Som en annen sier, kroppen din er i flight-modus. Du kan tenke deg bort fra dette ved å roe deg ned og flytte fokus. Fortell deg selv at lyder ikke er farlig. Kanskje litt ubehagelig, men ikke farlig. Anonymkode: 510f5...7a9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #6 Skrevet 2. januar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du mulighet kan du jo flytte til en enebolig, men det forflytter bare problemet ditt. Du må endre fokus. Te k heller "nå har naboene det gøy" istedet for å stresse deg opp over lydene. Lyder er ikke farlig. Det kan være godt å tenke at det er hyggelig med naboer i nærheten (om det skulle skje noe). Velger man å bo tett følger dessverre lyder med. Som en annen sier, kroppen din er i flight-modus. Du kan tenke deg bort fra dette ved å roe deg ned og flytte fokus. Fortell deg selv at lyder ikke er farlig. Kanskje litt ubehagelig, men ikke farlig. Anonymkode: 510f5...7a9 Er klar over at når vi bor tett så følger det med litt lyder. Men jeg bor tross alt i en kjedet enebolig....så litt ro forventer jeg. Det som nok er litt "dumt" er at jeg kommer fra et rekkehus - der var det musestille hele tiden. Kanskje jeg hadde andre type naboer der...det må gudene vite, men jeg må nok prøve som dere sier å flytte fokus. Koster for mye og flytte "bare" pga dette. Anonymkode: 8947d...e33
bib_84 Skrevet 2. januar 2016 #7 Skrevet 2. januar 2016 Samme problem her. Bor i rekkehus, og mistrives noe så enormt. Jeg er høysensitiv og har alltid vært var for lyder og andre sanseinntrykk, men det verste her er at jeg får en følelse av å kveles. Null utsikt, (nesten) bare asfalt og stygge hus og alt for mange mennesker rundt meg. Sliter med konsentrasjonsvansker, nervøsitet/angst og generell mistrivsel. Jeg kan selvfølgelig ikke skylde alt på bostedet, men jeg kjenner hvor fredelig jeg blir inni meg med en gang jeg går tur i naturen eller er hjemme hos noen som bor et sted med utsikt og mer "luft" rundt seg. Har bodd her vi bor nå i 4 år, flytter forhåpentligvis om 1,5 år.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #8 Skrevet 2. januar 2016 1 time siden, bib_84 skrev: Samme problem her. Bor i rekkehus, og mistrives noe så enormt. Jeg er høysensitiv og har alltid vært var for lyder og andre sanseinntrykk, men det verste her er at jeg får en følelse av å kveles. Null utsikt, (nesten) bare asfalt og stygge hus og alt for mange mennesker rundt meg. Sliter med konsentrasjonsvansker, nervøsitet/angst og generell mistrivsel. Jeg kan selvfølgelig ikke skylde alt på bostedet, men jeg kjenner hvor fredelig jeg blir inni meg med en gang jeg går tur i naturen eller er hjemme hos noen som bor et sted med utsikt og mer "luft" rundt seg. Har bodd her vi bor nå i 4 år, flytter forhåpentligvis om 1,5 år. Har de samme følelsene som deg. Slapper skikkelig godt av når jeg er hos noen som bor i frittliggende enebolig - stille å rolig. Selv var jeg dum å solgte min enebolig for noen år siden. Kjøpte meg rekkehus litt mer sentralt, men angret. For at jeg skulle kunne bo der jeg ønsket, var enebolig i kjede eneste alternativet for min lommebok. Ligger en enebolig rett over gaten - kan tro jeg har lyst på den. Men, tror det koster mer enn det smaker. Akkurat nå når jeg er på mitt "verste" så ser jeg kun en utvei, å det er å selge for å komme seg i enebolig. Men, i det lange løp så er det ikke sikkert at det er svaret, selv om nabobråk ville vært borte. Anonymkode: 8947d...e33
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå