Gå til innhold

Prevansjon hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er singel, men har regelmessig sex og føler kanskje at kondom ikke er så sikkert i seg selv. Har også en fast FF nå som vi begge har vært å sjekket oss for sykdommer å da hadde det vært greit å slippe kondom og heller brukt det når vi var med andre. Men så er det dette, med hva man skal velge. Jeg kan ikke bruke hormoner med østrogen grunnet blodpropp fare. Jeg er heller ikke veldig gira på prevansjon som gir vektøkning og dårlig humør. Jeg har lurt litt på Jaydess hormonspiral, men hører andre som går opp i vekt av den og blir veldig irritabel. Så derfor tenkte jeg litt på kobberspiral, men greia er at jeg blør veldig mye ved mesen. Betyr det at jeg vil blø ennå mere med kobberspiral? Har jo hørt at det er en av ulempene med kobberspiral, det også sterke menssmerter (noe jeg alltid har slitt med, men det har bedret seg etter jeg fødte) Er det mere smertefullt å sette inn kobberspiral vs hormonspiral? Dere som bruker kobber, kom gjerne med positive og negative sider.

Anonymkode: 47d6f...cd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med kobberspiral her?

Skrevet

Jeg hadde tatt hormonspiral. At andre får symptomer betyr ikke at du behøver å få det! :)

Skrevet

Jeg hadde samme som deg, kunne ikke ha hormonprevensjon pga blodpropp. Jeg ville ikke ha kobberspiral etter hva jeg hørte om fra venninner og leste på nettet. Jeg valgte sterilisering, men så var jeg også ferdig med å få barn, så det var ikke noe problem sånn sett.

Hva med p-sprøyte? Det inneholder gestagen leste jeg. Jeg fikk ikke lov av legen pga den blodproppen, men jeg brukte det før. Jeg merket ingenting til verken vektøkning eller humørsvingninger. Og beste av alt er at mensen stoppet helt opp. 

Skrevet

Det er en fare for vektøkning ved all hormon prevansjon, har ikke lyst å ta den sjansen. Kommer hele tiden til å innbille meg at jeg har lagt på meg og det orker jeg ikke. 

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette, men hvis du ikke vil bruke noe som helst prevensjon med hormoner og ikke kondom... er det så mange valg igjen da?

Da må det vel bli å prøve kobberspiral eller sterilisering? 

Kanksje du får noen flere tips her: http://www.hormonfritt.no/prevensjon-uten-hormoner/

Skrevet

Bruker heller kondom, enn å ha vanvittige smerter og konstant blødning. Derfor jeg ønsker erfaring fra andre med kobberspiral. Kanskje jeg tør gi det en sjangs.

Skrevet

For meg var kobberspiral veldig bra. Vondt de første menstruasjonene, men jeg hadde aldri født. Det kan spille inn. Blødde nok mer i starten, men ble stadig mindre. Hadde den i 8 år (to forskjellige, da, det er grenser for hvor mange år den samme bør være inni). 

Kommer til å bruke det igjen når jeg er ferdig å få barn. 

Har også en venninne som er veldig fornøyd. Verdt å prøve, men drøft med legen din, du:)

Anonymkode: ca336...278

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fare for vektøkning ved all hormon prevansjon, har ikke lyst å ta den sjansen. Kommer hele tiden til å innbille meg at jeg har lagt på meg og det orker jeg ikke. 

Er ikke den vektøkningen på rundt 1 kg da..? Eneste grunnen til at man går opp i vekt er fordi man stapper i seg mer enn det man behøver som en følge av litt ubalanse etter de nye hormonene kroppen må venne seg til. Spiser man sunt og normalt og trener/får nok aktivitet i hverdagen så blir man ikke noe feit av å bruke hormonprevensjon.

Skrevet
29 minutter siden, peppermyntete skrev:

Er ikke den vektøkningen på rundt 1 kg da..? Eneste grunnen til at man går opp i vekt er fordi man stapper i seg mer enn det man behøver som en følge av litt ubalanse etter de nye hormonene kroppen må venne seg til. Spiser man sunt og normalt og trener/får nok aktivitet i hverdagen så blir man ikke noe feit av å bruke hormonprevensjon.

Ei venninne gikk opp 10 kg ettee hun begynte på hormonprevansjon. Hun trente og spiste det hun pleide, men hun forbrant mye mindre enn hun pleide (pluss det ble noe kluss med fettforbrenningen) Jeg veier 63 kg og er 173 og vil absolutt ikke veie noe mere enn det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne gikk opp 10 kg ettee hun begynte på hormonprevansjon. Hun trente og spiste det hun pleide, men hun forbrant mye mindre enn hun pleide (pluss det ble noe kluss med fettforbrenningen) Jeg veier 63 kg og er 173 og vil absolutt ikke veie noe mere enn det.

Ah, klassiker. Dette skjedde med en venninne, ergo skjer det meg.

Skrevet

Hva med pessar? Ingen hormoner, enkelt å bruke, billig og effektivt. Dessuten slipper man å miste hudkontakten slik som med kondom.

Anonymkode: 91587...211

Skrevet

Det virker veldig individuelt. Det du burde gjøre er å bare prøve :) Jeg leste at hormonspiral var supert men for meg mistet jeg sexlyst, ble depressiv og fikk hjertebank, sluttet etter en måned. Var ikke så vondt å få satt den inn om du lurte på det. Begynte på Cerazette og har ingen bivirkninger (har ikke lagt på meg) så det kommer veldig an på hvilke hormoner du tåler, det er også forskjell på typer progrestron og østrogen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...