AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #21 Skrevet 30. desember 2015 31 minutter siden, Citronella skrev: Takk for mange fine svar og klemmer. Jeg er ikke så glad i klemmer og kliss, men jeg ble faktisk glad! Jeg er litt matt og sliten for tiden, og vil kanskje svare mer utfyllende til dere senere. Kort: Å anmelde er ikke aktuelt. Overgrepene skjedde ikke i Norge, og vedkommende var også en ansett skikkelse. Jeg har det bra, men det hender det velter innover meg den sorgen. Og særlig det spørsmålet: Bør og skal jeg tilgi? Jeg har klart meg bra, jeg er såkalt ressurssterk. Og det er å være et barn... Og bli innviet og utsatt for noe som barn ikke skal vite noe om. Et barn har en helt annen persepsjon av verden enn voksne. Men til deg som spurte hvorfor jeg ikke fortalte noe - jeg skjønner også hvorfor du spør. Klem fra Citronella ❤️ Fint, takk for det Citronella, det var jeg som spurte. Ville høre hva du tenkte om det, ikke den random gjest som ble sint og svarte arrogant. Du høres ganske ressurssterk ut. Samtidig må du leve med hva som skjedde deg - hele livet. Jeg frykter at hvis noe slikt skulle skje barn jeg har - hvilke tegn ser man etter (Yes, står på nett) og de er jo barn og vil følgelig ikke si noe - men HVA kan msn gjøre for å få barn til å likevel fortelle da? Hvis din mor eller far hadde spurt deg som barn; "du Citronella, er mannen snill mot deg eller sier han dere må ha en hemmelighet?" Etc.? Funker det overfor slike barn eller vil de ikke snakke for enhver pris? Anonymkode: 55a70...26e
Gjest Citronella Skrevet 30. desember 2015 #22 Skrevet 30. desember 2015 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint, takk for det Citronella, det var jeg som spurte. Ville høre hva du tenkte om det, ikke den random gjest som ble sint og svarte arrogant. Du høres ganske ressurssterk ut. Samtidig må du leve med hva som skjedde deg - hele livet. Jeg frykter at hvis noe slikt skulle skje barn jeg har - hvilke tegn ser man etter (Yes, står på nett) og de er jo barn og vil følgelig ikke si noe - men HVA kan msn gjøre for å få barn til å likevel fortelle da? Hvis din mor eller far hadde spurt deg som barn; "du Citronella, er mannen snill mot deg eller sier han dere må ha en hemmelighet?" Etc.? Funker det overfor slike barn eller vil de ikke snakke for enhver pris? Anonymkode: 55a70...26e Jeg opplevde ikke deg som en arrogant AB. Det er vanskelig å svare på det du spør om, og tro meg, jeg hat spurt meg samme slags type spørsmål flere ganger. Hva jeg tror er at barn har et helt annet verdensbilde enn voksne. Barn tilpasser seg raskt, og de er lojale. Mine foreldre var Ok foreldre - de var normalt tilstede. Hvilke tegn å se etter? Jeg tror foreldre i dag og systemet generelt er flinkere. Det går som regel bra, men som et subjektivt svar kan jeg si at man kan være oppmerksom om barnet f.eks har mye vondt i magen. Sover dårlig. Se på tegninger, men ikke overtolke. Men det er subjektivt fra meg. Flere her inne vet jeg er lege og forsker, men nå snakker jeg utfra Ciitronella.
Gjest Citronella Skrevet 30. desember 2015 #23 Skrevet 30. desember 2015 Den 29. desember 2015 at 12.16, AnonymBruker skrev: Godt å høre at du har gått til terapi og føler en viss effekt med det. Enda bedre å høre at mannen led en grusom død! Synes du virker både reflektert og empatisk på generell basis - jeg kjenner igjen nicket ditt ;-) Ut fra det kan jeg konkludere med at denne mannen heldigvis ikke har klart å ødelegge deg fullstendig, selv om man iblant føler det nettopp sånn selv. Det er jævlig når minnene skyller over en i verste tsunamistil. Men du er sterk og du har forhåpentligvis mange og mye som gir deg glede i livet i dag, til tross for vonde minner fra barndom- og ungdomstid. Hva med å sprette champagnen på mannens grav i den hensikt å begrave traumene han har påført deg? Du vil ikke klare å glemme, men det vil være en symbolsk handling som kan føles godt. Husk å la korken ligge igjen, men ta gjerne med deg flasken og nyte videre. Bare et lite tips et par dager før nyttårsaften. Ønsker deg det aller, aller beste for 2016. Stor klem tilbake fra meg :-) Anonymkode: 09a59...734 Takk. Du fikk meg til meg å tenke. Å gjøre noe symbolsk. Send meg gjerne en PM. Det hadde jeg satt pris på.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #24 Skrevet 31. desember 2015 8 timer siden, Citronella skrev: Jeg opplevde ikke deg som en arrogant AB. Det er vanskelig å svare på det du spør om, og tro meg, jeg hat spurt meg samme slags type spørsmål flere ganger. Hva jeg tror er at barn har et helt annet verdensbilde enn voksne. Barn tilpasser seg raskt, og de er lojale. Mine foreldre var Ok foreldre - de var normalt tilstede. Hvilke tegn å se etter? Jeg tror foreldre i dag og systemet generelt er flinkere. Det går som regel bra, men som et subjektivt svar kan jeg si at man kan være oppmerksom om barnet f.eks har mye vondt i magen. Sover dårlig. Se på tegninger, men ikke overtolke. Men det er subjektivt fra meg. Flere her inne vet jeg er lege og forsker, men nå snakker jeg utfra Ciitronella. Hvis man har er barn på 4 år som sover bra men som hyppig sier der har vondt i magen så kan det være så mangt. Hvis man har er barn på 10 år som ofte har vondt i magen kan man spørre om menn og om noen menn tvinger og truer de etc. men i og med at barn er så lojale så er det ingen måter å få det ut av dem på? Så er det håpløst. Har man døtre kan man spørre de ukentlig om det er en mann som holder på med diverse mot de - men vil barna svare? Fasiten har jo ikke du Citronella men kanskje en betraktning. Takk for at du delte historie her for du kan med det hjelpe andres barn. Har du selv en snill mann og / eller barn? Anonymkode: 55a70...26e
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #25 Skrevet 31. desember 2015 12 timer siden, Citronella skrev: Takk. Du fikk meg til meg å tenke. Å gjøre noe symbolsk. Send meg gjerne en PM. Det hadde jeg satt pris på. Kommer dessverre ingen PM fra meg - er nok for feig til det. Men vit at jeg tenker på deg! Lover å ta en ekstra skål for deg i kveld og ønske deg alt godt i året/årene som kommer. Jeg vil helst ikke identifiseres med det som skjedde. Godt mulig min metode ikke er den mest hensiktsmessige, men jeg føler det fungerer på et vis for meg. I likhet med deg er jeg ressurssterk og har klart meg godt til tross for overgrep i barndommen. Jeg så det var noen som mente jeg hadde svart arrogant her inne, og jeg beklager sterkt hvis det er tilfelle. Mente bare å påpeke det faktum at ting sjelden er så svart/hvitt som det kan virke for utenforstående uten personlig erfaring. Overgrep/misbruk er dessverre svært kompliserte saker og det er ikke bare å gå og anmelde slike ting i etterkant. Spesielt ikke når gjerningsmannen faktisk er død i kombinasjon med at man selv har brukt krefter og ressurser på å skjule de faktiske hendelser for omverdenen. Synes ofte det gis litt ureflekterte enkle råd her inne på KG i kompliserte saker som krever en viss innsikt (helst personlig erfaring) for å kunne forstå omfanget av saken. Som jeg presiserte er disse rådene ofte velmente, men dessverre ofte lite hensiktsmessige... Og hvorfor sier man ikke noe? Der forsøkte jeg å skissere noen årsaker, men jeg er overbevist om at hvert enkelt barn som holder kjeft har sine egne personlige gode grunner for dette. Og jada, mange snakker også - takk og lov for det! Anonymkode: 09a59...734
Jerry Lee Skrevet 31. desember 2015 #26 Skrevet 31. desember 2015 Den 28.12.2015 at 23.51, Citronella skrev: Jeg vet ikke hvor poste, men jeg er voksen nå, men ble seksuelt overgrepet som barn og ung. I høytider føles det ekstra ille. Det var bare det jeg ville si. Så vondt. 😢 Holder varsomt rundt deg. Det vil gå bra tilslutt. Ønsker deg en best mulig nyttårsaften. Klem. ☺
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #27 Skrevet 31. desember 2015 Den 28.12.2015 at 0.43, AnonymBruker skrev: Ønsker du å bearbeide bør du snakke med fastlegen din og få henvisning til psykolog. På den annen side er det svært krevende å gå i terapi for slike ting, spesielt mange år etter. Har sett flere som har valgt å gjøre dette, men det virker for meg som at problemene heller er blitt verre. Selv er jeg i samme bås som deg og tror nok heller jeg velger å dytte ting vekk best mulig, men det er altså min metode. Sier ikke dette er beste måten å takle det på for alle. Håper uansett for din del at denne mannen ikke er en du trenger å forholde deg til lenger. I beste fall er han død og du kan fortsette livet ditt i visshet om at du aldri trenger å se han igjen. Hva enn du velger å gjøre ønsker jeg deg all verdens lykke til. Det er beintøft med sånne dager som du har akkurat nå. Stor klem til deg fra meg! Anonymkode: 09a59...734 Jeg er i samme båt som deg, og er aldeles enig i det du skriver. Anonymkode: 2c418...b19 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #28 Skrevet 1. januar 2016 Den 29.12.2015 at 21.52, AnonymBruker skrev: Vennligst ikke ta den ironiske tonen der. Har en Mba og hovedfag og har åpnet mer enn nok bøker. For en teit ting å si. Selvsagt er det skambelagt. Hvem vet ikke det?! Spørsmålet var til TS, ikke til deg. Spørsmålet ønsket å belyse om det også var andre årsaker enn bare skam. Hvis du har lest en bok i ditt liv så vet du kanskje at på tross av skam så har flere stått frem og varslet. Derfor er det interessant å spørre TS. Vennligst ikke ødelegg tråden med mer tull. Anonymkode: 55a70...26e Ta deg en bolle. Jeg ble seksuelt misbrukt fra jeg var 5 til jeg var 14. Jeg har all grunn til å svare. Om du er så høyt utdannet som du later som så burde du forstå at det er direkte ufint av deg å stille en slik type spørsmål. Det er ikke opp til deg å avgjøre om det er greit å ha ett reaksjonsmønster. Anonymkode: 8d0a2...064 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #29 Skrevet 1. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta deg en bolle. Jeg ble seksuelt misbrukt fra jeg var 5 til jeg var 14. Jeg har all grunn til å svare. Om du er så høyt utdannet som du later som så burde du forstå at det er direkte ufint av deg å stille en slik type spørsmål. Det er ikke opp til deg å avgjøre om det er greit å ha ett reaksjonsmønster. Anonymkode: 8d0a2...064 Mitt spørsmål var rettet til TS. Og hun taklet det veldig fint og besvarte spørsmålet. TS virker som en veldig intelligent og bra person. Anonymkode: 55a70...26e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå