Gå til innhold

Mugg/sopp i dusj? Skjemmende belegg


Wota

Anbefalte innlegg

Hei! 

Det er dag 1 i en veldig flott leilighet med kjæresten min, som jeg nylig ble samboer med. Det er en veldig flott leilighet med flotte utleiere, men jeg merket i dag et veldig ekkelt belegg noen steder i dusjen.

Jeg har prøvd forgjeves og skrubbe det med en god kost og klor, men det vill ikke gi etter. Jeg har lest at blandinger av eddik, salmiakk og klor kan hjelpe, men håper noen her inne har mer erfaring (Tydeligviss en dårlig ide). Jeg var klar over at dusjen ikke så topp ut etter visningen, men jeg la ikke merke til belegget.

Håper noen kan komme med råd, eventuelt om jeg må be utleier skifte det ut :-) 

(det er noe hvit på bildene, det er altså klor-såpemiddel)

2015-12-30 13.03.53.jpg

2015-12-30 13.03.46.jpg

2015-12-30 13.03.38.jpg

Endret av Wota
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De plastlistene kn du vel ta av å få vasket ordentlig å sette dem på igjen?

Eddik fjerner bakterier etc ja, så den er god å bruke.

Anonymkode: fedc9...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svartsopp. Ikke så skummelt, og kan fint vaskes bort med klorin. Du må regne med at det kommer tilbake, så jevnlig vaske med kloring er nok lurt.

Anonymkode: cb2b5...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De plastlistene kn du vel ta av å få vasket ordentlig å sette dem på igjen?

Eddik fjerner bakterier etc ja, så den er god å bruke.

Anonymkode: fedc9...2da

Jeg tror i så fall det må skjæres ut og limes på nytt? Jeg har ikke peiling! Er det noe man leier inn folk til, eller gjør man det selv?

Får ta og kjøpe noe salmiakk og eddik også da og prøve :)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er svartsopp. Ikke så skummelt, og kan fint vaskes bort med klorin. Du må regne med at det kommer tilbake, så jevnlig vaske med kloring er nok lurt.

Anonymkode: cb2b5...63b

Det går ikke vekk i det hele tatt, så det er kanskje fargen som sitter? Jeg og kjæresten er begge nøye på hygiene, så og holde det borte i etterkant blir ikke noe problem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, marihøna1991 skrev:

ALDRI bland NOE med klorin!! Det danner livsfarlige gasser. Just sayin 

Jøss, mener å ha sett mange anbefale det ift hjemmelagde vaskemidler? Kan være jeg husker feil da, skal lese meg opp før jeg eventuelt gjør det. Kanskje du reddet et liv i dag :tommelopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blander ALDRI samiakk og klorin! Ei heller klorin og samiakkinnholdende produkter med hverandre. Samiakk og klorin i balnding utvikler gasser det er farlig å puste inn, tilsetter du i tillegg eddik, så kan du ta kvelden før muggen gjør det. 

Mugg er ikke noe for amatører å fjerne, enten den er i dusjen eller andre steder. Kontakt utleier og be han om å ta affære. Mugg er helseskadelig og skal ikke finne sted i innemiljø. 

Anonymkode: be106...9f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle
1 minutt siden, Wota skrev:

Jøss, mener å ha sett mange anbefale det ift hjemmelagde vaskemidler? Kan være jeg husker feil da, skal lese meg opp før jeg eventuelt gjør det. Kanskje du reddet et liv i dag :tommelopp:

Du kan blande feks grønsåpe og Salmiakk (fjerner fett og lukter godt) men aldri bland klorin med noe :P gjør du det vil du kjenne at du blir svimmel og uvel helt til du svimer av hvis du ikke kommer deg ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du blander ALDRI samiakk og klorin! Ei heller klorin og samiakkinnholdende produkter med hverandre. Samiakk og klorin i balnding utvikler gasser det er farlig å puste inn, tilsetter du i tillegg eddik, så kan du ta kvelden før muggen gjør det. 

Mugg er ikke noe for amatører å fjerne, enten den er i dusjen eller andre steder. Kontakt utleier og be han om å ta affære. Mugg er helseskadelig og skal ikke finne sted i innemiljø. 

Anonymkode: be106...9f1

Takk for tipset, er sikkert jeg som husker feil oppskrift! Viss ikke så har jeg i alle fall to som sier at det er en dårlig ide, så lover å ikke gjøre det :-D 

Jeg er usikker på om det er farge, eller om det faktisk er svartsopp/muggsopp. Jeg burde kanskje uansett ordne opp i dette ja, jeg ville bare se om det var mulig å fikse selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som nokon nemnde over her, klorin og salmiakk skal aldri blandast, men har ikkje høyrd at det omhandlar andre kombinasjonar enn akkurat den.

Der eg leigde før var det svartmugg i dusjen òg, men det var ikkje kabinett. Vi gav beskjed, så kom utleigar å fjerna gammal silikon og la ny. Veit ikkje korleis det er med dusjkabinett då, men det må då vera mogeleg vel? Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mars skrev:

Er som nokon nemnde over her, klorin og salmiakk skal aldri blandast, men har ikkje høyrd at det omhandlar andre kombinasjonar enn akkurat den.

Der eg leigde før var det svartmugg i dusjen òg, men det var ikkje kabinett. Vi gav beskjed, så kom utleigar å fjerna gammal silikon og la ny. Veit ikkje korleis det er med dusjkabinett då, men det må då vera mogeleg vel? Lykke til!

Jeg har nå oppdaget at det samles vann under dusjen, og at det har begynt og komme svartsopp også under dusjen. Dette er helt klart noe som trenger mer enn et silikonbytte. 

Tusen takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mugg er ikke noe for amatører å fjerne, enten den er i dusjen eller andre steder. Kontakt utleier og be han om å ta affære. Mugg er helseskadelig og skal ikke finne sted i innemiljø. 

Anonymkode: be106...9f1

Unødvendig å overdrive. Noen typer mugg bør man være svært forsiktig med å håndtere selv, men mugg er ikke mugg. Den finnes flere varianter, og svartsopp er veldig vanlig (bortimot umulig å unngå i dusjen), og ikke spesielt farlig. Man kan lese siden opp og side ned på nettet om hvordan man fjerner svartsopp i dusjen. Man trenger ikke tilkalle profesjonelle for å fikse sånt, altså. Jeg tror ikke hun har til hensikt å slikke den bort.

Anonymkode: cb2b5...63b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Wednesday, December 30, 2015 at 13.44, Wota skrev:

Takk for tipset, er sikkert jeg som husker feil oppskrift! Viss ikke så har jeg i alle fall to som sier at det er en dårlig ide, så lover å ikke gjøre det :-D 

Jeg er usikker på om det er farge, eller om det faktisk er svartsopp/muggsopp. Jeg burde kanskje uansett ordne opp i dette ja, jeg ville bare se om det var mulig å fikse selv.

Svartsopp er en samlebetegnelse på muggsopp som danner svart belegg. Om dette er ufarlig sopp eller livsfarlig Stachybotrys Chartarum kan ikke noe menneskeøye avgjøre ved å se på muggsoppen uten mikroskop. 

Anonymkode: be106...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.12.2015 at 13.48, Mars skrev:

Er som nokon nemnde over her, klorin og salmiakk skal aldri blandast, men har ikkje høyrd at det omhandlar andre kombinasjonar enn akkurat den.

Der eg leigde før var det svartmugg i dusjen òg, men det var ikkje kabinett. Vi gav beskjed, så kom utleigar å fjerna gammal silikon og la ny. Veit ikkje korleis det er med dusjkabinett då, men det må då vera mogeleg vel? Lykke til!

Det samme gjelder klorin og eddik, og lignende produkter. Det dannes da giftige gasser

Anonymkode: ee1d0...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Magic sponge" fra ebay er gull til å vaske dusj😊 anbefaler som over å vedlikeholde med klorvask etterpå.

Anonymkode: 3b704...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svartsopp er en samlebetegnelse på muggsopp som danner svart belegg. Om dette er ufarlig sopp eller livsfarlig Stachybotrys Chartarum kan ikke noe menneskeøye avgjøre ved å se på muggsoppen uten mikroskop. 

Anonymkode: be106...9f1

All muggsopp er potensielt farlig, men da er det snakk om kvantitet. Svartsopp i dusjen er noe veldig mange har, i støtte eller mindre grad, som sagt nesten umulig å unngå pga fuktigheten som dusjen nødvendigvis utsettes for kontinuerlig. En leilighet full av svartsopp, deriblant  Stachybotrys Chartarum (som oftest etablerer seg på riktige gipsplater), vil selvsagt være helseskadelig å oppholde seg i, og vil kreve langt mer enn klirin og klut fir å fjernes.

Ro med, folkens, det er snakk om et dusjkabinett her. Ts: ta på deg oppvaskhansker og hiv løs med vann blandet med enten eddik eller klorin. Får du ikke vasket det bort kan du forsøke å skrape det bort. Kast kluten etter bruk. 

Anonymkode: cb2b5...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

All muggsopp er potensielt farlig, men da er det snakk om kvantitet. Svartsopp i dusjen er noe veldig mange har, i støtte eller mindre grad, som sagt nesten umulig å unngå pga fuktigheten som dusjen nødvendigvis utsettes for kontinuerlig. En leilighet full av svartsopp, deriblant  Stachybotrys Chartarum (som oftest etablerer seg på riktige gipsplater), vil selvsagt være helseskadelig å oppholde seg i, og vil kreve langt mer enn klirin og klut fir å fjernes.

Ro med, folkens, det er snakk om et dusjkabinett her. Ts: ta på deg oppvaskhansker og hiv løs med vann blandet med enten eddik eller klorin. Får du ikke vasket det bort kan du forsøke å skrape det bort. Kast kluten etter bruk. 

Anonymkode: cb2b5...63b

Det skal selvsagt stå fuktige gipsplater.

Anonymkode: cb2b5...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, men jeg pleier å dusje kloring på gulvet og overgangen vegg-gulv inne i dusjen. Da holder silikonen seg flekkfri og fugene på gulvet ser rene ut.

Anonymkode: 8be43...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips her, takk til alle for hjelp.

Uansett hvilken type mugg/sopp dette var, så rikket det seg ikke av flekken ved å skrubbing. Problemet er litt større enn først antatt; vannet lekker ned på gulvet under dusjen, og har fortsatt ikke tørket siden jeg startet denne tråden. Det ser ut som det er mugg også under dusjen, selv om det er vanskelig og se. Det kommer en og ser på skaden nå til uken, så blir kabinettet byttet ut. Da får jeg ta en god runde med salmiakk under før nytt kabinett blir satt opp, tenker det er lurt og skaffe seg en sånn maske også i tilfelle det skulle være en mugg/sopp som er skadelig.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, men jeg pleier å dusje kloring på gulvet og overgangen vegg-gulv inne i dusjen. Da holder silikonen seg flekkfri og fugene på gulvet ser rene ut.

Anonymkode: 8be43...c18

Jeg er også nøye på jevnlig renhold. Pleier å bruke klor eller et skrubbemiddel i dusjen, og en skikkelig børste i alle kanter og gulv. Uheldigvis har ikke såper og skrubber mye effekt på denne lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...