Gå til innhold

Hvordan forberede seg på valp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Min" fremtidige bichon havanais valp ble født forrige uke, og i februar skal jeg overta ham. Verken min mann eller jeg har hatt hund før, men vi er forberedt på at det vil bli en stor forandring og en "jobb" å ha valp i hus. Jeg har lest mye på nettet om valpeoppdragelse, dyrehold og om selve rasen, men så er spørsmålet: Hvor mye forberedelser er nok? Hvor mange bøker skal man lese? Og hva burde jeg høre med oppdretter om? Skal sies at oppdretteren er veldig lett å prate med; hun gir gode og gjennomtenkte svar. Men hvor mye skal jeg spørre og grave, og hva burde jeg egentlig finne ut av på egenhånd? Skal sies at jeg leste kun én babybok før jeg ble mor, og resten fant jeg ut av etterhvert. Gjelder det samme angående hund? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville satt meg ned og lest oppdaterte bøker om valpeoppdragelse som f.eks "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Det er også lurt å kjøpe inn det du trenger av utstyr - sele, langline, leiebånd, seng, leker osv.

Til slutt ville jeg sjekket opp valpekurs i nærheten (som trener etter moderne metoder) og meldt meg på der. :)

Skrevet

Dette går sikkert veldig fint :)  Man må ta det litt som det kommer siden ingen valper/hunder er like og en gang må jo være den første. Jeg har selv hatt hund i "to omganger" og merker jo at jeg gjør ting litt forskjellig nå i forhold til første gangen, og slik er det jo bare.. 

Det viktigste tror jeg er at de som skal stå for hundens oppdragelse og være kjernen til hunden er enig på forhold om hvordan dere vil oppdra den. Dersom en skal oppdra den alene eller at dere gjør forskjellig får dere fort et problem! 

Du kan kontakte dyreklinikk og spørre om råd, feks om hva som er lurt å se etter ifht stamtavle og oppdretter, mat osv. 

Ellers er det veldig lurt å melde seg på vapekurs, men ha i bakhodet at det er du som kjenner valpen best og vet hva den skal brukes til og hva dere vil legge størst vekt på i oppdragelsen. Jeg valgte meg ut noen hovedpunkter som har første og største prioritet hos meg; 1. fokusere på at hunden vår snill og ikke aggressiv/dominant. Altså fokusere på det positive og gjøre hunden trygg. 2. Innkalling, det er viktig i alle sammenhenger synes jeg. Og 3. Fokusere på vanlige lydighetsøvelser som å vente pent på maten, ikke hoppe på folk, ikke dra i båndet ol.   Lederen på valpekurset jeg var på var veldig opptatt av diverse triks og at de skulle mestre øvelser i agility og slikt. Det var absolutt verdt å få med seg, men det var ikke det viktigste for oss. 

I tillegg kommer jo disse typiske valpetingene man må være obs på; lære å gå på do ute, kjøre bil, avvenne biting, gradvis venne til å sove alene osv. 

Men dere finner nok ut av det meste underveis :) Lykke til :)

Anonymkode: c9e61...a75

Skrevet

Rart ingen nevner kunnskap om hundens språk. Jeg er sikker på at de fleste ville prøvd å lære seg et felles språk å kommunisere på dersom man tok inn en utvekslingsstudent.

For meg er det helt grunnleggende å ha kjennskap til hvordan jeg kan forstå de dyrene jeg har, så jeg anbefaler "På talefot med hunden" av Turid Rugaas som er en av de fremste på akkurat dette området.

Mange tror de kan tolke hundenes språk, men dessverre er det så altfor mange misforståelser ute å går.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Portvinpiken skrev:

Rart ingen nevner kunnskap om hundens språk. Jeg er sikker på at de fleste ville prøvd å lære seg et felles språk å kommunisere på dersom man tok inn en utvekslingsstudent.

For meg er det helt grunnleggende å ha kjennskap til hvordan jeg kan forstå de dyrene jeg har, så jeg anbefaler "På talefot med hunden" av Turid Rugaas som er en av de fremste på akkurat dette området.

Mange tror de kan tolke hundenes språk, men dessverre er det så altfor mange misforståelser ute å går.

Boka jeg nevnte har et eget kapittel om hundens språk. Men ellers enig i alt du sier. :)

Skrevet
Den 26.12.2015 at 11.03, Tabris skrev:

Jeg ville satt meg ned og lest oppdaterte bøker om valpeoppdragelse som f.eks "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Det er også lurt å kjøpe inn det du trenger av utstyr - sele, langline, leiebånd, seng, leker osv.

Til slutt ville jeg sjekket opp valpekurs i nærheten (som trener etter moderne metoder) og meldt meg på der. :)

"100% positiv hverdagslydighet" har jeg sett at flere anbefaler, så da kjøper jeg den. Seng, leker og matskåler er i boks, og heldigvis har jeg seks uker på å kjøpe resten.

Valpekursarrangeres like i nærheten, så det tenkte jeg å gå på til våren:-) 

Gjest Helicase
Skrevet (endret)

Min valp er nå 4 mnd. Før jeg hentet henne leste jeg mye!!! Om det å få valp, valpens utvikling, hundenes språk, dempende signaler osv! Når hun blir eldre skal jeg ha henne på kurs. Det blir masse!!!!! Jobb og dere kommer til å bli utslitte men det er så verdt det!:) kjøp det dere trenger av utstyr nå! Det blir fort dyrt!:) 

Endret av Helicase
Skrevet
2 minutter siden, Helicase skrev:

Min valp er nå 4 mnd. Før jeg hentet henne leste jeg mye!!! Om det å få valp, valpens utvikling, hundenes språk, dempende signaler osv! Når hun blir eldre skal jeg ha henne på kurs. Det blir masse!!!!! Jobb og dere kommer til å bli utslitte men det er så verdt det!:) kjøp det dere trenger av utstyr nå! Det blir fort dyrt!:) kjøpte en bur, som hun sover i/ er i om jeg ikke er hjemme. Mat og vann skål, tyggeleker, tennene kommer til å klø! Børster utifra valpens pels, kloklipper, noe til å børste tennene med- hør med dyrebutikken din hva de har! Små godbiter du gir litt av når valpen er flink! :) men les masse, vær mye rundt andre hunder, man blir aldri helt forberedt på valp. Litt sånn som med babyer :)  dere må selvsagt ha reisebag !:)  er smart med et teppe/ seng valpen kan ligge i hjemme og borte. Og gjerne litt leker som går på å bruke hodet!:) 

Bur? Hunder er da ikke burdyr? Håper du kjenner hva loven sier om hunder i bur i såfall.

Anonymkode: a18ea...838

Gjest Helicase
Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bur? Hunder er da ikke burdyr? Håper du kjenner hva loven sier om hunder i bur i såfall.

..

Endret av Helicase
Skrevet
13 minutter siden, Helicase skrev:

Herregud , sånne bur de selger på dyrebutikken.  Hun løper og herjer masse her ellers. Lever livet med sin andre dyrevenn her.   Hun er bare 4 mnd oh er ikke helt høsten enda, kan selvsagt ikke ha henne løpende rundt når jeg må ut en tur. Når hun blir eldre skal hun selvsagt få løpe mer fritt rundt når hun er alene... Bruk hodet. 

noen bare måååå velge å være idioter og starte krangler om alt;) må være utrolig trist å være så tragisk. 

Tenkte faktisk å droppe bur, jeg... Skal kjøpe en valpegård (slik i nylon, sammenleggbar) som jeg kan ha både inne og ute, og som jeg kan sette valpen i når jeg må avgrense den litt fra resten av huset. Har lest flere steder at en valpegård er lurt å ha, og dette med bur er veldig omdiskutert...

Gjest Helicase
Skrevet (endret)
7 minutter siden, miuen skrev:

........

Endret av Helicase
Skrevet
24 minutter siden, Helicase skrev:

Herregud , sånne bur de selger på dyrebutikken.  Hun løper og herjer masse her ellers. Lever livet med sin andre dyrevenn her.   Hun er bare 4 mnd oh er ikke helt husren enda, kan selvsagt ikke ha henne løpende rundt når jeg må ut en tur. Når hun blir eldre skal hun selvsagt få løpe mer fritt rundt når hun er alene... Bruk hodet. 

noen bare måååå velge å være idioter og starte krangler om alt;) må være utrolig trist å være så tragisk. 

De burene man kjøper i dyrebutikken er neppe store nok. TIl og med 5'er buret er vel ikke 2 kvadrat.

Det som må være utrolig trist og tragisk er å være en hund innestengt i bur. Hatt mange hunder og aldri behøvd å putte de i bur. Jeg forstår bare ikke behovet for folk å gjøre det. Utrolig meningsløst.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20hund

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Helicase skrev:

Buret hennes er veldig stort, og er kun der hun sover, med døren oppe. Jeg er ute maks 1 time om gangen, ellers er det noen andre med henne om jeg må bort. Synes ikke jeg er en dyremishandler pga dette. Vet om folk som lar bilkjene sine være i fred i8-10 timer uten å bry seg, hver dag. Det er i mine øyne mye verre, eller det å ikke trene hunden sin/ sosialisere den. 

Ok. Da misforstod jeg. Når folk snakker om at de har dyrene sine i bur, går jeg alltid ut fra at buret er lukket. Om det står åpent er det jo ikke annet enn en seng.

PS. det finnes INGEN data som sier at hunder blir fortere husrene om de sover i bur. Tvert om.

Skrevet
4 minutter siden, Helicase skrev:

Buret hennes er veldig stort, og er kun der hun sover, med døren oppe. Jeg er ute maks 1 time om gangen, ellers er det noen andre med henne om jeg må bort. Synes ikke jeg er en dyremishandler pga dette. Vet om folk som lar bilkjene sine være i fred i8-10 timer uten å bry seg, hver dag. Det er i mine øyne mye verre, eller det å ikke trene hunden sin/ sosialisere den. 

JEG kaller ikke dette dyremishandling, har bare lest at bur er omdiskutert. Ser ikke helt vitsen med å ha et bur stående, når jeg likså godt kan ha en hundeseng stående på vaskerommet (som er et stort vaskerom med flere vinduer). Er hjemmeværende, så kommer ikke til å være særlig mye vekke fra hunden, men tenker jo at den vil klare seg greit med en seng og et vannskål på vaskerommet, i de få øyeblikkene jeg er ute av huset?

Gjest Helicase
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da misforstod jeg. Når folk snakker om at de har dyrene sine i bur, går jeg alltid ut fra at buret er lukket. Om det står åpent er det jo ikke annet enn en seng.

PS. det finnes INGEN data som sier at hunder blir fortere husrene om de sover i bur. Tvert om.

Dette er min første hund og jeg gjør så godt jeg kan og mer til.  Jeg har lest mye!!! Og tatt mye kontakt med andre hundekyndige som ikke har kommet med noe negativt . Jeg har hørt på hva de har å mene om hva man trenger. Ikke alt man vet på forhånd heller. 

Hjelper lite å skulle komme med nyttig informasjon når man overkjører andre og nærmest påstår at man driver med vankjøtelse. Jeg elsker valpen min høyere enn det meste annet jeg har her i livet. Jeg kunne aldri ha utsatt henne for noe som kunne ha skadet henne eller gjort henne vondt på noen måte.  Jeg ville heller ha kuttet av meg hånden enn å la noen skade henne. 

Nå leker hun med katten, etter p ha fått lekt ute i snøen med en ball og kost seg med tyggeleker i hele kveld. Så jeg tror hun har det veldig fint. 

Gjest Helicase
Skrevet
5 minutter siden, miuen skrev:

JEG kaller ikke dette dyremishandling, har bare lest at bur er omdiskutert. Ser ikke helt vitsen med å ha et bur stående, når jeg likså godt kan ha en hundeseng stående på vaskerommet (som er et stort vaskerom med flere vinduer). Er hjemmeværende, så kommer ikke til å være særlig mye vekke fra hunden, men tenker jo at den vil klare seg greit med en seng og et vannskål på vaskerommet, i de få øyeblikkene jeg er ute av huset?

Sa heller ikke at du sa det, men at mange på forumer i diskusjoner ang dette mener man er en dyremishandler. valpen skulle kunne klare seg der ja. Jeg hadde alltid den bamsen jeg fikk med fra oppdretter og en skjorte fra meg ved henne da jeg startet med å la henne lære seg å være alene litt :) startet med 10 min også økte jeg efterhvert med 10 mi.. Men dette tok litt tid! Hun er nå like glad for å se meg om jeg har vært borte 10 min eller en time.  Valpen min har ikke en seng i den forstand men et saueskinn hun ligger på:) 

Skrevet
17 minutter siden, Helicase skrev:

Dette er min første hund og jeg gjør så godt jeg kan og mer til.  Jeg har lest mye!!! Og tatt mye kontakt med andre hundekyndige som ikke har kommet med noe negativt . Jeg har hørt på hva de har å mene om hva man trenger. Ikke alt man vet på forhånd heller. 

Hjelper lite å skulle komme med nyttig informasjon når man overkjører andre og nærmest påstår at man driver med vankjøtelse. Jeg elsker valpen min høyere enn det meste annet jeg har her i livet. Jeg kunne aldri ha utsatt henne for noe som kunne ha skadet henne eller gjort henne vondt på noen måte.  Jeg ville heller ha kuttet av meg hånden enn å la noen skade henne. 

Nå leker hun med katten, etter p ha fått lekt ute i snøen med en ball og kost seg med tyggeleker i hele kveld. Så jeg tror hun har det veldig fint. 

Ja jeg forstår det. Ingen vil vel gjøre kjæledyret sitt noe vondt. Det er mange som anbefaler bur, men det er altså totalt unødvendig og selvfølgelig ikke det beste for hundene. Mattilysnets link er oppklarende på dette. Burbruk har blitt veldig populært fordi det er lettvint for hundeeier. Ikke fordi det er det beste for hunden. Vil du det beste for hunden så dropper du å stenge døren til buret.

Gjest Helicase
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg forstår det. Ingen vil vel gjøre kjæledyret sitt noe vondt. Det er mange som anbefaler bur, men det er altså totalt unødvendig og selvfølgelig ikke det beste for hundene. Mattilysnets link er oppklarende på dette. Burbruk har blitt veldig populært fordi det er lettvint for hundeeier. Ikke fordi det er det beste for hunden. Vil du det beste for hunden så dropper du å stenge døren til buret.

Takk for svar, var ikke meningen å virke aggrssiv, men det er ikke lett å føle seg angrepet heller. Særlig når man vil det beste for dyret sitt :) igjen, tusen takk! 

Endret av Helicase
Skrevet
42 minutter siden, Helicase skrev:

Takk for svar, var ikke meningen å virke aggrssiv, men det er ikke lett å føle seg angrepet heller. Særlig når man vil det beste for dyret sitt :) igjen, tusen takk! 

Kjempefint. Kos deg med hunden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...