Gå til innhold

Herpes? Erfaringer? Hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ganske sikker på at jeg har fått et herpesutbrudd i underlivet (aldri hatt det før). Dette er jo selvfølgelig utrolig kjipt, men lite jeg får gjort med det. Greia er at jeg har googlet litt og sett at førstegangsutbrudd ofte er utrolig smertefulle, men jeg har *bank i bordet* ikke vondt. Blemmene (om jeg kan kalle dem det) er små og nesten usynlige og gjør.ikke vondt. Den ene blemma er i lysken og er ubehagelig fordi den er borti trusekanten, men det er egentlig det. Jeg merket et lite skrubbsåraktig sår mandag eller tirsdag, og har fått et par små blemmer etter det. Blir det verre, eller er jeg rett og slett bare heldig som slipper unna med lite ubehag? Er det også vanlig å føle at man må på do hele tiden, eller kan det hende dette utbruddet har ført til starten på en urinveisinfeksjon? 

Ble en lang post her, men håper på svar!

Endret av jentafralandet
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke google og du skal ikke selvdiagnostisere deg. Kom deg heller til legen

Anonymkode: 26b1d...401

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg får ikke kommet meg til legen før neste uke uansett, så ville bare høre andres erfaring 

Endret av jentafralandet
Skrevet

Ingen som har noen erfaringer? Føler meg så skitten og ekkel...

Skrevet

Dra på legevakten. De er åpne hele tiden, og kan undersøke deg. At man må på do hele tiden er ikke en "bivirkning" man får av å ha utbrudd, høres mer ut som en uvi.

Har aldri hørt om et førstegangsutbrudd som ikke spredte seg som ugress og var umenneskelig vondt, men det kan hende. Hør med legevakten, de kan gi deg et skikkelig svar i stedet for synsing :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke føl deg skitten og ekkel, herpes er helt vanlig, det er bare så tabu så man er ikke klar over at 1 av 3 har underlivsherpes!

Det er mange som føler at det svir ekstra når man tisser under utbrudd, men det tror jeg er bare om utbruddet er i nærheten av der tisset kommer. Hvis blemmene er nesten usynlige så kankje det er noe annet? Lysken er et merkelig sted å få herpes blemme, kanskje det er betent hårrot i stedet? De kan også bli ømme og vonde. Og når du klør deg i søvne så kan det jo komme småsår, eller kløe og utslettlignende sår  kan også komme av vaskemiddel du vasker trusene i.
Hvis du virkelig mistenker herpes så må du komme deg til lege MENS utbruddet er!!!! Hvis ikke så kan de ikke konstatere det!
Du må få tatt en prøve av selve blemma! Legevakta er døgnåpen og tar i mot ved mistanke om herpes , og det finnes også for eksempel i Oslo det stedet som heter Olafia klinikken som er for å sjekke kjønnssykdommer , der er det drop-in og åpent hver dag til forskjellige tider. Du kan ikke vente en uke til fastlegen er ledig, det er uansett ikke hans felt med kjønnssykdommer så kom deg på helst en sex/helseklinikk som Olafia eller på din lokale legevakt asap!

Anonymkode: 80993...f64

• Liker 1
Skrevet

Okei, takk! "blemmene" har blitt borte i løpet av natten og det som er igjen nå er kun to små sår (ser litt ut som et skrubbsår)  vil de kunne teste dette eller er det bare væsken i blemmene som kan testes? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å få et lett førstegangsutbrudd, mange merker det ikke og vet derfor ikke at de har herpes. Høres ut som det har skjedd med deg. Da vil du trolig kun få lette utbrudd fremover, om du i det hele tatt får noen. Jo raskere man kommer til legen, jo mer sikker blir prøven, men det er mulig å ta prøve så lenge sprene ikke har grodd, særlig hvis de væsker litt. 

Anonymkode: d91e1...6d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og om såret gror, kan du fremdeles ta blodprøve og den avdekker både herpes 1 og herpes 2.

Anonymkode: d91e1...6d6

Skrevet

Takk for svar, da blir det en tur til legevakten i morgen 

Skrevet

Litt frustrert her nå, ringte legevakta og fortalte situasjonen og de mente det ikke var noe å komme til legevakta for. Så nå må jeg vente til i morgen for å ringe til lege... 

Kan fastlegen gjøre noe med dette eller er det bare å ringe til gynekolog med en gang og håpe de har ledig time?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt herpesutbrudd i underlivet - kun førstegangsutbruddet, heldigvis *bank i bordet*
Det er noe av det mest smertefulle jeg har opplevd i hele mitt liv,
jeg fikk også urinveisinfeksjon og sopp samtidig -
selv om jeg aldri har pisset piggtråd så er det den nærmeste sammenligningen jeg kommer.
Jeg kunne ikke gå med undertøy, jeg gikk rundt som om jeg var støl, å gå på do var grusomt,
eneste som lindret det noe var kaldt vann.
Jeg dro på legevakta og fikk medisiner mot alle tre, og det tok vel en uke, kanskje litt lenger før jeg var bra igjen.
Jeg unner ingen det der for fytti rakkern!
Som sagt, jeg har ikke opplevd det igjen, ikke som jeg har merket i hvert fall *bank i bordet*

Anonymkode: c9fff...be4

AnonymBruker
Skrevet
Den 1.1.2016 at 23.29, frk91 skrev:

Dra på legevakten. De er åpne hele tiden, og kan undersøke deg. At man må på do hele tiden er ikke en "bivirkning" man får av å ha utbrudd, høres mer ut som en uvi.

Har aldri hørt om et førstegangsutbrudd som ikke spredte seg som ugress og var umenneskelig vondt, men det kan hende. Hør med legevakten, de kan gi deg et skikkelig svar i stedet for synsing :)

Mitt første utbrudd var aldri noen blemme, men kun ett bittelite sår på størrelse med "hodet" på en tegnestift. Så joda, det er fullt mulig å ikke ha underlivet fullt av sår. Men ellers er jeg enig i det du skriver!

Anonymkode: c0b18...1dd

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, jentafralandet skrev:

Litt frustrert her nå, ringte legevakta og fortalte situasjonen og de mente det ikke var noe å komme til legevakta for. Så nå må jeg vente til i morgen for å ringe til lege... 

Kan fastlegen gjøre noe med dette eller er det bare å ringe til gynekolog med en gang og håpe de har ledig time?

Dette går du til fastlegen med og du skal ha hastetime. Herpes må man vel undersøke for så tidlig som overhode mulig for å kunne konstatere at det faktisk er herpes man har.

Anonymkode: c0b18...1dd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt herpesutbrudd i underlivet - kun førstegangsutbruddet, heldigvis *bank i bordet*
Det er noe av det mest smertefulle jeg har opplevd i hele mitt liv,
jeg fikk også urinveisinfeksjon og sopp samtidig -
selv om jeg aldri har pisset piggtråd så er det den nærmeste sammenligningen jeg kommer.
Jeg kunne ikke gå med undertøy, jeg gikk rundt som om jeg var støl, å gå på do var grusomt,
eneste som lindret det noe var kaldt vann.
Jeg dro på legevakta og fikk medisiner mot alle tre, og det tok vel en uke, kanskje litt lenger før jeg var bra igjen.
Jeg unner ingen det der for fytti rakkern!
Som sagt, jeg har ikke opplevd det igjen, ikke som jeg har merket i hvert fall *bank i bordet*

Huff, hørtes jo helt grusomt ut! Da er jeg nok ganske heldig i forhold, hvis det er herpes da...

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, jentafralandet skrev:

Huff, hørtes jo helt grusomt ut! Da er jeg nok ganske heldig i forhold, hvis det er herpes da...

Det er du da, ja, så pris deg glad hvis det er herpes og det ikke blir verre.
Kan si det sånn at jeg satt og gråt når jeg var på do, spesielt ved urinering..

Skrevet

Var hos legen, det var ikke herpes men en blanding mellom reaksjon på en såpe (eller noe annet) og dårlig barberblad. Litt flaut at jeg dro til legen med det, men fikk tatt en sjekk i tillegg så var ikke helt krise. Så utrolig letta for at det ikke var herpes, men herregud for en lærepenge det har vært!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...