AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Var på førstehjelpskurs for ikke så alt for lenge i siden, hvor vi blant annet lærte HLR og å bruke hjertestarter, osv. Noe som ble sagt der var at man uansett skal begynne med HLR, så lenge personen ikke er helt klart død. Men hvordan vet man egentlig det? Anonymkode: d418e...498
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Man begynner med hlr, får man ikke noen reaksjon så setter man på elektrodene for hjertestarteren. Den sjekker for hjerteslag/puls og vil ikke "sjokke" om hjertet faktisk slår. Man blir nå opplært til å ikke sjekke etter puls først om man ikke er godt trent på dette, da det kan være vanskelig å finne. Det er viktigere å starte hlr. Anonymkode: b3abe...ff8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man begynner med hlr, får man ikke noen reaksjon så setter man på elektrodene for hjertestarteren. Den sjekker for hjerteslag/puls og vil ikke "sjokke" om hjertet faktisk slår. Man blir nå opplært til å ikke sjekke etter puls først om man ikke er godt trent på dette, da det kan være vanskelig å finne. Det er viktigere å starte hlr. Anonymkode: b3abe...ff8 Det var ikke det jeg spurte om. Hvordan vet man sikkert at en person er død? Anonymkode: d418e...498
Brimi Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om. Hvordan vet man sikkert at en person er død? Anonymkode: d418e...498 Du fikk svaret ditt i innlegget du siterte. Det står: " Man begynner med hlr, får man ikke noen reaksjon så setter man på elektrodene for hjertestarteren. Den sjekker for hjerteslag/puls og vil ikke "sjokke" om hjertet faktisk slår ". 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 Et øyeblikk siden, Brimi skrev: Du fikk svaret ditt i innlegget du siterte. Det står: " Man begynner med hlr, får man ikke noen reaksjon så setter man på elektrodene for hjertestarteren. Den sjekker for hjerteslag/puls og vil ikke "sjokke" om hjertet faktisk slår ". Men hjertet slår da ikke om en person er død? Dersom en person er død skal man ikke starte med HLR eller hjertestarter. Anonymkode: d418e...498 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #6 Skrevet 1. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om. Hvordan vet man sikkert at en person er død? Anonymkode: d418e...498 Døde mennesker har ikke puls. Men siden det kan være vanskelig å finne pulsen så setter man på hjertestarteren, for den sjekker det. For øvrig så må det være noe hjerteaktivitet om man skal kunne starte det igjen, ofte står hjertet da å vibrerer, men klarer ikke å pumpe blodet. Anonymkode: b3abe...ff8
Kanutte Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Var på førstehjelpskurs for ikke så alt for lenge i siden, hvor vi blant annet lærte HLR og å bruke hjertestarter, osv. Noe som ble sagt der var at man uansett skal begynne med HLR, så lenge personen ikke er helt klart død. Men hvordan vet man egentlig det? Anonymkode: d418e...498 Hvis du er i tvil, sett i gang med hlr. 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #8 Skrevet 1. januar 2016 Skyt ham først, så vet du at han er død. Anonymkode: 98039...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #9 Skrevet 1. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg spurte om. Hvordan vet man sikkert at en person er død? Anonymkode: d418e...498 Det vet du ikke sikkert før du har prøvd å få hjertet til å slå, inntil lege er kommet på plass. Hjernen klarer seg ikke uten surstoff særlig lenge, derfor gjør man hjerte lunge redning og håper påmat hjertet skal begynne å slå av seg selv, igjen, og derfor er hjerte lungeredning viktig førstehjelp inntil lege eller annet helsepersonell er på stedet og tar over og tar avgjørelse på om man skal stoppe eller fortsette. Anonymkode: 9bce0...680 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #10 Skrevet 1. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hjertet slår da ikke om en person er død? Dersom en person er død skal man ikke starte med HLR eller hjertestarter. Anonymkode: d418e...498 Om man kommer over en person som er bevisstløs og ikke puster så lærer man at man skal begynne med hlr. Det er bedre å prøve enn å bare tenke, næsj han er død. Anonymkode: b3abe...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vet du ikke sikkert før du har prøvd å få hjertet til å slå, inntil lege er kommet på plass. Hjernen klarer seg ikke uten surstoff særlig lenge, derfor gjør man hjerte lunge redning og håper påmat hjertet skal begynne å slå av seg selv, igjen, og derfor er hjerte lungeredning viktig førstehjelp inntil lege eller annet helsepersonell er på stedet og tar over og tar avgjørelse på om man skal stoppe eller fortsette. Anonymkode: 9bce0...680 Hvorfor fikk vi da beskjed om å IKKE STARTE med HLR og hjertestarter dersom personen tydeligvis var død? Anonymkode: d418e...498
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 Tydelig død dersom hodet ikke lenger er festet til kroppen eller at lukt og utseende tilsier at personen har vært død over lengre tid. Anonymkode: 94231...8be 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #13 Skrevet 1. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydelig død dersom hodet ikke lenger er festet til kroppen eller at lukt og utseende tilsier at personen har vært død over lengre tid. Anonymkode: 94231...8be Ok, så det er liksom det du ser etter da? Anonymkode: d418e...498
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #14 Skrevet 1. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fikk vi da beskjed om å IKKE STARTE med HLR og hjertestarter dersom personen tydeligvis var død? Anonymkode: d418e...498 Da må du være 100% sikker og da blir det som skrevet over her. Hvorfor spurte du ikke om dette på kurset? Anonymkode: b3abe...ff8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #15 Skrevet 1. januar 2016 Uansett om man har hjertestarter eller ikke; sjekk etter PUST først. Det er dette som er indikatoren på om vedkommende er bare bevisstløs eller trenger hlr. Uten pust har ikke vedkommende puls, så ikke kast bort tid med å lete etter puls. Ved uregelmessig eller ingen pust SKAL man begynne med hjerte- og lungeredning. Dette skulle du lært på det førstehjelpskurset! 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hjertet slår da ikke om en person er død? Dersom en person er død skal man ikke starte med HLR eller hjertestarter. Anonymkode: d418e...498 Dette er også helt feil. Med mindre vedkommende er mumifisert eller helt opplagt død, kanskje ligget i noen dager, så starter man alltid med hlr. Den største feilen folk gjør i dag er å ikke gjøre noe, og jeg har vært ute på utrolig mange oppdrag hvor "vitner" ikke har gjort noe. Hvert sekund teller når en person får hjertestans, så når folk ikke gjør noe, er det stor sannsynlighet for at det er for sent for pasienten å bli gjenopplivet. Men man må alltid prøve! Håper dette klarte opp litt Anonymkode: 6ef98...a44 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #16 Skrevet 1. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da må du være 100% sikker og da blir det som skrevet over her. Hvorfor spurte du ikke om dette på kurset? Anonymkode: b3abe...ff8 Fordi jeg ikke tenkte på det da. Det var liksom bare noe de sa sånn i forbifarten i det vi var ferdig og skulle til å dra. Anonymkode: d418e...498
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #17 Skrevet 1. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fikk vi da beskjed om å IKKE STARTE med HLR og hjertestarter dersom personen tydeligvis var død? Anonymkode: d418e...498 Dersom personen har gått i foråtnelse er mest sannsynlig ikke HLR hjelpsomt. Generelt ville jeg startet med HLR med mindre det er veldig åpenbart at det ikke kommer til å hjelpe Anonymkode: 0fb96...b77 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #18 Skrevet 1. januar 2016 https://no.m.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsstivhet Vil tro at dødsstivhet også er et godt tegn på at det er over. Anonymkode: 6a8e2...63c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #19 Skrevet 1. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fikk vi da beskjed om å IKKE STARTE med HLR og hjertestarter dersom personen tydeligvis var død? Anonymkode: d418e...498 Fulgte du med på undervisningen du fikk? Tror du skal ta kurset en gang til og spørre på kurset når du ikke forstår. Da får du svar fra fagfolk. Her vet jeg neimen ikke hvilket kunnskapsnivå svarene bør ligge, for at du skal forstå! Anonymkode: 9bce0...680 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #20 Skrevet 1. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fulgte du med på undervisningen du fikk? Tror du skal ta kurset en gang til og spørre på kurset når du ikke forstår. Da får du svar fra fagfolk. Her vet jeg neimen ikke hvilket kunnskapsnivå svarene bør ligge, for at du skal forstå! Anonymkode: 9bce0...680 Ja, det gjorde jeg. Gidder da ikke å ta kurset en gang til. Da må jeg sikkert betale også. Grunnen til at jeg ikke spurte der og da er fordi de bare sa det helt på slutten, og da tenkte jeg ikke så veldig over det, ettersom det ikke virket så viktig siden de sa det som en slags slengbemerkning. Jeg vet da selvsagt at man skal begynne med HLR dersom man kommer over en livløs person, derfor lurte jeg på hvordan man vet at personen er død (med mindre det er helt synlig). Anonymkode: d418e...498
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå