AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #1 Skrevet 26. desember 2015 Jeg har planer om å studere sykepleien neste høst. Jeg jobber på sykehjem per nå, og jeg bruker selvfølgelig ikke neglelakk, ringer, klokke, smykke rundt halsen osv - men jeg har plugger i ørene. Det er helt vanlige, svarte plugger, noen ganger bytter jeg på fargene. De har glatt overflate, er 12mm store. Jeg har aldri fått bemerkning på dem på jobb. Jeg har også piercing i nesen, men vet at denne må ut den dagen jeg skal begynne å studere. Hvorfor kan man ikke ha ørepynt? Jeg har lest det flere steder, men finner ingen kilder som tilsier at man ikke skal bruke det og grunnlag for dette. Smykker rundt halsen og armene + ringer og sånt er jo selvsagt hvorfor man ikke skal bruke, men ørepynt? Jeg har håret i hestehale, men jeg har litt langt hår fremme så ørene mine er skjult, man ser dog at jeg har plugger om jeg beveger mye på hodet. Anonymkode: ad71f...e7c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #2 Skrevet 26. desember 2015 Ringer, smykker, neglelakk osv. Er grobunn for og smittekilder mht hygiene og bakterier, derfor skal de fjernes ved arbeid på sykehus. Jeg har blitt obs på at neglesopp kan smitte via neglelakk særlig når flere negler/personer blir påført lakk fra samme flaske. Så ved maikyr eller pedikyr har jeg med egen lakk. Anonymkode: 54dd2...210 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #3 Skrevet 26. desember 2015 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringer, smykker, neglelakk osv. Er grobunn for og smittekilder mht hygiene og bakterier, derfor skal de fjernes ved arbeid på sykehus. Jeg har blitt obs på at neglesopp kan smitte via neglelakk særlig når flere negler/personer blir påført lakk fra samme flaske. Så ved maikyr eller pedikyr har jeg med egen lakk. Anonymkode: 54dd2...210 Dette vet jeg jo, men takk likevel. Spørsmålet mitt gjelder plugger i ørene. Ørene er jo ikke i kontakt med pasienter f.eks. Anonymkode: ad71f...e7c
Luckiness Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 Plugger i ørene...mener du øredobber? eller noe annet? Jeg antar selvsagt det er på grunn av at dem kan være forurenset og videre kan føre til smitte. De få gangene jeg har hatt øredobber for lenge i og så tar dem av, så har det vært et tynt lag med "skitt" eller hva jeg skal kalle det der. "Skitt" samler seg jo opp alle steder...Jeg vet også av meg selv, at jeg pleier å putle på med øredobbene...Plukker på dem, vrir dem rundt osv. Ofte ubevisst. Og har man da i øredobber (ringer e.l.) i helsevesenet og ubevisst plukker på dem, får det på fingrene, så er det en potensiell fare for å videreføre smitte. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #5 Skrevet 27. desember 2015 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette vet jeg jo, men takk likevel. Spørsmålet mitt gjelder plugger i ørene. Ørene er jo ikke i kontakt med pasienter f.eks. Anonymkode: ad71f...e7c Mellom plugg og hud, på plugg og under plugg samler det seg lett mikroorganismer. Du tar deg ubevisst til øret/plugger og så tar du i andre ting, som dørhåndtak og pasienter og alt mulig annet og spredningen av mikroorganismer av den patogene sorten, er i gang. Det er jo lov å tenke litt selv, og da..... Anonymkode: 54dd2...210 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #6 Skrevet 27. desember 2015 Det er veldig vanlig å ta på ørene/øredobbene ubevisst i løpet av en dag. Se på folk rundt deg og se hva de gjør med hendene sine i løpet av en samtale. Anonymkode: 64820...3bb 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #7 Skrevet 27. desember 2015 Jeg er sykepleier og jobber på sykehus, hos oss er det ikke tillatt med noen form for pynt i ørene, uansett hva det kalles. Årsaken er smittevern, så skal du jobbe eller være student hos oss må alle former for smykker plukkes av. Anonymkode: 5746a...6f5 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 Jeg tror det henger igjen fra Florence Nightingale's tid. Sykepleierne skulle være jomfruelige og rene. Hull i ørene var for "vovet". Og piercing i nesa hadde hun besvimt av. Det gjør de vel nesten på noen sykepleierhøyskoler også, sørlig de religiøse. For så lenge man ikke tar på øreflippene sine uten å vanske hendene, så vil det selvsagt ikke smitte noe fra disse, så sant ikke bakteriene flyr ut fra øredobben og bort til pasienten. Jeg kan skjønne det om man står i en operasjonssal, men ellers skulle det ikke være et problem. Det er nok av andre mikrober å bekymre seg over i uvaskede kriker og kroker i rommet. Det viktige er god håndhygiene og kunnskap om smitteveier. Anonymkode: aa09d...87b
altflyter Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det henger igjen fra Florence Nightingale's tid. Sykepleierne skulle være jomfruelige og rene. Hull i ørene var for "vovet". Og piercing i nesa hadde hun besvimt av. Det gjør de vel nesten på noen sykepleierhøyskoler også, sørlig de religiøse. For så lenge man ikke tar på øreflippene sine uten å vanske hendene, så vil det selvsagt ikke smitte noe fra disse, så sant ikke bakteriene flyr ut fra øredobben og bort til pasienten. Jeg kan skjønne det om man står i en operasjonssal, men ellers skulle det ikke være et problem. Det er nok av andre mikrober å bekymre seg over i uvaskede kriker og kroker i rommet. Det viktige er god håndhygiene og kunnskap om smitteveier. Anonymkode: aa09d...87b Det har ingenting med det å gjøre. Det har med hygiene å gjøre. Alt av smykker, ringer, neglelakk ol. er smittebærere. Plugger eller ringer. Du kan ikke ha det på deg når du er student i praksis eller på øvelsespost. På min skole er de veldig strenge på det. 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 2 minutter siden, altflyter skrev: Det har ingenting med det å gjøre. Det har med hygiene å gjøre. Alt av smykker, ringer, neglelakk ol. er smittebærere. Plugger eller ringer. Du kan ikke ha det på deg når du er student i praksis eller på øvelsespost. På min skole er de veldig strenge på det. Jeg tror akkurat det med piercinger i ører henger igjen fra en annen tid. Jeg fikk også banket inn at alt av ringer og smykker samler opp bakterier. Og det er helt forståelig når vi snakker om smykker på eller i nærheten av hendene. Men små øredobber utgjør ingen smitterisiko i seg selv, så lenge man ikke rører ved dem. Lange, hengende smykker er derimot en annen sak. Om man tenker at øredobber i seg selv er en smitterisiko, hva er da ikke håret? Anonymkode: aa09d...87b
altflyter Skrevet 28. desember 2015 #11 Skrevet 28. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror akkurat det med piercinger i ører henger igjen fra en annen tid. Jeg fikk også banket inn at alt av ringer og smykker samler opp bakterier. Og det er helt forståelig når vi snakker om smykker på eller i nærheten av hendene. Men små øredobber utgjør ingen smitterisiko i seg selv, så lenge man ikke rører ved dem. Lange, hengende smykker er derimot en annen sak. Om man tenker at øredobber i seg selv er en smitterisiko, hva er da ikke håret? Anonymkode: aa09d...87b Kroppen vår i seg selv er en smittebombe. Også håret - derfor skal det være i strikk. Tanken er å minimere faren for smitte ved å fjerne det som fjernes kan. Ideelt sett burde vi sikkert vært skallet og pakket inn i plast, men vi må eliminere risiko der vi kan - på en realistisk og gjennomførbar måte. Derfor er de strenge. Smykker ol. kan føre til at det drysser partikler fra oss, uavhengig av om vi rører ved dem eller ei. Om du leser litt i mikrobiologiboken din vil du se at dette faktisk stemmer... Vi må fjerne risiko der vi faktisk kan, og er det virkelig så problematisk å ta ut øredobbene? Hva er vitsen med å risikere pasientens ve og vel bare fordi man på død og liv skal gå med øredobber akkurat når man er på jobb? 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #12 Skrevet 28. desember 2015 6 timer siden, altflyter skrev: Kroppen vår i seg selv er en smittebombe. Også håret - derfor skal det være i strikk. Tanken er å minimere faren for smitte ved å fjerne det som fjernes kan. Ideelt sett burde vi sikkert vært skallet og pakket inn i plast, men vi må eliminere risiko der vi kan - på en realistisk og gjennomførbar måte. Derfor er de strenge. Smykker ol. kan føre til at det drysser partikler fra oss, uavhengig av om vi rører ved dem eller ei. Om du leser litt i mikrobiologiboken din vil du se at dette faktisk stemmer... Vi må fjerne risiko der vi faktisk kan, og er det virkelig så problematisk å ta ut øredobbene? Hva er vitsen med å risikere pasientens ve og vel bare fordi man på død og liv skal gå med øredobber akkurat når man er på jobb? Du mener det drysser bakterier fra to, små øredobber? Hva slags bakterier tenker du kan smitte, og hvor til pasienten mener du de smitter? Poenget er at vi ikke er i en operasjonssal. Vi snakker nå om miljøet på et sykehjem, ikke sant? Det er ikke akkurat sånn at man skal dyppe hele kroppen i antibac og ta på seg vernedrakter. Man skal prøve å gjøre det litt hjemmekoselig. Hvordan mener du de øredobbene skaper infeksjon, om man ikke tar på dem? Og selv om man setter opp håret (mange har jo såpass kort hår at det ikke lar seg gjøre), så vil jo noen lokker løsne, kanskje har man lugg. Bakterier finnes faktisk overalt, og øredobber er ikke den største trusselen. Den største trusselen er dårlig håndhygiene og dårlig forebygging mot for eks trykksår. Anonymkode: aa09d...87b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #13 Skrevet 28. desember 2015 6 timer siden, altflyter skrev: Kroppen vår i seg selv er en smittebombe. Også håret - derfor skal det være i strikk. Tanken er å minimere faren for smitte ved å fjerne det som fjernes kan. Ideelt sett burde vi sikkert vært skallet og pakket inn i plast, men vi må eliminere risiko der vi kan - på en realistisk og gjennomførbar måte. Derfor er de strenge. Smykker ol. kan føre til at det drysser partikler fra oss, uavhengig av om vi rører ved dem eller ei. Om du leser litt i mikrobiologiboken din vil du se at dette faktisk stemmer... Vi må fjerne risiko der vi faktisk kan, og er det virkelig så problematisk å ta ut øredobbene? Hva er vitsen med å risikere pasientens ve og vel bare fordi man på død og liv skal gå med øredobber akkurat når man er på jobb? Her er link til et studie publisert i Sykepleien.no, der det konkluderes med følgende (av intensivsykepleier, operasjonssykepleier of lektor): "Resultatet indikerer at det er vesentlig at hender og armledd holdes fri for smykker, og at negler er kortklipte. Kunstige negler tillates ikke. Daglig skifte av arbeidstøy er av betydning, da arbeidstøyet raskt kontamineres med mikroorganismer. I vårt materiale fant vi ikke begrunnelser av hygienisk eller smittevernmessig art for at halssmykker, øredobber og piercing ikke skal benyttes." https://sykepleien.no/forskning/2012/11/er-retningslinjer-arbeidsantrekk-i-helsetjenesten-forskningsbaserte Det samstemmer med mitt inntrykk av at hygieneråd på sykepleierstudiene og i bøkene der ikke alltid er forskningsbaserte, men mer tradisjonsbaserte. Det er lov å være litt kritisk til hva man lærer og å tenke selv. Det er veldig viktig faktisk, og noe jeg heldigvis også lærte på studiet. Anonymkode: aa09d...87b 1
bib_84 Skrevet 28. desember 2015 #14 Skrevet 28. desember 2015 På HiST fikk vi beskjed om at det var pga smittefare (at man fikler med øredobbene) og muligheten for at de ramler ut og havner et sted de ikke skal være. Læreren sa at teknisk sett var nok risikoen for alvorlig smitte via øredobber liten, men at det også handler om hvilke holdninger man har (og sprer). Når det er sagt så er det kun på ferdighetslab man må ta de ut, det kan du kanskje leve med? I klasserom får du bruke hva du vil. Under praksis vil jeg tro at du må ta de ut iallefall på sykehus. I psykisk helsevern praksis og hjemmesykepleie er det kanskje litt avhengig av hvordan kulturen på arbeidsplassen er og hvor store/dominerende/alternative pluggene er. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå