AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #1 Skrevet 31. desember 2015 Jeg har de siste månedene kommet tilbake i en allright løpeform, men de siste turene mine har jeg fått smerter i det ene kneet etter en stund. Jeg stopper opp og går litt, da går det bort, men kommer tilbake igjen når jeg fortsetter å løpe. Jeg har ikke vondt etter jeg har løpt, kun under økten.. Jeg er ikke supertrent, men har blitt bitt av løpebasillen og liker utfordringene det gir meg, pluss at det er enkelt og lite tidkrevende mtp familie. Hva kan dette komme av og hva bør jeg gjøre for å unngå knevondt? Jeg har til info løpt mest på asfalt i det siste(noe jeg vet ikke er helt heldig), men har nå tilgang på skogsstier og grusløyper igjen. Jeg trenger ikke løpe på asfalt til skogen da jeg har den rett bak huset. Jeg løper stort sett 5-7km uavbrutt, avhengig av hvilken runde jeg velger. Jeg (tror jeg) har riktige sko med god demping, flere sko å bytte på. Kan jeg ha startet for hardt? Feil teknikk? Bør jeg ta opp styrketrening igjen for å styrke muskler og ledd? Håper noen aner råd ☺️ Anonymkode: 0bc75...23b
Sheherasade Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Vanskelig for oss her inne å avgjøre. Kom deg til lege/fysioterapeut. Kan være jumper's knee, eller runner's knee, for eksempel.
mavi Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Ja, såpass skjønner jeg og Lurer igrunn på om noen andre hadde opplevd samme og om det kan gå over med noen enkle tiltak. Men det var kanskje vanskelig å lese av teksten?
Sheherasade Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 11 minutter siden, mavi skrev: Ja, såpass skjønner jeg og Lurer igrunn på om noen andre hadde opplevd samme og om det kan gå over med noen enkle tiltak. Men det var kanskje vanskelig å lese av teksten? Har hatt både den ene og den andre, og har brukt fysioterapeuter begge gangene (har fremdeles runner's knee).
Snabeltann Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 Ganske vanlig når man plutselig øke treningsmengde. En støtte over kneet eller tape under kneet kan hjelpe på. Ellers styrketrening av musklene rundt kneet. Ta det litt roligere med løpingen en uke. Sykling kan være alternativ trening. Og så øker du køpingen gradvis. Viktig med styrketrening også for løpere. 2
mavi Skrevet 1. januar 2016 #6 Skrevet 1. januar 2016 Takk for svar begge to! Skal prøve alternativene
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 Jeg slet med knevondt da jeg begynte med løping og fikk trykkbølgebehandling hos fysioterapeut. Behandlingen var drittvond og dyr, men har aldri hatt vondt siden. Hos meg var det snakk om Schlatters, altså en kronisk betennelse som har forbeinet seg. Anonymkode: 65c34...2ad
mavi Skrevet 2. januar 2016 #8 Skrevet 2. januar 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slet med knevondt da jeg begynte med løping og fikk trykkbølgebehandling hos fysioterapeut. Behandlingen var drittvond og dyr, men har aldri hatt vondt siden. Hos meg var det snakk om Schlatters, altså en kronisk betennelse som har forbeinet seg. Anonymkode: 65c34...2ad Huffda, det hørtes ikke godt ut. Er så kjedelig når det setter stopp for løping. Får ta en tur til fysio for å sjekke og ta det litt rolig fremover takk for svar!
auto Skrevet 2. januar 2016 #9 Skrevet 2. januar 2016 Helt vanlig å få vondt i kneet når man begynner å løpe. For min egen del hjalp det å kutte ut løpingen en stund, ca to uker, til jeg følte at kneet var ok igjen. Har løpt i ca 7 år nå og har hatt problemer to ganger. Begge gangene måtte jeg ta en pause fra løpingen. Har sjeldent problemer nå. Vil anbefale deg på det sterkeste å stikke innom løplabbet for å ta en løpetest slik at du får sko som er tilpasset stegene din. Vil spare deg for mye rusk som feks senebetennelse, som er omtrent like vanlig som vondt i kneet.
mavi Skrevet 2. januar 2016 #10 Skrevet 2. januar 2016 38 minutter siden, auto skrev: Helt vanlig å få vondt i kneet når man begynner å løpe. For min egen del hjalp det å kutte ut løpingen en stund, ca to uker, til jeg følte at kneet var ok igjen. Har løpt i ca 7 år nå og har hatt problemer to ganger. Begge gangene måtte jeg ta en pause fra løpingen. Har sjeldent problemer nå. Vil anbefale deg på det sterkeste å stikke innom løplabbet for å ta en løpetest slik at du får sko som er tilpasset stegene din. Vil spare deg for mye rusk som feks senebetennelse, som er omtrent like vanlig som vondt i kneet. Prøvde du deg på løpetur i pauseukene? Eller bare tok du to friuker for så å starte igjen uten problemer? Jeg har kun vondt når jeg løper, ikke før/etter. Idag prøvde jeg en kort tur, løp kun 3,5km, da gjorde det ikke vondt før etter ca 2,5km..
auto Skrevet 2. januar 2016 #11 Skrevet 2. januar 2016 54 minutter siden, mavi skrev: Prøvde du deg på løpetur i pauseukene? Eller bare tok du to friuker for så å starte igjen uten problemer? Jeg har kun vondt når jeg løper, ikke før/etter. Idag prøvde jeg en kort tur, løp kun 3,5km, da gjorde det ikke vondt før etter ca 2,5km.. Ja, det var akkurat det jeg gjorde. Prøvde å løpe selv om jeg hadde vondt og fant ut at det var best å bli bra igjen før jeg belastet kneet igjen. Jeg hadde i motsetning til deg vondt også når ikke løp. Tror det er lurest og ta det litt med ro om du ønsker å holde deg skadefri. Jeg er ingen ekspert, men jeg ble nå bra igjen innen rimelig tid og kan fint løpe hver dag uten noen smerter eller problemer.
mavi Skrevet 2. januar 2016 #12 Skrevet 2. januar 2016 40 minutter siden, auto skrev: Ja, det var akkurat det jeg gjorde. Prøvde å løpe selv om jeg hadde vondt og fant ut at det var best å bli bra igjen før jeg belastet kneet igjen. Jeg hadde i motsetning til deg vondt også når ikke løp. Tror det er lurest og ta det litt med ro om du ønsker å holde deg skadefri. Jeg er ingen ekspert, men jeg ble nå bra igjen innen rimelig tid og kan fint løpe hver dag uten noen smerter eller problemer. Takk for svar!
Gjest sapmi belovoubme Skrevet 2. januar 2016 #13 Skrevet 2. januar 2016 Den 31.12.2015 at 9.33, AnonymBruker skrev: Jeg har de siste månedene kommet tilbake i en allright løpeform, men de siste turene mine har jeg fått smerter i det ene kneet etter en stund. Jeg stopper opp og går litt, da går det bort, men kommer tilbake igjen når jeg fortsetter å løpe. Jeg har ikke vondt etter jeg har løpt, kun under økten.. Jeg er ikke supertrent, men har blitt bitt av løpebasillen og liker utfordringene det gir meg, pluss at det er enkelt og lite tidkrevende mtp familie. Hva kan dette komme av og hva bør jeg gjøre for å unngå knevondt? Jeg har til info løpt mest på asfalt i det siste(noe jeg vet ikke er helt heldig), men har nå tilgang på skogsstier og grusløyper igjen. Jeg trenger ikke løpe på asfalt til skogen da jeg har den rett bak huset. Jeg løper stort sett 5-7km uavbrutt, avhengig av hvilken runde jeg velger. Jeg (tror jeg) har riktige sko med god demping, flere sko å bytte på. Kan jeg ha startet for hardt? Feil teknikk? Bør jeg ta opp styrketrening igjen for å styrke muskler og ledd? Håper noen aner råd ☺️ Anonymkode: 0bc75...23b En kan få betennelse i scenefeste som fester kne skåla altså, jumpers knee, runners knee, patellafemoralt smertesyndrom osv. dette kommer ofte av du starte å trene hardt ganske brått. Ledd og muskler er ikke vandt til så mye belastning og det kan dannes en betennelse.
mavi Skrevet 3. januar 2016 #14 Skrevet 3. januar 2016 14 timer siden, sapmi belovoubme skrev: En kan få betennelse i scenefeste som fester kne skåla altså, jumpers knee, runners knee, patellafemoralt smertesyndrom osv. dette kommer ofte av du starte å trene hardt ganske brått. Ledd og muskler er ikke vandt til så mye belastning og det kan dannes en betennelse. Er dette snakk om en kronisk lidelse da? Eller vil det kunne gå over?
^littletoomuch Skrevet 3. januar 2016 #15 Skrevet 3. januar 2016 Det kan være kneputen som er litt "løs".. Teip under kneet kan fikse det! Er litt spesiell teip og litt spesiell måte, men tror det skal ligge en YouTube video av det på nett
Gjest sapmi belovoubme Skrevet 3. januar 2016 #16 Skrevet 3. januar 2016 24 minutter siden, mavi skrev: Er dette snakk om en kronisk lidelse da? Eller vil det kunne gå over? Det vil kunne gå over. Nå vet jeg ikke hvor på kneet du har vondt. Skulle gjerne visst det. Jeg personlig har hatt patellafemuralt smertesyndrom. Det er så å si det samme som jumpersknee bare at det varer mye mindre. har du dette så har du en hevelse nederst I scenen ved scene feste til kne skåla og leggen
mavi Skrevet 3. januar 2016 #17 Skrevet 3. januar 2016 5 timer siden, sapmi belovoubme skrev: Det vil kunne gå over. Nå vet jeg ikke hvor på kneet du har vondt. Skulle gjerne visst det. Jeg personlig har hatt patellafemuralt smertesyndrom. Det er så å si det samme som jumpersknee bare at det varer mye mindre. har du dette så har du en hevelse nederst I scenen ved scene feste til kne skåla og leggen Vondten sitter på fremsiden av kneet. Under kneskålen. Kjenner ingen hevelse, men kan kjennes ut som en hevelse. Skjønte du?
Engel Skrevet 6. januar 2016 #18 Skrevet 6. januar 2016 Kom deg til lege eller fysioterapeut. Jeg slet med vondt kne i fjor, hadde vondt på framsiden som du beskriver, men det var en overanstrengt muskel på innsiden/baksiden som var årsaken. Fikk noen styrke- og tøyeøvelser av fysioterapeut, og etter noen få uker var jeg helt fin igjen (hadde da slitt med smerter et par mnd.) Fikk også med meg et tips om at dersom det gjør vondt når man tråkker NED på beinet så skal man være forsiktig. Jeg fikk mest vondt når jeg løftet beinet, og da var det ufarlig å trene med det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #19 Skrevet 6. januar 2016 Den 3.1.2016 at 19.49, mavi skrev: Vondten sitter på fremsiden av kneet. Under kneskålen. Kjenner ingen hevelse, men kan kjennes ut som en hevelse. Skjønte du? da er det nok overbelastning I patella senen ville jeg tenkt ☺ men sjekk oss en fysioterapeut for sikkerhets skyld. De sier sikkert at du skal sykle med lite belastning og rolig intensitet mens du smører på bettenelsesdempende krem. Det gjordet de med meg, vel brukte penger.... Anonymkode: efd5b...322
Gjest sapmi belovoubme Skrevet 6. januar 2016 #20 Skrevet 6. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: da er det nok overbelastning I patella senen ville jeg tenkt ☺ men sjekk oss en fysioterapeut for sikkerhets skyld. De sier sikkert at du skal sykle med lite belastning og rolig intensitet mens du smører på bettenelsesdempende krem. Det gjordet de med meg, vel brukte penger.... Anonymkode: efd5b...322 det er meg Btw ☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå