Gå til innhold

Lammeskinn til vårbarn? Re opp vogn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin helt i starten av mai, og lurer på om der mener det er nødvendig å gå til innkjøp av det berømte lammeskinnet når det er vårbaby? Virker som det er mange forskjellige meninger om dette, og jeg er helt grønn i hvertfall om hva som er praktisk? Og hva har dere i vognen på vår/sommer? Bør man ha tisselaken i vognen?

Anonymkode: 1de87...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lammeskinn i vogna, og sønnen min lever fortsatt. ;)

I sommer brukte vi et tynt flanellsteppe (egentlig en svær gulpeklut) under ham i vogna. Tror han hadde dødd av varme om vi hadde lagt ham på lammeskinn. Jeg hører mange si at skinnet er varmeregulerende, men som noen sa her i en diskusjon en gang: Hadde du satt deg på et lammeskinn i sola når det er 20+ grader ute? 

Vi har aldri hatt tisselaken i vogna (og heller aldri uhell - bank i bordet!). Det blir fort klamt med tisselaken, så det tror jeg ville vært ubehagelig i varmen. På sommeren hadde vi bare et helseteppe over, pluss fotposen/ vogntopp (eller hva det heter) som tok av for evt vind. Men nå er ikke min gutt så veldig frossen av seg, da. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Amarone skrev:

Jeg har ikke lammeskinn i vogna, og sønnen min lever fortsatt. ;)

I sommer brukte vi et tynt flanellsteppe (egentlig en svær gulpeklut) under ham i vogna. Tror han hadde dødd av varme om vi hadde lagt ham på lammeskinn. Jeg hører mange si at skinnet er varmeregulerende, men som noen sa her i en diskusjon en gang: Hadde du satt deg på et lammeskinn i sola når det er 20+ grader ute? 

Lammeskinn går fint an å bruke om sommeren. Barnet blir ikke klamt og holder temperaturen jevn. Jeg har latt barna mine sitte/ligge på lammeskinn når det har vært hetebølge om sommeren. Det er det eneste som holdt de fra å bli overopphetet.

Endret av Barenzrotta
Skrevet

Aprilbaby, brukte klippet lammeskinn hele sommeren:) hadde dyne når det trengtes, teppe når det var for varmt for dyne😊

Anonymkode: 43ed8...d31

Skrevet

Et ullteppe i bunnen har samme virkning :) 

men babyer blir ofte veldig rolige av lammeskinn. Hvis du har lyst så er det bare å prøve også kjenne i nakken om baby et passelig. Om du ikke har lyst er det ikke nødvendig, og som sakt er det like godt og regulerende men ullteppe i bunnen

men mange babyer sover bedre på lammeskinn :D 

og jo, er det varmt nokk so kan babyer bli for varm med lammeskinn uansett. Det må alltid følges med å kjennes i nakken, og ha en hånd på mage for å kjenne om det er behagelig varmt eller ubehagelig varmt.

Anonymkode: 4456b...4b0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har termin helt i starten av mai, og lurer på om der mener det er nødvendig å gå til innkjøp av det berømte lammeskinnet når det er vårbaby? Virker som det er mange forskjellige meninger om dette, og jeg er helt grønn i hvertfall om hva som er praktisk? Og hva har dere i vognen på vår/sommer? Bør man ha tisselaken i vognen?

Ja. Jeg fikk baby i juni og brukte lammeskinn mye. Norsk sommer (mai er vel strengt tatt sommermnd?) er ofte kald. Ikke sjeldent at det er 5-10 grader i mai/juni. 

Anonymkode: 5cf59...def

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde folk nå hadde fått med seg at Helsedirektoratet fraråder bruk av skinn til baby? Der er tråder På dette med lenke i, du får lete og finne den. 

Anonymkode: 5855d...09d

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Trodde folk nå hadde fått med seg at Helsedirektoratet fraråder bruk av skinn til baby? Der er tråder På dette med lenke i, du får lete og finne den. 

Anonymkode: 5855d...09d

Hysteri, for å underdrive. At spedbarn dør har ingenting med lammeskinn å gjøre. Skjerp deg, finn på noe bedre enn å drive med skremselspropaganda.

Anonymkode: 5cf59...def

• Liker 2
Skrevet

Forresten, tisselaken er aldri nødvendig :) det er klamt og ubehagelig, og kan bli litt vanskelig å puste om baby havner på magen. Alt kan vaskes uansett, lammeskinn også

Anonymkode: 4456b...4b0

Skrevet
3 timer siden, Barenzrotta skrev:

Lammeskinn går fint an å bruke om sommeren. Barnet blir ikke klamt og holder temperaturen jevn. Jeg har latt barna mine sitte/ligge på lammeskinn når det har vært hetebølge om sommeren. Det er det eneste som holdt de fra å bli overopphetet.

Skeptisk. Jeg blir svett og klør, hvorfor skal det være annerledes for et barn? Legger du deg på et lammeskinn i sommervarmen? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du vil ha god nytte av et lammeskinn. Gjennomsnittstemp i juli i Oslo er ikke mer enn 16-17 grader. Vi fikk baby i februar og brukte skinnet i hele sommer. Den ene uka det var skikkelig varmt var vi ikke ute på trilletur - da ville det blitt for varmt i vogna både med og uten skinn, så da holdt vi oss hjemme, inne i skyggen.

Anonymkode: 5709b...71c

Skrevet

jeg mener juni og ikke juli..

Anonymkode: 5709b...71c

Skrevet
45 minutter siden, Amarone skrev:

Skeptisk. Jeg blir svett og klør, hvorfor skal det være annerledes for et barn? Legger du deg på et lammeskinn i sommervarmen? 

Lammeskinn klør ikke på samme måten som ullklær. ;-) ihvertfall ikke de korthårede. Kan godt sitte på ull i varmen jeg. Men så er det forskjell fra oss voksne/store som er i bevegelse og kan regulere varmen/kulden selv. Det kan ikke en baby. Ikke skal de være i direkte sol heller. Men det kan være varmt i skyggen selv i Norge. Selv om det er skjeldent desverre.... 

Skrevet

Lammeskinn hele året med de to første barna. Til nestemann må jeg lese meg opp omkring anbefalingene. Får også maibaby.

Tisselaken bruker vi aldri, det er bare klamt synes jeg.

Skrevet

Hvor lenge er det vanlig å bruke lammeskinn til babyer? Venter baby i juli og er usikker på om det er verdt å investere i et

Anonymkode: 60887...5e1

Skrevet

Har 2 barn født i mai og juni. Hadde ikke lammeskinn i vogna før utpå høsten. Brukte vognlaken, og byttet på sommerdundyne og helseteppe. Har også hatt stor nytte av hjemmestrikket ull/silke teppe. Veldig mykt og temperaturregulerende.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det vanlig å bruke lammeskinn til babyer? Venter baby i juli og er usikker på om det er verdt å investere i et

Bruker det fremdele i bunnen av sportsdelen, 10 mnd

Anonymkode: 43ed8...d31

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår eldste er 3,5 år og sover fortsatt på dagen. Lammeskinnet brukes da under vognposen på vinteren, mens på sommeren ligger han direkte på skinnet. Ellers brukes det på rattkjelken :P

Mitt tips er å kjøpe et skinn som er ganske stort, så kan det brukes lenge! Har et kort skinn fra Nøstebarn, det ble for lite ganske kjapt, bortkasta penger.

Skrevet

Jeg har et barn på en halvt år og bruker lammeskinn i vogna nå. Jeg har det inni vognposen, så da er det greit at det ikke er altfor langt (ref forrige svar). Brukte ikke lammeskinn i sommer, da hun nektet plent å sove i vogna før jeg tok i bruk vinterposen ;)

Skrevet
17 minutter siden, Nautika skrev:

Jeg har et barn på en halvt år og bruker lammeskinn i vogna nå. Jeg har det inni vognposen, så da er det greit at det ikke er altfor langt (ref forrige svar). Brukte ikke lammeskinn i sommer, da hun nektet plent å sove i vogna før jeg tok i bruk vinterposen ;)

Den var ny, har aldri hørt om å ha skinnet inni posen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...