AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Har et 80-talls bad med dusjkabinett og våtromstapet.Ikke veldig slitt,men bærer selvsagt litt preg av å være 20-30 år gammelt.Gulv og sluker er fra 1960-tallet.Jeg rengjør sluket under dusjkabinettet jevnlig,og fjerner hår derifra.Risten er så gammel at den ikke er mulig å løfte opp,så jeg mistenker at det ligger mer under der.Tok den opp i fjor (måtte brekke den opp med verktøy) og fjernet store mengder slagg,hår etc som sikkert har ligget der i 20-30 år Problemet mitt er at selv om jeg vasker badet ukentlig,er det en slags råtten lukt der ute.Jeg finner ikke ut hva det skyldes.Jeg ser at våtromstapetet i noen av skjøtene i dusjen,er begynt å flakke av,og det er sort inni der,men når jeg lukter på det kjenner jeg ingen lukt. Kan den råtne lukten være råte fra sluk eller vegger? Eller skyldes det stillestående vann nede i sluket? Er det noen måte jeg på egenhånd kan finne ut av dette på? Anonymkode: eb64e...16e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 På tide å pusse opp badet. Bad bør renoveres etter så mange år uansett. Jeg tipper ditt bad er fullt av fuktskader og medfølgende sopp og mugg, gjerne under gulvet og bak veggene der du ikke ser det. Anonymkode: f3c98...319 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Hmm, er det kloakklukt? I så fall kan det være at vannlåsene ikke fungerer som de skal, enten i avløpet fra dusjen, vasken eller toalettet. Da vil jo stanken fra kloakken sige rett inn på badet. Jeg sliter noen ganger med at det kan bli et slags "undertrykk" i rørene, som gjør at vannet i vannlåsene blir sugd ut. Eks. hvis jeg har driti dassen litt tett, men likevel ikke så tett at det ikke går ned til slutt, så vil det fungere som en propp som da gjerne drar med seg vannet i vannlåsen under vasken min + vannlåsen på toalettet må fylles opp på nytt. Fyller jeg da ikke litt vann i vasken, og trekker ned toalettet på ny, så vil jeg få sånn råtten kloakklukt på badet etter en stund. Anonymkode: 2cae6...69a 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På tide å pusse opp badet. Bad bør renoveres etter så mange år uansett. Jeg tipper ditt bad er fullt av fuktskader og medfølgende sopp og mugg, gjerne under gulvet og bak veggene der du ikke ser det. Anonymkode: f3c98...319 Hjelp!!! Det er dette jeg frykter mest! Har ikke råd til å pusse opp badet enda.. Anonymkode: eb64e...16e
Roseh Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Kan man bruke plumbo? Det funket som en drøm i vasken hvertfall.
Roseh Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Æsj jeg googlet tette rør. Ta vann i røret og skru av vannet. Hell HELE den driten ned i det ekle sluket. Ta litt mer vann. La det sitte i timesvis Det er ikke å følge bruksanvisningen, men bildene av tette rør gir meg noia.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #7 Skrevet 3. januar 2016 Den 30.12.2015 at 13.01, AnonymBruker skrev: Hmm, er det kloakklukt? I så fall kan det være at vannlåsene ikke fungerer som de skal, enten i avløpet fra dusjen, vasken eller toalettet. Da vil jo stanken fra kloakken sige rett inn på badet. Jeg sliter noen ganger med at det kan bli et slags "undertrykk" i rørene, som gjør at vannet i vannlåsene blir sugd ut. Eks. hvis jeg har driti dassen litt tett, men likevel ikke så tett at det ikke går ned til slutt, så vil det fungere som en propp som da gjerne drar med seg vannet i vannlåsen under vasken min + vannlåsen på toalettet må fylles opp på nytt. Fyller jeg da ikke litt vann i vasken, og trekker ned toalettet på ny, så vil jeg få sånn råtten kloakklukt på badet etter en stund. Anonymkode: 2cae6...69a Jeg klarer ikke helt å avgjøre om det er kloakklukt eller mugg og råtelukt.Leste på nettet at råte/mugg lukter mer søtlig enn kloakk og jeg synes lukten jeg kjenner er litt søtlig..Men den kommer og går,og er ikke alltid der så kanskje det er kloakklukt da? Vil det lukte konstant dersom det er mugg/råte? Anonymkode: eb64e...16e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #9 Skrevet 3. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klorin! Anonymkode: a7a0b...ca5 Ja,har pleid å bruke både Klorin,Salmiakk og Plumbo avløpsrens.Det hjelper en stund,men så kommer lukta tilbake. Anonymkode: eb64e...16e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #10 Skrevet 3. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja,har pleid å bruke både Klorin,Salmiakk og Plumbo avløpsrens.Det hjelper en stund,men så kommer lukta tilbake. Anonymkode: eb64e...16e Få en rørlegger til å spyle røret som går fra nedi sluken, og spør rørleggeren med det samme om alt er i orden med vannlåsen i sluken og om alt er i orden med sluket generelt eller om han anbefaler å få sluket byttet Anonymkode: ea98b...289 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #11 Skrevet 3. januar 2016 Den 30.12.2015 at 13.46, AnonymBruker skrev: Har et 80-talls bad med dusjkabinett og våtromstapet.Ikke veldig slitt,men bærer selvsagt litt preg av å være 20-30 år gammelt.Gulv og sluker er fra 1960-tallet.Jeg rengjør sluket under dusjkabinettet jevnlig,og fjerner hår derifra.Risten er så gammel at den ikke er mulig å løfte opp,så jeg mistenker at det ligger mer under der.Tok den opp i fjor (måtte brekke den opp med verktøy) og fjernet store mengder slagg,hår etc som sikkert har ligget der i 20-30 år Problemet mitt er at selv om jeg vasker badet ukentlig,er det en slags råtten lukt der ute.Jeg finner ikke ut hva det skyldes.Jeg ser at våtromstapetet i noen av skjøtene i dusjen,er begynt å flakke av,og det er sort inni der,men når jeg lukter på det kjenner jeg ingen lukt. Kan den råtne lukten være råte fra sluk eller vegger? Eller skyldes det stillestående vann nede i sluket? Er det noen måte jeg på egenhånd kan finne ut av dette på? Anonymkode: eb64e...16e Sluket bør du rense flere ganger årlig. Det ligger mye og råtner nedi der Anonymkode: ea98b...289 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #12 Skrevet 3. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sluket bør du rense flere ganger årlig. Det ligger mye og råtner nedi der Anonymkode: ea98b...289 Og i tillegg blir rørene fortere tett dersom du ikke jevnlig renser sluket (dvs plukker opp alt av hår og klumper (råtne såperester m.m.) som ligger nedi sluket) Anonymkode: ea98b...289 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå