Gå til innhold

Julegave til mannens kusine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min har en kusine på 22 år, som vi tidligere år (da hun var yngre) har gitt julegave til. (Vi er 13 år eldre enn henne). I år ga vi henne ingenting, både fordi vi tenker at hun er blitt såpass gammel at det nesten blir litt rart, og fordi hun studerer utenlands og vi derfor uansett så og si aldri ser henne. Hennes foreldre (altså min manns onkel og tante) ga imidlertid gave til våre barn (de er 1 og 3), noe jeg egentlig også syntes var litt unødvendig, da dette skaper en forventning om at vi også skal gi til deres datter.

Iallefall, nå i julen kom det frem at mannens søster og mann hadde gitt en julegave til denne kusinen- noe som jo gjorde at det føltes litt "pinlig" at vi ikke hadde gitt henne noe. Jeg synes bare det blir så utrolig mye gaver i hytt og vær, og prøver liksom og begrense det litt.. Jeg har heller aldri kjøpt gaver til mine egne fettere og kusiner, selv om flere av disse også er mange år yngre enn meg.

Hva synes dere? Er vi kjipe som droppet å gi gave til mannens kusine i år? Og er det i det hele tatt vanlig å holde på å gi gave til voksne søskenbarn nærmest "i all evighet"??

Anonymkode: deafd...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På et tidspunkt må man bare stoppe. Ikke tenk på det du :)  Enig i at det blir mye gaver.

Anonymkode: e87f8...8a2

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere ikke har noe kontakt med henne så ser jeg ingen grunn til å gi henne noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Må bare si at jeg ikke syntes det var unødvendig av foreldrene hennes å gi gave til deres barn på 1 og 3 år. Så små barn får ofte gaver av nesten alle,og gaver er mye lettere å finne til så små barn og det er fryktelig stas for dem å få gave.

Samtidig. Det året jeg sluttet å få gave av en av onklene mine så ble jeg litt lei meg egentlig. Ikke fordi jeg ikke fikk gave, men siden jeg alltid har fått det og syntes det har vært så utrolig koselig. Jeg trodde kanskje jeg hadde gjort noe galt eller at de hadde glemt meg, og det stakk litt.

Men året etter så fikk jeg ikke gave av den ene tanta mi, men hun sendte en melding i forkant og sa at nå var vi blitt så store at det var vanskelig for henne å finne gave til oss, men at vi heller kunne dra ut å gjøre noe koselig neste gang jeg var i byen. Da var det helt greit, for da følte jeg meg ikke glemt :)

Anonymkode: 4c5e4...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun gitt julegave til en kusine av meg, fordi vi var naboer og lik i alder. Etter at vi ble voksne og flyttet til nye steder kuttet vi dette, det var ikke engang et spørsmål. Synes det er bare dumt å gi gaver bare for å gi gaver. Å gi til noen man omtrent ikke kjenner er bare tull. Gi heller litt ekstra til de nærmeste. Jeg gir til tanteungene mine (og til min samboers) som er under konfirmasjonsalder og til mine foreldre, i tillegg til egne barn og min samboer selvfølgelig. Det holder i massevis. 

At din samboers tante og onkel gir til dine små barn er deres sak. For det første er det noe annet når de er helt små og det blir også noe annet hvis disse bor i nærheten og kjenner ungene dine. 

Anonymkode: 5e784...1ea

AnonymBruker
Skrevet

Det er mer vanlig å gi til barn enn voksne langt ute i familien. Hennes foreldre er barna dine sin grandtante/-onkel. Våre barn får kun fra ene grandtanten. De andre gir ikke, og sluttet å gi til oss da vi var konfirmert eller myndig.

Det er ikke forventet generelt at man gir gaver til søskenbarn. Jeg gir til ene kusinen min, men det fordi vi er nærme og hun gir også til oss. Vi gir også til hverandres barn. Andre søskenbarn får ikke gave, og de gir heller ikke til oss eller våre barn.

Vi bryr oss ikke om hva andre gjør. Hvis ikke denne kusinen gir gave til din mann, så trenger ikke han å ha dårlig samvittighet for at han ikke gir til henne. De er søskenbarn til hverandre, og de er begge voksne. At hennes foreldre gir gave til deres barn, er forresten likestilt til at mannen din sine foreldre skal gi gave til kusinens barn.

Om det blir klaging og syting over at hun ikke får gave lengre, så plasser henne på barnebordet i neste familieselskap og gi henne julegaven på etterskudd.

Anonymkode: 0d2d2...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar- i grunnen fint å se at flere er enige med meg i at dette er en gave det er ok å kutte. Da gjør vi ikke noe mer ut av dette- og kommer heller ikke gi noe til henne til neste år. (Og for ordens skyld, og siden noen nevnte det, så har mannen min aldri fått noen julegave av denne kusinen. Men det ville på en måte ha vært litt "rart" også, siden hun er så mye yngre enn oss).

TS

Anonymkode: deafd...e7b

AnonymBruker
Skrevet

Når man er voksen, og spesielt når man tjener egne penger, så kan man ikke forvente å få gaver av noen man ikke gir gave til selv.

Anonymkode: 0d2d2...1a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...