skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Min lillesøster er så sykt utakknemlig. Nå etter julen så har hun fått kjempefine og dyre gaver. Hun vil bytte ting hu har fått til samme ferge som venninen hennes, vil ha samme klær og parfyme. Vil ikke ha noe som ikke venninnene har. Får hu ikke det så begynner hu å gråte og skrike. Eg bor ikke hjemme, men min mor tjener ikke så mye penger og det blir vanskelig for hun og oppnå alle dyre ting som venninnene hennes får fra sine forelder hele tiden. Når hu har fått gavene sine så driter hun i alle. Neste år har eg ikke lyst å kjøpe noenting eller typ EN gave og ikke 20. Bare for å sette ned foten. Hu må jo begynne skjønne at penger ikke faller fra himmelen. Hun er 15. Hva kan man gjøre for å få henne til å skjønne verdien av penger?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #2 Skrevet 27. desember 2015 Send henne til et fattig land og la henne være der og jobbe som frivillig eller noe. Anonymkode: 33cdb...e95
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 4 minutter siden, skinnjakke skrev: Neste år har eg ikke lyst å kjøpe noenting eller typ EN gave og ikke 20. Kjøper du vanligvis mer enn en gave?? Anonymkode: 181f9...58b
skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2015 1 minutt siden, SykkelJenny skrev: Har du gitt henne 20 gaver? får vel kanskje 10 gaver på julen
skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2015 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kjøper du vanligvis mer enn en gave?? Anonymkode: 181f9...58b ca 10
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #7 Skrevet 27. desember 2015 Gir du seriøst 20 gaver til henne?Da er det ikke rart hun oppfører seg som en dritt. Blitt bortskjemt. Anonymkode: 2fd63...624 7
ops2 Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 1 minutt siden, skinnjakke skrev: ca 10 Eh. Kjøper du ti gaver til søstera di? 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 2 minutter siden, skinnjakke skrev: ca 10 Foreldre får som regel barna de fortjener. Og til en viss grad gjelder det søsken og. Er vel ikke rart hun er bortskjemt om hun får bøttesvis med gaver. Anonymkode: 181f9...58b 4
skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #10 Skrevet 27. desember 2015 Et øyeblikk siden, ops2 skrev: Eh. Kjøper du ti gaver til søstera di? ja, eg er veldig gavmilde og elsker julen
skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #11 Skrevet 27. desember 2015 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Foreldre får som regel barna de fortjener. Og til en viss grad gjelder det søsken og. Er vel ikke rart hun er bortskjemt om hun får bøttesvis med gaver. Anonymkode: 181f9...58b oj, det var skikkelig stygt sagt. Husk at det gjelder dine foreldrer og 3
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 2 minutter siden, ops2 skrev: Eh. Kjøper du ti gaver til søstera di? Kommer vel også kanskje litt an på størrelsen på alle gavene og hva de koster.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 Et øyeblikk siden, skinnjakke skrev: oj, det var skikkelig stygt sagt. Husk at det gjelder dine foreldrer og Ja det håper jeg da. Jeg er veldig takknemlig for alt jeg får selv om det ikke er ti gaver. Fordi jeg er oppdratt til å bli glad for det jeg får og at det er respektløst å si noe annet. Anonymkode: 181f9...58b 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Har lillesøsteren din noen gang hatt en jobb? Kanskje det kunne hjulpet så hun ser hvor mye en faktisk må jobbe før en får 1000 kroner. Finn henne gjerne en litt fysisk krevende jobb også. Anonymkode: 97341...52a 1
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 27. desember 2015 #15 Skrevet 27. desember 2015 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldre får som regel barna de fortjener. Og til en viss grad gjelder det søsken og. Er vel ikke rart hun er bortskjemt om hun får bøttesvis med gaver. Anonymkode: 181f9...58b Jeg har sett denne setningen flere ganger. På hvilken måte menes det? Kan du begrunne svaret ditt her?
skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #16 Skrevet 27. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det håper jeg da. Jeg er veldig takknemlig for alt jeg får selv om det ikke er ti gaver. Fordi jeg er oppdratt til å bli glad for det jeg får og at det er respektløst å si noe annet. Anonymkode: 181f9...58b Eg og broren min er og veldig takknemlig for alt me får og vi får like mye.
skinnjakke Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #17 Skrevet 27. desember 2015 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lillesøsteren din noen gang hatt en jobb? Kanskje det kunne hjulpet så hun ser hvor mye en faktisk må jobbe før en får 1000 kroner. Finn henne gjerne en litt fysisk krevende jobb også. Anonymkode: 97341...52a Nei, men tror det hadde vart bra. Men da må hu få seg et jobb og. Finns ikke mye i denne byen :/
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #18 Skrevet 27. desember 2015 10 gaver syns jeg var overdrevent! Min lillesøster er ett år eldre enn din, og hun får kun 1 gave av meg til maks 200 kr hver jul. Hun er langt i fra bortskjemt, til tross for at hun er yngst og får flest gaver uansett. Det handler litt om hvordan man er oppdratt også. Er man vandt til å få det som man vil, så er det jo ikke så rart om man ender opp som bortskjemt og uoppdragen! Jeg syns du skal be moren din, og deg selv, om å gi henne litt mer realistisk syn på ting! Makan. Anonymkode: 3258f...5ba 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #19 Skrevet 27. desember 2015 2 minutter siden, Sunflower-Delight skrev: Jeg har sett denne setningen flere ganger. På hvilken måte menes det? Kan du begrunne svaret ditt her? Det er jo litt sterkt formulert, men det er jo så enkelt som at foreldre oppdrar sine barn, gir dem en virkelighetsforståelse og egne referanserammer. Etter et visst punkt er de selvsagt voksne og verden utenfor spiller en større rolle i livet deres, men i hvert fall mens man er hjemmeboende er det foreldre som er (eller skal være) de mest innflytelsesrike. En person kan ikke være bortskjemt uten å ha blitt skjemt bort, eller ikke stilt krav til. Noen ganger er problemet at foreldrene ikke er våkne nok, eller til stede. Grunnen til at man sier det er jo rett og slett fordi folk skal tenke over hva det kan være ved oppveksten som kan ha ledet til de problemene man har med barna. Ingen foreldre er perfekte og man ser som regel feilene man har gjort i etterkant. Og slik er det for alle. Men man skal tenke over det, fremfor å skylde på samfunnet, vennekretsen, eller barna selv. Anonymkode: 181f9...58b 5
Mis(s)Understood Skrevet 27. desember 2015 #20 Skrevet 27. desember 2015 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldre får som regel barna de fortjener. Og til en viss grad gjelder det søsken og. Er vel ikke rart hun er bortskjemt om hun får bøttesvis med gaver. Anonymkode: 181f9...58b Njaaa.... en sannhet med modifikasjoner den der..... Hun er 15 og når mor ikke har så mye penger så blir det ennå viktigere å ikke skille seg ut og å være nøyaktig som alle andre. Det er oftest de med mye penger som setter 'standarden' i den alderen, og alle de andre er villige til nærmest å gå over lik for å ha de samme tingene, de samme klærne, den samme parfymen og sminken akkurat der og da (om de får det et halvt år senere så har det jo gått fra å være det eneste ene til å være håpløst gammeldags og helt 'ut'. Da er du en taper). Det skal sterk rygg og et solid neseben til for å heve seg over massesuggesjonen i en gjeng 15-årige jenters univers. Jeg ser ingen grunn til å piske TS fordi hun liker å kjøpe gaver til sin lillesøster. Ingen har heller sagt at lillesøster får Pradaveske, Marc Jacobs støvletter, Burberry kåpe og Chanel smykker i de 10 gavene. Ofte er det morsomere og hyggeligere å gi flere små gaver som pakkes inn hver for seg (en leppestift i en pakke, en strømpebukse i en annen pakke, et par øredobber i en tredje pakke osv.) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå