Gå til innhold

Flere som har jævlig mye ting i hus? Hvordan kaste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jæævlig, ja. Beklager ordbruk. Jeg bare ser rundt i rommet og alt jeg ser er TING. Klesskapet er fullstappet, alle skuffer er uorganiserte for de er så fulle. Det ser rotete ut for jeg har ingen sted å legge tingene mine. Mitt nyttårsforsett er å roe ned shoppingen, og kaste/gi vekk ting jeg har tviholdt på i årevis.

Jeg har gammel h&m sminke som jeg ikke får meg til å kaste, masse klær jeg ikke har brukt siden jeg var 13, og masser av saker og nips. Neglelakker jeg ikke bruker men som jeg likevel fortsetter å kjøpe på eBay. Gidder aldri fikse neglene. Litt vesker og jakker jeg ikke bruker. Masse pynteting og smykker i vinduskarmen min. Mange esker med barndomsleker, skolebøker og ting jeg har laget. Jeg vil da ikke kaste de.

De dumme men fiine pynteputene jeg bare må kaste på gulvet om jeg selv skal få plass. Fikk litt angst til jul da jeg ikke klarer å kaste ting før det har gått flere år og de har blitt ødelagt. Fikk heldigvis kun nyttige ting, og ikke mer pyntenips.

Jeg har fullt av stearinlys jeg aldri får brent opp. Masse fancy stearinlysholdere. Nattbord, kommoder og pulter har så mye nips på seg.

Det kommer til å bli et hærk å flytte. Hadde vært perfekt om jeg var rik og kunne bodd på 80 kvadrat, men å skvise alt dette inn på drøye 30 kvadrat er ikke akkurat aktuelt. Heldigvis finnes det et lagerrom på 4 kvadrat de fleste steder, som man kan ha julepynt og noen få esker. Likevel er ikke det holdbart. Jeg kaster en sjelden gang en liten ting her og der. Jeg har såå mange fine klær og smykker, men tar alltid på meg en komfortabel tights og løs genser. Jeg kjenner at jeg føler meg stresset. Rot og uorganiserte ting gir meg stress i bakhodet. Har alltid i tankene at jeg må begynne å kvitte meg med ting. Sannheten er at jeg har da ikke såå mye saker. Det er vel normalt å ha flere ting enn hva som kan få plass i en kommode? Eller? Flere som har det sånn? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis drømmen er å ha det hyper ryddig, så sorter og fjern rotet fra leiligheten, og lei oppbevaring for en rimelig penge noen måneder, så ser du at du ikke savner tingene. 

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Har det likedan. Stappfullt over alt. Selv om jeg tok en ordentlig opprydning i sommer, har det blitt fullt igjen. 

Nips og naps, velg ut yndlingstingen/-e dine, og resten setter du i en eske i boden. 

Kast med hard hånd, H&M-sminken lar du gå i søpla. Tenk på hvor mye bakterier som florerer der etter et år... *grøss* Alt som er litt skittent, f eks hårstrikker som har ligget løst i skuffen, kaster du. 

Klær du ikke har brukt på over ett år, gir du til frelsesarmeen, så får noen andre glede av de. Da gir det mening i å kvitte seg med de også. Det er bedre å holde seg til noen favorittplagg/antrekk. Da blir det mye enklere å finne klærne også.

Neglelakkene, kast de som ikke er tyntflytende lengre. 

Hold deg til en eller to vesker, resten gir du til frelsesarmeen eller liknende.

Hvorfor brenner du ikke stearinlysene? Nå er det romjul og en god mulighet til å få brent de opp. 

Det er ikke verdt å ha alle disse tingene om de bare skaper kaos i tilværelsen. 

Noen tips på veien.

Skrevet

Sjekk ut con Mari tråden i hus og hage? underforum.  Mye bra tips. 

Anonymkode: 289ac...76e

Skrevet

Hvis du ikke har hatt behov for å bruke noe i løpet av det siste året, kommer du sannsynligvis ikke til å trenge det senere heller -- da kan det kastes eller gis bort.

Skrevet

Spør deg selv om du blir å savne det etter det er borte. Nei? Hiv det eller gi det bort. Min mor har sterke tendenser til "hoarding" og siden jeg har vokst opp med det så får jeg nesten en slags klaus/kvelningsfornemmelse av for mange ting. Så etter hver jul går jeg gjennom skuffer og skap og kaster eller gir bort. Det føles kanskje ikke like bra mens det står på, men det føles veldig bra etterpå:) Og hva så om du kaster en blush fra HM? Den koster 50 kr, du kan kjøpe en ny:)

Anonymkode: bd781...e8c

• Liker 1
Skrevet

Jeg var som deg, frem til jeg tok skikkelig tak i nakken min, og kastet FOR mye. Satt plutseligmed en søppelsekk med klær som jeg hadde tatt vare på fra jeg var 13-15 år og flere poser med 'gi vekk' og 'kast'. Hadde litt 'selg' også, men endte opp med å gi det bort, for å sikre at det ble borte fra leiligheten.  

Av sminke kastet jeg det aller meste, og beholdt typ kun den nyeste maskaraen etc. Hadde veldig mye kremer, renseprodukter, parfymer osv som jeg endte opp med å gi vekk. Satt med 2 parfymeflasker av 17 (!) og en heldig henter fikk VEEEELDIG mangr produkter og ble nok den nye samleren.. :/ 

Hopp i det. Du kommer til å føle deg såååå mye bedre i ettertid. Jeg trodde aldri jeg skulle få det til, men satt meg et mål om å ha minst mulig. Og GJETT hvem som har plass i skuffer og skap i dag?! :):)

Anonymkode: bc555...345

• Liker 2
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut con Mari tråden i hus og hage? underforum.  Mye bra tips. 

Anonymkode: 289ac...76e

Har du link? Jeg søkte på con Mari men fant ingenting

Skrevet

ÅH som jeg kjenner meg igjen i det du skriver, TS. Her kommer det en liten essay fra meg. :)

Jeg vokste opp med foreldre som skulle ta vare på absolutt alt:
- Ødelagte lamper (som vi fikk av slekt/venner, og som foreldrene mine skulle fikse og bruke selv)
- Hullete, nedslitte og ubrukelige klær (som skulle klippes opp og brukes til håndarbeid som mamma likte så godt)
- Halvknuste fat, kopper, o.l. (skulle brukes som underlak til planter eller generell pynt)
- Skitne glasskrukker med rester av gammelt syltetøy o.l. (skulle en dag vaskes rent og brukes til hjemmelaget syltetøy og annen oppbevaring
- Gammel sminke jeg som barn kunne leke meg med (ble veldig skjeldent brukt)
- Tomme shampoo/balsam/dusjsåpeflasker (som eeegentlig hadde en liten dært igjen helt i bunnen som fint kunne brukes)

... Listen bare fortsetter i det uendelige.

Nå som jeg er voksen, og foreldrene mine ikke bor her lengre av forskjellige grunner, er det jeg som har overtatt huset. Og jeg har tatt over den veldig dårlige vanen av å ta vare på ting. Ubrukelige ting jeg ikke kan kaste enten fordi det kan bli nyttig en dag, eller fordi det har en slags mening for meg. F.eks, poser og gamle vesker... Slitne klær fra 90-tallet... Små plastesker, halvbrukte notatbøker og halvbrukte penner. Diverse ledninger som kan brukes mellom PC og TV, multistøpsel, helt fine headset, mange lommelykter og andre elektriske ting jeg aldri bruker.

En annen ting er at moren min døde brått for noen år siden: og jeg tar meg selv i å ta vare på helt dumme ting. Gamle lommebøker hun hadde, arbeidsklærne hennes, sminken hennes, klærne hennes (som ikke en gang passer meg!) osv...

Alt dette er ting som bare tar opp plass, ikke har noe slags nytte og som jeg ikke klarer å kaste. Alle skap og hyller er stappfulle med ting. Små pyntegjenstander jeg fikk da jeg var 10 av bestemoren min som jeg ikke har hjertet til å kaste. Jeg føler jeg likesågodt kan fortelle henne at jeg ikke setter pris på det hun ga meg og at jeg hater henne. Med andre ord: jeg kan ikke kaste akkurat dén tingen. Også har du sikkert 20-30 slike ting rundtomkring i huset jeg ikke kan kaste.

Jeg har mange esker, poser og hauger med leker, klær, skrivebøker, tegninger og dingser jeg lagde på skolen som barn jeg heller ikke kan kaste. Jeg har neglelakker og kremer jeg har fått i julegave som jeg ikke har fått brukt enda - bare står og tar opp plass.

Og for å toppe den svære haugen med ting, dingsebomser og snurrepipperier - har vi også antikviteter. Alt fra fine, kjempegamle skåler og gigantiske kister (flere hundre år gamle - helt, helt uaktuelt å kvitte meg med det) til små, gamle, godt brukte hammere, hjul og skøyter...

Hele huset er stappefullt og jeg er så veldig misunnelig på de som har et ryddig, enkelt og organisert hjem. Hver eneste ting jeg kvitter meg med blir som en liten kamp med meg selv. Men når jeg først får kastet noe (det er skjeldent i så god stand at det kan gis bort eller selges) kjennes det befriende ut. Hver eneste lille dingseboms som forsvinner gir meg liksom litt mer pusterom og plass til å leve på, selv om denne lille tingen jeg kastet kanskje ikke var større enn noen cm.

Jeg har nå, etter at jeg innså at jeg ikke hadde like dårlig råd som mine foreldre hadde da jeg var liten: at jeg kan alltid kjøpe det hvis jeg trenger det. Hvis jeg kaster en veske, og det viser seg at jeg trenger en veske neste måned - kjøper jeg en ny veske da. Det har jeg penger til. Hvis jeg kaster et nesten-ødelagt headset, og jeg senere finner ut at jeg må ha et nytt headset, kjøper jeg et nytt headset. Det har jeg også penger til. Gamle stoler, bord og gardiner - kastes om jeg ikke vil ha de. Hvis jeg MÅ ha stoler, bord og gardiner senere en dag - kjøper jeg det.

Huset mitt skal ikke være en lagerbygning, det skal være et hjemlig hjem! :)

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Bor i treetasjes rekkehus, og har dårlig plass :roll: Hos meg er hovedproblemet miljøhensyn, det er derfor jeg ikke kan kaste. Skulle ønske jeg kunne gi bort masse ting, til noen som virkelig trenger det. Vil nemlig ikke gi det bort til hvemsomhelst, for jeg vil vite at det ikke blir kastet. Men har ikke så store problemer med å skilles fra tingene.

Anonymkode: d6eb7...ac7

Skrevet

Jeg har blitt flinkere til å fjerne ting. Klær du ikke bruker eller passer helt, men som er i god stand og kvalitet kan du gi bort til fretex eller selge som posesalg på facebook, det kan du og med pynteting eller gi bort på loppis. Sminke du ikke bruker går I søpla, står det å støver så lever det masse bakterier og annet drit i det. Bøker kan og gis bort til brukt butikker. Over nyttår skal vi ha et skikkelig rydd og kast prosjekt her, mannen vil aldri kaste noe og det hoper seg opp.

Skrevet

Mine foreldre samlet også på alt mulig dritt, så jeg er nå etter jul nærmest desperat etter å kaste ting. Min mann derimot, samler på masse pynt og fjas, jeg har lyst til å samle alle pyntegjenstandene og kaste dem. Tviler på at han hadde merket stort uansett. Huset er fullt av pynten hans, som han får fra sine handleglade slektninger og som han ikke har hjerte til å kvitte seg med.

Anonymkode: c29f2...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...