Gå til innhold

Hva "kalles" barn til foreldre med ulike nasjonali

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet hva "blanding" av vestlige og afrikanske heter Mulatt: Men hva heter Asiater og vestlig, asiat og afrikansk, indianer/vestlig, indianer/afrikansk osv

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
:o

Hva med barn?

Avkom, arvinger...

Skrevet

Syns barn, avkom og arvinger er gode forslag. dessuten kan man alltid bruke unge eller datter/sønn :tunge1::wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

De kalles faktisk ikke mulatter.

En mulatt er en blanding mellom esel og hest=muldyr og er en ganske nedsettende betegnelse...

Gjest Ethereal
Skrevet

Slike betegnelser stammer fra eldre tider, da man så på mørkhudede som mindreverdige individer. Barn som ikke var "renrasede" hvite ble betraktet som bastarder.

Så i dag burde vi holde oss for gode til å opprettholde slike skiller. Barn er barn, uansett hudfarge! :)

Skrevet

nydelige...

... er et ord som detter ned i hodet mitt når jeg ser små barn uavhengig av hudfarge.

Men for å svare deg alvorlig så er det regnet som ufint å kalle barn "mulatter". På grunn av at dette ordet, som "neger" er et ord som har en stygg historie/opprinnelse.

Jeg tror ikke det finnes et nøytralt ord som beskriver det å ha foreldre med forskjellig geografisk opprinnelse. Så det beste er nok å forklare det med en hel setning. "mammaen er norsk mens pappaen er fra india/gambia/equador/spania o.s.v

Skrevet

Alle mennesker er blandingsraser. Selv er jeg asiat med et snev av "det hvite" pga en tipp eller tipptipp oldeforelder, og hvis jeg går lengre tilbake i familietreet er jeg sikker på at det er mange blandinger der.

Skrevet

Selv har jeg aldri oppfattet "mulatt" som negativt, tvert i mot,... hjemme er mulatter regnet som over gjennomsnittet pene.

En venninne hjemme (som er adoptert fra Filippinene) har fått ett barn med en bleking (typisk norsk utseende mao), og både hun og barnefaren omtaler barnet sitt som "mulatt".

(På spansk vet jeg man har ett ord for de som er halvt mexicanere, men husker ikke det nå,..)

Skrevet

Enig med Clea. Jeg har heller ikke oppfattet mulatt som et negativt ladet ord, tvert imot.

Gjest lilletroll
Skrevet
:o Hva med barn?

:ler: Ikke sant....burde ikke være verre enn det :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Mulatt er ikke et negativt ladet ord- Neger er .

Hva skal man kalle barn som har en mørkhudet foreldre og en hvit?

Skrevet

(På spansk vet jeg man har ett ord for de som er halvt mexicanere, men husker ikke det nå,..)

Er det ikke det som kalles "hispanic" på engelsk?

Gjest :-) anna (ikke pålogga)
Skrevet

Jeg synes egentlig dette er litt sånn prinsippsak.

Personlig legger jeg ingenting negativt i ordet "neger" men jeg sier det ikke likevel. Fordi jeg vet at det er folk som har en annen oppfatning av meg av ordet. Og at ordet blir oppfattet som negativt ladet av flere som er av afrikansk opprinnelse.

For meg blir det på samme måte med mulatt.

I følge bokmålsordboka erkommer ordet mulatt fra den spanske og portugisiske ordet "mulato" som egentlig betyr lite mulesel.

Ordet ble funnet opp for å poengtere at barna ikke var rent hvite... og altså ikke like mye verdt heller. Det er grunnen til at mange oppfatter det som et negativt ladet ord.

Da synes jeg det er uvesentlig hvordan hver enkelt av oss oppfatter ordet. Uansett om man personlig "ikke mener noe vondt med" å bruke slike ord, bør det være uproblematisk å la være ettersom andre ikke har samme oppfatningen og ordene kan oppfattes støtende.

Man velger selv om man vil banne i kirka...

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel for meg er det utrolig viktig.

Jeg har en datter som har en far som koimmer fra Barbados og så meg som mor ( jeg er hvit)

Hva skal jeg da kalle henne ?

Gjest Anonymous
Skrevet
Vel for meg er det utrolig viktig.

Jeg har en datter som har en far som koimmer fra Barbados og så meg som mor ( jeg er hvit)

Hva skal jeg da kalle henne ?

Lille gullet, eller no?

Hvorfor skal man kalle unger for noe annet enn unger? Ser ikke nødvendigheten av å ha begreper som forklarer hvilke hudfarge opphavet til ungen har. Dessuten sier hudfargen mindre og mindre om personen - landegrensene blir mer og mer utvisket og vi har nordmenn norsk som noen, men med annen hudfarge (adpoterte, andre- og tredjegenerasjons innvandrere mm.). Tidligere kunne jo en annen hudfarge være tegn på en annen kultur og levesett, men det kan man ikke lenger si noe om. Og uansett så hvorfor skal en unge betegnes som noe annet enn en unge?

Gjest Anonymous
Skrevet

Utrykte meg litt dårlig- JEG trenger ikke kalle henne noe som helst, ja klart i et perfekt samfunn så er jeg enig med deg gjest, det burde ikke være nødvendig med definisjoner på hudfarger - men en perfekt verden her det ikke, og hun vil gjerne ha noe å svare når hun blir kalt jævla neger og dine brune dritt ( hun er 6!!!!!!!) det sier vel litt om det perfekte samfunnet vi lever i

Skrevet

Er det ikke det som kalles "hispanic" på engelsk?

Såvidt jeg vet er hispanic kun en betegnelse på folk fra latinamerika.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også som trådstarter lurt på om det er noen betegnelser for "blandinger" fra forskjellige verdensdeler. Dette er selvfølgelig ikke for å stigmatisere, men bare greit å vite liksom... :-?

Gjest Anonymous
Skrevet
Utrykte meg litt dårlig- JEG trenger ikke kalle henne noe som helst' date=' ja klart i et perfekt samfunn så er jeg enig med deg gjest, det burde ikke være nødvendig med definisjoner på hudfarger - men en perfekt verden her det ikke, og hun vil gjerne ha noe å svare når hun blir kalt jævla neger og dine brune dritt ( hun er 6!!!!!!!) det sier vel litt om det perfekte samfunnet vi lever i[/quote']

Trodde heller ikke at du trengte noen "definisjon" på henne :wink:

Får hun virkelig slengt slike bemerkninger etter seg?!? :o Blir helt sjokkert jeg! Stakkars unge, det kan ikke være særlig festlig. Hva man skal svare på slikt aner jeg ikke. Blir bekymra for niesen min som har afrikansk far - hun er tre år nå blir vel kanskje noe av det samme (hun blir vel gjerne kalt mulatt eller noe slikt da....

Vet at vi ikke har noe perfekt verden, men kan jo gjøre det lille man kan for at den skal bli bedre så derfor har jeg bestemt meg for at nasjonalitet, hudfarge og slikt ikke skal påvirke hva jeg syns eller mener om folk - for å mene noe eller tro man vet noe om noen må man bli kjent med vedkommende. Og uansett om man treffer en mørkhudet man ikke liker, kan man ikke si man ikke liker folk med mørk hud. Om du kjenner 100 muslimer du syns er helt fjerne i hodet, kan du heller ikke si alle muslimer er det. Blir så irritert på generalisering: Du kan ikke si en folkegruppe/trosretning er noe som helst før du kjenner alle innen gruppen. Derfor bør man la være å bruke slike begreper og la være og være forutinntatt på grunn av hudfarge/trosretning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...