Gå til innhold

Skabb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i det siste månedene hatt alvorlige problemer med kløing og ''utslett''. Legen kaller det utslett, men for meg ser det tydelig ut som bitt eller stikk. Det har seg slik at vi er 4 personer som har fått røde veldig små prikker over hele kroppen. To av oss har vært til lege uten å finne ut av problemet. Det har vært prøvd både skabbkrem, zyrtec, eksemkremer og alt mulig. Vi blir rett og slett ikke klok på denne kløinga og begynner å bli desperat ettersom legen ikke virker til å være til noe hjelp, har vel og merke vært hos forskjellige leger. Det eneste vi 4 har til felles er at vi har sovet på samme rom i et feriehus. (Ikke samtidig) Men i forskjellige perioder i løpet av en 4 mnds periode. Sengklærne har selvfølgelig heller ikke vært de samme. Vi konkluderte først med at det kanskje kunne være skabb? Men da burde vel skabbkremen ha funket? Prikkene er også væskefylte dersom man klemmer på de. I følge det vi har lest om skabb skal det være mellom fingrer, mellom tær og på håndleddet som er vanligst. Ingen av oss har prikker på disse plassene, men to av oss har i det siste fått noen prikker i håndflatene. Pga kløing og plukking på prikkene har disse blitt litt såre med endel tørr hud. Prikkene begynte på leggene, så på armene, deretter på magen, bak knærne osv! (Vi har hatt det i ca 3 mnd nå og det er utrolig plagsomt!!!) Jeg selv syntes det er veldig rart dersom det skulle være skabb ettersom vi ikke har fysisk delt seng, men brukt samme senga. Skal til legen igjen i morgen, men det er synd å bruke flere 100 kroner på å springe på legevakta når det ikke er hjelp å få. 

Er det noen som har aning på hva det kan være??

Anonymkode: 768a3...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en krem som heter Nix. Følg bruksanvisning. Funker ikke det så kontakt hudlege

Anonymkode: 75234...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne! Aner ikke hva det kan være, men vi er to i min familie som opplever det samme. 

Anonymkode: 50860...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Følger denne! Aner ikke hva det kan være, men vi er to i min familie som opplever det samme. 

Anonymkode: 50860...077

Så rart! Har også hørt om flere enn oss som har disse prikkene, de har heller dessverre ikke funnet ut av det. Det skal også sies at vi er hunde eiere alle sammen, men ingen av hundene har verken lopper, lus eller noe form for kløe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veggdyr!?

Anonymkode: c4ae9...2f3

Tenkte også først på veggdyr, men de skal man jo kunne se på madrassen.. Og det er ganske mange prikker over hele kroppen det er snakk om! :(  Dessuten i følge legen så angriper veggdyrene mest de kroppsdelene som liggen utenfor dyna? 
- TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kontormus skrev:

Ligner ikke på loppebitt heller :/ Loppene forsvinner vel etterhvert også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skabb er det ikke. Skabb lager ganger under huden, ikke opphøyet utslett. Jeg vil tippe mer på veggedyr, fuglelopper eller noe i den gaten. Muggsopp i sengetøy og i rommet kan og gi utslett, men den typen problem er også ofte fulgt av hodepine og forkjølesessymtomer. 

Ville bedt om henvisning til hudlege/hudpoliklinikk. 

Anonymkode: 3a193...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skabb er det ikke. Skabb lager ganger under huden, ikke opphøyet utslett. Jeg vil tippe mer på veggedyr, fuglelopper eller noe i den gaten. Muggsopp i sengetøy og i rommet kan og gi utslett, men den typen problem er også ofte fulgt av hodepine og forkjølesessymtomer. 

Ville bedt om henvisning til hudlege/hudpoliklinikk. 

Anonymkode: 3a193...eb0

Takk for svar! :) Men skal ikke legen kunne se forskjell på bitt/stikk? Skulle tro en lege var i stand til å se om man har veggdyr bitt eller ikke? 
- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var dere da og når kom dere hjem? For jeg fikk sånne i Thailand, noe broren min også fikk. Han trodde det var sandlopper.

Det var forresten helt grusomt, det klødde som satan og gjorde veldig vondt når vannblemmene sprakk. Jeg brukte tigerbalsam, det hjalp om jeg smurte på hver andre time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært til hudspesialist? Usikker på om det er det det heter men du skjønner sikkert hva jeg mener. Et eldre familiemedlem ble smittet av skabb for noen år siden og det tok lang tid før noen forsto hvorfor han hadde så infernalsk kløe. Løsningen ble å få henvisning til spesialist. Mange prøver ble tatt og fikk tilslutt diagnosen skabb. Skal sies at det ble mange runder med nix før kløen ga seg... husker dessverre ikke hvordan utslettet så ut i dette tilfellet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Evilposelos skrev:

Hvor var dere da og når kom dere hjem? For jeg fikk sånne i Thailand, noe broren min også fikk. Han trodde det var sandlopper.

Det var forresten helt grusomt, det klødde som satan og gjorde veldig vondt når vannblemmene sprakk. Jeg brukte tigerbalsam, det hjalp om jeg smurte på hver andre time. 

Vi har ikke reist utenlands i det heletatt de siste 3 årene noen av oss. De små blemmene gjør ikke så vondt, men det klør noe forferdelig! :)

- TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bridon skrev:

Har dere vært til hudspesialist? Usikker på om det er det det heter men du skjønner sikkert hva jeg mener. Et eldre familiemedlem ble smittet av skabb for noen år siden og det tok lang tid før noen forsto hvorfor han hadde så infernalsk kløe. Løsningen ble å få henvisning til spesialist. Mange prøver ble tatt og fikk tilslutt diagnosen skabb. Skal sies at det ble mange runder med nix før kløen ga seg... husker dessverre ikke hvordan utslettet så ut i dette tilfellet.....

Takk for svar! :) Skal deffinitivt sørge for at jeg blir henvist til hudlege imorgen! Men det rareste med det hele er at hun ene har en samboer som ikke har fått noen av disse prikkene og hun har ikke delt seng med noen andre. De to siste som brukte feriehuset og som fortsatt bruker det har fått de samme prikkene, ingen andre i familien som har vært i det huset har fått slike prikker. (De har brukt et annet soverom, om det har noe å si), så jeg vet ikke om skabb overlever i senga?

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skabb, skabb er veldig uvanlig hos folk som ikke har bodd i dårlige kår i utlandet, og de skaper dessuten karakteristiske "ganger" i huden der de graver seg frem, ikke utslett.

Det høres ut som veggdyr. At du ikke har funnet noen betyr ikke at de er der, det med at flere er angrepet, det varer over tid og det klør veldig er typisk veggdyr. Dersom du har med bagasje hjem som har vært i feriehuset så har du gjerne fraktet med deg dyrene, og derfor gir det seg ikke. Du kan selvfølgelig be om henvisning til hudlege, men det er sikkert like kjapt å ringe ett skadedyrsfirma for å be de komme på befaring. Ofte finner man ikke selve veggdyrene, kun tegn på at de har vært der. 

Anonymkode: dade1...ea5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligner ikke på loppebitt heller :/ Loppene forsvinner vel etterhvert også? 

Hvis de ikke saneres kan de komme igjen og igjen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke skabb, skabb er veldig uvanlig hos folk som ikke har bodd i dårlige kår i utlandet, og de skaper dessuten karakteristiske "ganger" i huden der de graver seg frem, ikke utslett.

Det høres ut som veggdyr. At du ikke har funnet noen betyr ikke at de er der, det med at flere er angrepet, det varer over tid og det klør veldig er typisk veggdyr. Dersom du har med bagasje hjem som har vært i feriehuset så har du gjerne fraktet med deg dyrene, og derfor gir det seg ikke. Du kan selvfølgelig be om henvisning til hudlege, men det er sikkert like kjapt å ringe ett skadedyrsfirma for å be de komme på befaring. Ofte finner man ikke selve veggdyrene, kun tegn på at de har vært der. 

Anonymkode: dade1...ea5

Okei! Skal forhøre meg med legen i morgen, håper bare de finner ut av det slik at man kan bli kvitt kløen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at skabben forårsaker ganger i huden men dette kan ikke sees uten mikroskop. Derfor tok det lang tid før man oppdaget hva det var. Fastlegen hadde null peiling. Skal også sies at denne personen det gjaldt ikke hadde levd under dårlige forhold i utlandet. Eneste plassen han hadde vært var på en helseinstitusjon i Norge.  Men veggedyr er på frammarsj  her i landet. Absolutt verdt et forsøk å få undersøkt det ja. Tenker dere er villige til å prøve det meste. For kløe kan man jo bli helt tussete av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bridon skrev:

Helt riktig at skabben forårsaker ganger i huden men dette kan ikke sees uten mikroskop. Derfor tok det lang tid før man oppdaget hva det var. Fastlegen hadde null peiling. Skal også sies at denne personen det gjaldt ikke hadde levd under dårlige forhold i utlandet. Eneste plassen han hadde vært var på en helseinstitusjon i Norge.  Men veggedyr er på frammarsj  her i landet. Absolutt verdt et forsøk å få undersøkt det ja. Tenker dere er villige til å prøve det meste. For kløe kan man jo bli helt tussete av.

Ja, det stemmer! Er villig til å prøve absolutt alt, istede for å sitte her å skrelle av seg huden. Forstørrelses glass? Kan ikke huske at noen av legene har brukt det til verken meg eller de andre :P Får kreve at de sjekker med forstørrelsesglass i morgen da. Leste nettopp en artikkel på helsenorge eller hvor det var at skabb kan av og til vises som småe utslett/kviser først. Så tror nok ikke at det er å utelukke helt enda. 

- TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...