AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Hva bruker dere når dere vasker parkettgulv? Og hvor ofte gjør dere det? Vi har et barn på 1,5 år + en katt, noe som innebærer litt skitt og lort. Men hvis jeg sprayer med jif universalspray på gulvet og tørker av med papir så ser jeg at det er kjempemøkkete hele tiden - uavhengig av om jeg nettopp har vasket eller ikke. Vi har et gammelt parkettgulv som jeg vasker med veldig mildt grønnsåpevann 1-2 ganger i uka, også går jeg over med støvsuger og jif engangsvåtmopp allrent 1-2 ganger i uka eller ved behov. Gjør jeg noe feil?? Anonymkode: 8ed5a...ebe
L'amie Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 Såperester gjør at støv setter seg lettere, slik at det ser møkkete ut. Det beste er å bruke mopp (gjerne mikrofiber) og kun varmtvann. 4
Mippi Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Du skal ikke ha såpe eller grønnsåpe på parkettgulv. Vanlig såpe ødelegger overflaten (lakken) og trekker ned mellom parkettbordene og skaper en tydeligere sprekk og ødelegger dermed gulvets utseende på sikt. Grønnsåpe legger seg som en hinne over gulvet og gjør at du ikke får det rent igjen. Spesielt om du alltid bruker grønnsåpe. Da har gulvet ditt aldri vært rent. Kjøp en "såpe" beregnet på parkett. De selger på bl.a. Maxbo. Produktet er fra Tarkett. Funker som bare det! Første gangen du bruker dette vil du nok få sjokk over hvor svart filla blir ut ifra hva du forteller i HI... 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Takk for tips! Da blir det varmt vann og ev. spesialsåpe fra nå Men... Hvorfor selges grønnsåpe (og andre såper) med påstander om hvor bra de er på parkett da? Begge som jeg bruker står det spesifikt på at de egner seg for parkett... Anonymkode: 8ed5a...ebe
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Da blir det varmt vann og ev. spesialsåpe fra nå Men... Hvorfor selges grønnsåpe (og andre såper) med påstander om hvor bra de er på parkett da? Begge som jeg bruker står det spesifikt på at de egner seg for parkett... Anonymkode: 8ed5a...ebe Jeg kjøpte parkett hos en forhandler som BARE selger parkett. Han innrømte at det ligger helt sinnsyke summer i avtalen som Krystal grønnsåpe har med diverse parkettforhandlere som Coop Obs, Maxbo, osv osv. Og folk har brukt grønnsåpe på parkett i alle år, så de kjøper i fleng uten å vite bedre. Altså; penger penger penger. Her ble jeg forresten anbefalt å bare bruke varmtvann og microfiber, så jeg kjøpte ikke såpe hos denne forhandleren jeg kjøpte parketten hos, derfor jeg kjøpte såpa på Maxbo et par år senere. Anonymkode: 7db59...a32
Mippi Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/interior/ikke-bruk-gronnsape-her/ Fant en link Dersom du har veldig ny parkett, så er det visst ikke så farlig. Men hvorfor ta sjansen når du får gode produkter som faktisk passer bedre?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 51 minutter siden, Mippi skrev: Du skal ikke ha såpe eller grønnsåpe på parkettgulv. Vanlig såpe ødelegger overflaten (lakken) og trekker ned mellom parkettbordene og skaper en tydeligere sprekk og ødelegger dermed gulvets utseende på sikt. Grønnsåpe legger seg som en hinne over gulvet og gjør at du ikke får det rent igjen. Spesielt om du alltid bruker grønnsåpe. Da har gulvet ditt aldri vært rent. Kjøp en "såpe" beregnet på parkett. De selger på bl.a. Maxbo. Produktet er fra Tarkett. Funker som bare det! Første gangen du bruker dette vil du nok få sjokk over hvor svart filla blir ut ifra hva du forteller i HI... Det er vann som er parkettens verste fiende, det er vannet som trekker ned i sprekkene og gjør gulvet stygt. Jeg har hvitlasert parkett og bruker omtrent bare Jif sine engangsmopper med grønnsåpe. Vasker gulvet ofte - for alt skitt viser veldig godt på hvite gulv. Anonymkode: 08fab...5bf 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Støvsuger et par ganger i uken og vasker med mikrofibermopp vridd godt opp i rent vann ca. annenhver uke. Mikrofibermopp med rent vann er nok selv om du har barn, men du vasker sikkert litt oftere. Ved vanskelige flekker kan du bruke en mikrofiberklut og skrubbe litt, så blir der rent. Har ikke kjennskap til spesialproduktet fra Maxbo, men føler ikke jeg har bruk for det. Mulig det er litt annerledes med mer slitte parkettgulv. Parkettgulv vasket med grønnsåpe virker alltid skitne. Grønnsåpe egner seg kun på ubehandlet tre. På hytta. Anonymkode: 61e69...34a 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 Grønnsåpe skal kun brukes på ubehandlet tre. På alt annet vil den legge seg som en hinne og tiltrekke seg bakterier. Jeg bruker kun fuktet microfiberklut. Anonymkode: 0e2e5...400
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vann som er parkettens verste fiende, det er vannet som trekker ned i sprekkene og gjør gulvet stygt. Jeg har hvitlasert parkett og bruker omtrent bare Jif sine engangsmopper med grønnsåpe. Vasker gulvet ofte - for alt skitt viser veldig godt på hvite gulv. Anonymkode: 08fab...5bf Grønnsåpe gjør at parketten trekker til seg mer vann. Du får altså MER vann inn i parketten når du blander vann og grønnsåpe... Men selvfølgelig, man kan ikke lage vannbasseng på gulvet bare man dropper grønnsåpa og tror at parketten ikke tar skade av det... Vannet er selvfølgelig hovedfienden til parkett. fra http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/interior/ikke-bruk-gronnsape-her/ : Parkett Lakkert parkett er blant gulvene som ikke tåler grønnsåpe særlig godt. - Til lakkert parkett anbefaler jeg ikke grønnsåpe. Men jeg anbefaler heller ikke mye vann. Grønnsåpen gjør at vannet løser seg bedre opp og trekker seg mer inn i treverket. Det betyr at dersom du har små sprekker i parketten, kan vannet trekke inn og skade eventuelt treverk under, eller parketten selv. Anonymkode: 7db59...a32
tørkestativ Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 Jeg bruker skurekost med klut på. varmt vann med bittelitt ajax i. Vrir opp kluten veldig godt da mye vann ødelegger parketten
prt90 Skrevet 30. desember 2015 #12 Skrevet 30. desember 2015 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva bruker dere når dere vasker parkettgulv? Og hvor ofte gjør dere det? Vi har et barn på 1,5 år + en katt, noe som innebærer litt skitt og lort. Men hvis jeg sprayer med jif universalspray på gulvet og tørker av med papir så ser jeg at det er kjempemøkkete hele tiden - uavhengig av om jeg nettopp har vasket eller ikke. Vi har et gammelt parkettgulv som jeg vasker med veldig mildt grønnsåpevann 1-2 ganger i uka, også går jeg over med støvsuger og jif engangsvåtmopp allrent 1-2 ganger i uka eller ved behov. Gjør jeg noe feil?? Anonymkode: 8ed5a...ebe Dropp grønnsåpen
MapleSirup Skrevet 30. desember 2015 #13 Skrevet 30. desember 2015 Jeg tenker at du bruker altfor mye vann! Vask mindre og det holder seg renere, utrolig nok Tørrmopp og flekking er bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå