Gå til innhold

om å få timer hos psykolog

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er kjempedeprimert, og føler jeg trenger å få hjelp. Vil gjerne til psykolog.

Noen som vet om det er vanskelig å få seg timer? Jeg er villig til å betale det privat.

Hører alltid at det er mangel på psykologer og lange køer...

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dersom du skal ha en psykolog som er dekket av staten slik at du betaler mindre, så er det lange ventetider og kø.

jeg vet ikke om du trenger henvisning fra legen dersom du skal oppsøke en privat psykolog.

skal du ha en med støtte, så må du først bli videresendt fra legen din, så må du kontakte psykologene og skrive brev og stille deg i kø i ca 6-8 mnd... :roll:

kan dessverre ikke hjelpe med hvordan du finner ut hvem som ikke er komunalt støttet... du kan jo evt få tak i liste over de som ER støttet, også kontakte de i gule sider som IKKE står på listen over komunale. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom du er student - sjekk om samskibnaden din har noe tilbud. Jeg fikk hjelp gjennom psykologisk tjeneste ved UIO.

Der hadde de også nødtimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Ta kontakt med familievernkontoret, de har også timer med enkeltpersoner og det er attpåtil gratis. Jeg ringte en uke og fikk time uka etter - hos psykolog.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes psykologer hvor en betaler selv alt fullt ut. Hvorvidt det medfører at en kommer raskere til, vet jeg ikke

Dersom folketrygden skal dekke utgiftene til behandling (med fradag av egenandeler, men til gjengjeld regnes de med i forhold til frikort) må vedkommende behandler/psykolog ha driftsavtale. Hvem som har driftsavtale, vet nok trygdekontorene, men helseforetakene vet det også. Jeg fant ut hvem som har driftsavtale med Helsefortak Midt-Norge ved å gå inn på deres nettsted. Riktignok måtte jeg lete litt, men fant det under spesialister med driftsavtale. Jeg regner med at det samme gjelder for de øvrige helseforetakene.

Det må også foreligge en henvisning fra lege, men det er nok mer en formalitet. Jeg tror for øvrig at en psykolog kan ha inntil 3 timer uten slik henvisning. Er det tilfelle, kan du først skaffe psykolog, og deretter oppsøke legen. Men det kan være at legen/legesenteret har faste psykologer som de samarbeider med, og det kan kanskje være vel så enkelt.

En må nok påregne ventetid, men lengden på ventetiden varierer nok litt med hvor en bor i landet. Hvordan det er med hastetilfeller, vet jeg ikke.

Følgende kan være et poeng i visse tilfeller. Reiseutgifter kan også kreves dekket av trygden, og de inngår i egenandelen etter nærmere regler. Du får med andre ord frikort fortere dersom du har reiseutgifter i tillegg. Men trygden dekker ikke reise til en psykolog fordi vedkommende har kortere ventetid enn den/de som du ordinært "sokner" til. Men dersom det foreligger spesielle grunner, kan trygden dekke mer-reiseutgiftene etter en individuell prøving. En påtegning fra legen om dette, kan komme godt med. Dette nevnt fordi reiseutgifter i visse tilfeller kan være tyngende i lengden siden det er behandling som kan ta tid (ofte flere år).

Hvordan det er ved behandling hos psykiater, vet jeg ikke. Men jeg regner med at prinsippene er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...