knutkonsulent Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Hei dere. Jeg har et spørsmål. Min datter på 9 og jeg liker å gå på kino. Av og til blir venninner av henne med. Problemet, som jeg ser det, er at ei av venninnene aldri har med penger til billetten. Er det vanlig å ikke betale når man er med på kino? Når jeg og dattera mi skal på kino og ei venninne ringer og spør om å få være med, får hun selvsagt det. Jeg mener at hun bør betale for billetten sin. Er det feil? Dersom min datter spør henne om hun vil være med, mener jeg fremdeles venninna bør betale. Er det feil? Hvordan bør min datter spørre sin venninne om de skal gå på kino uten at jeg må betale billetten hennes? Det koster tross alt 110,-kr pr billett Min datter har alltid med penger til billett og godteri dersom hun skal bli med venninner på kino. 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Så klart hun skal betale billettene sine selv! Har hun sagt noe annet? Det er jo sånt som sier seg selv. Kino er dyrt.
happiest Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Det er normalt at barnet får med seg penger for å betale for kinoen. Ganske frekt om ikke foreldrene tenker på dette. Send en melding neste gang "Hei. Jeg skal ta med min datter på kino i morgen kl 18, og tenkte at kanskje Oda vil bli med. Billetten koster 110kr". Får du ikke penger da, så får du spørre etter det når du leverer venninnen hos foreldrene. Da kan du si noe lignende "jeg la ut for billetten jeg, siden hun ikke hadde med seg penger. Det ble 110kr for henne...". Om de ikke forstår dette, så må foreldrene være stokk dum. 21
Gjest C'est la vie:) Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 Som personen over sier, send melding om prisen på billetten ved invitasjonen. For alt man vet kan det være at foreldrene hennes ikke tenker over det. Likevel må jeg si at det er en selvfølge at barnet får med penger til egen billett. Det samme gjelder alle aktiviteter man blir invitert på. Av og til betaler de som inviterer for aktiviteten, men penger skal uansett alltid sendes med.
Berit Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 Du må bare si: Klart du kan være med. Du må bare be foreldrene dine om hjelp til å huske å ta med 110 kr til billetten. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #6 Skrevet 1. januar 2016 Nei, man har med seg penger til kino, snacks og evt mat, med mindre man driver "veldedighet" eller det går litt på omgang hvilke foreldre som tar med og spanderer. Anonymkode: 1accf...8b2 1
dollkiss Skrevet 2. januar 2016 #7 Skrevet 2. januar 2016 Jeg tenker at når vi inviterer med på kino så spanderer vi, men om noen spør om å få være med så burde de ha med penger selv. 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #8 Skrevet 2. januar 2016 Når vi har med andre sine barn på kino så stusser jeg veldig på det om de ikke har med billett til kinoen selv. De eneste gangene det er greit; - Veldig nære venner eller familie som ofte tar med vår på sånne ting, sånn at det går opp i opp - Hvis vi har barn på overnatting og skal gjøre noe ekstra hyggelig og overrasker med kino - Hvis foreldrene til barnet/barnet selv ikke var klar over at vi skulle på kino før h*n kom på besøk. (Sånn typ; "Nei jenter, nå ble det litt kjedelig her, vi skal ikke ta en tur på kino da?" I de situasjonene ber vi ikke om penger til billett. Når ungen vår er hos en venn og blir invitert med på ting som koster penger (altså sånn at hun blir invitert uten at det er bestemt på forhånd og jeg ikke vet om det) så har hun alltid med seg en mobil og pleier å sende en melding til oss. Liksom typ "Charlotte lurte på om jeg ville være med på kino og se Flåklypa, det er greit for moren hennes, er det greit?" Vi syntes alltid det er greit, men liker å være litt beredt på sånne utgifter sånn at vi ikke står der som to spørsmålstegn når barnet kommer hjem og har fått bli med på gøy og vi ikke har betalt. Pleier som regel å sende en melding til mora og høre om hun bruker Vipps sånn at jeg bare kan vippse penger til billetten så hun slipper å legge ut Anonymkode: 1b418...93b 2
knutkonsulent Skrevet 2. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 2. januar 2016 8 timer siden, dollkiss skrev: Jeg tenker at når vi inviterer med på kino så spanderer vi, men om noen spør om å få være med så burde de ha med penger selv. Det er det som er greia. Dersom jeg bruker ordet invitere, så er det en invitasjon. Men her er det snakk om at venninna ringer til min datter for å finne på noe, og min datter sier at vi skal på kino, og samtidig da spør om venninna da vil være med. Hvordan skal min datter spørre om hun vil være med uten at det er en invitasjon til gratis film?
Hengebuksvinet Skrevet 2. januar 2016 #10 Skrevet 2. januar 2016 Inviterer jeg med, betaler jeg. Men betaler vel i omvendt situasjon også, når jeg tenker meg om. Ikke alltid man har kontanter hjemme, men stort sett så går det opp i opp 1
Fluttershy Skrevet 3. januar 2016 #11 Skrevet 3. januar 2016 Her betaler vi hvis vi/jentungen spør om venner vil være med på kino, lekeland, teater el. For meg er det en selvfølge! Vårt initiativ, vår invitasjon, vår kostnad. Hadde noen ofte spurt selv om å få være med, så hadde kanskje saken stilt seg litt annerledes. Det kommer an på hvor ofte, hvor stort innhugg det hadde gjort i vår økonomi, hvor hyggelig jentungen syntes det var og ha med en venn, om jeg var usikker på om denne vennens foreldre hadde økonomi til og betale eller at denne vennen aldri hadde fått lov til og bli med hvis foreldrene måtte betale. 4
Musemor Skrevet 3. januar 2016 #12 Skrevet 3. januar 2016 (endret) Hvis venninnene spør om de kan få bli med når dere skal på kino, hadde jeg forventet at de betalte for seg selv. Synes ideen om å sende melding til foreldrene er fornuftig! Endret 3. januar 2016 av Musemor
Gjest *kokos* Skrevet 3. januar 2016 #13 Skrevet 3. januar 2016 Når vi inviterer med bestevenninna til datteren min, betaler vi. Når datteren min er med dem, betaler de. Om hun hadde bedt med seg mer perifere venner, eller venner som aldri inviterer tilbake, hadde jeg nok sendt en melding til foreldrene og hinta om betaling, ja, ala forslaget lenger opp her.
Gjest morhjertegod Skrevet 3. januar 2016 #14 Skrevet 3. januar 2016 Jeg sender alltid med penger og gir beskjed om at hun skal betale selv. Det samme har de vi har med på kino ol ting også.
Gjest Handymanhedmark Skrevet 3. januar 2016 #15 Skrevet 3. januar 2016 Betaler mer enn gjerne billetter og godis jeg alt for å gi unga en god opplevelse. Det er ikke alle som har råd til å gå på kino, så akkurat den kostnaden tar jeg..... Blide barn smelter et pappahjerte....
Gjest MadameDeRosa Skrevet 3. januar 2016 #16 Skrevet 3. januar 2016 17 minutter siden, Handymanhedmark skrev: Betaler mer enn gjerne billetter og godis jeg alt for å gi unga en god opplevelse. Det er ikke alle som har råd til å gå på kino, så akkurat den kostnaden tar jeg..... Blide barn smelter et pappahjerte.... Det er ikke alle som har råd til å betale andre sine billetter i tillegg heller. Selv om man skulle så gjerne ha gjort det.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #17 Skrevet 3. januar 2016 Jeg har egentlig alltid betalt den andre unges billett om det er noe spontant. Har de avtalt å dra sammen har begge med seg penger. For 1-2 mnd siden betalte jeg kino og pizza for ei venninne av meg og hennes 4 barn, mest fordi jeg vet at de ikke ellers har råd til å oppleve noe så simpelt. Anonymkode: 1644f...7fa 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #18 Skrevet 4. januar 2016 Har betalt om vi har invitert med. Da har vi også spander snacks osv. Men det har som regel gått begge veier. Om noen hadde hengt seg med om vi skulle på kino, eller det aldri ble invitert og spandert andre veien på noe, så hadde jeg nok forventet betaling fra foreldrene, men hadde betalt hvis ikke. Hadde ikke invitert så ofte om det bare gikk én vei, med mindre jeg visste at de hadde dårlig råd. Anonymkode: 1accf...8b2
knutkonsulent Skrevet 4. januar 2016 Forfatter #19 Skrevet 4. januar 2016 Jeg også betaler for mitt barns venner på kino o.l. innimellom. Men når det ene barnet aldri har med seg penger er det litt rart. Når barn på 9 år avtaler seg i mellom at de skal på kino, så er det jo ingen invitasjon og da bør jo begge ha med seg penger. Barna spør da, ofte meg for vi pleier å kjøre, om jeg kan bestille billetter. Det gjør jeg jo. Når vi da kjører for å hente hun andre har hun aldri med seg penger. Hun har med seg litt til godteri av og til.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2016 #20 Skrevet 4. januar 2016 Jeg forstår at man kan føle dette er litt presset om økonomien er stram, men dette blir igjen litt for meg en sånn norsk kjip greie der en lar vennene til ungene sitte alene på rommet deres mens man selv spiser middag. Anonymkode: 0c5a8...78a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå